SVEMO, vad håller dom på med?

Hmm... saknar en person som är totalt underrepresenterad i RR-sektionen... någon som håller i funktionärsbiten.

När ska RR-folket börja fatta att resten av RR-håller på att köra ifrån funktionärerna och att det måste göras någon NU om vi ska kunna ens behålla den nivå vi har på funktionärskåren???

Syns den 26 juli på Åsen. Då jävlar ska det kutas efter hojar. Bättre tränad än aldrig förr.

Bra sagt håkan...

Vet inte i fall någon redan skrivit detta.
Men vart skall alla i rookie 600 ta vägen när de klassar upp sig? Man kan välja mellan SO vilket är bra men sjukt långt att åka och dyra färjor mm.

Eller så hoppar man in i videc vette fan hur det stavas...
Och där kostar det sjukt mycket att köra...

Tillbaka med en 600 klass för A-förare i SM

Gustav O skrev:
2310606 Då får ju A-förarna se till att köra den också...
OM det körs 1000 cc nästa år i Veidec Trophy så finns det utrymme för STD/STK 600 i SM, håll tummarna.

Bara det inte blir så att vi skippar SBK för att få STK600. Det vore helt fel och skulle för min del göra SM helt ointressant då jag personligen tycker SBK är enda riktiga värdet av en SM-helg.

Fast jag tror att STD/STK 1000 i Veidec och lite friare SBK i SM skulle göra svensk RR gott. Veidec STD/STK för de som har pengar och SM/SBK för övriga som kommer från R600/1000 och vill åka på en mer amatörmässig nivå. Jag tror förarunderlaget finns och det skulle nog räcka till STD/STK600 också.

GSXR1100R skrev:
2310790 OM det körs 1000 cc nästa år i Veidec Trophy så finns det utrymme för STD/STK 600 i SM, håll tummarna.

EazyLiving skrev:
2310912 Bara det inte blir så att vi skippar SBK för att få STK600. Det vore helt fel och skulle för min del göra SM helt ointressant då jag personligen tycker SBK är enda riktiga värdet av en SM-helg.

Fast jag tror att STD/STK 1000 i Veidec och lite friare SBK i SM skulle göra svensk RR gott. Veidec STD/STK för de som har pengar och SM/SBK för övriga som kommer från R600/1000 och vill åka på en mer amatörmässig nivå. Jag tror förarunderlaget finns och det skulle nog räcka till STD/STK600 också.
Alternativt, STK/STD 1000 i SM och Supebike i Veidec... nog bäst.

Swedie skrev:
2310919 Alternativt, STK/STD 1000 i SM och Supebike i Veidec... nog bäst.

Det skulle nog vara en bra lösning om man ska ha 1000cc i Veidec! :tummenupp

Tror definitivt att det finns förarunderlag för 2st 1000cc klasser....

Jaha, som jag fattade diskussionen så gällde det vad som skulle hända om man kör 1000cc i Veidec.
Johnny föreslog ett billigare STK/STD 1000 reglemente i SM/SO, och sen ett lite värre SBK reglemente i Veidec. Alltså 2st 1000cc klasser (som jag fattade det), och det tyckte jag lät som en bra idé.
Finns ju en del R1000 (och R600 förare också för den delen) som blir uppklassade och sen inte känner att dom har pengar (eller talang för den delen) att hänga med i NSB eller Veidec som det ser ut idag, och hamnar då ofta i ERF eller lägger av.
Om man har två 1000cc klasser för A-förare, där dom snabbaste samlas i Vediec under ett lite mer SBK liknande reglemente, och sedan kan dom långsammare/fattigare/nyuppklassade A-förarna köra NSB i SM och SO. På så sätt kan man kanske behålla fler förare i sporten...
Bara en tanke...

Jag ser mig själv som ett bra exempel, som nu riskerar att bli uppklassad om det fortsätter såhär, och är ljusår ifrån tempot i NSB.
Om det fanns nån form av superstock klass att åka, så skulle jag hellre välja den, än att begära dispens för att köra rookie nåt år till....

Eller så svammlar jag bara i nattmössan.... :va

Sunkan började med att anse att en 600 klass måste finnas i SM, för A-förare alltså. Sedan blev det 1000cc och Veidec. :D

Nu vill jag inte vara en glädjedödare men......

Jag tror de flesta som jobbar på Svemo verkligen sliter för er.

Problemet som uppstår när man börjar där är väl att man får se att allt inte är lika enkelt som man först kan tro när man aldrig varit där.

Det kommer alltid finnas motsättningar som delar sporten i 2 eller fler läger.
Den klassiska motsättningen är avvägningen i vad avser säkerhet, attraktionskraft och nyrekrytering.

Sen har vi alla kompromisser mellan Arrangörer, förare, funktionärer, klubbar och distrikt.

Jag tycker det är på gränsen till naivt att tro att 3 eller 5 eller 10 nya människor skulle göra allt bra.

Ha lite tillit och fråga istället de ansvariga varför det ser ut som det gör.
Oftast finns en rimlig förklaring, och det är bristen på tillit samt information som är ett problem man faktiskt kan lösa.

Konstruktiv kritik till rätt mottagare är en förutsättning för utveckling, men förvänta er inte att 3 nya "skitbra" människor kommer att göra allt bra.

IMHO
Jocke

R1 wannabe skrev:
2311127 Nu vill jag inte vara en glädjedödare men......

Problemet som uppstår när man börjar där är väl att man får se att allt inte är lika enkelt som man först kan tro när man aldrig varit där.

Den klassiska motsättningen är avvägningen i vad avser säkerhet, attraktionskraft och nyrekrytering.

Sen har vi alla kompromisser mellan Arrangörer, förare, funktionärer, klubbar och distrikt.

Jag tycker det är på gränsen till naivt att tro att 3 eller 5 eller 10 nya människor skulle göra allt bra.

Oftast finns en rimlig förklaring, och det är bristen på tillit samt information som är ett problem man faktiskt kan lösa.

Konstruktiv kritik till rätt mottagare är en förutsättning för utveckling, men förvänta er inte att 3 nya "skitbra" människor kommer att göra allt bra.

IMHO
Jocke
Jag håller med men det kanske kan bli bättre än det är nu.
Det är ju bara att se på hur olika åsikter folk här på forumet har i frågan omklasser i vilken serie, enbart A-förare på SM och separat B-race etc etc.

R1 wannabe skrev:
2311127 Nu vill jag inte vara en glädjedödare men......

IMHO
Jocke
Tack det värmer och motiverar oss som jobbar för att få ett bättre RR Sverige, visst går det trögt ibland och emellanåt händer det ingenting, men vi gör vad vi kan för sporten.

Givetvis så kan inte alla få sin vilja igenom och det är oftast någon klass som får lida när någon annan klass prioriteras men så är det.

/Micke SVEMO RR Södra

Gustav O skrev:
2311048 Fast nu var det väl ytterligare en 600 klass som var på tapeten.
snarare få tillbaka 600-klassen som försvann. Tror definitivt att om det finns 1 likadan klass i SM och SO, t.ex Superstock 600 för A-förare... så kommer det finnas en hel del förare som rejsar både i SM och SO och fyller ut klassen till max.

STCC nämnde ju att kanske RR kunde visas i huvudsändningen av STCC på SVT. Det skulle bli ett lyft för svensk RR igen... vore det 1000cc... så kommer det lyftas högre än om det blir 600 igen.

Skulle ju vara kul hursomhelst att SVEMO gick ut tidigt i år med deras planer inför nästa år.. så slipper troligen en hel del folk köpa på sig hojar som de måste sälja av sen för att de inte kommer till användning...

Blir det 1000cc i VEIDEC/STCC serien så blir det inte NSBK. Då blir det samma reglement som nu, dvs Superstock fast i 1000cc då. Ska det köras en sån klass så ska man ha SM-status på den.

Anledningarna till att köra superstock är bl.a att man vill försöka hålla fler kostnader nere för klassen och att däckimportörerna vill att man kör med mönstrade däck mm.

Då är det frågan om man kan fortsätta ha en klass som man kallar NSBK där enda skillnaden är att man även får byta bromsskivor och andra fälgar med slicks på? Speciellt om man tänkt ha SM-status på den med? Vilken serie av dom är "värst" då? Den med dom värre hojarna i eller den med dom snabbare förarna i? :)

Inte fler klasser på SM-helgerna igen..
Jag kan mycket väl tänka mig 1000cc i Veidec, helst då superstock, som faktiskt är en EM-klass. Stort förarunderlag för det finns helt klart.
I "vanliga" SM tycker jag vi kan ta tillbaka 600 superstock, har då stor chans att bli en ruggigt bra klass, både på förare/hojar.
Vad gäller "behållningen" på en vanlig SM-helg, jag tror att 600 kan bli en stor succé där till skillnad från fiaskot i veidec i år. Samtidigt som jag tror att 1000cc kan bli lyftet för Veidec igen då.
Vad gäller NSBK's nuvarande reglemente anser jag nog att det är dags för det att dö ut, antingen kör vi FIM-wsbk, eller så kör vi superstock. Eller om bägge ska köras, som anders skriver, vad är skillnaden om man får byta en bromsskiva..

Det gäller ju för alla tre serier att kunna ha någon dragningskraft, för både publik, förare och arrangörer.

Neutral skrev:
2312311 Vart är Sandstream..? :D

Hehe, dock måste Veidec snäppa upp serien, nu är den enligt min mening, skit, även på bilsidan samt arrangörsmässigt enligt folk som kör där. Ska det kosta de summorna pengar, ska det ge både förare och grenen något betydligt bättre tillbaka.
Sen vad gäller min ståndpunkt tidigare, har det hela tiden utgått ifrån att man måste se till att alla serier kan fungera någorlunda, och som det ser ut nu, tycker iaf jag att man både kunna byta 600<->1000 mellan so/sm och stcc.
Men samtidigt måste förarunderlaget för 1000cc vara betydligt bättre än det är för 600 idag, samt tv-sändningar och media värt namnet.
Som det är nu anser jag iaf att sm har bättre tv-sändningar och arrangemang än veidec.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph