SVEMO's nya SM-upplägg

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kolla PDF'n som ligger på SVEMO's hemsida

http://www.svemo.se/file_out.php?id=1582

Ett par grejer som man kan diskutera och tycka illa om. Vissa bra grejer.

För mig som är väldans inblandad i att arrangera tävlingar tycker jag att det ekonomiska upplägget verkar helt genomkorkat, frågan är t.o.m om det blir genomförbart för oss att köra SM med det upplägget....

Helt ok att vi ska ha egen transponder men att man väljer TransX är lite märkligt då meparten av förarna komme från crossen där Mx transpondern används.

Kommer det bara att bli 4st sm nästa år?

SM tävlingen kommer att genomföras under en dag och tillsammans med Quad. Innebär det att vi bara kommer att köra en final?

Tycker även att man skulle kunna skippa maskinunderhåll. Det är bättre att klubbarna lägger dessa pengar på att göra i odning en bättre bana. De som får dessa pengar är dom som har det bäst ställt ändå :)

Stoffy skrev:
2609633 Helt ok att vi ska ha egen transponder men att man väljer TransX är lite märkligt då meparten av förarna komme från crossen där Mx transpondern används.

Kommer det bara att bli 4st sm nästa år?

SM tävlingen kommer att genomföras under en dag och tillsammans med Quad. Innebär det att vi bara kommer att köra en final?

Tycker även att man skulle kunna skippa maskinunderhåll. Det är bättre att klubbarna lägger dessa pengar på att göra i odning en bättre bana. De som får dessa pengar är dom som har det bäst ställt ändå :)
Utan att ha analyserat nämnvärt eller ställt frågor till sVEMO är det ett par saker jag funderar på.

Själva SM-tävlingen kommer gå på söndagen. Det betyder att vi kan ta lite exta betalt av de som vill träna på lördagen (kommer inte uppskattas) för att täcka t.ex maskinunderhåll.
250-rejset går på lördagen, kan vi arrangera denna som "enklare tävling" och därigenom slippa massa kostnader? Jag ser inga hinder till detta.

Om man räknar med tre huvudklasser kan det funka bra att köra på söndagen. Friträning 9.30-10.30 (20min / klass), tidskval 10.30-11.30, Lunch 1h, Finalpass 1 12.30-13.30, Finalpass 2 13.30-14.30. Det kan funka bra.
Maskinersättning är förkastligt tycker jag. De som vinner har det redan så bra (i mina ögon) att det inte spelar nån roll, bara en stor extra kostnad för arrangören.
Varför ska tidtagning kosta så jämrans mycket?? Förarna ska ha egna transpondrar och det behövs endast tidtagning en dag.

Jag återkommer säkert i frågan...

Skönt att se svart på vit att ja vart uppklassad...

Ingen Tv låter bra..
Jag hoppas att 250cc klassen blir verklighet, tror det fortfarande blir svårt att locka förare.
Vad kostar transponder och vart köper man dom?
Att ta bort träningstider från SM tävlingarna tycker ja va lite dumt, tycker det är en av sakerna som varit sjyst att köra på SM helgerna.
Att vi blir självständiga är skitbra!
Att det kommer jobbas för ett svenskt mettet och stads rejs är helt underbart också. Jag skulle helst se att vi nästan endast körde på banor som va temporärt uppsata på t.ex. Ica Maxis parkering!

Första spontana intrycket jag får är att 2006 blev den första och sista riktiga säsongen i SuperMoto med ordentligt med tävlingar mm.

Sen varför sparka ut oss B-förare, vart ska vi ta vägen? Linköping ska väl inte köra några tävlingar, vi i Örebro kör färre, Ticksta lär väl inte köra nån mer för arrangören verkade ju inte riktigt nöjd förra året, då är det väl bara Sommen kvar om det blir nåt, inte fan har jag lust att satsa för att köra 1-2 tävlingar bara, just nu känner jag bara för att lägga av!

Det med att tvinga arrangörerna att ha en extra tävling innan, det lär väl inte hända? Det måste väl gå att klämma in oss på lördagen iaf? Vi är ju lätt många fler än Quadförarna iaf så gör plats för oss med!!

marcus56 skrev:
2609721 Första spontana intrycket jag får är att 2006 blev den första och sista riktiga säsongen i SuperMoto med ordentligt med tävlingar mm.

Sen varför sparka ut oss B-förare, vart ska vi ta vägen? Linköping ska väl inte köra några tävlingar, vi i Örebro kör färre, Ticksta lär väl inte köra nån mer för arrangören verkade ju inte riktigt nöjd förra året, då är det väl bara Sommen kvar om det blir nåt, inte fan har jag lust att satsa för att köra 1-2 tävlingar bara, just nu känner jag bara för att lägga av!

Det med att tvinga arrangörerna att ha en extra tävling innan, det lär väl inte hända? Det måste väl gå att klämma in oss på lördagen iaf? Vi är ju lätt många fler än Quadförarna iaf så gör plats för oss med!!

Det där missade jag i protokollet, alltså inga B förare i SM tävlingarna?

Jocke W skrev:
2609729 Det där missade jag i protokollet, alltså inga B förare i SM tävlingarna?
Nej, och vad jag kan se lär det väl inte bli speciellt många tävlingar utöver SM, typ två kanske.

marcus56 skrev:
2609737 Nej, och vad jag kan se lär det väl inte bli speciellt många tävlingar utöver SM, typ två kanske.

det är inge bra...tycker B klassen måste få vara kvar! B klassen kan väl köra sin final på lördagen me 250 ?

mer tävlingar blir det säkert..tidigt fortfarande!

som jag sagt många gånger tidigare, man bygger inte bredd i en sport uppifrån utan nerifrån, tas kungaklassen bort kommer supermoto att tappa många aktiva tror jag

Men det här va väl inte fastställande regler ? Man måste kunna köra B klassen på lördagen, Det kan inte va så lite tid att det inte hinns med? Är mycket dö tid på SM helgerna..

Det skylls på lågt deltagarantal, men det är väl bara en enda tävling vi varit för få och det var i Östersund men det berodde väl mest på det geografiska läget, annars har vi inte varit speciellt många färre än de andra klasserna under SM-helgerna, i övriga tävlingar har vi oftast varit flest.

marcus56 skrev:
2609776 Det skylls på lågt deltagarantal, men det är väl bara en enda tävling vi varit för få och det var i Östersund men det berodde väl mest på det geografiska läget, annars har vi inte varit speciellt många färre än de andra klasserna under SM-helgerna, i övriga tävlingar har vi oftast varit flest.

Ja det va som sagt i östersund, tror den ända jag körde var i strängnäs, då var vi många iallafall.

Varför sätta en åldergräns i 250-klassen? Det kan nog bli tufft att få ihop tävlande ändå, så det är nog bara dumt. Vad jag hört så va beskedet till dom som tänkt åka 250 att det inte blir ngn klass, och tackvare detta har berörda fått tänka om. Givetvis genomgående positivt med en 250-klass ändå.

Jag skulle faktiskt överväga att köra 250 om jag bara fick & att man kunde få dispans för att köra i någon annan klass när inte en egen klass erbjuds.

Edit: Instämmer med kritiken mot Maskinunderhåll. Ska vi ha fler och kanske t.o.m. kunna behålla tilltänkta SM-arrangörer tror jag det bör tas bort.

Last edited:
Jag tycker inte att man ska ha maskinersättningen, bättre att klubben som arrangerar detta kan få dem för att få det att gå runt ekonomiskt och kunna lägga pengar i att förbättra banan. Förarna som är i toppen har redan många sponsorer som täcker stora delar av deras kostnader. Sjukvården är inte gratis precis och att hyra in någon som har hand om tidtagning kostar det Svemo tagit upp som kostnad (gjorde det för oss i somras).

För vår del (Östersund) så är det bara bra med att det blev TranX systemet då vi har det systemet redan, men jag förstår att de flesta förare som har transpondrar redan har MX transpondrar vilket medför en extra kostnad för alla förare.

Sedan att plocka bort "Kungaklassen" från SM tävlingarna tycker jag är fel, trots att vi fick stryka den klassen under vår tävling. Vi har inte många förare här i Jämtland och de som i dagsläget kan tänka sig ha intresse för att testa tävla hamnar som sagt i "kungaklassen" och utan den klassen med lokala förmågor så kan intresset bli svalare för befolkningen i Jämtland. Och detta vill man ju inte.

Såg detta nu och lär komma med fler synpunkter när jag fått mer kött på benen i frågan då jag inte sett eller hört något om detta tidigare.

Jocke

Jag tycker gott att B-förarna ska gå som supporterklass på Lördagen. Personligen hade jag tänkt att sponsra någon (redan klart vem) med min fjolårs-cykel att köra B-race, om jag nu blir sponsrad en ny cykel i år dvs. Så där faller en ny B förare och vem vet, kanske blivande VM-förare (18 år är karln) bort... Rent ekonomiskt fungerar det inte utan att man samåker och delar på grejjerna när man är i våran ålder (jag 20 och han 18 år), iaf inte som B-förare.

Att det bara blir fyra singel race är väl bra för ekonomin men det blir ju viktigare att göra bra ifrån sig i varje heat då. Jag tycker de e bra att de är lagda senare in på sommaren. (så att snön hinner tina ;))

Endags-tävling vet jag inte riktigt vad jag känner för än, på ett sätt känns det drygt att åka 100-150 mil för att köra en dag samtidigt är det skönt att komma hem.

Ska nya 250-klassen vara B och A-förare? Om det är tänkt som en "ny B-klass" så tycker jag man behöver fundera över det. Jag gissar att många rookies köper "fjolårets hojjar" som redan är klara racehojjar, det innebär att det blir dyrare för rookies att klassa upp sig. Har man en färdig räser så duger den i min åsikt även första året som A-förare.

Transponder tycker jag är ok.
Stadsrace tycker jag är skitbra.
Eget "mettet" tycker jag är kanon.

Svemo har dragit lite förhastade slutsatser når dom inte tror att Rookiesarna inte vill åka sm tävlingar.

Min uppfattning är att de vill åka men kanske inte är berädda att åka hur långt som helst.

Strängnäs och Örebrotävlingen var väl uppskattade tävlingar med flera Rookiesar.

Men...vad innebär detta nu? Jag som planerar att köra så mycket som det bara går. Blir det inte av nu? Är vi rookisar inte välkomna? :confused: Skit.

Hade ju tänkt att satsa lite ordenligt nästa år och köra alla tävlingar i "kungaklassen". Hade ju hoppats på att det skulle vara fler tävlingar istället för färre i rookie.
Kunde man inte ha någon klass för dom lite tyngre hojarna istället för en 250-klass. Typ KTM 660 mfl (finns ju ett gäng kolla 660-tråden). Lite som Volvo orginal i rally. Folk kanske är sugna på att tävla med sina hojar fast dom inte vill skruva ihjäl sig?
Har arrangerande klubbar haft nåt att säga till om i detta beslut om att inte rookisar ska få vara med? Dom borde väl vara sugna på att få in så mycket stålar som möjligt när dom väl har tävling?
Lägg pengarna från rookieanmälningarna på fetare hopp så vi får se någon svensk förare i X-games någongång :yoparty

Last edited:
Vargen skrev:
2610102
Lägg pengarna från rookieanmälningarna på fetare hopp så vi får se någon svensk förare i X-games någongång :yoparty

Yeha...Klart vettigaste inlägget på hela sporthoj någonsin.....:yoparty

Har arrangerande klubbar haft nåt att säga till om i detta beslut om att inte rookisar ska få vara med? Dom borde väl vara sugna på att få in så mycket stålar som möjligt när dom väl har tävling?
[/QUOTE]

Så sant så, de vill alltså inte ha mina pengar? Perkele.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT