Svedea skickar brev

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har bara bra erfarenheter av alla bolag de få gånger jag använt dem hittills.

Trygghansa, crash på en bandag, ersatte hjälm och personblig utrustning utan problem. Ingen självrisk eller avgift.
Bilsport MC, bil påkörd bakifrån, de fixade omlackering av kofångare inga problem, ingen självrisk eller avgift,
LF, fick en vattenläcka i köket, de skickade ut en anticimex-gubbe som fuktmätte golvet, ingen avgift.
Svedea, har både hojar och quad försäkrade där då de är överlägset billigast (t'ex 3600:- hel/hel för min "nya" superduke 1290 helt OK pris). Inte nyttjat de någon gång än.

Min erfarenhet med försäkringsbolag är att de flesta fungerar bra så länge man är trevlig och saklig med dem, de enda gånger folk verkar ha problem är när de visst hade 215Kg oxfile utan kvitto i frysen när de fick strömavbrott, eller de som "väjde för ett rådjur" på väg hem från en bandag när det finns bilder och 40 vittnen på en crashad hoj på sagda bandag.... Då ska försäkringsbolaget sen "outas" på diverse forum och sociala medier
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trygg-Hansa: Det tog sex veckor innan de responderade på en skadeanmälan lämnad via deras digitaltjänst (enda möjligheten, inget svar i telefon trots flera timmar totalt i telefonkö och försök till vidarekopplingar de gånger jag kom fram). Överlägset sämsta system för kundkommunikation, ungefär som många banker.


Lösning: Byt bolag till sådant som svarar i telefon när DU har tid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lösning: Byt bolag till sådant som svarar i telefon när DU har tid.
Jag har bara utnyttjat/försökt utnyttja försäkringsbolag 2 gånger, dels när en hoj blev stulen, och när jag fick punka.

När hojen blev stulen hade jag Folksam, hojen hittades en vecka senare, den användes som fordon vid ett inbrott, och den hade tumlat runt i världen, så den blev inlöst. Folksam ringde upp efter någon dag, beklagade sig över att just min årsmodell inte fanns på Blocket, men han hade hittat en -00 istället för en -99, och gick på det priset, och det var inga konstigheter att få betalt för skivbromslåset utan kvitto. Pengar på kontot till helgen liksom.

När jag fick punka så kollade jag med Svedea om det skulle vara enklare att ta bärgare, men då vägrade Svedea köra hojen till något annat ställe än Uppsala, dvs åt fel håll relativt vars jag bodde, det var typ fyra meter närmare dit än till Probike eller så. Hon jag pratade med var så långt ifrån serviceminded man kan bli, och lät mest mekaniskt trött. Jag sa att jag skulle återkomma, och la på, det blev enklare, smidigare och mycket billigare att be frugan hyra ett släp och komma förbi.

Så det handlar nog väldigt mycket om tillfälligheter vilka erfarenheter man har.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enda felet med Svedea är att de inte verkar försäkra nya bilar, för jag hade gladeligen samlat alla mina försäkringar hos dem.

I snöskotervärlden finns egentligen inga alternativ till Svedea. Alla maskiner jag äger rullar (eller bara står) på en eller annan form av Svedea-försäkring. Billiga, snabba ärenden och återbäring till klubbarna.

Min enda egentliga dåliga erfarenhet av försäkringsbranschen handlade om Trygg Hansa och att genom autogiro försöka ta betalt för en redan uppsagd försäkring. Bra att denna tråd kom upp så att man åter kan skriva UNDVIK TRYGG HANSA…!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enda felet med Svedea är att de inte verkar försäkra nya bilar, för jag hade gladeligen samlat alla mina försäkringar hos dem.

I snöskotervärlden finns egentligen inga alternativ till Svedea. Alla maskiner jag äger rullar (eller bara står) på en eller annan form av Svedea-försäkring. Billiga, snabba ärenden och återbäring till klubbarna.

Min enda egentliga dåliga erfarenhet av försäkringsbranschen handlade om Trygg Hansa och att genom autogiro försöka ta betalt för en redan uppsagd försäkring. Bra att denna tråd kom upp så att man åter kan skriva UNDVIK TRYGG HANSA…!
Jag hade också hemskt gärna haft Svedea på alla fordon. Men de vill inte försäkra sportbilar, skåpbilar eller sporthojar.
Annars har jag haft enbart positiva erfarenheter när jag behövt använda dem. Om det har varit problem har de alltid försökt att göra rätt, och när jag hade en lång tid på sjukhus så ringde de flera gånger och frågade om det var något mer.
Trygghansa, det är ju ett bolag man har mest för att man *måste* ha ett försäkringsbolag på fordon. Svåra att få tag på, svarar inte på frågor och tycker att det går bra att dubbla självrisken så att det är billigare att helt sonika betala direkt ur fickan för reparationer.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Sjukt svårt med försäkringar. Vi har LF på kåken (tror jag) och fick problem med värmepump som de var hur bra som helst med att hantera. Jag var på väg att byta från Svedea på hojen för det var billigare någon annan stans. Sen blev hojen påkörd när den var parkerad och Svedea vad ruggigt snabba på bollen och när de snackat med verkstaden (jag fick lämna in hojen var jag ville) så ringde de mig och sa att det var uppenbart att det var en parkeringsskada så de sänkte självrisken.

Var inte läge att byta efter det tänkte jag.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Har mycket bra erfarenhet av Svedea. Blev påkörd av min reskamrat när jag väjde för en ren i norra Finland. 5 hotellnätter, hyrbil, flyg hem, taxi till dörren, bensinpengar tor Finland för hämta hem hojarna och sedan 5000:- för sveda och värk. Bra och snabb kontakt med handläggare.
Fick bra hjälp i somras en fredagkväll när bakdäcket blev förstört. Ordnade med bärgning och hyrbil.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är trådar som den här som är varje marknadsförares våta dröm. Lovsånger om företaget på det här viset är svårt att få utan att år efter år gjort ett bra jobb, det är inget man kan uppnå med reklam eller säljare.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Skaffade faktiskt just Svedea på min nyligen inköpta Z750, dels baserat på lovsången till dem, men även pga av att de var ett av de två billigaste bolagen jag hittade (minns inte vilket det andra var, men Svedea var en tia eller en tjuga billigare). Så det känns ju bra att lovsången fortsätter och jag får säga att jag delar inte uppfattningen att de är dyrast. LF var 25% dyrare och några bolag kunde inte ge pris via nätet och då går de helt bort i min värld.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, om livet vore så enkelt att man kunde hålla sig till Heds motor och Svedea så hade man troligen bara gått omkring och varit nöjd...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Svedea tog bort min rabatt eftersom jag inte är med i SMC. Jag vägrar gå med i SMC men skrev ändå att jag var medlem när jag tecknade försäkringen. När de drog undan rabatten sa jag upp försäkringen.

Jag bytte från svedea till bilsport mc. Sparade 40%. Så nu kan jag rättfärdiga för mig själv att ha kvar min sommarhoj.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Svedea tog bort min rabatt eftersom jag inte är med i SMC. Jag vägrar gå med i SMC men skrev ändå att jag var medlem när jag tecknade försäkringen. När de drog undan rabatten sa jag upp försäkringen.

Jag bytte från svedea till bilsport mc. Sparade 40%. Så nu kan jag rättfärdiga för mig själv att ha kvar min sommarhoj.
Så du försökte med ett ringa bedrägeri och blev påkommen? Vilket skitbolag.

Varför vägra SMC? Blivit ifrånkörd av gubbe med smc-klistermärke på korvlådorna? ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför vägra SMC? Blivit ifrånkörd av gubbe med smc-klistermärke på korvlådorna? ?
Låt oss nu inte riva upp detta sår igen. Finns redan en tråd med över 200 inlägg som försökt reda ut detta och även om den skulle fortsätta i 200 inlägg ytterligare tror jag det krävs ett mirakel för att det hela inte skall sluta med väldigt dålig stämning här på forumet ?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Låt oss nu inte riva upp detta sår igen. Finns redan en tråd med över 200 inlägg som försökt reda ut detta och även om den skulle fortsätta i 200 inlägg ytterligare tror jag det krävs ett mirakel för att det hela inte skall sluta med väldigt dålig stämning här på forumet ?
Jag sticker och köper en pall popcorn för säkerhets skull! ?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Låt oss nu inte riva upp detta sår igen. Finns redan en tråd med över 200 inlägg som försökt reda ut detta och även om den skulle fortsätta i 200 inlägg ytterligare tror jag det krävs ett mirakel för att det hela inte skall sluta med väldigt dålig stämning här på forumet ?
Det var faktiskt IF som var det bolag som låg ungefär på samma månadskostnad, lite beroende på val gjorda på Svedea så landade IF en hundring högre, eller en femtiolapp lägre. :) Men bostadsort, hojtyp osv påverkar säkert en hel del där.

Det jag retade mig lite mer på var att flera bolag inte kunde ge pris online, vilket jag tar som ett tecken på lite dålig service, eftersom man inte bemödat sig att fixa så det går att se priser enkelt online.
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Den gången det händer något så vill inte jag ha med något annat bolag att göra än Länsförsäkringar eller Svedea. På förekommen anledning.

Kolla villkoren också - är du med i BMW-klubben så får du mycket låga självrisker, XL-paket och utökad maskinskada i klubbförsäkringen hos Svedea.

Allt handlar inte bara om premien.
Har bra erfarenhet av Länsförsäkringar. Mycket nöjd. har ingen erfarenhet av Svedea men alla talar gott om dom.(foppa)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så du försökte med ett ringa bedrägeri och blev påkommen? Vilket skitbolag.

Varför vägra SMC? Blivit ifrånkörd av gubbe med smc-klistermärke på korvlådorna? ?
Exakt. Försäkringsbolag kan ha det. Har aldrig nyttjat en självrisk i mitt liv så ni borde alla hedra mig för att jag sänker era premier! ?

som cfr nämnde. Finns redan en tråd där jag sagt allt som behövs.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, det där var verkligen inte Folksams fel.

Jag tror inte att man måste vara auktoriserad för att byta ut/måla om en plastbit, det klarar vem som helst. Jag har tex aldrig sett att lackfirmor skulle vara auktoriserade på just en specifik fordonstillverkare. Det kan ju ha varit så att Folksam ville att din hoj skulle bli klar asap, och ringde runt till sina kontrakterade firmor och undrade vilka som snabbast kunde lacka om en kåpa, och då nappade en hungrig handläggare på Bike.
Tippar att Folksam konatktat MC-firmorna i Gbg-trakten och frågat vilket timpris de tar för försäkringsrepartioner ifall Folksam lägger alla sin försäkringsfall hos dem.
Tipset kommer från en man i MC-branschen
som sa att Bike Göteborg tog väldigt många försäkringsjobb från trakten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har Svedea på hojarna, skotrarna och bruksbilarna, har bra erfarenheter av dom har ju lyckats vurpa två gånger var av den ena resulterade i 178 dagars sjukskrivning. Tyckte Svedea var bra och fick ersättning för allt, sjukhusvistelsen, sjukresor, P-handikapptillstånd, förlorad arbetsinkomst, mm plus sveda och värk. Hade plusförsäkring på hojen vilket jag inte ångrade.

Nästa vurpa var det bara kläderna som gick åt skogen men hojen blev inlöst, här lyckades jag ringa och deala så jag fick behålla hojen och få 3000 kr mer i ersättning så jag kunde repa upp hojen själv för de pengarna jag fick, inte mycket snack om kläderna heller.

Förra vintern gick tre kammar på skotermattan på en 2014 Lynx 49, testade ringa och till min förvåning gällde försäkringen på mattan, 25% åldersavgrad och förvånande låg självrisk att jag inte kommer ihåg men kanske 2500 kr.

Jämthunden (jaktidiot) gav sig ut på en sjö med svag is (hade aldrig släppt hunden om jag vetat om att det hunnit frysa is på sjön) och i ett försök att få fast honom körde jag av vägen med 30 cm snö på med pickupen, fick ta bärgning vilket resulterade i att bägaren inte kom fram utan fick skicka en hjullastare att bärga mig. Återigen plusförsäkring på bilen så denna bärgning kostade mig inte en krona då jag kollade försäkringsbrevet.

Enda hojen som jag försäkrat hos Bilsport MC är kompressor Hondan och detta var på inrådan av Svedea som tyckte att jag inte skulle försäkra den hos dom då den var väldigt ombyggd och svårvärderad då dom mest troligt vid en skada skulle värdera den som en vanlig CB250N vilken ju i princip är värdelös.

Hittils nöjd med Svedea, inser nu hur blåst jag blev av Trygg Hansa efter att åkt in i ett mitträcket med bilen i blixthalka.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har Svedea på hojarna, skotrarna och bruksbilarna, har bra erfarenheter av dom har ju lyckats vurpa två gånger var av den ena resulterade i 178 dagars sjukskrivning. Tyckte Svedea var bra och fick ersättning för allt, sjukhusvistelsen, sjukresor, P-handikapptillstånd, förlorad arbetsinkomst, mm plus sveda och värk. Hade plusförsäkring på hojen vilket jag inte ångrade.

Nästa vurpa var det bara kläderna som gick åt skogen men hojen blev inlöst, här lyckades jag ringa och deala så jag fick behålla hojen och få 3000 kr mer i ersättning så jag kunde repa upp hojen själv för de pengarna jag fick, inte mycket snack om kläderna heller.

Förra vintern gick tre kammar på skotermattan på en 2014 Lynx 49, testade ringa och till min förvåning gällde försäkringen på mattan, 25% åldersavgrad och förvånande låg självrisk att jag inte kommer ihåg men kanske 2500 kr.

Jämthunden (jaktidiot) gav sig ut på en sjö med svag is (hade aldrig släppt hunden om jag vetat om att det hunnit frysa is på sjön) och i ett försök att få fast honom körde jag av vägen med 30 cm snö på med pickupen, fick ta bärgning vilket resulterade i att bägaren inte kom fram utan fick skicka en hjullastare att bärga mig. Återigen plusförsäkring på bilen så denna bärgning kostade mig inte en krona då jag kollade försäkringsbrevet.

Enda hojen som jag försäkrat hos Bilsport MC är kompressor Hondan och detta var på inrådan av Svedea som tyckte att jag inte skulle försäkra den hos dom då den var väldigt ombyggd och svårvärderad då dom mest troligt vid en skada skulle värdera den som en vanlig CB250N vilken ju i princip är värdelös.

Hittils nöjd med Svedea, inser nu hur blåst jag blev av Trygg Hansa efter att åkt in i ett mitträcket med bilen i blixthalka.
Du låter som en premiehöjare
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top