Svemo - Protokollet '06

Jonte VSB R-T skrev:
2464473 Som produktionen ser ut idag förstår jag att det är folk som motarbetaren den. Någon som vet hur många tittare programmet brukar ha?

Programmet anser iaf jag hållt hög klass i år. Att kanalen inte är den största är inget jag säger mot. Men anser iaf att den ger ett mervärde för svensk roadracing/förare för en rätt liten summa pengar.
Sen kom upplägget sent för klubbarna i år, samt att Bergman inte riktigt hållt sina löften om vem som skulle äga materiet. Men ingen produkt är toppklass från första början, utan den utvecklas. Det har roadracing-sm på sportexpressen gjort.

oFFkeFF skrev:
2464454 Frågan är vad man vinner på ett uppehåll?
ja alltså han sa på SO mötet förra hösten,
med motiveringen att det inte va nivå nog för pengarna och att hans plan/önskan va att återkomma med återhämtad ekonomi.

och sportexpressen kan vi glömma, köptes väl av aftoblaskan och ska bli fotbollkanal.

Last edited:
Sändningarna på SportExpressen (SM/SO) tycker jag har varit bra.
Sändningarna på Viasat (STCC) urusla.

Ingen ny info om vad som händer nästa år?
Vilka klasser blir det? Kör A- och B-förare samma helg? osv...

Bikerbitch skrev:
2507553 Peter Sköld sa något om att allting skulle vara klart 1 oktober. Vilket var nyss.
Mailade med Lodnert i dag och inom två veckor ska alla beslut vara tagna.
(Frågade om Veidec, vilka klasser som ska köra vilka helger, A- och B-förare samma helg osv)

sandstream skrev:
2509248 Mailade med Lodnert i dag och inom två veckor ska alla beslut vara tagna.
(Frågade om Veidec, vilka klasser som ska köra vilka helger, A- och B-förare samma helg osv)

Va bra!!!:tummenupp
Fast det känns som om samma person sa samma sak för en månad sedan.......

Men nu ska vi vara positiva!!
Va bra!!!:tummenupp

Tycker man faktiskt kanta och ge SVEMO lite tid, inte lika mycket som inför årets säsong, men det är faktiskt ganska stora omändringar som är på tapeten. Speciellt om det enbart ska bli A-klasser på SM för det kräver ju att alla arrangörsklubbar går med på att erbjuda B-race också vilket inte är säkert att de klarar av. Det tar ju alltid lite tid för det ska diskuteras på fler ställen än hos SVEMO för att det ska funka.
Jag är positiv och tror att 2007 blir ännu ett lyft för svensk RR.

Gustav O skrev:
2513000 Tycker man faktiskt kanta och ge SVEMO lite tid, inte lika mycket som inför årets säsong, men det är faktiskt ganska stora omändringar som är på tapeten. Speciellt om det enbart ska bli A-klasser på SM för det kräver ju att alla arrangörsklubbar går med på att erbjuda B-race också vilket inte är säkert att de klarar av. Det tar ju alltid lite tid för det ska diskuteras på fler ställen än hos SVEMO för att det ska funka.
Jag är positiv och tror att 2007 blir ännu ett lyft för svensk RR.
Eller så gör det som Moss föreslog och kör både A- och B-race samma helg men B-racen på lördagen. Det tror jag skulle var en bra lösning.

sandstream skrev:
2515604 Eller så gör det som Moss föreslog och kör både A- och B-race samma helg men B-racen på lördagen. Det tror jag skulle var en bra lösning.
Med ökande antal deltagare så ryms det inte i depåerna med el och annat, inte på LMS i alla fall. Vi måste också få reda på hur det ska vara med Supermoto nästa år.

Neutral skrev:
2515654 Med ökande antal deltagare så ryms det inte i depåerna med el och annat, inte på LMS i alla fall. Vi måste också få reda på hur det ska vara med Supermoto nästa år.
Men ni brukar väl köra både A- och B-race på SM-helgerna?
Så var det ju 2005.

sandstream skrev:
2515676 Men ni brukar väl köra både A- och B-race på SM-helgerna?
Så var det ju 2005.

Så var det även 2006, 2007 blir det delade helger

OM man skulle köra B-racen på lördagen, när skulle kval ske? fredag? friträning torsdag då isåfall?
hmmm.. nah..

SM Helg: Fredag: Friträning Lördag: Kval + race1 (för "nån" klass) söndag: warmup race (och race2 för "nån" klass)

Upplägget för B-helgen är inte helt genomtänkt men lördag/söndag med korta kval, mycket race, A och B finaler etc, nåt sånt kanske det blir

EDIT: Detta ger en mer lättjobbad tävlingshelg, mindre belastning på elnätet och de få frivilligt arbetande människorna etc.
"Pitwalk" under lunchen på söndagen för publik. Förare + mc ska synas och föraren kunna presentera sig själva för den publik som kommer och det ska se snyggt ut.
//håkan

Last edited:
håkan skrev:
2515701 Så var det även 2006, 2007 blir det delade helger
Så det är redan bestämt att A- och B-förare kommer att köra separata helger? Bara hos LMS eller hos alla arrangörer?
håkan skrev:
OM man skulle köra B-racen på lördagen, när skulle kval ske? fredag? friträning torsdag då isåfall?
hmmm.. nah..
Fredag: Träning för alla klasser.
Lördag: Kval för alla klasser + B-race (eventuellt 125 JR)
Söndag: Tävling för SM-klasserna (A-förarna)

Om det blir en A-helg och en B-helg vilket det antagligen blir, så är det trist för att man kommer ju sakna människorna man umgås med i depån.
Men en fördel är att man kan komma och hjälpa till på tävlingen man själv inte kör. Jag kör B-helg, då kan jag hjälpa till på en A-helg.

Sen tycker jag B-helg ska heta något positivare istället :)
Och så tror jag inte att Supermoto kommer vara med nästa säsong.

Blir spännande vad de kommit fram till!

sandstream skrev:
2515716 Så det är redan bestämt att A- och B-förare kommer att köra separata helger? Bara hos LMS eller hos alla arrangörer?
Svemo bestämmer bara över SM-tävlingarna och de klasser de innehåller. Arrangörerna kan alltså själva välja om B-klasserna ska vara med på SM eller inte. LMS har valt att inte ha med dem och i stället utöka vårt vanliga B-race till 2 dagar. Hur andra kommer att göra vet jag inte.

håkan skrev:
2515701

Träning på fm, race på em!
Som dom ofta gör i USA!
Friträning... Överskattat!!!:D Eller på fredag då!:)

Last edited:
Neutral skrev:
2515752 Svemo bestämmer bara över SM-tävlingarna och de klasser de innehåller. Arrangörerna kan alltså själva välja om B-klasserna ska vara med på SM eller inte. LMS har valt att inte ha med dem och i stället utöka vårt vanliga B-race till 2 dagar. Hur andra kommer att göra vet jag inte.
Okej :tummenupp
magnus_moss skrev:
2515768 Träning på fm, race på em!
Som dom ofta gör i USA!
Lite nytänkande skulle inte skada.
Man skulle kunna starta efter resultatet från föregående tävling så kunde kvalet skippas helt och ersättas med träningspass istället.
Endagars arrangemang skulle nog locka fler deltagare också, inte alla som kan vara bort 3 dagar 5-6 gånger per sommar.

sandstream skrev:
2515789 Okej :tummenupp
Lite nytänkande skulle inte skada.
Man skulle kunna starta efter resultatet från föregående tävling så kunde kvalet skippas helt och ersättas med träningspass istället.
Endagars arrangemang skulle nog locka fler deltagare också, inte alla som kan vara bort 3 dagar 5-6 gånger per sommar.

Det skulle vara lite trist. Tänk om man tränat sen förra tävlingen (eftersom det inte är så många rejs) och kan prestera mycket bättre. Då vill man inte luta sig tillbaka på några gamla resultat :-)

Det är charmen att vara borta en hel helg också, leva depålivet är ju supernajs. Endagars blir lite kort, speciellt om man skall ta sig till en bana sisådär 40-50 mil bort.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...