Svemo info!

megagossen skrev:
Tycker det är utmärkt med 450/Open delning.
Håller med i argumenten att det finns folk med 450 som inte tycker dom passar in.
Finns nog ett stort antal (framför allt killar, politisk korrekthet..) som har en 450 cross o är intresserade att köra men har känt att skillnaden kan vara för stor om man skall tävla mot 600-650 cc.
Trimmas kommer det att göras ändå;-)

Licensfrågan blir intressant..
För att det ska hålla så måste ju klasserna rimligen kallas t.ex 450tokstandard och opengörvadduvill. Om Honda, Yamma mfl som har mkt pengar ställer upp i 450 och satsar på det kommer de ha hojar med minst lika mkt trim idag och då kommer de "vanliga killarna" ändå inte vilja vara med. En väl utsorterad CRF450 t.ex går ju nästan lika bra som min stora 650 om man inte ska tala hastigheter över 150 eller nåt sånt.

Magnus förresten: Om vi tar topp10 i årets SM. Hur har de uttalat sig? Vilken klass vill de köra. KTM, HVA & husaförarna (Vertemati oxå såklart Per...) kanske vill åka open och övriga kör 450 eller hur resonerar de??? Vore skoj att veta.
Fultaktarna då? <250 kör med 450 och >250 kör i open??

Last edited:
Supermoto skrev:
Hade det inte varit mycket bättre med en indelning lik MXn med "senior" och "elit" eller vad det är klasserna kallas där och inte blanda in maskinmaterialet så mkt. Togs det alternativet upp öht på mötet??? Argument för/emot hade varit skoj att höra.

Det var ungefär det förslaget vi lade fram till SVEMO inför den här säsongen. Det togs inte upp på det här mötet. Argumentet jag hört mot ett sån´t förslag är att då hade det fortfarande bara blivit en klass med SM-status (elit) eftersom senior isåfall kan betecknas som en B-klass (som inte ska ha SM-status). Dom Japanska importörerna vill inte vara med om det inte är i en klass med SM-status också är vi tillbaka till argumenten för en 450-klass och ekorrhjulet är igång.

Vi glömmer väl inte bort att ha kul också... :huvet :va

Magnus

Lindhracing skrev:
Det var ungefär det förslaget vi lade fram till SVEMO inför den här säsongen. Det togs inte upp på det här mötet. Argumentet jag hört mot ett sån´t förslag är att då hade det fortfarande bara blivit en klass med SM-status (elit) eftersom senior isåfall kan betecknas som en B-klass (som inte ska ha SM-status). Dom Japanska importörerna vill inte vara med om det inte är i en klass med SM-status också är vi tillbaka till argumenten för en 450-klass och ekorrhjulet är igång.

Vi glömmer väl inte bort att ha kul också... :huvet :va

Magnus
Det här känns nu lite som tjafset som har varit mellan SVEMO och Veidec inför STCC nästa år. Där tyckte jag solklart att om en så stor aktör som Veidec vill ha en viss typ av cyklar så ge dem då det eftersom det är det bästa för sporten.
Jag är ju inte dummare än att jag inser att det är bra för sporten om de stora japanarna kommer in ordentligt. Säger de att "vi går in med fabriksstall till 2005 om det blir en 450klass" så blir det svårt att argumentera emot eftersom det skullle vara dåligt för sporten man tycker så mkt om. Fast samtidigt känns det fortfarande konstigt eftersom då skulle de vassaste hojarna inte köra i den "tyngsta" klassen och det är inte säkert att de bästa förarna skulle ställas emot varann.

Klart vi ska ha kul oxå :) Om vi får ihop vår bana så som vi hoppas här i Örebro så kommer åtminstone VI ha det jäklgt skoj, hehe.

Keep up the good work Magnus :tummenupp

Blir det lite större banor och så där toppfarten ligger på >150 så kanske det gynnar de större maskinerna lite också. Kinnekulle SKULLE kunna blivit en mycket bättre bana än vad det var på SM t.ex (iaf enl. mig...).

Hoppas nu också att honda/suzuki/yamaha etc. fixar riktiga "fabriksförare" i 450 klassen också, det vore inte helt fel det...

Sugermario: Vi får la köra i openklassen som rundningsmärken....

- Johan

mr_rockster skrev:
Hoppas nu också att honda/suzuki/yamaha etc. fixar riktiga "fabriksförare" i 450 klassen också, det vore inte helt fel det...

- Johan

Vet att Dennis Lindberg, Västerås MK, kommer att köra Suzuki 450 iaf. För er som inte vet kör han MX2 och är "rätt" duktig. Johan Carlsson, Västerås MK, är intresserad av att åka motard om han hinner. Även han kör MX2 på toppnivå.
Husa och KTM har ju också 450:or, så de kan vara med och fajtas i den klassen också.

Supermoto skrev:
Magnus förresten: Om vi tar topp10 i årets SM. Hur har de uttalat sig? Vilken klass vill de köra. KTM, HVA & husaförarna (Vertemati oxå såklart Per...) kanske vill åka open och övriga kör 450 eller hur resonerar de??? Vore skoj att veta.
Fultaktarna då? <250 kör med 450 och >250 kör i open??

flera av toppförarna på husa o ktm röstade för open klass enbart...så de verkar vilja fortsätta köra storkubik.

blir samma klassning som i crossen: 250 2-t = 450 , 500 2-t = open/650.

LasseR6 skrev:
Vet att Dennis Lindberg, Västerås MK, kommer att köra Suzuki 450 iaf. För er som inte vet kör han MX2 och är "rätt" duktig. Johan Carlsson, Västerås MK, är intresserad av att åka motard om han hinner. Även han kör MX2 på toppnivå.
Husa och KTM har ju också 450:or, så de kan vara med och fajtas i den klassen också.

jag såg herr Lindberg på sin YZ 500 vid MC 5-kampen uppe i Hedemora för några år sen, vääldigt underhållande att se.
han kommer garanterat va med i leken direkt iaf på rallycrossbanorna.

kul om Johan Carlsson oxå är med lite, en sån talang borde kunna ge Eifrém en riktig match om han hinner träna nog på motardhojen.

420 skrev:
Varför så negativ? Det blir varken Tomelilla eller Kalix.
Vilka det blir vet jag dock inte.

/Stefan

Negativ? Das glaube ich nicht.
Bara långt att åka kanske.
Lagen om alltings jävelskap brukar träda i kraft ibland. Så även när det gäller banval inom SM-SM.
Jag skulle gärna åka till Kalix och åka velodrom. Verkar ju rätt kul om vädret är det rätta.

rejser skrev:
jag såg herr Lindberg på sin YZ 500 vid MC 5-kampen uppe i Hedemora för några år sen, vääldigt underhållande att se.
han kommer garanterat va med i leken direkt iaf på rallycrossbanorna.

kul om Johan Carlsson oxå är med lite, en sån talang borde kunna ge Eifrém en riktig match om han hinner träna nog på motardhojen.

Dennis har grymt bra hojkänsla och jag gissar att han hamnar på pallen vid ett eller flera tillfällen. Ska tjata lite på Johan så kanske han är med och kör. Speciellt nu när det blir en 450-klass; han behöver ju inte modda sin 450 i motorn mellan cross och motard för att hänga med.

Vet även fler från Västerås som är sugna på att åka motard på hög nivå.

Hm, jag har tänkt köra en tävling nästa år och i dagsläget alla tävlingar 2006.

Hursomhelst så tycker jag personligen att det är roligt att mäta sig med de bästa även om man är risig själv, och jag kommer 2006 antagligen komma på en 450 då jag finner den bättre än 650n (iaf i dagsläget). Open går alltså köra med 450 också? Utöver min egen skull tycker jag rookie/pro indelningen e vettigast. Jag kör gärna med de bästa direkt :P

Vore det en idé att dela upp i trimmade/otrimmade cyklar? (iofs kanske lite svårt å hålla reda på...)

Blir det alltså inget Kalix nästa år? Kommer alltså vi från norrland få köra 100 mil för att få köra en tävling? :(

Som nämts innan splittrar det mycket med separat 450-klass. Jag skulle helst se att klasserna var kubiklösa så vi fick maximalt med förare till SM resp någon amatörklass. Banornas utformning borde ju gå att göra så att 450 eller 650 är skitsamma. Antar att det är internationella regler för banornas utformning och att det kanske inte är möjligt med en sån "nationell standard" på banorna. Hur som helst för många klasser saboterar sporten. IMO

von reisen skrev:
Banornas utformning borde ju gå att göra så att 450 eller 650 är skitsamma. Antar att det är internationella regler för banornas utformning och att det kanske inte är möjligt med en sån "nationell standard" på banorna IMO

det ÄR redan skitsamma om du kör 450 el 650, speciellt på rallycrossbanorna med så mycket grus på.
men det tror ju inte den vanliga crosskillen som bara vill prova på lite.
om vi tog hit nån toppåkare från em/vm så skulle han kunna vinna SM på en helt standard 450.

reglerna vi går efter på rallycrossbanorna verkar vara : så farligt som möjligt och så halt som möjligt.

rejser skrev:
det ÄR redan skitsamma om du kör 450 el 650, speciellt på rallycrossbanorna med så mycket grus på.
men det tror ju inte den vanliga crosskillen som bara vill prova på lite.
om vi tog hit nån toppåkare från em/vm så skulle han kunna vinna SM på en helt standard 450.

reglerna vi går efter på rallycrossbanorna verkar vara : så farligt som möjligt och så halt som möjligt.

Jag håller absolut med dig ang 450, 650. Min tanke var om det med banornas utformning gick att övertyga även dem som absolut vill ha en 450 klass, tex japantillverkarna. :D

Försök att låta bli att bygga upp reglementen och system som skjiljer sig för mycket från andra länder är mitt tips.

Av flera orsaker är det bra att ha ett reglemente som håller under överskådlig framtid och enbart behöver anpassas lite här och där ibland.

http://abaa.free.fr/abc/2004/ep2004-3-650m1.htm
http://abaa.free.fr/abc/2004/ep2004-3-450m1.htm
http://abaa.free.fr/abc/2004/ep2004-3-650m2.htm
http://abaa.free.fr/abc/2004/ep2004-3-450m2.htm

Ovanstående länkar gäller ett race i Franska mästerskapen från i år. Jag valde just detta då VDB körde både 450 och 650 detta race... Kolla bästa varvtiderna i respektive race som han gjorde... Han hade vunnit i 650 med sin 450 bland många av världens bästa förare. Inte dåligt att ta 4 segrar på en dag för övrigt...

Så, innan nån behöver oroa sig för att bli tok-sist med sin 450 så måste nivån upp på absolut världs nivå.

Att tävla cc indelat kommer att vara ett misstag. 450 är en elitklass och utan ett brett segment elitförare på 450 funkar det inte. De som tävlar SAMT använder sin hoj på gatan (ryggraden och varifrån kommande elitförare kommer) åker på större hojar. Enkelt. gör en survey och kolla upp det.
Jag kan garantera att 80% av de som ska tävla nästa år kommer att säga att de kommer att köra med mer cc än 450...
Jag har inget att göra med detta då jag inte kommer åka mer än möjligen en tävling i Sverige iaf men gör inga onödiga misstag. Vad i helsike ska ni ta er till om ni får en klass med 40 anmälda i t varje tävling och en med 10. Ni kan inte åka SM med 10-15 förare.
Det bästa är att banka in i huvudet på folk att de kan rejsa med födel tom på många banor med en CRF mot Husor od och sen splitta tävlingsgruppen ca i hälften. Båda klasserna mästerskap. Kalla dem Öppna Svenska mästerskapet och Nationella svenska mästerskapet och bygg upp et reglemente liknande det Holländska. Det växer ni inte ur förrän ni har minst 100 förare på varje race.

Daniel

Last edited:
ypvs skrev:
...tar bort lite här så inte citatet blir för stort...

Ovanstående länkar gäller ett race i Franska mästerskapen från i år. Jag valde just detta då VDB körde både 450 och 650 detta race... Kolla bästa varvtiderna i respektive race som han gjorde... Han hade vunnit i 650 med sin 450 bland många av världens bästa förare. Inte dåligt att ta 4 segrar på en dag för övrigt...

Så, innan nån behöver oroa sig för att bli tok-sist med sin 450 så måste nivån upp på absolut världs nivå.

Att tävla cc indelat kommer att vara ett misstag. 450 är en elitklass och utan ett brett segment elitförare på 450 funkar det inte. De som tävlar SAMT använder sin hoj på gatan (ryggraden och varifrån kommande elitförare kommer) åker på större hojar.
:klappar :klappar :klappar

Precis som jag tycker oxå :fakta :tummenupp

Det enda hållbara argumentet som jag ser det för att skapa en ren 450-klass är ifall HondaYammaSuki säger att om det inte blir sen 450klass så ställer inte vi upp. Jag blir gärna övertygad om motsatsen. Give me your best shot!
Som det blir nu kommer jag å rockster fortfarande vara rundningsmärken vilket inte är roligt. För publiken är det oxå roligare att se fajter. Oavsett vilka varvtider de som fajtas lägger.

Supermoto skrev:
:klappar :klappar :klappar

Precis som jag tycker oxå :fakta :tummenupp

Det enda hållbara argumentet som jag ser det för att skapa en ren 450-klass är ifall HondaYammaSuki säger att om det inte blir sen 450klass så ställer inte vi upp. Jag blir gärna övertygad om motsatsen. Give me your best shot!
Som det blir nu kommer jag å rockster fortfarande vara rundningsmärken vilket inte är roligt. För publiken är det oxå roligare att se fajter. Oavsett vilka varvtider de som fajtas lägger.

Honda, Yama, Suzuki ställer upp. Gör de det i andra länder så kommer de att göra det i Sverige. För övrigt, I holland har i stort sett varje lopp vunnits av Yama i år, iofs med den fruktansvärda talangen Van Drunen men iaf...

Kolla gärna in honom när han tar tripplen på Bilstein i VM där många VM förare inte ens tar dubbeln. Mäktigt.
http://users.telenet.be/downunder_webspace/S2 Bilstain.wmv

Daniel

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back