SVEMO: Vilka vill du se i roadracingsektionen

Jag tror att alla skulle må bra av lite mer komunikation. En eller fler förarrepresentanter. Follk som kan vara med på jurymöten och på så sätt får RÄTT information. Kanske en för varje klass, eller en för SM-klasser och en för rookie och juniorer. Det har funkat apbra i ProSuperbike. Inga lösa rykten som ställer till med problem. Som egentligen inte är problem, när man får rätt info.

Vi har en bra sektion. Dom lägger en j-a massa tid, och dom har regler att rätta sig efter. Inga vilda gissningar, och japp, jag är tävlingsledare, så lite koll på läget har jag.

Stefan Carlsson

Last edited:
Jag tror det skulle vara en stor fördel om förarrepresentanten/erna INTE är gamla rävar som Lindén och Petjo. Bättre att skicka in nya fräscha ansikten som inte har någon tidigare relation med Svemo, arrangörer osv.

Oj va bra!
Glad att tråden fick många inlägg och förhoppningsvis att fler vet hur det är tänkt att fungera framöver (dvs SVEMO som org, inte bara RR-sektionen)

Att det är aningens sent för att föreslå ngn till RR sektionen är en sak.
Det som skrivs mkt klart är att t ex. röstfördelningen inte betyder något eftersom SVEMO styrelse bestämmer i slutänden vem som skall få vara i RR-sektionen. Något som ”pwillen” skrev redan på sid 1 och som kanske (hoppas ej) sätter nivån på tilltron till sitt förbund att fungera som vi önskar.

Man kan (och ska) tycka, tala, skriva mycket om förbundet.
Och det görs mycket som är bra här vilket lätt glöms när nåt går tokigt, som det emellanåt gör i alla verksamheter. Men oavsett är det ju vi aktiva som ”är” förbundet och kan några fler intressera sig aningens mer här (via sin klubb) än att bara köra hoj, ökar ju möjligheten att det blir bättre.

Kan ha fel(?)
Själv blev jag förvånad att detta möte inte verkade så speciellt känt av aktiva förare eller klubben, fast beslutet om att ha mötet togs i April… Om jag förstått rätt postades på SVEMOs sida den 15e oktober(?) Vilket väl talar om att det behöver bli kortare väg till att få visionen och projektet ”Ett tydligare SVEMO” att förverkligas?

/Eric

Det är verkligen ingen lätt kravspecifikation för önskade kandidater:

1. Omtyckt och respekterad men inte för mycket så man riskerar att heja på någon, då blir man genast partisk i ev. berörd fråga
2. Inte någon "gammal räv" som har något förhållande till SVEMO / Arrangörerna sedantidigare
3. Gärna ung, men inte involverad i sporten så man blir partisk igen
4. Får inte har för stark anknytning till någon klubb / arrangör = partisk
5. Någon som vågar ifrågasätta och vända på frågor utan att bry sig om att man kommer bli idiotförklarad av ena ELLER andra sidan
6. Skall helst vara med på tävlingar 9/10 helger under svenska sommaren och då kommunicera med förare / arrangör / förbund (vilket förhoppningsvis skulle lösa resultatet av punkt 5):tummenupp
utan ekonomisk ersättning.

Inte helt lätt. Jag kommer nog inte på någon alls som matchar detta men jag hoppas verkligen att den (för jag gissar att vi ser minst 1 ny i sektionen efter mötet) är någon som matchar så mycket som möjligt av detta.
Samtidigt hoppas jag att ni förare ger personen OCH SEKTIONEN en chans att visa på en förbättring.
Det finns andra sektioner (läs Supermoto) som i princip inte har några som helst problem mellan förare / sektionsledning.
Skillnaden där mot RR är Aktiva förarrepresentanter och Sektionsledningen som håller eget förarmöte varje tävlingshelg och lyssnar, diskuterar, tar åt sig, förändrar och jobbar MED förarna.
Det skulle givetvis inte fungera om inte förarna deltog med samma insats. Dvs. lyssnar, diskuterar, förändrar och jobbar MED Svemo.

/HW

Jag tror att alla skulle må bra av lite mer komunikation.....
Stefan Carlsson

Sorry, men jag kan inte låta bli att delta i tråden.

Jag har tidigare väldig aktiv i dansk segelsport på elite nivå. Vi hade även case´s med en seglare som blev avstängd för al tävlingssegling i 12 månader (En pokal blev slängd i sjön i protest mott ett jury beslut!).

Jobbar sedan fyra år tillbaka som General Sekr. på SMC, som påminnar lite om Svemo strukturmässigt, dvs., med en mängd olika arbetsgrupperingar, distriktsstyrelser, riksstyrelse - kort sagt en demokrati med syfta att vara så mycket medlemmen till lags som möjligt. Det ger sig själv att detta är "Mission Impossible"
Anledningen att jag råkade hamna där vart enkelt att "vi" var misnöjde med att SMC inte ville jobba för sporthojerna - Och jag kanske tog mig tiden att förstå hur man sku hantera den öppna demokrati - för att komma fram!
Sagt på ett annat sätt - det går att förändra, om man jobbar målbevist.

Jag är vid flera tillfällen årligt med flera av Svemo´s ledelse på möten i FIM, eftersom SMC är invalde i två av FIM´s kommisioner. Det är kristal klart för mig att Westlings initativ med ett tydigare Svemo är en helhjärtat satsning på att dom aktiva idrotts folk / förerrna, ska få mera plats.

Det är även min uppfattning att Svemo´s utmaning är att få förerna med på möten och även förstå hur idrottens verksamhet båda är uppbygd och hur den fungerar.

Jag kan endast rekomendera att delta i mötet och vara med att se till att rätt beslut fattas och rätt folk väljs på rätt plats.

Nog finns alla möjligheter för det kan bli bra.. men, det kräver att man tar aktiv del..

HW: Bra inlägg...

• Gilla
Reaktioner: HW
Tips på förarrepresentanter får gärna mejlas till någon utav oss i sektionen då det är väldigt bra att ha folk som kan föra fram de olika klassernas talan till sektionen.

Någon som är manad?

Gör det ngn skillnad?

Fler än man trodde?
Förhoppningsvis kommer fler att delta på mötet nu imorgon 27e nov efter denna tråd. Träffen i sig säkert inget som kommer gå till RR-historien då det enligt de gamla rävarna (ja några av dem benämner sig själva så) kan gå på 10 minuter att rösta…

Men förhoppningsvis kan det bli en avstamp till att ventilera ytterligare frågor om framtid och engagemang som berör dig som aktiv. Och vem vet, kanske det finns ngn/några från detta forumet som vill/kan/vågar kliva fram och göra skillnad för RR-sporten som nog behöver all hjälp den kan få(!)

OM inte annat är det väl ett bra tillfälle att träffas när asfalts-säsongen helt ligger i ide?

/Eric

Så blev det

Skickar i en kort update från mötet i lördags

En erfarenhet rikare eller...(?)
Med tanke på att det verkat vara många som både läst & tyckt till om detta ämne - så tillåter jag mig ändå att bli förvånad över uppslutningen.

Nu anslöt hela två (2st) utan den formella inbjudan till detta möte. Att dessa två var jag själv + Morris Packer från Morris Racing Team är kanske ett resultat att ta till sig?

Omröstningen räknade in hela 7st deltagande/röstberättigade klubbar av de 83st som hade möjligheten. Man kan väl tycka vad man vill om detta resultat. Men förhoppningsvis kan det fungera som en signal till att sporten, och engagemanget från dess utövare till medlemmar & alla "se-påare" bara kan bli bättre? I tillägg var inte mötet historiskt viktigt men... en liten vägvisare om vår framtid kanske

För jag vill samtidigt inte bara tro att dagens tider kräver nya metoder för att engagera/motivera man/kvinnokraft. Det behövs oavsett fler som gör mer än att bara hålla i styret eller knappa på tangentbordet.

Ge gärna en tanke eller förslag & alternativ hur man kan få fler engagerade i att bygga en bättre verklighet för dagens & morgondagens RR utövare & klubbengagemang(?) DVS om man/du/ni vill det?!

/Eric

Skickar i en kort update från mötet i lördags

En erfarenhet rikare eller...(?)
Med tanke på att det verkat vara många som både läst & tyckt till om detta ämne - så tillåter jag mig ändå att bli förvånad över uppslutningen.

Nu anslöt hela två (2st) utan den formella inbjudan till detta möte. Att dessa två var jag själv + Morris Packer från Morris Racing Team är kanske ett resultat att ta till sig?

Omröstningen räknade in hela 7st deltagande/röstberättigade klubbar av de 83st som hade möjligheten. Man kan väl tycka vad man vill om detta resultat. Men förhoppningsvis kan det fungera som en signal till att sporten, och engagemanget från dess utövare till medlemmar & alla "se-påare" bara kan bli bättre? I tillägg var inte mötet historiskt viktigt men... en liten vägvisare om vår framtid kanske

För jag vill samtidigt inte bara tro att dagens tider kräver nya metoder för att engagera/motivera man/kvinnokraft. Det behövs oavsett fler som gör mer än att bara hålla i styret eller knappa på tangentbordet.

Ge gärna en tanke eller förslag & alternativ hur man kan få fler engagerade i att bygga en bättre verklighet för dagens & morgondagens RR utövare & klubbengagemang(?) DVS om man/du/ni vill det?!

/Eric
Är det denna du syftar på? http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_4453/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Eller så är det dags för Svemo att fundera på hur de fungerar som förbund om endast 7 av 83 röstberättigade klubbar tycker det är värt kostnaden att skicka en representant.

Eller så är det dags för Svemo att fundera på hur de fungerar som förbund om endast 7 av 83 röstberättigade klubbar tycker det är värt kostnaden att skicka en representant.

Kanske bättre lägga sånna här samankomster när det inte råder snökaos i hela landet?

Kanske bättre lägga sånna här samankomster när det inte råder snökaos i hela landet?

Eller möjlighet att kolla på webben och samtidigt ha en stängd lösenordsskyddad omröstning?

Då kan alla vara med från vart som helst. Look, SVEMO, 2010 knackar på dörren...

Nu hade jag verkligen tänkt hålla käften...BUT here we go!!

Tror ni verkligen, att alla racers inte har nåt bättre för sig (troligtvis fullt inbokade arbetsliv, privatliv, hård fysträning, ev. andra fritidssysslor/hobbies) än att sitta o fippla med ännu mera papper/annat ointressant på sin lilla fritid, om de ens har någon alls.

Man brinner för själva körningen o sporten i sig, resten är tyvärr bara ett onödigt ont!

Att ha ett RR-årsmöte i slutet i Nov. fysiskt på plats i Sthlm, riktigt opraktiskt o trög inställning bara det, måste jag säga.
Ta det i samband med finalracen i samtliga serier ska du få se på smockfulla bänkrader, intresse o mängder med frågor.

Den RR o problemlösning som diskuteras på 1 vecka här, på bl.a. SH-racingforumet, är troligtvis mer än vad som någonsin (eller kanske inte, vem vet?) hamnar på agendan SVEMO-internt-RR under hela året, det min magkänsla, då jag bara varit medlem här i 1 vecka.

Ja just det, varför kan man inte rösta via nån internet-portal o ha RR-årsmötet via länk o videokonferens, sånt trivialt funkar ju för resten av världen!
Kan mc-tidningen Fastbikes.se sända Gotland Grand National-LIVE ifrån långt bort-i-skogen via vanliga mobilnätet, så ska väl ändå detta vara tekniskt möjligt i dagens Sverige.

Om man nu inte får tag på bra folk som orkar eller har tid att engagera sig i sin egna klubb samt vidare mot SVEMO, då får ni väl rekrytera proffs, som de flesta andra svenska företag. Om det är en för dyr lösning, skaffa sponsorer då, precis som racerförarna.

Visst, jag skulle kunna tänka mig att engagera mig, analysera, vara extremt lyhörd, blixtsnabb för förändringar o suga åt mig alla bra/dåliga synpunkter på forum eller i racedepåerna o våga snacka direkt med utövarna o föra protokoll på vad dom vill o inte vill, löpande under säsongen = allt för att få ett tydligare o modernare SVEMO. Det låter som ett halvtidsjobb, minst...

Edit: såg att några redan hunnit kommentera Eric H's inlägg, men men

Last edited:
Sportgrenen i den här tråden är roadracing men lite kort om hur det såg ut på annat håll inom både SVEMO och Svenska Bilsportförbundet nu i helgen som var.

I lördags hölls det nationella grenmötet även för SVEMO dragbike. Ingen klubb hade anmält sig för röstning när deadline gick ut den 12 november. Till själva mötet i lördags kom det två personer/medlemmar som inte hade koppling till SVEMO. Det finns 76 klubbar i den röstlängden (det finns mer klubbar än så med dragracers ombord men som missade deadline för att få vara med i röstlängden).

När det gäller SVEMOs motsvarighet på fyra hjul så hade SBF ett nationellt möte för alla sina SGA (sportgrensansvariga) för sportgrenen dragracing i Sverige. Det finns en SGA per distrikt och sportgren där jag representerade Göteborgs Bilsportförbund och dragracing. SBF är uppdelat i 12 distrikt och av dom representanterades bara 4 distrikt på det här mötet, varav ett distrikt som inte kör dragracing som tävling p.g.a. problem med bana.

Det möte jag var på var bra och jag har hört från deltagare på SVEMOs dragracing-möte att även det mötet var bra (föga förvånande med Kea Sörman som sammankallande) men det faller platt om inga medlemmar dyker upp. Det konstaterades på bägge mötena att den dåliga uppslutningen är ett mycket stort problem.

Mvh
PiPPi

Alla andra & någon borde...

Kommer tillbaks med slutsats & fundering

Borde detta vart anledningar till bättre uppslutning?
  • Nationella Grenmötet hölls i samband med utbildning för domare & tävlingsledning mm.
  • SBF (Bilsportförb) har möte i samma lokaler & dag
  • Mötet ligger i Stockholm där rätt många aktiva finns och hyfsat enkelt att ta sig till (inte för alla - vet det!)
  • Inbjudan gått ut (rätt dåligt synbarhet & skyltfönster) men i vart fall diskuterad på forum likn SH

Slutsats - nej,
Ovanstående spelar mindre roll eftersom intresset att göra mer än att betala, köra el knappa tangenter inte är tillräckligt för att fler ska orka resa sig ur soffan...

Vill inte dra polemiken i absurdum men jag/vi bör nog kosta på oss att inse att: Om inte intresset finns för att engagera sig mer än vi gör idag så blir det svårt att driva verksamheten åt de håll (dvs framåt) som alla vill!

Snittåldern för de som engagerar sig, styr & arbetar för oss (SVEMO) är idag nära förtidspension - och tillväxten saknas nästan helt. Visst, det ser ungf likadant ut för andra delar inom föreningslivet men.. hjälper det oss mer än att förstå att vi/du/jag behövs om verksamheten skall framåt...?

SBF & SVEMO på samma plan & dag..?
Min första tanke var "äntligen" - de två största förbunden för motorsport kan diskutera samarbeten för att få FLER aktiva el intresserade = bra! Kanske detta sker i framtiden

2010 & internet
Visst behövs bättre verktyg & kommunikationsvägar med/för/från/till förbundet & aktiva osv - helt klart. Men oavsett allt detta så måste någon/några likförb göra jobbet och det är idag för få som vågar räcka upp handen...

/Eric

Bara så jag är med på banan: Med medlemmar menar du klubbar eller är det fysiska medlemmar som tex jag?
Japp, "medlemmar" var lite odefinierat. Iallafall jag menar "klubbar" och "fysiska medlemmar" plus lite till :)

Inte bara klubbar alltså, det brukade även dyka upp "individuella" medlemmar som du och jag själv (och flera från en klubb än bara den röstberättigade) med input/frågor/etc och som tog med sig SVEMOs budskap hem till kollegorna i garaget och på banorna. När det gäller helgens grenmöte för dragbike så var "fysiska medlemmar" som du välkomna dit.

För bil-dragracingens SGA-möte i helgen så menades det representanter för dom olika distrikten, inget annat.

Mvh
PiPPi

• SBF (Bilsportförb) har möte i samma lokaler & dag
Jag är inte med på om detta är ett önskemål för framtiden eller referens till vad som hände i helgen?

Om det avser mitt tidigare inlägg så gällde följande i helgen:
- SVEMOs grensektionsmöte för dragracing hölls i Norrköping.
- SBFs SGA-möte för dragracing hölls i Stockholm.

I övrigt så har både SVEMO och SBF sen länge uttalade avsikter att samarbeta inom de sportgrenar där det finns gemensamma beröringspunkter, som t.ex. dragracing där vi nästan alltid kör tillsammans.

Mvh
PiPPi

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti