Svemo info!

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
http://www.svemo.se/protokoll/mx-nr7-04.pdf
Efter inkommen skrivelse diskuterades den ”uppvisning” som ägt rum vid sista SMdeltävlingen
i Supermotard. Utomlands förknippas grenen just med spektakulära
uppvisningar och shower. Närvarande förarrepresentanter föreslog att man inför
framtiden försöker hitta en lämplig form för denna ”uppvisning/show”.
I samband med detta diskuterades även säkerheten och mötesdeltagarna var
överens om att hastigheten i Supermotard kräver att säkerheten bör ses över.
Mötet förslog att, om möjlighet finns, låna förbundets airfence på de tävlingar/banor
där behov finns. Större krav kommer även att ställas på att eliminera risken för
förare att korsa olika banslingor.
Mötet diskuterade licenstillhörigheten för Supermotardåkarna som idag kör med
RR-licens i väldigt stor utsträckning. För statistiken, som ligger till grund för många
beräkningar som görs, bl.a. olycksstatistiken, slår detta fel. Några förslag hur det
bör se ut fr.o.m. 2006 diskuterades.
M.Lindh föreslog att SM fr.o.m 2005 ska innehålla 2 (två) klasser, 450 & OPEN.
Sektionen beslutade att tillstyrka detta under förutsättning att inga formella hinder
finns. Peter Isgren fick i uppdrag att undersöka detta.
Utformningen av SM-tävlingar med två klasser diskuterades.
M.Lindh menade att ett utökat antal SM tävlingar skulle hjälpa till att höja kvaliteten
på tävlingarna samtidigt som en kravlista likt SM solo efterfrågades. Sektionen vill
dock först se en utveckling av samt bildande av fler banor för Supermotardförarna.
Mötet konstaterade att kravet att inneha egen transponder fr.o.m 2005 även gäller
Supermotard.

Såg att det var klart med två klasser nu. En 450 och en Open.

Personligen hade jag fortfarande tyckt det var roligare med en A och en B klass, men det är ju bara min högst personliga åsikt.

- Johan

Håller med runkster.

Två klasser = jättebra.
Men 450/open tycker jag är helt genomkorkat. Då finns det helt plötsligt ingen uppenbar kungaklass längre. Japanfabrikaten kommer kunna sponsra till sig starka förare och slåss i lilla klasssen medans Husa, Qvarna å KTM mfl inte vet vilket ben de ska stå på. Känns ju rätt logiskt att den större klassen borde vara den dit alla vill och den som vinner där anses vara bäst i Sverige men så blir det ju inte nu. Varför skulle Honda/Yamma/Suzuki vilja slåss med de större hojarna?

Nån som kan övertyga mig om att jag har fel så är ni jättevälkomna.

Ska man tolka det som att samma licensekrav som gällt under -04 kommer att gälla även under -05, och ryktet om MX + tillägg enbart va ett rykte och inget annat?

Ja... -05 lika som idag. Vad som kommer till -06 vet ingen ännu. Jag tycker att MX + tillägg är helfel. Antingen egen SM eller som det är idag.
Barrett skrev:
Ska man tolka det som att samma licensekrav som gällt under -04 kommer att gälla även under -05, och ryktet om MX + tillägg enbart va ett rykte och inget annat?

Kommer man kunna köra båda klasserna? Isåfall går det ju titulera sig bäst i sverige som någon talade om...

mr_rockster skrev:
Såg att det var klart med två klasser nu. En 450 och en Open.

Personligen hade jag fortfarande tyckt det var roligare med en A och en B klass, men det är ju bara min högst personliga åsikt.

- Johan

det här gäller ju vid SM, där ska det inte vara nån b-klass.
möjligen som en supportklass vid SM tävlingarna när vi inte kör med folkraceåkarna.

övriga tävlingar kommer nog ha en b-klass.

men det känns som om det kommer bli väl tunna startfält i repektive klass om man kör 450 + open + b-klass vid en vanlig tävling typ som i tranås.

men det e klart får vi tillbaks alla dom som inte vill köra i SM så kan nog startfält uppåt 100 pers inte vara omöjligt.

Last edited:
Dela i 450 och 650 är nog inte det bästa förrän Sporten är stark nog för att bära det. Mästerskapsrace behöver startfält på 30-40 förare för att vara starka och med en sådan indelning blir det svårt skulle jag tro.
Det bästa skulle nog vara en Internationell elitklass samt en nationell mästerskapsklass. Så är det i alla andra länder. Sen är en del länder tillräckligt stora i sporten för att ha 450 och 650 både inom den internationella klassen samt den nationella, i nationell får enbart förare med inhemsk licens starta.
Internationell klass startar utländska förare i samt nationella elitförare. Första året sorteras klassen in efter de som frivilligt väljer att åka i en specifik klass men efter ett par race så klassas de förare som är tydligt för bra eller dåliga för en klass in i "rätt" klass med sina poäng omräknade efter nåt system. Efter fullföljd säsong klassas de bästa i nationell klass upp till elitklass och kan därför ej fortsätta att åka i National.
Detta är systemet i nästan alla länder. Holland, Frankrike, Tyskland, Belgien, Italien osv, osv. Det fungerar bra därför att man får två klasser där alla kan delta och fightas i nån av dem.
Sortera efter 450 och 650 innan ni kan ha elit och national är i regel en dålig ide då det inte är så roligt för de som är nya ovh vill prova sina racevingar.
I båda klasserna kommer det att finnas ett elitsegment, ett hyfsat vasst gäng samt rookies. Det är inte bra och kväser tillväxten.
Belgien tex har detta problem även då de har Prestiege och national och 450 och 650 i båda pga att sporten blivit så stor att det bara i National 650 kommer 80-90 förare och kvalar om 36 platser i finalerna (ca 200-250 förare totalt på racen). Det är med andra ord mycket svårt att kvala in som nybörjare och därför tröttnar en del då de måste slåss mot för bra förare hela tiden även i de lägsta klasserna. From nästa år kommer det därför en uppdelning till. Prestiege 450 och 650. National 450 och 650 samt national Rookie. Alla är mästerskapsserier. Systemet med tvångsuppklassning kommer att tillämpas även i denna klass...
Så, jag tror att ni kommer att få roligare och en mer vital serie med en dylik uppdelning snarare än med en cc-uppdelning. Konstigt för övrigt att det alldrig tittas utåt från Sverige utan ständigt ska testas fram egna vägar. Varför inte bara utnyttja de lärdomar som dragits i andra länder.
Jag sa redan för 4 år sedan när vi började organisera oss i Sverige att innan reglementen fastställs så skicka iväg representanter för att studera race och upplägg i andra länder. Mycket billigare och effektivare än att slarva bort säsonger för alla. Vi ser ganska ofta att det är represenanter från nya länder som kommer för att göra just detta. Grekland, Israel osv. Sverige aldrig. Finns ingen riktig erfarenhet i att organisera race serier så kan man tycka att det vore självklart att skaffa sig kunskap genom de som har denna.
Tom i Holland som drar ca 100 förare per race finns ej cc-uppdelning. De har tre klasser med fri kubik istället. Tvångsupklassning. Man ser ingen skillnad i varvtider mellan 450 och 650 mer än i extrema undantagsfall. 450 torskar ev lite på nån raka men är snabbare hojar på gruset och i riktigt knixiga partier. Resten drar de jämt på... Så att oroa sig för att de med 450 ska få problem att hävda sig finns det ingen grund för...

Daniel...

Precis...det är 4 rallycross tävlingar + förhoppningsvis en eller 2 motardrace vi pratar om. Hur övriga arrangörer lägger upp det hör ju inte hit.
Jag hoppas att ni i det tysta arbetar med att ro ihop nån bra tävling till nästa år!!!
rejser skrev:
det här gäller ju vid SM, där ska det inte vara nån b-klass.
möjligen som en supportklass vid SM tävlingarna när vi inte kör med folkraceåkarna.

övriga tävlingar kommer nog ha en b-klass.

men det känns som om det kommer bli väl tunna startfält i repektive klass om man kör 450 + open + b-klass vid en vanlig tävling typ som i tranås.

men det e klart får vi tillbaks alla dom som inte vill köra i SM så kan nog startfält uppåt 100 pers inte vara omöjligt.

farmerlip skrev:
Precis...det är 4 rallycross tävlingar + förhoppningsvis en eller 2 motardrace vi pratar om. Hur övriga arrangörer lägger upp det hör ju inte hit.
Jag hoppas att ni i det tysta arbetar med att ro ihop nån bra tävling till nästa år!!!

Det är fortfarande 4 deltävlingar i SM som gäller. Vi försökte få till fler, men det var tvärstopp. I dagsläget ser det ut att bli två stycken tillsammans med Rallycross och två stycken, förhoppningsvis, riktiga Supermotardtävlingar som övriga arrangörer ute i landet skall ansöka om.

Magnus

ypvs skrev:
Dela i 450 och 650 är nog inte det bästa förrän Sporten är stark nog för att bära det.

Sortera efter 450 och 650 innan ni kan ha elit och national är i regel en dålig ide då det inte är så roligt för de som är nya ovh vill prova sina racevingar.

I båda klasserna kommer det att finnas ett elitsegment, ett hyfsat vasst gäng samt rookies. Det är inte bra och kväser tillväxten.
Belgien tex har detta problem även då de har Prestiege och national och 450 och 650 i båda pga att sporten blivit så stor att det bara i National 650 kommer 80-90 förare och kvalar om 36 platser i finalerna (ca 200-250 förare totalt på racen). Det är med andra ord mycket svårt att kvala in som nybörjare och därför tröttnar en del då de måste slåss mot för bra förare hela tiden även i de lägsta klasserna. From nästa år kommer det därför en uppdelning till. Prestiege 450 och 650. National 450 och 650 samt national Rookie.

Varför inte bara utnyttja de lärdomar som dragits i andra länder.

Man ser ingen skillnad i varvtider mellan 450 och 650 mer än i extrema undantagsfall.
Daniel...

Att vi ska försöka lära oss från andra länder kan jag verkligen hålla med om, för jag hoppas att ingen lär av oss och börjar köra tillsammans med Rallycross... :rolleyes:

Såhär har diskusionerna gått: I SM kör vi 4 deltävlingar varav 2 med RC. Pga tidsbrist tillsammans med RC kan vi inte köra hur många heat som helst utan måste på något sätt tidskvala ut ett antal deltagare och på så vis begränsa antalet i "huvudtävlingen". Sen bör samma relemente gälla i alla SM-deltävlingar för att inte skapa ännu mer förvirring.
På dom tävlingar där vi inte kör tillsammans med RC har vi sagt att man bör köra en Rookie-klass också för att försöka få tillbaka dom som försvann inför 2004 och få igång återväxten + att man kör några heat för dom som inte kvalade in till "huvudtävlingen" i SM.
På övriga nationella tävlingar har vi mer tid till vårt förfogande och kan ha ett helt annat upplägg med 450, Open, Rookie och Quad.

Sen riskerar vi kanske att få lite av ett moment 22. Det kommer inga 450-förare om dom inte har någon klass att köra i, och man skapar ingen klass förrän man sett att det finns förare.

Rätt eller fel, jag vet inte. :confused:

Vad tycker du Danne?

Magnus

Lindhracing skrev:
Mötet konstaterade att kravet att inneha egen transponder fr.o.m 2005 INTE :4skrika gäller Supermotard.

Arbetar på att få det ändrat i protokollet. :fakta

Magnus
Ut-jävla-märkt :tummenupp
En dryg kostnad man gärna är utan.
Se nu till att de inte fattar genomkorkade beslut vad gäller licenserna oxå :)

Magnus/Martin (vem av er detta nu är, hehe): Vad låg bakom beslutet med 450/open?? Fanns det några som helst vettiga orsaker???

Supermoto skrev:
Ut-jävla-märkt :tummenupp
En dryg kostnad man gärna är utan.
Se nu till att de inte fattar genomkorkade beslut vad gäller licenserna oxå :)

Magnus/Martin (vem av er detta nu är, hehe): Vad låg bakom beslutet med 450/open?? Fanns det några som helst vettiga orsaker???

Magnus här!! :tomten

Det kommer inte att bli någon ändring när det gäller licenser till 2005, men till 2006 diskuterades en egen Supermotard-licens med många alternativa upplägg. Här kommer ju försäkringsfrågan att spela in mycket också.

450-frågan har växt fram under senare delen av säsongen. 450-åkare som trimmat ihjäl sig för att försöka hänga med dom större cyklarna (ja, jag vet. Dåligt argument, MC-åkare kommer alltid att trimma)

Påtryckningar från Japanska tillverkare som inte säljer cyklar som "färdiga" passar in i en klass.

Många crossåkare och andra som har 450-hojar och inte törs prova på för att dom tror att det inte finns någon klass som passar dom. (Svårt att övertyga dom om att det fortfarande är föraren och inte hojen som gör resultaten)

Vid sista SM-deltävlingen på Kinnekulle togs det ett majoritetsbeslut bland närvarande förare att vi ska jobba för en klassindelning till 2005.

Vad tycker du, håller argumenten? :7peta

Magnus

Tycker det är utmärkt med 450/Open delning.
Håller med i argumenten att det finns folk med 450 som inte tycker dom passar in.
Finns nog ett stort antal (framför allt killar, politisk korrekthet..) som har en 450 cross o är intresserade att köra men har känt att skillnaden kan vara för stor om man skall tävla mot 600-650 cc.
Trimmas kommer det att göras ändå;-)

Licensfrågan blir intressant..

Jag tycker att en rookie-klass låter mycket bra :tummenupp ... Jag tror det kan locka väldigt många nya unga förare, jag hoppas verkligen att det är genomförbart på åtminstånde 1-2 tävlingar

Lindhracing skrev:
Det är fortfarande 4 deltävlingar i SM som gäller. Vi försökte få till fler, men det var tvärstopp. I dagsläget ser det ut att bli två stycken tillsammans med Rallycross och två stycken, förhoppningsvis, riktiga Supermotardtävlingar som övriga arrangörer ute i landet skall ansöka om.

Magnus

jaha så det blev bara 4 race ändå..

men det låter bättre med bara 2 tillsammans med rallycross.

vilka banor blir det vi kör med rallycrossen tro??

Lindhracing skrev:
Magnus här!! :tomten

Det kommer inte att bli någon ändring när det gäller licenser till 2005, men till 2006 diskuterades en egen Supermotard-licens med många alternativa upplägg. Här kommer ju försäkringsfrågan att spela in mycket också.

450-frågan har växt fram under senare delen av säsongen. 450-åkare som trimmat ihjäl sig för att försöka hänga med dom större cyklarna (ja, jag vet. Dåligt argument, MC-åkare kommer alltid att trimma)

Påtryckningar från Japanska tillverkare som inte säljer cyklar som "färdiga" passar in i en klass.

Många crossåkare och andra som har 450-hojar och inte törs prova på för att dom tror att det inte finns någon klass som passar dom. (Svårt att övertyga dom om att det fortfarande är föraren och inte hojen som gör resultaten)

Vid sista SM-deltävlingen på Kinnekulle togs det ett majoritetsbeslut bland närvarande förare att vi ska jobba för en klassindelning till 2005.

Vad tycker du, håller argumenten? :7peta

Magnus
Gött Magnus.

Se svaret från Daniel/ypvs här ovan. Tycker jag säger allt...

Jag kan lova att det finns hur många som helst som idag kör honda/yamma 450or som steker mig på min 650 (628, hehe). Det krävs inte att föraren är många % bättre än mig för att skillnaden 450vs650 ska försvinna. I vissa fall är det ju t.om en fördel med liten hoj. Jag vill ha stor hoj för jag kör fortfarande lite på gata och vill även kunna åka ut på Gelleråsen/Sviestad mm och DÄR behövs de extra kubiken.

Hade det inte varit mycket bättre med en indelning lik MXn med "senior" och "elit" eller vad det är klasserna kallas där och inte blanda in maskinmaterialet så mkt. Togs det alternativet upp öht på mötet??? Argument för/emot hade varit skoj att höra.

rejser skrev:
jaha så det blev bara 4 race ändå..

men det låter bättre med bara 2 tillsammans med rallycross.

vilka banor blir det vi kör med rallycrossen tro??

Kalix och Tommelilla... :3freak

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back