Svedea.. sicket skämt.

Tänk som det ka bli!

Jag tycker det jättebra att Svedea sannolikt hjälper/sponsrar svensk Roadracing vid att hjälpa några av förarna....

Men vänta här nu, Jesper...
Det är väl ändå försäkringstagarna, och inte försäkringsbolaget, som dessa pengar kommer ifrån genom de oförsvarligt höga försäkringringspremierna på motorcyklar. Skulle det vara billigare att försäkra kanske vissa hade råd att köra RR på egen bekostnad - i alla fall om du tänker att du slipper betala 140 tkr/år, eller vad nu en 848 kostade, för något så självklart som en försäkring på ditt fordon.
Att s_t_ns j___a ockrare idkar nån form av välgörenhet gör väl inte den här ovanligt smutsiga verksamheten legitim??

OaO

KK
 
Kan hålla med till viss del men; vore det inte smartare att också försäkra Sporthojar än att inte göra det? Tänkte du inte hela vägen här lr? Hur ska folk kunna ha detta som intresse om det inte går att försäkra cykeln till vettig peng?
Att Fiat inte säljer motorcyklar är väl självklart, det är inte deras bransch.
Om det vore smartare att försäkra sporthojar än att inte göra det kan man diskutera hur länge som helst, du o jag tycker kanske det, men svedeas riskanalytiker tillsammans med ledningen tycker inte det, och svedea som bolag är inte ensamma om att tycka det heller.
Man har ju använt roadracing som en marknadspelare för sitt namn, inte för att sälja sporthojsförsäkringar. Annonsen i blocket är från ett lokalt yamahacenter (karlstad där hampus bor)som gjort ett exemplar i "racinganda" för att skicka iväg ngn hoj extra. Det är mer ett lokalt PR trick för att sälja ngn hoj, inget som Svedea satsat på. Dom har ju investerat i roadracingtalangen Hampus och haft sitt namn för att synas i media och säkerligen kundevent.
Jämförelsen med Fiat handlar ju om att man måste inte sälja ngt som har med roadracing att göra för att sponsra det, i Svedeas fall råkar de ha tjänster inom motorcykelbranschen, men de måste ju inte röra just sporthojar. Att idiotförklara en sådan satsning är brist på förståelse...
 
Lustigt hur de flesta svenska bolag dribblar bort sig själva.....hur fan ska allt detta elände sluta?
 
Tänk som det ka bli!

Jag tycker det jättebra att Svedea sannolikt hjälper/sponsrar svensk Roadracing vid att hjälpa några av förarna....

För att förtydliga, jag håller med om att nästan oavsett är ännu en sponsor till motorsporten en bra sak. Det kan man inte förneka. Alla pengar in är något bra för oss

Men att just sätta sitt varumärke på en sporthoj av typen dom inte försäkrar äns för allt guld i småland är för mig dålig kommunikation och varumärkes sänkande. Om dom istället valt att sponsra stallet eller tävling generelt istället så som banderoller, depå tält, skamkärran eller vad som runt omkring så hade dom varit allmäna sponsorer till sportern. Inte som nu där dom indirekt påstår sig vara länkade till denna typ av cykel (i allmänhetens öga).
Jag tror att alla dom som åker sporthojar väl känner till Svedeas förhållande till den typ av cyklar och detta blir då knappast postitiv kommunikation utan bara skrattretande.
Fast allt kommer ju ner till målgrupps analys. Sporthojs ägare, nej tack. Er6 åkandes 45 åring som önskar vara sporthojsåkare, ja tack. Och då kanske det inte är fel att synas på den typen av cyklar. Men ändå, dåligt varumärkes kommunikation är alltid bad will...

ursäkta det långa inlägget... Jag är nog bara sur för att jag inte fått något eftermiddags kaffe... och att jag inser att jag inte kan stava... + lite annat smått och gott
 
Last edited:
Påminner mig om bedrägeriföretaget IF när min bil som var parkerad i somras blev påkörd av en smitare.Då ville IF inte betala ut någon ersättning om smitaren inte hade hittats !?.En så djävla dum förklaring så det slår det mesta.Men hade jag haft någon fin titel i samhället och påtalat en eventuell domstolsförhandling i ärendet hade ersättningen säkerligen betalts ut omgående.Fixade till bilen på egen hand med hjälp av skrotare och nu är den som innan smitningen.

En kort tid efter denna incident hörde jag reklam i radion som IF gjorde om hur tryggt livet var att teckna en försäkring hos dom.Ja tack för den blåsningen tänkte man direkt.Nu är jag snart inte kund hos IF längre och lär inte återvända dit heller när varje tecknad försäkring hos detta bolag som jag har mycket riktigt har ett datum för att avsluta denna parodi.Så fungerar det uppenbart i myglarnas värld bland dessa försäkringsbolag. :dummer

Go Jul IF ...

Det där skall ju inte ditt försäkringsbolag IF betala, däremot är det sånt som Trafikförsäkringsföreningen täcker.
IF borde upplyst dig om det kan man ju tycka.
 
Last edited:
1. Men vänta här nu, Jesper...
2. Det är väl ändå försäkringstagarna, och inte försäkringsbolaget, som dessa pengar kommer ifrån genom de oförsvarligt höga försäkringringspremierna på motorcyklar.
3. Skulle det vara billigare att försäkra kanske vissa hade råd att köra RR på egen bekostnad - i alla fall om du tänker att du slipper betala 140 tkr/år, eller vad nu en 848 kostade, för något så självklart som en försäkring på ditt fordon.
4.Att s_t_ns j___a ockrare idkar nån form av välgörenhet gör väl inte den här ovanligt smutsiga verksamheten legitim??

OaO

KK

1. Nu tvingar du mig att ge en replik :näsblod

2. Helt rätt, pengarna kommer som till al annan marknadsföring, slutligen från befintliga kunder - eller ägarnas investeringar i bolaget.
MEN, frågan är om premierna verkligen är oförsvarliga!!

LÄS: LÄNK OM SPORTHOJSFÖRSÄKRINGARNA - ta även gärna ett par timmar och läs i försäkringsdelen här på forumet!

Sporthojerna utgör idag mindre än 10% av MC kollektivet. Sporthojer utgör ca. 50% av dom som dör i MC olyckor. Både du och jag vett nog att, skillnaden mellan att dö eller skadas svårt och livsvarigt i en MC olycka, är hår fin! Dvs, det är väldigt många svårt skadade, och dessa kostar förmögenhetar för bolagen, under resten av den försäkrades liv - som trots allt kan vara långt!

Bolagen ska enligt lag erbjuda trafikförsäkring. Personligen tycker jag det är fel att offerera 140.000 kr/år. Vilket är samma sak som att tala om: Dig vill vi INTE ha som kund, vi anser det är för riskabelt! Det känns mera rätt som Svedea, Bilsport & MC gör - ge ett fast pris - som det är fritt fram att tolke som; Dom vill inte ha oss på denna kategori av hoj!

3. Ska du köra RR - lämnar du trafikförsäkringen direcKt, när du närmar dig banan. RR, körs under en annan lagstiftning och därmed andra försäkringar. enkelt sagt får du den via en "sport-licens" och kostar några tusinde.. Vad jag vett har inga RR förare möjlighet att ha kaskoförsäkring på sin race hoj - här tror jag att alla fattar det sku kosta "hur mycket som helst"

4. Jag har under åren räknad ganska mycket på att vi hojåkera (SMC) sku bilda ett eget försäkrings bolag. Har haft hjälp av en del nationella och internationella experter. Resultatet, är samma varje gång - det är alldeles för riskabelt!
SMC:s franska syrra organisation, bildade et eget bolag mitt på 80´tio talet - för att lösa problemet, som är/var likvärdigt vårt! Dom finns kvar än idag, men prisbilden tillhör dom dyra, vinsten är inte attraktiv - och risken kan göra även en riskkapitalist sömnlös..

Ville inte dra igång en jättediskussion, endast ge konkret fakta...

- Sen sku det vara kul om vi ku få alla försäkringsbolag att stödja svensk road racing.. Roligt att en återförsäljare supporter dom som sponsrer sport och förare med att sälja replica hojer :tummenupp
 
Trafikförsäkringföreningen kräver att du har vitne för händelsen och regnr på vållandes fordon. Jag har haft en jävl€#%& trött diskussion när antagligen en lastbil backade typ över min bil en gång... fick inte en krona
 
Det är möjligt att det är så, det är också fullt förståeligt att dom av vissa individer får ta bra betalt för att försäkra en hoj.

Det är dock väldigt märkligt att en person som är 60 år gammal, HELT skadefri i över 30 år och har kört hoj i hela sitt liv ändå får betala 20000 per år för hel / hel för en cykel som är värd 70000.

Det är snarare så att bolagen har bestämt sig för att de ska vara dyrt, snarare än att göra en bedömning från fall till fall.
 
Kan man försäkra sig på ett utlänskt försäkringsbolag? I och med EU and all that... borde det inte teoretiskt möjligt vara att ha ett tyskt alt GB försäkringbolag på hojen? (pratade just med en tysk arbetskollega, han bor mitt i Hamburg, 36 år, kör en Ducati 998 och betalar 420 euro om året helförsäkrad.. doooh, kanske en tillfällighet!)
 
Påminner mig om bedrägeriföretaget IF när min bil som var parkerad i somras blev påkörd av en smitare.Då ville IF inte betala ut någon ersättning om smitaren inte hade hittats !?.En så djävla dum förklaring så det slår det mesta.Men hade jag haft någon fin titel i samhället och påtalat en eventuell domstolsförhandling i ärendet hade ersättningen säkerligen betalts ut omgående.Fixade till bilen på egen hand med hjälp av skrotare och nu är den som innan smitningen.

En kort tid efter denna incident hörde jag reklam i radion som IF gjorde om hur tryggt livet var att teckna en försäkring hos dom.Ja tack för den blåsningen tänkte man direkt.Nu är jag snart inte kund hos IF längre och lär inte återvända dit heller när varje tecknad försäkring hos detta bolag som jag har mycket riktigt har ett datum för att avsluta denna parodi.Så fungerar det uppenbart i myglarnas värld bland dessa försäkringsbolag. :dummer

Go Jul IF ...

Låter rent utsagt skitkonstigt ...förutsätter att du har helförsäkring dvs ... du har 2 alternativ vid en p-skada
1 betala full självrisk på vagnskadan och laga
2 polisanmälan,vittne(på att bilen var oskadad när du parkerade) betala en reducerad självrisk (förnärvarande 2140:- om jag inte minns fel) så går TFF in och tar kostnaden
Även om du bara har halvförsäkrat kan TFF (trafrikförsäkringsföreningen) gå in och betala skadan för en självrisk på 2140:- men då behöver man bråka endel

Jobbar med/mot nästan alla förekommande försäkringsbolag dagligen som skadereglerare på en större bilfirma och IF är hästlängder före alla andra när det gäller smidighet och kundservice ... F-sam ligger ganska nära botten tilsammans med ett par fjuttbolag (men fjuttbolagen blir bättre och bättre)
 

Prexis ... VÄÄÄÄÄÄLDIGT många anmäler p-skador när det syns klart och tydligt att det är skrapat av en sten/betongsugga/annat fast föremål .... har man helförs så går FB in och ersätter till full självrisk , har man "på fötterna" dvs vittne,polisanm osov och där det MÖJLIGEN kan vara orsakat av annat fordon så reglerar det egna bolaget skadan och man betalar endast 2140:- i sj.risk .... och ja det syns oftast hur en skada upkommit och vid tveksamheter brukar inte TFF knorra
 
1. Nu tvingar du mig att ge en replik :näsblod

2. Helt rätt, pengarna kommer som till al annan marknadsföring, slutligen från befintliga kunder - eller ägarnas investeringar i bolaget.
MEN, frågan är om premierna verkligen är oförsvarliga!!

LÄS: LÄNK OM SPORTHOJSFÖRSÄKRINGARNA - ta även gärna ett par timmar och läs i försäkringsdelen här på forumet!

Sporthojerna utgör idag mindre än 10% av MC kollektivet. Sporthojer utgör ca. 50% av dom som dör i MC olyckor. Både du och jag vett nog att, skillnaden mellan att dö eller skadas svårt och livsvarigt i en MC olycka, är hår fin! Dvs, det är väldigt många svårt skadade, och dessa kostar förmögenhetar för bolagen, under resten av den försäkrades liv - som trots allt kan vara långt!

Bolagen ska enligt lag erbjuda trafikförsäkring. Personligen tycker jag det är fel att offerera 140.000 kr/år. Vilket är samma sak som att tala om: Dig vill vi INTE ha som kund, vi anser det är för riskabelt! Det känns mera rätt som Svedea, Bilsport & MC gör - ge ett fast pris - som det är fritt fram att tolke som; Dom vill inte ha oss på denna kategori av hoj!

3. Ska du köra RR - lämnar du trafikförsäkringen direcKt, när du närmar dig banan. RR, körs under en annan lagstiftning och därmed andra försäkringar. enkelt sagt får du den via en "sport-licens" och kostar några tusinde.. Vad jag vett har inga RR förare möjlighet att ha kaskoförsäkring på sin race hoj - här tror jag att alla fattar det sku kosta "hur mycket som helst"

4. Jag har under åren räknad ganska mycket på att vi hojåkera (SMC) sku bilda ett eget försäkrings bolag. Har haft hjälp av en del nationella och internationella experter. Resultatet, är samma varje gång - det är alldeles för riskabelt!
SMC:s franska syrra organisation, bildade et eget bolag mitt på 80´tio talet - för att lösa problemet, som är/var likvärdigt vårt! Dom finns kvar än idag, men prisbilden tillhör dom dyra, vinsten är inte attraktiv - och risken kan göra även en riskkapitalist sömnlös..

Ville inte dra igång en jättediskussion, endast ge konkret fakta...

- Sen sku det vara kul om vi ku få alla försäkringsbolag att stödja svensk road racing.. Roligt att en återförsäljare supporter dom som sponsrer sport och förare med att sälja replica hojer :tummenupp

Kul att man kunde skaka liv i den debatten då'rå och få med er i Borlänge på tåget...

Punkt 2: Ägarnas investeringkapital går ju inte till att sponsra RR - de pengarna vill ju såklart ägarna ha tillbaka - med avkastning och/eller ränta - annars finns ingen mening att investera kapital...
Överskott från premier går till detta då man kan anse det vara grundat. När ägarana/VD tagit sitt skickar de vidare lite havregryn som får regna ner över valfri RR-serie i hopp om att ytterligare nån dum f_n försäkrar hojen i nyss nämnda bolag...
Sen vänder jag mig mest mot att skillnaden mellan trafik- och del/helkaskoförsäkring är så stor - om det nu är personen på motorcykeln som kostar pengar, jämför diskussion ovan, - varför är då försäkringsdelen som gäller själva hojen så mycket dyrare? Ta exempelvis skillnaden i pris mellan en Honda Hornet och CBR 600 som är i princip samma hoj - om personen som kör sönder sig kostar lika mycket - då borde kåporna vara en försumbar kostnad? Eller? Kanske läge för olika försäkringar för personen på hojen och själva fordonet?

Punkt 3; Jag förstår att såklart det inte är samma försäkring på RR och gata utan jag förutsatte att man kör en gathoj - men om du ska ha den försäkrad för 140 tkr eller vilken ohemul summa det nu må gälla på denna valfira gathoj skulle de pengarna räcka för att 'sponsra sig själv', om uttrycket tillåts, i en RR-satsning för en säsong... Ledsen för otydligheten.

Punkt 4: Nä, jag förstår att kalkylen inte går ihop - ska man betala de här summorna till VD:n förstår även jag att hojförsäkringarna landar på 100 tkr plus...

Länsförsäkringars VD;
Länsförsäkringar.JPG

Folksams VD;
Folksam.JPG

Listan kan göras lång men jag orkar inte klippa och klistra hela kvällen

Hade jag samma lön skulle jag inte gnälla på ett simpelt nätforum utan snällt (hel)försäkrat hojen i ovan nämnt bolag, hållit rullen stumt och låtit det vara bra så...

Jag hyser respekt för, och förringar på intet sett, den kunskap du har tillskansat dig genom åren inom detta fält, men, VD-lönen är det i slutändan jag som betalar och då har jag min åsikt klar till allt vad försäkringsbolag heter. Jag tröstar mig med att det finns en speciell plats i helvetet för fastighetsmäklare(sic!) och de som profiterar på andras olycka/rädsla genom att driva försäkringsbolag.

POK

KK
 
Last edited:
Nu ser det så där otäckt ut i hela den här sjuka marknadsekonomin vi lever i - smått bisarra löner på chefsnivåer - och alla håller varandra om ryggarna, den som fejkgarvar bäst i bastun ramlar lättast vidare till nästa räkmacka.

Skruvade avkastningskrav, där man skyller på aktieägare och marknadens förväntade krav - och vi tjänar för lite går som ett mantra genom hela skiten när man inte nådde de önskade 18% i EBIT när föregående års smått fantastiska 14% sedan länge är uppstyckat i divere vinstdelningar - och vips står varslen som spön i backen.

Man blir förbannad. Och jag röstar blått...

Nej, försäkringsbolagen är inte ensamma om att agera ockrare i det här landet - däremot kan vi styra som kunder, jag brukar inte ha några problem att hitta vettiga lösningar - min gixxer 750 k9 kostar mig 7777 hel/hel via trygghansa, och är avställningsbar - a' 280:-/mån. :yoparty

Att vissa bolag väljer att prisa bort sporthojar är ju som det är - inte mycket att göra åt, men då får de inte försäkra något annat heller åt mig iaf...
 
Last edited:
Svedea ett skämt.

De dö-nickarna sponsrar RR samtidigt som de ger pungspark åt publiken som ska fylla läktarna på RR-tävlingar. Jag skickade en för frågan och fick samma svar som TS fast av mig ville de ha 28000 :mad::mad: och när jag mailar tillbaka och är ganska spydig så skiter de i att svara.
Va fan gör de på MC-mässan 2011 jo slickar de som har pengar i ,,,,,,,

Bojkotta detta skitbolag.
 
oförsvarligt höga försäkringringspremierna

Förmodligen beror det på att de vill tjäna ohemult med kulor/försäkring!


Dock,man kan ju fundera på varför.............flera bolag.........Vägrar annat än en Orimligt hög premie endast på trafik.....

Menar,de Tjänar ju så Massor stålar på SH så det är väl bara en del i den stora blåsningen från försäkringskartellen,de som inte försäkrar sporthoj får pengar från de som faktiskt gör det..........
Annars sulle ju de som vägrar försäkra annat än trafik bli utan den stora kakan av sporthojsförsäkringsinkomst.....
 
Last edited:
Kan ju hänga ihop med detta citat av en kompis på Facebook.

Vad är det för fel på bil/hojtillbehörsmarknaden i Sverige? Jag vill absolut stödja min lokala butik men det är tyvärr ekonomiskt självmord.
Tändstift till Hondan i Sverige:250:-/st från England:143:-/st ink frakt
Bromsbelägg Honda SE:400:- GB:230:-
Stora bromsar Audi SE:34000:- GB:17000:-
osv. osv.
Undrar vem det är som gör de grova pengarna i Sverige, var och varannan butik går ju i putten?
 
Slutsatsen måste vara att det är betydligt billigare att reparera en BMW :tummenupp
än någon av japanerna.

Vilket inte förvånar mig.
När jag frågade efter den plåtbit ca 15x35 mm vikt på mitten till ca 15x15 med hål i mitten för skruv som sätts över en plastkant i kåpan och sedan skruvas fast i nått, tex en annan del av kåpan
så kostade den här plåtbiten aningen mer än 50kr/st hos Yamahahandlaren.
Vilket jag uppskattar till ca 25000kr/kg för det japanska stålet. :näsblod

Inte konstigt BMW är Sveriges mest sålda motorcykelmärke nu för tiden.
 
Hmm Bojkotta ??? dom vill inte ha oss som kunder !! blir ingen jätte effekt av den bojkotten.

att de sen sponsrar Road racing har inget att göra med gatåkning. sådana krav som diskuteras i denna tråden ställs inte på andra företag som sponsrar RR ?? inte fan får man billigare Monster dricka bara för att man kör hoj !
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top