Svemo i blåsväder

Martin B
Som enskild klubbmedlem och ideellt arbetande i klubben behöver du inte vara rädd för att bli bestraffad av förbundet.
Om du nu tänker på det fall som det bland annat hänsyftar på tidigare i tråden, klubben i Karlstad, som blivit bestraffad så är det ju så att en eller flera av den klubbens egna medlemmar gjort en anmälan till Svemo.
Detta mot sin egen klubbs agerande och hindrande av medlemmarnas möjligheter att nyttja sin egen bana genom sina Svemo licenser, för att personer i klubben hindrat att banan besiktigats igen för fortsatt körning inom Svemos banlicens.
Svemos regler är väl nästan identiska med alla andra idrottsförbund inom RF vad gäller efterlevnad av de regler som finns.
Svemo kan väl då inte ignorera en anmälan om brott mot de egna reglerna. Oavsett om det är en klubbmedlem som anmäler sin egen klubb till bestraffning eller annat.
Det är ju inte Svemo själva som gjort den här anmälan.
Vi får nog hålla oss någorlunda till saken och inte blanda allt för vilt.
 
Martin B
Som enskild klubbmedlem och ideellt arbetande i klubben behöver du inte vara rädd för att bli bestraffad av förbundet.
Om du nu tänker på det fall som det bland annat hänsyftar på tidigare i tråden, klubben i Karlstad, som blivit bestraffad så är det ju så att en eller flera av den klubbens egna medlemmar gjort en anmälan till Svemo.
Detta mot sin egen klubbs agerande och hindrande av medlemmarnas möjligheter att nyttja sin egen bana genom sina Svemo licenser, för att personer i klubben hindrat att banan besiktigats igen för fortsatt körning inom Svemos banlicens.
Svemos regler är väl nästan identiska med alla andra idrottsförbund inom RF vad gäller efterlevnad av de regler som finns.
Svemo kan väl då inte ignorera en anmälan om brott mot de egna reglerna. Oavsett om det är en klubbmedlem som anmäler sin egen klubb till bestraffning eller annat.
Det är ju inte Svemo själva som gjort den här anmälan.
Vi får nog hålla oss någorlunda till saken och inte blanda allt för vilt.

Jag tänkte egentligen mest på de protokoll jag läser där det ofta är punkter från Disciplinnämnden.
 
Får man som aktivt tävlande under Svemo ställa upp i tävlingar arrangerade av t.ex SMA?

Får man jobba ideellt som t.ex flaggvakt under Svemo-arrangerad tävling ena dagen o andra dagen jobba som flaggvakt under SMA-arrangerad tävling?

Bara en undran jag har då jag har för mig att det bråkats om just detta förut.
 
Dom frågorna som beskrivs är typiska när en verksamhet går från ett monopol till en form av marknad. Då kommer det gamla och det nya tänket att mötas. Då är det oundvikligt att konflikter uppstår.

När det har gått en tid, då sätter sig parterna ner för att hitta en vettig lösning eftersom båda parter tjänar på att samarbetet fungerar bra.

Ett problem som lätt uppstår när man ''slaktar'' bort 70 procent av svemo genom att bryta ut speedway (om det sker) är att den kvarvarande organisationen kan bli alldeles för stor och dyr. Detta eftersom kostnader för gemensam adimistration och datasystem skall ha slås ut på färre medlemmar.

En variant är att slå samman kvarvarande svemo med bilsportförbundet o bilda organisationen svensk motorsport. Detta kan vara rätt smart eftersom dom stora utmaningarna i framtiden är gemnsamma med buller, miljö och myndighetstillstånd m.m. Många banor och klubbar har verksamhet idag som omfattar båda förbunden.
 
Last edited:
"Slakta bort 70% av Svemo"
Det måste väl ändå vara en ganska grov överskattning av det som speedwayen representerar av verksamheten.
Det gäller väl i det här i första hand de 8 elitserieklubbarna som ville bryta sig ut. I vartdera av dom lagen så är det vanligen bara 3 svenska förare = 24 st. Dom övriga som är med och kör i elitserien har inte svenska licenser och tillför inte en ende krona i licensavgifter till Svemo.
Vi alla andra som har licens har under de senaste 5-8 åren kraftigt subventionerat driften av speedway sektionens kostnader. Det kanske blir ett positivt ekonomisk läge nu i stället.
SBF och Svemo har väl ett ganska omfattande samarbete i kontakter med myndigheter och miljö som exempel.
 
Last edited:
"Slakta bort 70% av Svemo"
Det måste väl ändå vara en ganska grov överskattning av det som speedwayen representerar av verksamheten.
Det gäller väl i det här i första hand de 8 elitserieklubbarna som ville bryta sig ut. I vartdera av dom lagen så är det vanligen bara 3 svenska förare = 24 st. Dom övriga som är med och kör i elitserien har inte svenska licenser och tillför inte en ende krona i licensavgifter till Svemo.
Vi alla andra som har licens har under de senaste 5-8 åren kraftigt subventionerat driften av speedway sektionens kostnader. Det kanske blir ett positivt ekonomisk läge nu i stället.
SBF och Svemo har väl ett ganska omfattande samarbete i kontakter med myndigheter och miljö som exempel.

Exakt så!
Det rör sig (tyvärr) om oerhört få medlemmar som representerar Speedway som gnagt en helt oproportionellt stor bit av resurserna som Svemos övriga medlemmar bidrar till.

Därför "CB-Tobbe" är det bra att vara lite mer påläst el insatt innan lösningar på problem (som kanske inte ens existerar) levereras på nätforum.

Men - du har en poäng med motorförbund som struntar i om det är på 1, 2, 3 el 4 hjul som motorn driver. Idag är det nog viktigare än någonsin att söka samarbeta och bygga storlek för att överhuvud taget kunna ta plats och lobba FÖR motorsport nationellt. Är dock benägen att gissa att det kommer ta lååång tid före SBF & Svemo kan kasta bort prestige, meningsskiljaktigheter och börja blicka framåt med EN gemensam agenda.

Men - vore kul att bli överaskad om motsatsen på sista punkten...

/E
 
Ett problem som lätt uppstår när man ''slaktar'' bort 70 procent av svemo genom att bryta ut speedway...

Speedways storlek rör sig om en sådär drygt 200 licenser, av nästan 10.000, alltså lite drygt 2% av verksamheten. Utan TV-avtalet täcker inkomsterna knappt ens overhead-kostnaderna med såna siffror.
 
Varför är förbundet såpass strafforienterat ifall det bygger på ideella krafter? Skulle min egna klubb straffa mig för mitt ideella engagemang skulle jag hastigt dra.


Jag kan inte historien kring Svemo så jag låter det passera okommenterat. Men rent strukturellt så är det om än en ideell organisation en väldigt stor sådan, vilket ställer rätt knepiga krav.

Att skapa styrka ur att ha nästan 140.000 medlemmar är teoretiskt sett inte svårt, Svemos röst till beslutsfattare är oerhört kraftig jämför med om en enskild klubb skulle ringa och "gnälla" om nåt osv. Problemen uppstår i och med att man samtidigt behöver en demokratisk struktur som alla accepterar.

Ovan innebär att förbundet från centralt håll inte "utfärdar bestraffningar" för att det är kul, utan för att styrelse etc. har ett ansvar gentemot förbundsstämman och övriga medlemmar. Har 99% röstat för att man ska göra på ett visst sätt, så åligger det även den sista procenten att följa det beslutet, vem ska bevaka de 99%:ens intresse i att beslut följs om inte förbundets centrala funktioner?

Prova att sitta i en föreningsstyrelse lokalt och vara den enda ur styrelsen som avviker från ett beslut. Jag lovar att du får någon form av "åtgärder" i det fallet också. ;)
 
Det jag senast hörde är att speedwayen har ca 85 senior och junior licenser. Resten av förarna är utlänningar som inte tillför några licensintäkter.

Se det i relation till kostnader/intäkter.
 
Svemo bröt väl sig ur ett gemensamt förbund med SBF för länge sedan med motiveringen att Mc var det exklusiva i motorsporten o borde klara sig mycket bättre själva.
 
Men problemet kvarstår om man regler som inte funkar praktiken i flera sportgrenar t.ex roadracing. Man säger att medlemmar och klubbar inte skall bidra till osanktionerad verksamhet. Men både medlemmar och klubbar bidrar till verksamtheten genom att åka på /hjälpa rejsputte ab arrangemanget. Många förare åker där för att få körträning. Vissa svemoklubbar hjälper till med funktionärer på licensfria små tävlingar som bolagen anordnar.

Nu vet jag att dessa personer bidrar till hög säkerhet och sportsligt genomförande. Men det blir ju fel när en elitförare kan skaffa sig en massa körträning genom att delta i arr som bryter mot svemo nuvarande regler. En förare som väljer att följa svemo regler har idag betydligt sämre träningsmöjligheter i t.ex sydsverige.

Det skulle vara rätt intressant om en sämre förare protesterade mot en bättre förare på ett sst 600 eller ett superbike lopp, mot att den bättre föraren har deltagit i osanktionerad träning. Samtidigt som svemo ''vill'' utdela en bestraffning så är man påverkad av marknadsdomstolens utslag.

Risken blir samtidigt att alla elitförare tvingas bryta mot regelverket för att få träning.
 
Last edited:
Men problemet kvarstår om man regler som inte funkar praktiken i flera sportgrenar t.ex roadracing. Man säger medlemmar och klubbar inte skall bidra till osanktionerad verksamhet. Men både medllemmar och klubbar bidrar till verksamtheten genom att åka på /hjälpa rejsputte ab med arrangemanget. Många förare åker där för att få körträning. Vissa svemoklubbar hjälper till med funktionärer på licensfria små tävlingar som bolagen anordnar.

Nu vet jag att dessa personer bidrar till hög säkerhet och sportsligt genomförande. Men det blir ju fel när en elitförare kan skaffa sig en massa körträning genom att delta i arr som bryter mot svemo nuvarande regler. En förare som väljer att följa svemo regler har idag betydligt sämre träningsmöjligheter i t.ex sydsverige.

Det skulle vara rätt intressant om en sämre förare prosterade mot en bättre förare på sst 600 eller superbike lopp mot att den bättre föraren har deltagit i osanktionerad träning. Samtidigt som svemo ''vill'' utdela en bestraffning så är man påverkad av marknadsdomstolens utslag.

Risken blir samtidigt att alla elitförare tvingas bryta mot regelverket för att få träning.


Rätta mig gärna om jaghar fel nu.

Men:

1. Sanktion mot en förare som tränat med/för annan arrangör har väl ALDRIG inträffst?

2. Stftet med regeln lär heller knappast vara att begränsa en enskild förares möjlighet till träning, utan i så fall att undvika/förhindra att enskilda individer får mer elller mindre påkostade utbildningar bekostade av förbundet (dvs övriga medlemmar) för att sedan bara nyttja den kompetensen/utbildningsintyget hos andra arrangörer.

Precis som med den där blå lagboken går det att läsa som fan läser bibeln, men i regel ska en teleologisk tolkning tillämpas som tar hänsyn till paragrafens syfte vid antagandet av den.

Många av de saker som kommer upp som kritik i trådar nu är saker som aldrig inträffat, men som SKULLE kunna göra det OM osv...
 
..............

1. Sanktion mot en förare som tränat med/för annan arrangör har väl ALDRIG inträffst?

........

Som en anekdot i detta sammanhanget:

flertalet av de svenska banägarna har blivit hotade på något sätt utav SBF.

Tomas Jansson (nån form av chef inom SBF) stod upp inne i rätts-salen på KV & regelrätt hotade en SBF person som var på väg/hade vittnat till SMA´s fördel.
 
Men vad rör SBFs agerande hojåkande Svemomedlemmar?

Äpplen och päron här nu känns det som.
 
Frågeställningen har ju aldrig varit så skarp som nu. Förr var bandagsarr ett litet företag som sysslade med trafikövningar och lättare nöjeskörning för icke tävlingsförare med gathojar.

Idag har dessa mer och mer förvandlats till privata race arrangörer med tidtagning och racehojar. Man erbjuder även förare att delta i sprintrace i slutet av dagen. Det är sådana saker som gör frågan mer laddad idag, speciellt när även rejsputte ab har tagit över hela träningsverksamheten på flera banor i landet. Innan var dom ingen konkurent utan enbart ett komplement med verksamhet som inte svemo tyckte passade i deras organisation.

Även ansvarsfrågan blir intressant när en svemoklubb lånar /hyr ut funktionärer till sådana arr. Om t.ex en olycka förvärras för att en flaggfunktionär gör ett misstag. Frågan blir extra känslig eftersom personen har ställt upp för sin klubb och inte som privatperson.
 
Last edited:
Som en anekdot i detta sammanhanget:

flertalet av de svenska banägarna har blivit hotade på något sätt utav SBF.

Tomas Jansson (nån form av chef inom SBF) stod upp inne i rätts-salen på KV & regelrätt hotade en SBF person som var på väg/hade vittnat till SMA´s fördel.
Det är mer pengar inblandat i bilsport än i roadraceing. Det var sannolikt därför dabatten blev så infekterad i sbf jämfört med rr.
 
Last edited:
Nu spårar inte hjulen ordentligt,

Mmm,
Ser inte problemet med banevenemang som arras av andra initiativ än en Svemoansluten RR-klubb. Det dessa Svemoanslutna klubbar bedriver är t 99 % tävlingsarrangemang m SM status, jämfört ”snabbast i stan ligan” där allmänhetens åkning innefattar licenskörning/grupp.

Varken Svemo el anslutna klubbar invänder mot dessa arrangemang. Det jag däremot tror du "CB_Tobbe" vill belysa är att Svemo (el SBF) motsätter sig att den utbildning man säkrar för att öhvtgt utföra tävlingsarrangemang bl. funktionärer, besiktningspers, domare mfl. och som bekostas av förbundets medlemmar nu ges bort gratis till ”konkurrerande verksamhet” t ex. SMA.

Om du är betalande Svemomedlem så kan säkert även du tycka det är sådär med att dina pengar som förbundet använt för utbildning, nu används i annan verksamhet utan att en krona kommer tillbaks som tack?

Ang ansvarfrågan är den högst sekundär i fråga om arrangören.
För Svemoansluten klubb krävs att banan har godkänd licens, förarna som tävlar har även de licens så frågan om försäkring el likn. är en ickefråga. Om du däremot ställer upp i ett arrangemang av annan sort råder jag dig att kontrollera just försäkring, kompetens samt tillhörande villkor, nåt som emellanåt saknas helt.

Det sistnämna är även viktigt för dig som tränar utomlands – har banan eller arrangören försäkringar el. är godkända? Villkor vi tar för givet här hemma ,men som i värsta fall kan innebära att du inte får personskada ersatt eller snäppet mindre kul, att du blir betalningsskyldig en lång tid framöver.


Har full förståelse för att man inte kan veta allt om Svemo,
Spec om man inte är klubbmedlem eller innehar tävlingslicens. Med det sagt blir det tokigt att framföra spekulationer om ditt & datt utan underlag el saklig grund. Skriver återigen – Svemo gör INTE allt rätt, men inte heller allt fel. Vore kul om du som tycker tog det till rätt funktion där det ges en oerhört mkt bättre möjlighet att nå resultat, än tangentisera teorier om att något annat vore så oerhört mkt bättre än vad som finns just nu…

/E
 
I år betyder det 5 sm/so tävlingar fördelade på tre banor och tre klubbar. På Anderstorp och knutstorp körs inget rr sm i år. Träningsverksamheten ligger nästan helt på privata företag på dessa banor.
 
I år betyder det 5 sm/so tävlingar fördelade på tre banor och tre klubbar. På Anderstorp och knutstorp körs inget rr sm i år. Träningsverksamheten ligger nästan helt på privata företag på dessa banor.

Som jag frågade i annan tråd, vad beror det på då?

Har du helt klart en idé om eftersom du gång efter annan tar upp detta, lust att dela med dig av det?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top