Svemo i blåsväder

I helikopterfallet gjordes kanske upphandlingsunderlaget felaktigt??
Man kanske skulle synliggjort kostnader för utbildning av mekaniker,piloter samt framtagande av interna manualer bättre i utvärderingen av offerterna
 
Det skälet är inte tillräckligt enligt juristerna.

Tror även man försökte sig på att åberopa en option i tidigare upphandling där man kunde tilläggsanskaffa ytterligare Hkp men fick avslag för tiden var för lång mellan upphandling o tilläggsanskaffning.
 
Det är klart en fristående eventmakare kan kapa all byråkrati, de behöver ju inte bedriva något miljöarbete, satsa på talanger, långsiktigt driva motorsportfrågor osv osv.

Oavsett hur bra Svemo tycker att de sköter just de bitarna, hur i h-vete svårt ska det vara att lägga ner detta konstanta revirpinkande och istället vidga sina vyer för att föra motorcykelsporten framåt...? Vad blir bättre av att bötfälla en klubb som agerade för att få fler ungdomar till sporten...???
 
Jsamt att de har fått ensamrätt att arrangera SM.

Fast det stämmer inte, Svemo har inte ensamrätt på SM i 2-hjulsracing. Det har ju tom RF skrivit i ett dokument. Att sedan Svemo anser dom har det är en annan sak :)


Oavsett, mer samarbete och mindre revirpinkande så kanske motorsporten så småningom kan växa
 
Har svemo samma styrelse som sbf?
Det verkar som det iaf.
 
Fast det stämmer inte, Svemo har inte ensamrätt på SM i 2-hjulsracing. Det har ju tom RF skrivit i ett dokument. Att sedan Svemo anser dom har det är en annan sak :)


Oavsett, mer samarbete och mindre revirpinkande så kanske motorsporten så småningom kan växa

Vilken eller vilka, har RF delat ut rätten till att dela ut SM för motorcykel racing mer än till Svemo?
 
Har svemo samma styrelse som sbf?
Det verkar som det iaf.
Det handlar inte om Styrelsen inom respektive gren, det är en paragraf som kommer från Riksidrottsförbundet som "ärvts" ner i specialförbundens stadgar.

Edit: Tror jag är väl bäst att tillägga, det var iallafall så tidigare. Efter domen mot SBF vet jag inte om det ändrades men jag tror som sagt inte att det gjorts.
 
Last edited:
Det handlar inte om Styrelsen inom respektive gren, det är en paragraf som kommer från Riksidrottsförbundet som "ärvts" ner i specialförbundens stadgar.

Edit: Tror jag är väl bäst att tillägga, det var iallafall så tidigare. Efter domen mot SBF vet jag inte om det ändrades men jag tror som sagt inte att det gjorts.

Då jag med flera följt Fredrik/SMA:s kamp mot sbf så kan jag intyga att det är mycket som inte står rätt till i sbf:s styrelse.
Det är ett riktigt pack hela bunten.
 
Då jag med flera följt Fredrik/SMA:s kamp mot sbf så kan jag intyga att det är mycket som inte står rätt till i sbf:s styrelse.
Det är ett riktigt pack hela bunten.
Jag följde kampen från "andra" sidan och håller inte riktigt med dig.
 
Vilken eller vilka, har RF delat ut rätten till att dela ut SM för motorcykel racing mer än till Svemo?

SM kan vem som helst kalla en tävling i vad som helst, sen gäller det ju bara att det är den yttersta eliten som deltar om man vill ha lite status på tävlingen/serien.
Sen om man vill se det som att RF ger SVEMO SM-rättigheterna inom MC-sport i RF's regi så är det ett RF SM arrat av SVEMO.
Likväl så kan ju Nisse Kula arra en SM-tävling men den har ju liksom ingen status.

Snabbsvammel av undertecknad.
 
Nu finns det kanske 40 -50 som kör i en sm klass på en sm-helg, resten kör i olika supportklasser. Det är svensk rr 2014..

Möjligheterna att träna i sydsverige med en rr-klubb är obefintliga. Det arrangeras några kvällsträningar på falkenberg. Men på Anderstorp och Knutstorp hanteras mc träningarna som bandagar av vanligtvis privata arrangörer (ofta Danska).

Dessa arrangörer ''blandar'' ofta gat och banhojar helt efter varvtiderna. Det gör att dom får fram säkra och homogena grupper. Medan svemoklubbar tvingas hålla isär dessa grupper och får i vissa fall ''livsfarliga'' kombinationer där ovana juniorer tvingas köra i den snabba licensgruppen där rätt plats istället hade varit lugn grupp.
 
Antar att hållningen mot klubbarna börjar bita Svemo i r*ven nu...
Visst det grundar sig i andra saker, men den hårda attityden överlag känns väl av och folk börjar tröttna på hur de håller på.

Konflikten mellan speedwayens elitklubbar, företrädda av Elit Speedway Sverige (ESS), och Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo), löstes idag på ett möte mellan de två parterna.

Svemo och ESS har i sin diskussion funnit en gemensam lösning på dels den aktuella tvisten kring TV-avtalet, dels kring de andra meningsskiljaktigheter som förekommit mellan parterna. Överenskommelsen innebär i stort att ESS medlemmar får en överenskommen ekonomisk ersättning för 2014 samt att klubbarna inom Track racing-sektionen (speedway och isracing) i Svemo ges möjlighet att bilda ett eget förbund. Målsättningen, enligt ESS, är att detta nya förbund skall starta sin verksamhet 2015.
- Från Svemos sida anser vi givetvis att det är tråkigt att en så prestigefull och anrik idrott hellre vill bedriva sin verksamhet utanför Svemos regi, men med tanke på att speedwayens utveckling gått mot en alltmer kommersiell verksamhet, så kanske denna lösning är den bästa för såväl speedwayens egen fortsatta utveckling som för Svemos övriga idrotter, säger Håkan Leeman, ordförande i Svemo.
Lars Berlin från ESS instämmer och beklagar att skilsmässan blir ett faktum men ser också möjligheterna i att utveckla sporten.
- Vi hoppas på det här sättet få mer fokus på sportens kärna, säger Lars Berlin ordförande i ESS.
http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Nyheter/Speedwaykonfliktenavblast/
 
Sjukt intressant.
Utan att ha kollat fakta funderar jag allvarligt på ifall inte AB Spark Plug är ett sätt för styrelsen att ge sig själv arvoden medlemmarna inte får insyn i men det kan vara fel och fördomsfullt av mig att tänka så.

Ja du är inte ensam om dom funderingarna.
 
Antar att hållningen mot klubbarna börjar bita Svemo i r*ven nu...Visst det grundar sig i andra saker, men den hårda attityden överlag känns väl av och folk börjar tröttna på hur de håller på.

Börjar tröttna...??? Eftersom jag rejsat snöskoter ungefär halva mitt liv så tröttnade jag redan på nittiotalet. Då var Svemo ett rent speedwayförbund där allt annat betraktades som sidoverksamheter och det avspeglade sig ta mej fan i allt de gjorde. Budget, svarstider, licensansökningar med mera. Den enda gång de agerade fort var då ett alternativt förbund tänkte etablera sig i Sverige och då agerade man naturligtvis med hot om böter och indragna licenser för de som körde tävlingar arrangerade av "konkurrenten".

Det blir onekligen intressant att se vad som händer om de tappar speedway helt och hållet. Min personliga åsikt är dock fortfarande att en ctrl+alt+delete där Svemo helt elimineras skulle vara det bästa för svensk motorcykelsport såväl som snöskotersport.
 
Nu klargjorde ju domen i marknadsdomstolen en del i konkuransfrågan.

Men fortfarande återstår en viktig fråga kring internationella tävlingar och erkännande av svenska deltagare. I t.ex svensk rr är det tyvärr ett pyttelitet problem eftersom det är så få som tävlar internationellt med ''framgång''. Dom flesta kör som rookie och stannar där.

Kan ett alternativt förbund få erkännande internationellt inom FIM. Det är frågor som inte EU konkuransregler kan styra.

Men samtidigt måste något göras om vi vill ha rr tävlingar i klubbregi i framtiden. Det vi har sett det senaste året är att klubbar förutom lms och karlskoga, mer och mer lämnat fältet fritt för privata bandags och små race arrangörer. Den utvecklingen är tydlig både i knutstorp och anderstorp.
 
Last edited:
Du har rätt

Men fortfarande återstår en viktig fråga kring internationella tävlingar och erkännande av svenska deltagare. I t.ex svensk rr är det tyvärr ett pyttelitet problem eftersom det är så få som tävlar internationellt med ''framgång''. Dom flesta kör som rookie och stannar där.

Men samtidigt måste något göras om vi vill ha rr tävlingar i klubbregi i framtiden. Det vi har sett det senaste året är att klubbar förutom lms och karlskoga, mer och mer lämnat fältet fritt för privata bandags och små race arrangörer. Den utvecklingen är tydlig både i knutstorp och anderstorp.

De som tävlar idag är för få till antalet,
Har eller ser inget behov att få/ta hjälp från sin klubb utan klubben är enbart för att få ut sin licens och kan (helst) ligga långt från hemorten. Så är det idag och som tidigare är min tes att man/vi/klubben/Svemo behöver anpassa sig till detta och omarbeta organisationen så den möter kraven vi har idag, och inte hur det var historiskt. Att ambitionen sen för de flesta aktiva idag är "på skojnivå" är INTE är fel, men det driver heller in fram fler föraress som kör för blågult i VM eller skapar förutsättningar som till ett förbund som står starkt ekonomiskt tack vare fler partners som vill dela internationella framgångar.

Vi kan diskutera SVEMO och gör det också men - det är ju du som aktiv som ÄR SVEMO, eller gör det till vad det skall vara. Verkar vara alltför många som glömt det på licenskursen(?) DVS. vi har det förbund vi själva gjort oss förtjänta utav = lite engagemang in - lite resultat ut!

Glöm inte bort att utbildning av allt som behövs för tävling (oavsett gren) sköts av förbundet. Något som skulle vara mindre lockande för en kommersiell part att utföra då det mest är kostnader och nära 0 intäkter från 2-hjulig motorsport idag här.

Att Speedway bygger en egen organisation kanske vi skall vara glada för,
Eftersom den grenen nog upptog 75-80 % av förbundets tid & kraft och förmodligen mer pengar än vad TV-avtal etc genererade(?)

Klart SVEMO skall diskuteras & synas i vad de jobbar för/med
Men det hela skulle vara betydligt lättare & mer effektivt om du som skriver & tycker här tog det till rätt funktion och utan spekulation att "allt är skit m förbundet". Ett sådant synsätt ger inte fler som vill offra fritid för att tävlingar skall kunna genomföras öhvtaget.


/Eric
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top