Svedea skickar brev

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fick brev från Svedea. De erbjuder speciell försäkring för BMW-ägare.
Problemet är att de är dyra, ca 1000kr jämfört med andra bolag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fick brev från Svedea. De erbjuder speciell försäkring för BMW-ägare.
Problemet är att de är dyra, ca 1000kr jämfört med andra bolag.
Nu vet jag inte vilka bolag du jämför med
men i valet mellan
Folksam
Svedea
och Svedea 1000kr dyrare
hade jag valt Svedea alla dagar i veckan efter upplevt hur det är att få en skada med
Folksam
respektive
Svedea
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den gången det händer något så vill inte jag ha med något annat bolag att göra än Länsförsäkringar eller Svedea. På förekommen anledning.

Kolla villkoren också - är du med i BMW-klubben så får du mycket låga självrisker, XL-paket och utökad maskinskada i klubbförsäkringen hos Svedea.

Allt handlar inte bara om premien.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Den gången det händer något så vill inte jag ha med något annat bolag att göra än Länsförsäkringar eller Svedea. På förekommen anledning.

Kolla villkoren också - är du med i BMW-klubben så får du mycket låga självrisker, XL-paket och utökad maskinskada i klubbförsäkringen hos Svedea.

Allt handlar inte bara om premien.
kunde ej sagt det bättre själv.... folk stirrar sig blinda på premien... men kollar sällan vad som verkligen ingår och vad som ersätts vid skada/olycka...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag bytte till Svedea efter ett brev jag fick förra året. Billigare än if och han Foppa är ju så trevlig. Ka-tjing! -2000 spänn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
… och hur lång tid det tar.
MITT I PRICK !
Folksam ordnade reparation så på en liten skada i slutet Oktober så var hojen klar i Maj nästa år. Under lågsäsong !
Så får du en skada kan du räkna med att köra igen nästa säsong med Folksam. :7peta
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
MITT I PRICK !
Folksam ordnade reparation så på en liten skada i slutet Oktober så var hojen klar i Maj nästa år. Under lågsäsong !
Så får du en skada kan du räkna med att köra igen nästa säsong med Folksam. :7peta
Jag har upplevt det motsatta med Folksam. På en månad var det fixat. Det var iof 12 år sen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
MITT I PRICK !
Folksam ordnade reparation så på en liten skada i slutet Oktober så var hojen klar i Maj nästa år. Under lågsäsong !
Så får du en skada kan du räkna med att köra igen nästa säsong med Folksam. :7peta
Tog Folksam hojen och ställde den i sitt eget förråd så att verkstaden inte kunde jobba med den? Eller störde dom flödet av reservdelar på något sätt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tog Folksam hojen och ställde den i sitt eget förråd så att verkstaden inte kunde jobba med den? Eller störde dom flödet av reservdelar på något sätt?
Nej Folksam SMSade mig att jag skulle kontakta Bike Göteborg, senare Elit MC Göteborg.
Så jag gjorde det, dom kollade upp hojen (vält stillastående) 1:a veckan November. Sedan hände ingenting. I februari ringde jag Bike 2 ggr, dom visste ingenting, ansvarig sjuk.
Kontaktar Folksam, jo hojen ska repareras, ringer på nytt Bike, det går bra lämna in den.
Så jag lämnar in den. Det skulle ta 14 dagar att lacka om kåpan så i början mars kör jag dit.
Då har man inte gjort nått alls. Personalbrist. Åker dit i April, då är kåpan lackad men man saknar vänster backspegel, kopplingshandtag, generatorkåpa.
Bike: Vi är inte auktoriserade för Suzuki så vi har svårt få tag i reservdelar. Vidare läcker den olja.
Mitt svar: Då har ni dragit sönder nått för den har inte läckt en droppe hemma i garaget på 3 månader. Den står över tidningar så det syns direkt.
Får bland annat svaret att jag inte behöver komma dit mer, dom ringer mig.
I början Maj messar jag Folksam talar om att Bike inte är auktoriserade för Suzuki och inte kan få tag i reservdelar och ber att få hojen inlöst.
Frågar hur kan Folksam välja att anlita ett inte auktoriserat företag ?
Och får svaret att Folksam trodde Bike var auktoriserade och den ska repareras.
Och i mitten Maj kan jag hämta ut den.
Får då reda på att Bike förväxlat den med en annan hoj, den läcker inte olja........
Nu ät Elit MC borta, tror firman på samma adress heter BMW nånting, nä

1677657825411.png
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej Folksam SMSade mig att jag skulle kontakta Bike Göteborg, senare Elit MC Göteborg.
Så jag gjorde det, dom kollade upp hojen (vält stillastående) 1:a veckan November. Sedan hände ingenting. I februari ringde jag Bike 2 ggr, dom visste ingenting, ansvarig sjuk.
Kontaktar Folksam, jo hojen ska repareras, ringer på nytt Bike, det går bra lämna in den.
Så jag lämnar in den. Det skulle ta 14 dagar att lacka om kåpan så i början mars kör jag dit.
Då har man inte gjort nått alls. Personalbrist. Åker dit i April, då är kåpan lackad men man saknar vänster backspegel, kopplingshandtag, generatorkåpa.
Bike: Vi är inte auktoriserade för Suzuki så vi har svårt få tag i reservdelar. Vidare läcker den olja.
Mitt svar: Då har ni dragit sönder nått för den har inte läckt en droppe hemma i garaget på 3 månader. Den står över tidningar så det syns direkt.
Får bland annat svaret att jag inte behöver komma dit mer, dom ringer mig.
I början Maj messar jag Folksam talar om att Bike inte är auktoriserade för Suzuki och inte kan få tag i reservdelar och ber att få hojen inlöst.
Frågar hur kan Folksam välja att anlita ett inte auktoriserat företag ?
Och får svaret att Folksam trodde Bike var auktoriserade och den ska repareras.
Och i mitten Maj kan jag hämta ut den.
Får då reda på att Bike förväxlat den med en annan hoj, den läcker inte olja........
Nu ät Elit MC borta, tror firman på samma adress heter BMW nånting, nä

View attachment 481448
Så det är alltså verkstaden som har noll koll, sjuk personal, personalbrist och inte säger till att dom inte kan beställa rätt grejer, och det är Folksams fel? Ledsen, men jag har lite svårt att få ihop det. Man kan ju också vända det till att det är ditt fel, som dels väljer Folksam, och sen lämnar in hojen på en verkstad som inte är auktoriserad, utan ett ifrågasätta det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så det är alltså verkstaden som har noll koll, sjuk personal, personalbrist och inte säger till att dom inte kan beställa rätt grejer, och det är Folksams fel? Ledsen, men jag har lite svårt att få ihop det. Man kan ju också vända det till att det är ditt fel, som dels väljer Folksam, och sen lämnar in hojen på en verkstad som inte är auktoriserad, utan ett ifrågasätta det.
Visst var det fel välja Folksam, visst var det fel göra som Folksam sa till mig att göra.
Men jag skyller på att jag var nybörjare i helförsäkring (valde lägsta priset) och skadehantering.
Att jag trodde Folksam anlitade ett auktoriserat företag.
Sedan kan man ställa sig frågan, vilket reko företag åtar sig reparationer dom inte är auktoriserade att göra ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst var det fel välja Folksam, visst var det fel göra som Folksam sa till mig att göra.
Men jag skyller på att jag var nybörjare i helförsäkring (valde lägsta priset) och skadehantering.
Att jag trodde Folksam anlitade ett auktoriserat företag.
Sedan kan man ställa sig frågan, vilket reko företag åtar sig reparationer dom inte är auktoriserade att göra ?
Nej, det där var verkligen inte Folksams fel.

Jag tror inte att man måste vara auktoriserad för att byta ut/måla om en plastbit, det klarar vem som helst. Jag har tex aldrig sett att lackfirmor skulle vara auktoriserade på just en specifik fordonstillverkare. Det kan ju ha varit så att Folksam ville att din hoj skulle bli klar asap, och ringde runt till sina kontrakterade firmor och undrade vilka som snabbast kunde lacka om en kåpa, och då nappade en hungrig handläggare på Bike.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns försäkringsbolag som faktiskt svarar i telefon när man ringer. Dit hör LF och Svedea.

Det är en förutsättning för att kunna hantera ärenden snabbt.

Det man skall ha klart för sig är att försäkringsbolagen tjänar sina pengar på att förvalta det kapital som kunderna betalar in, sedan skall man naturligtvis få det att gå ihop på sista raden.

De stora pengarna ligger inte i skadereglering av lösöre/MC osv, det är personskador och -invaliditetsersättningar som drar iväg så länge vi pratar om individnivå. Översvämningar kan också dra iväg...

Men för ett försäkringsbolag är det om inte betydelselöst så iaf marginellt med en skada som kostar 20.000 att fixa. De har mer att tjäna på att du som kund fortsätter att betala pengar till dem varje månad och en skada/inlösen 2är bara ett beräknat litet hack i vinstkurvan.

De gånger jag haft med Svedea eller Länsförsäkringar att göra så har regleringen/pengar på kontot i princip varit på plats när jag lagt på luren, utan knussel dessutom - för dem en ren gest, för mig förstås även ekonomiskt viktigt.

Vilket gör att jag gärna rekommenderar dem och fortsätter hålla mig till dem.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fick brev från Svedea. De erbjuder speciell försäkring för BMW-ägare.
Problemet är att de är dyra, ca 1000kr jämfört med andra bolag.
....dyra för dig är nyckeln i det hela! Det beror helt enkelt på. Svedea brukade vara billigast för mig, antingen Svedea eller Bilsport&MC.

För mig är för första gången någonsin IF:s BMW (icke-märkes längre) försäkring betydligt billigare än närmsta konkurrent, inklusive märkesförsäkringen hos Trygg-Hansa och BMW-klubbens försäkring hos Svedea. Bäst villkor hos IF också, förutom att vagnskademomentet inte gäller på SMC kurs steg 4. Så jag får hålla mig från att köra omkull på steg 4 - men det är ett val och en risk jag tar helt enkelt.

Anekdotiska berättelser i stil med att "aldrig xxx f-bolag för de hjälpte mig jättedåligt" är rätt dåliga att fatta beslut efter, med det sagt har jag all respekt för att man inte väljer att försäkra igen om man är missnöjd så klart. Alla bolag är nog ungefär lika bra/dåliga - sen kan man ha mer eller mindre goda erfarenheter så klart.

Jag tittar först på premien och sen på innehållet. Får jag ut något för mitt dyra Goretex-ställ när det är fem år gammalt tex? Kan skilja enormt mellan bolagen, hos några får du 20% hos någon annan kanske fullvärde. Svedea och Bilsport kör med 24 månaders fullvärde om du köpt ny hoj - det är guld värt om hojen blir stulen/inlöst - speciellt nu med inflation upp i taket. Dessutom får du ny hoj om din stulna inte är funnen inom 14 dagar.

Våra kunder på jobbet är i princip alltid ett försäkringsbolag, så jag har lärt mig ett och annat genom åren, även om jag uteslutande jobbar i industrin (men försäkringsbreven och därmed villkoren är i princip samma).

Läs alltid förköpsinformationen som bolagen måste ha - och ögna igenom villkoren innan du tecknar är väl mitt enkla råd.

Jag har suttit i sååååå många skador där kunden är skitarg och målar upp världens bild av att försäkringsbolaget "inte betalar ut ett skit", och det är nästan alltid samma anledning - kunden är underförsäkrad och vill ha ersättning utöver det som är avtalat.

Försäkringsbolag vill inget hellre än att sälja så mycket försäkring som möjligt, så att man är underförsäkrad beror i 9 fall av 10 på att kunden vill ha så låg premie som möjligt. Rätt märkligt att stå och gapa och skrika då.

Försäkringsbolag är inte onda, inte ondare än något annat vinstdrivande bolag åtminstone. Och min erfarenhet är att de flesta bolag och skadereglerare inte vill något annat än en bra skadereglering. Men följa villkoren, det måste de så klart göra.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har själv mitt hus och husvagnen försäkrat på Länsförsäkringar (har aldrig behövt använda försäkring)
Pratade med en som är verkstads ansvarig på en stor Volvo verkstad. Han sa att utan tvekan det sämsta försäkringsbolag att jobba för var LF
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Haft LF i många år, på i stort sett alla försäkringar. Fick en hoj stulen, inga problem med ersättning även om jag har för mig att jag fick avvakta 2 mån för att se om den blev återfunnen. Skada på bil som fixades snabbt och utan problem, samma bil blev sedan inlöst, även det utan problem ?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top