SVEMO, vad håller dom på med?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag är bara tvungen att... undra

• SVEMO
Har ingen domarkonferans, de försöker några månader innan säsongen börjar dela på A och B förare till tävling.
Härligt, förare som tackat nej till uppklassning blir ju glada?
Förare som raggat sponsorer i tron om att man ska köra på en SM helg blev heller inte så glada.
Det slutar med att det blir som förra året ungefär och planen på delning skjuts till 2007.

• SVEMO
Inför MC-ID Card, än så länge finns INGEN förutom Kennet Lodnert och Brånalt (och jag, eftersom jag ringt och frågat honom) som vet hur det ska fungera eftersom det inte varit nån kurs ännu (3 veckor kvar till ARC, eftersom han själv ska va där så gör det kanske inget)
Det behövs alltså till tävling ordnas med internetanslutning, dator och kortläsare. På LMS finns ingen internetanslutning i besiktningshallen, ingen Wifi utrustning, dator kanske om den inte blivit stulen i vinter, kortläsare?
BRA JOBBAT SVEMO

• Roadracing.se ?? Bergman Tradfing AB??
Tar för givet att alla klubbar vill betala 40 000kr + moms (6% eller 25% är ju frågan här också...) i TV-Avgift igen, för en TV produktion som ett fåtal av Sveriges tittare kan se (Sportexpressen).
Det produceras sen en DVD som ENDAST saluförs via Roadracing.se (inte ens via Sporthoj.com som har några tusen fler besökare / månad än roadracing.se). Ginza och/eller cdon.com hade ju varit trevligt så den syntes åtminstone.
När LMS frågade vad man fick för de 40 000kr var det att man skulle få materialet från tävlingen, ingenting dök upp.
Vad LMS VILL ha är LMS tävlingen, veckan efter och tillstånd att ge den till lokala tv bolag som kan sända den. Precis som det var tänkt förra året, men inget hände.
Det sas också att SVEMO RR skulle äga rättigheterna till produktionen, det är Bergman Trading AB som är alla rättigheter till produktionen just nu (som SVEMO klubbar och förare betalat i runda slängar 600 000kr för)

Jag vet att många jobbar hårt med sagda TV-produktion, jag undrar bara varför inget blev som det var lovat? och ska man betala igen för nåt som inte ens till hälften blev uppfyllt?
Faktiskt postades DVDn igår, det känns just nu som att det kvittar, LMS får ju ändå inte använda den till nåt som LMS blev lovade.

• SVEMO
3 veckor innan premiär annonseras det ut på roadracing.se att det är enhetsdäck i 125Jnr.
Jättekul för de som redan köpt däck då.
Peter Sköld påstår att detta endast drabbar ett fåtal förare.
RR-Fabriken har avtal med Bridgestone som faller iochmed detta, bara där är det mer än "ett fåtal" förare. Bara på LMS träningen igår var det mer än ett fåtal som blev drabbade.
Bara jobbat Skölden!

• SVEMO
Supermotard, maxtak på 1000kr (800kr mindre än jag som B förare får betala på Anderstorp)
Enligt Svemo (Peter Larsson) så sattes maxtaket på motarden för att de hade fått fram sponsorer för sina tv-sändningar och sina klasser. Om nu motarden ska ha 1000:- i anmälningsavgift pga av att de har sponsorer, vem får då de pengar som sponsorerna har betalat? Betalar Svemo ut dem till arragörerna som tar "förlusten" eller tar Svemo eller någon annan hand om pengarna?

Sen får även Supermoto betala 1000kr/förare i TV-avgift, trots sponsorer enligt Svemo. Det annonseras först här på sporthoj.com, inte svemo.se eller roadracing.se ..

Supermoto slipper ha egna transpondrar, trots att det sen 2005 var krav i Crossen att förare skulle ha egna (http://www.svemo.se/g_view.php?did=10&p=9).
Och ja MX transpondrar fungerar i samma system som ska va på Anderstorp och LMS, sen vet jag inte vem som ska ha tidtagningen på Knudan, är det Göran Alden fungerar MX transpondrar jättebra där också.

Som rookieförare får man alltså betala 800kr mer på Anderstorp, dessutom ska jag ha en egen transponder (3000kr) eller hyra en för 500kr (om man krashar och den går sönder får man ersätta den... slutsumma 3500kr)
Endast 1:a säsongstävlande rookisar är utanför transpondrergrejjorna, har du tävlat på engångslicens förut så gäller det alltså att ha egen transponder eller hyra.

Småpengar? kanske det, jag har ingen lust att ge bort pengar "i onödan"

Så, ni som orkat läsa ända hit, vad tycker ni?
Är allt frid och fröjd med vårt kära SVEMO?

EDIT: Ändring ang. TV-avgiften
EDIT2: Eftersom det inte är några direkta reaktioner så är väl alla nöjda med hur det går till då... så då ska inte jag ställa till nåt heller

Last edited:
håkan skrev:
2078362 Jag är bara tvungen att... undra

<Klipp klipp>

Så, ni som orkat läsa ända hit, vad tycker ni?
Är allt frid och fröjd med vårt kära SVEMO?

Jag klagar inte.

Visst kan man ha åsikter om det som sker men för att klaga måste jag vara beredd att göra jobbet bättre själv och det är jag INTE.

Det är väl mer eller mindre ideella krafter som sköter SVEMO och även om det inte blir helt rätt alla gånger ska man vara glad att någon gör något iaf. Desutom är nog avsikten med alla turer hit och dit god även om informationen kommer sent.

Viktigt, jag lider verkligen med alla som blir drabbade av alla sista-minuten-påhitt.

:(

:klappar

Kan inte mer än att hålla med dig håkan!

Droppen var ju nu när de införde enhetsdäck i 125Jr....
kan inte ens kommentera det så jävla dumt det är...

Strandelin skrev:
2078448 Jag klagar inte. Visst kan man ha åsikter om det som sker men för att klaga måste jag vara beredd att göra jobbet bättre själv och det är jag INTE.

Det där argumentet dyker upp med jämna mellanrum och det är lika dumt varje gång. Självklart har man rätt att klaga även om man inte är med och organiserar. Alternativt kan vi ju ha en ny regel på Sporthoj där man inte får klaga på trafikövervakning, bensinpriser mm om man inte är politiskt aktiv för om man inte är beredd att göra jobbet själv då ska man minsann inte få klaga. Vi säger så va?

Ja detta är inte något bra exempel på hur man ska jobba gentemot klubbarna, problemet ligger säkerligen i brist på tid samt dålig kommunikation, jag blev nyligen invald i Svemo RR Södra och ska försöka ta tag i detta när jag blivit mera varm i kläderna, jag är fortfarande "lärling" men ha tålamod så ska vi se om detta inte går att lösa på ett smidigare sätt i framtiden, idiellt jobb är ibland svårt att hinna med, men om alla hjälper till så....

(PS jag har inte varit med och fattat dessa beslut)

/Micke HMS/Svemo RR Södra

Beklämmande att läsa/höra. För min del så är jag inte vidare insatt i svensk RR men detta låter ju knappast bra.
Hoppas det löser sig snabbt.

Tilläggas kan väl göras då att

SVEMO hade förra året INGET avtal med Bergman Trading AB om NÅGON tv-produktion

Alltså, det "krav" som fanns för tv-avgiften förra året, både till klubbar och förare.
SVEMO stod INTE bakom det iallafall.

krasst sett, varken A-förare eller Supermotoförare som INTE betalar TV-avgiften kan bli nekade att starta i en tävling. Varken RF eller SVEMO har utfärdat nåt sorts "avtal" om att denna avgift skulle vara obligatorisk.

STCC har löst det på så sätt att de har avtal med alla team.

TV-avgiften kan då inte beskyllas på SVEMO på nåt sätt, så mitt första inlägg behöver redigeras lite. (man får reda på nya saker hela tiden)

"Some things are forever"
Personerna skiftar men eländet består tydligen.
Från det att jag körde min första tävling för många, många år sedan så var det mer eller mindre strul med SVEMO hela tiden.
Det är inte omöjligt att alla förbund som sorterar under RF har liknande problem. Ni ska vara medvetna om att det sitter med ett antal politiker i olika ledningar och då blir det som det blir.
Om de är hänsynslösa eller enbart korkade har jag aldrig förstått.

elwe skrev:
2078556 "Some things are forever"
Personerna skiftar men eländet består tydligen.
Från det att jag körde min första tävling för många, många år sedan så var det mer eller mindre strul med SVEMO hela tiden.
Det är inte omöjligt att alla förbund som sorterar under RF har liknande problem. Ni ska vara medvetna om att det sitter med ett antal politiker i olika ledningar och då blir det som det blir.
Om de är hänsynslösa eller enbart korkade har jag aldrig förstått.

Nu är det väl i alla fall så att varken i Svemos styrelse och förmodligen inte heller i någon av Distriktsstyrelserna så finns det med några politiker. Det kanske skulle gå att genomdriva att vi kunde få fler anläggningar om det fanns med några från någon politisk grupp med intresse for motorsport. Nu är det ju inte politiskt oppurtunt meriterande att jobba med sådana här frågor i något av oppositionspartierna. I den hysteriska miljövänstern vet vi ju hur väl vi är sedda.

håkan skrev:
Har ingen domarkonferans, de försöker några månader innan säsongen börjar dela på A och B förare till tävling.
Förare som raggat sponsorer i tron om att man ska köra på en SM helg blev heller inte så glada.
Det slutar med att det blir som förra året ungefär och planen på delning skjuts till 2007.

Bara för att reda ut lite så finns följande krav påroadracing sektionen från Svemos styrelse.

1.skapa ett tävlingsupplägg samt en tävlingskalender som utvecklar grenen.Detta ska göras i samråd med ledamöter från olika intressegrupper ex distriktens kontakt-personer för roadracing.därefteransvara för att detta genomförs Arbetet ska samordnas med kansliets koordinator.

2.Att på bästa sätt stimulera klubbar till bra aktiviteter.

3.Att på bästa sätt stimulera utövarna till prestationer som är relevanta till deras egna mål.

4.Att stimulera utövare till bra prestationer som håller hög klass.

5. Utveckla barn-och ungdomsverksamheten så att återväxten av förare säkras

6. Utveckla breddverksamheten så många finner nöje att utöva grenen

7. Årligen samla Distriktsledare/Klubbledare för utbyte resp.kunna lägga fram förslag tillförbättringar på regler etc.

8. Samla domarna för en genomgång av regler samt att ge dessa möjlighet till erfarenhetsutbyte.

9.Att ständigt verka för ökad säkerhet på och kring våra banor.

10. Att verka för en bättre miljö på våra anläggningar detta bör ske i samverkan med miljökommittèn.

11.Ansvara för att funktionärer,tävlingsledare,tävlingsfunktionärer,tränare etc.erbjuds en god utbildning.Här bör sktionen samverka med utbildningskommittèn

12.Vid ev regeljustering kontakta tävlingskommittèn för undersöka att justeringar inte påverkar andra sektioner
innan beslut fattas.

13.Senast den 15 december till kansliet lämmna skriftlig rapport som skall ingå i förbundets verksamhetsbärrettelse.

14.Tillsammans med koordinatorn ansvara för att roadracingsektionens del av hemsidan är uppdaterad.

15. Ansvara för att informera och hålla en god kontakt med den internationella delegaten

16. Senast den 1november till styrelsen lämmna in förslag till budget för kommande verksamhetsår

17. Ansvara för att verksamheten hålls inom budgetramarna.

Roadracingsktionen är ansvarig inför förbundasstyrelsen och ska genom rapporter samt protokoll hålla styrelsen orienterad om verksamhetn och av sktionen fattade beslut

(Mina kommentarer sedan rådslaget försvann så har inte
inte punkt 1 uppfyllts.)
Roy

Last edited by a moderator:
Av dom punkterna ovan är det ionte många som dom lyckats uppfylla tills i år :fatta!

Last edited:
Visst ska man klaga, annars sker det ju inga förbättringar. Det viktiga är förstås att man framför klagomålen till de ansvariga och inte bara på forum och andra förare osv. Men det är jag ganska säker på att Håkan gjort. :D

håkan skrev:
2078362 Jag är bara tvungen att... undra

• SVEMO
Förare som raggat sponsorer i tron om att man ska köra på en SM helg blev Är allt frid och fröjd med vårt kära SVEMO?

EDIT: Ändring ang. TV-avgiften

Du har en poäng i många av dina argument Håkan. Vi får hoppas att Micke GSXR 1100 kan få mer makt o jobba för oss förare lite smidigare.

Vansinne att sätta käppar i däcken för våra 125 jr!!!!!

Kan bara hålla med dig, det låter helt sjukt!

Last edited by a moderator:
Enligt Anderstorp kostar det 1000:- för motarden därför att deras bana inte är bygg ännu och därför kan de inte ta ut fullt belopp. Antagligen för att de kanske inte vet hur den kommer bli när den är klar, eller nåt..

Macho Woman skrev:
2078767 Visst ska man klaga, annars sker det ju inga förbättringar. Det viktiga är förstås att man framför klagomålen till de ansvariga och inte bara på forum och andra förare osv. Men det är jag ganska säker på att Håkan gjort. :D

Det är på gång... men som annars i politik som det här verkar vara måste det ju även skapas en opinion.

Jag är övertygad om att jag missuppfattat en del av sakerna jag skrivit och jag mottar gladeligen en rättelse.

Jag tror dock att det jag skrivit är vad många förare uppfattat åtminstone.
Kritisera gärna det jag skrivit, är det fel ska det rättas till.

Sporthoj.com är inget supportforum för SVEMO eller något i den stilen, men det är ändå här de flesta berörda håller till...

håkan skrev:
2078846 Det är på gång... men som annars i politik som det här verkar vara måste det ju även skapas en opinion.

Jag är övertygad om att jag missuppfattat en del av sakerna jag skrivit och jag mottar gladeligen en rättelse.

Jag tror dock att det jag skrivit är vad många förare uppfattat åtminstone.
Kritisera gärna det jag skrivit, är det fel ska det rättas till.

Sporthoj.com är inget supportforum för SVEMO eller något i den stilen, men det är ändå här de flesta berörda håller till...
Bra Håkan, iof läser vissa på Svemo även på SH men vill man föra en saklig debatt så måste man kontakta förbundet (Svemo).

Kämpa på nu så ses vi i sommar :tummenupp

Man kan väl säga att samma problem finns på andra ställen också.
AMA som styr i USA är just nu i blåsväder och ser ut att segla mot en kris.

Problemet rent politikhistoriskt bottnar oftast i att de som styr inte tillhör utövarna.
Förklaring: de som styr började ofta en gång som förare men eftersom tiden går så ändras även sporten. Det SVEMO behöver är lite färskt blod!

Hej Micke GSXR1100!!!!!
Just nu ser jag dig som det ända ljuset i en väldigt mörk tunnel.

Vi kan väl alla som kört aktivt de sista åren vara rörande överens om att hade det här hänt inom Fotbollen så hade huvuden rullat för länge sedan!

Jag håller på med en skrivelse till berörda instanser på Svemo. Den baseras på en 100% enig styrelse för LMS RR, där Håkan är vice Ordförande.

Jag kommer ta hela påskhelgen på mig att formulera det så att det som står reflekterar LMS åsikter och inte mina eller håkans. Ingen specifik individ kommer att hängas ut och det kommer inte finnas någon personlig åsikt.

Egentligen är det helt sjukt att man skall behöva spendera sin lediga helg med denna skit.

/HW

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...