Svemo - Protokollet '06

Bikerbitch skrev:
2515822 Det skulle vara lite trist. Tänk om man tränat sen förra tävlingen (eftersom det inte är så många rejs) och kan prestera mycket bättre. Då vill man inte luta sig tillbaka på några gamla resultat :-)
En fördel är ju att hemmaförarna inte har lika stor fördel av hemmabana vilket kan göra racen roligare när de ska ta sig upp genom fältet.
Har man tränat och blivit bättre borde man ju köra upp sig och få en bättre startplacering i kommande race.
Bikerbitch skrev:
Det är charmen att vara borta en hel helg också, leva depålivet är ju supernajs. Endagars blir lite kort, speciellt om man skall ta sig till en bana sisådär 40-50 mil bort.
Jag förstår att en del gillar det livet men andra har svårt att komma ifrån, jobb, familj osv.
Vet att en del gärna kör ERF eftersom de blir borta kortare tid från familjen då.

sandstream skrev:
2515789 Okej :tummenupp
Lite nytänkande skulle inte skada.
Man skulle kunna starta efter resultatet från föregående tävling så kunde kvalet skippas helt och ersättas med träningspass istället.
Endagars arrangemang skulle nog locka fler deltagare också, inte alla som kan vara bort 3 dagar 5-6 gånger per sommar.

Ecksackt!! Eller:
Ett träningspass tidigt på fm och sedan tre race!!!!! Tänk om det varit så under min rookietid... Underbart! Det är ju på racen man lär sig något, när man tänjer gränserna lite extra och kör på gränsen...
Första träningen sätter startpositionen för race ett. Resultatet i race ett sätter startposition i race två osv... Två av tre race räknas... Kanon:tummenupp

Jag minns de gånger det var startträning på onsdagsträningarna på Falken. Man rullade fram och ställde sig och så gick flagganoch så¨drog man! 10 varv som man lärde sig mer än på en hel helg...

Och såååååååååååååååååååååååå gott det vore att inte behöva vara borta många dagar!!!!! Fler endagsrace!!!!!!!!

Bikerbitch skrev:
2515822
Det är charmen att vara borta en hel helg också, leva depålivet är ju supernajs. Endagars blir lite kort, speciellt om man skall ta sig till en bana sisådär 40-50 mil bort.

Jamen stanna då!!!!!! Stanna två dagar, stanna tre, stanna en vecka!!!!!!!!! Det avgör ju du! De rookies som vill kan ju stanna till söndag OCH dricka pilsner som bara den på kvällen!!!!!!!!:tummenupp Kan det bli bättre???

Last edited:
magnus_moss skrev:
2515864
Jamen stanna då!!!!!! Stanna två dagar, stanna tre, stanna en vecka!!!!!!!!! Det avgör ju du! De rookies som vill kan ju stanna till söndag OCH dricka pilsner som bara den på kvällen!!!!!!!!:tummenupp Kan det bli bättre???

Alla rookisar dricker inte pilsner. Att supa inför en tävling är enbart dumt.
Hoppas det blir en hel helg fylld med RR, inte bara endagars.

sandstream skrev:
2515716 Så det är redan bestämt att A- och B-förare kommer att köra separata helger? Bara hos LMS eller hos alla arrangörer?

Hos LMS blir det delade helger, det är redan bestämt.

A-helgen, fre-sön
B-helg lör-sön, nåt annat skoj kommer att hända på fredagen ;)

EDIT: Tanken med B-helgen är TÄVLING, TÄVLING och återigen TÄVLING, 1 kval, sen race för resten av tiden ;)

Last edited:
håkan skrev:
2515894 Hos LMS blir det delade helger, det är redan bestämt.

A-helgen, fre-sön
B-helg lör-sön, nåt annat skoj kommer att hända på fredagen ;)
Det blir klockrent. Mesta möjliga körtid för alla. :tummenupp

Bikerbitch skrev:
2515882 Alla rookisar dricker inte pilsner. Att supa inför en tävling är enbart dumt.
250SP kommer ju att köra med ERF serien, träning/kval på Lördag WU/race på Söndag.

Bikerbitch skrev:
2515882 Alla rookisar dricker inte pilsner. Att supa inför en tävling är enbart dumt.

Tror Magnus syftade på att man kan dricka pilsner efter en endagarstävling om man hemskt gärna vill umgås en långhelg med sina räcerkompisar.
Själv kan jag inte se nån som helst mening att sitta och häcka på en motorbana en hel helg. Körde min första rookietävling på falken för ett par veckor sen. Man kör ett pass på lördagen sen väntar man i fem timmar för sen köra ett pass till. På racedagen en 10 minuters varmup sen vänta till kl halv fem för ett race. Nej tacka vet jag upplägget på Hyllinges KM till nästa helg. Sex pass på en dag för 800 spänn. Hel makalöst fantastisk! Det är ju bara för klubbarna att kopiera schemat och köra på nästa år. Har man familj och ett gäng ungar hemma har man ingen ro att sitta bort tiden en hel helg. Man är väl där för att köra? :)

Bikerbitch skrev:

SÅKLART dricker inte alla rookies pilsner. Men OM man vill det så finns det en möjlighet om man ENBART rejsar på lördag. Jag vet MÅNGA rookies OCH A-förare som tycker det är toppen att tillsammans med polarna ta tre starköl på lördagen men som väljer att inte göra det för att man ska rejsa på söndagen.

Dessutom; om B-förare rejsar på lördag och A-förare på söndag så BLIR det ju "en hel helg fylld med RR"!!:tummenupp :tummenupp

Martinus skrev:
2515959 Tror Magnus syftade på att man kan dricka pilsner efter en endagarstävling om man hemskt gärna vill umgås en långhelg med sina räcerkompisar.

Ecksackt!

Martinus skrev:
2515959 Nej tacka vet jag upplägget på Hyllinges KM till nästa helg. Sex pass på en dag för 800 spänn. Hel makalöst fantastisk! Det är ju bara för klubbarna att kopiera schemat och köra på nästa år.

Det är lysande!!!!!!!!
Men det skulle kunna optimeras genom att man körde två tidskval och FYRA RACE!!!!!!!!!
Vilken dag det vore!:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Last edited:
oscar skrev:
2516233 Kör på gränsen? 1.04,7 på knudan!? Så det var alltså en Harley och inte bara en kul grej som du skrev på tanken…?! :D

:D
Ja, vad ska man säga...
Knudan är väl inte min favoritbana precis... På Knudan känns min R6:a som en Harley... Får hem å träna..
Fördelen med att köra riktigt långsamt är ju att det kan inte gå annat än bättre!

magnus_moss skrev:
2515864 Ecksackt!! Eller:
Ett träningspass tidigt på fm och sedan tre race!!!!! Tänk om det varit så under min rookietid... Underbart! Det är ju på racen man lär sig något, när man tänjer gränserna lite extra och kör på gränsen...
Första träningen sätter startpositionen för race ett. Resultatet i race ett sätter startposition i race två osv... Två av tre race räknas... Kanon:tummenupp

Jag minns de gånger det var startträning på onsdagsträningarna på Falken. Man rullade fram och ställde sig och så gick flagganoch så¨drog man! 10 varv som man lärde sig mer än på en hel helg...

Vad trevligt att läsa att det finns svenskar som tror att race ger mer kunskap än att harva runt ändlöst för sig själv på Sviestad...

Nyss hemkommen från England har man varit med om race på andra sätt. Körde ett Classic race och ett modernt klubbrace där.
Oavsett vilken fajt och kämparanda. 3-4 personer som vurpade under warmuplap under en dag var vanligt :va
Lite dekalbyte och kåpskrapning under warmup var inte heller några konstigheter, gällde ju att ladda för racet!
De hade 1 ganska kort träning på morgonen, sedan var det RACE.

Startposition till första racet någon blandning av position i serien och sedan lottning. Om jag förstod det rätt de 10 första i serien lottade om de 10 första positionerna, resten lottade om resterande 28 positioner. Vid första racet på året de 10 främsta från föregående år...
Många förare, i nästan varje räjs stod det reserver i utkörningsfållan påklädda och hoppades att någon kom för sent.
Till race 2 som kördes senare på dagen var det gridpositioner efter race 1.
Till race 3 på söndagen positioner enligt race 2, och gissa hur det var till race 4.

Körde du en klass så körde du 4st race på 2 dagar, givetvis var jag anmäld i 2 klasser. 250 open med en 250 och i 125-1300 Allcomers med samma 250. Att i stort sett alla hojarna i 125-1300 var R1, gsxr1000 etc var ju en överaskning men va faan det är bara att köra.
2 klasser med 4 race om dagen var på gränsen för mycket.

Bikerbitch skrev:
2518029 Det är väl inte bestämt ännu?

Den som arangerar en tävling får helt fritt välja vilka klasser den vill bjuda in. Om ERF vill bjuda in 250sp så gör dom det ovasätt vad SVEMO eller RR i sverige eller lokala gatnissen tycker.

björn

Rolle Rotax skrev:
2518028 Vad trevligt att läsa att det finns svenskar som tror att race ger mer kunskap än att harva runt ändlöst för sig själv på Sviestad...

Nyss hemkommen från England har man varit med om race på andra sätt. Körde ett Classic race och ett modernt klubbrace där.
Oavsett vilken fajt och kämparanda. 3-4 personer som vurpade under warmuplap under en dag var vanligt :va
Lite dekalbyte och kåpskrapning under warmup var inte heller några konstigheter, gällde ju att ladda för racet!
De hade 1 ganska kort träning på morgonen, sedan var det RACE.

Startposition till första racet någon blandning av position i serien och sedan lottning. Om jag förstod det rätt de 10 första i serien lottade om de 10 första positionerna, resten lottade om resterande 28 positioner. Vid första racet på året de 10 främsta från föregående år...
Många förare, i nästan varje räjs stod det reserver i utkörningsfållan påklädda och hoppades att någon kom för sent.
Till race 2 som kördes senare på dagen var det gridpositioner efter race 1.
Till race 3 på söndagen positioner enligt race 2, och gissa hur det var till race 4.

Körde du en klass så körde du 4st race på 2 dagar, givetvis var jag anmäld i 2 klasser. 250 open med en 250 och i 125-1300 Allcomers med samma 250. Att i stort sett alla hojarna i 125-1300 var R1, gsxr1000 etc var ju en överaskning men va faan det är bara att köra.
2 klasser med 4 race om dagen var på gränsen för mycket.

Underbart!!! Sådant fostrar!!!!!!!!!:tummenupp

DEt måste ha varit underbart kul... men som du säger, TRÖTTSAMT!!

Rolle Rotax skrev:
2518028Nyss hemkommen från England har man varit med om race på andra sätt...
Nånting åt det hållet skulle jag också vilja se i Sverige. Framförallt i de klasser som inte har SM-status där det är viktigt att få träna på att tävla. Tror även att publiken skulle uppskatta ett sånt upplägg, massor av race.
Som sagt, lite nytänkande från de arrangerande klubbarna hade varit kul.
björn.e skrev:
2518041 Den som arangerar en tävling får helt fritt välja vilka klasser den vill bjuda in. Om ERF vill bjuda in 250sp så gör dom det ovasätt vad SVEMO eller RR i sverige eller lokala gatnissen tycker.björn
Men Svemo måste fortfarande godkänna tävlingen, eller räcker det med att klubben är Svemo-ansluten?

sandstream skrev:
2518653 Nånting åt det hållet skulle jag också vilja se i Sverige. Framförallt i de klasser som inte har SM-status där det är viktigt att få träna på att tävla. Tror även att publiken skulle uppskatta ett sånt upplägg, massor av race.
Som sagt, lite nytänkande från de arrangerande klubbarna hade varit kul.
Men Svemo måste fortfarande godkänna tävlingen, eller räcker det med att klubben är Svemo-ansluten?
Som Svemoansluten klubb söker man tillstånd hos Svemo för att arrangera en tävling. För SM så ska SM-klasserna vara med men vad man sen fyller ut med för klasser är upp till varje klubb att bestämma.

hmm ni på LMS verkar vara snabba på att påpeka det 1+1 blir supermoto eller har jag fel :D

LOTTAK skrev:
2518670 Som Svemoansluten klubb söker man tillstånd hos Svemo för att arrangera en tävling. För SM så ska SM-klasserna vara med men vad man sen fyller ut med för klasser är upp till varje klubb att bestämma.
Okej :tummenupp

magnus_moss skrev:
2518453 Underbart!!! Sådant fostrar!!!!!!!!!:tummenupp

DEt måste ha varit underbart kul... men som du säger, TRÖTTSAMT!!

Längtar redan tillbaka, får försöka vara där en två-tre veckor till nästa gång så man hinner med en 4-5 racehelger.

Och det är inga problem att åka race på sina favoritbanor, titta vilken klubb som arrar och anmäl dig.

Alldeles alldeles alldeles UNDERBART.

Mindre bra med England att ingen el finns att tillgå i depån, så antalet elverk som startar klockan sju på morgonen och går hela dagen till tio-elva på kvällen är ungefär antalet förare plus 100st minielverk vid uppsamlingsfållan.

Men ett land som inte kan VVS, varför ska man tro att de kan el?

Vilken svensk klubb blir först med att anordna förarvänliga b-tävlingar med flera heat på en dag?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...