Svedea - agerar för oss hojåkare :)

Svedea kan fara åt helvete. Den dagen dom börjar försäkra alla motorcyklar och inte bara dom kromslädarna som står i garaget 95% av sommaren då tar jag bort den stämpeln.

Mig veterligen försäkrar Svedea allt utom just sporthojar dvs de försäkrar 95% av marknaden. Att de säger helt nej till sporthojar är väl ärligare än andra bolag som ger löjliga årspremier för att styra bort kunderna.

Sist jag ringde Trygg hansa och ville försäkra så kunde de erbjuda en icke avställningsbar helförsäkring för 9850kr/mån. Det är precis lika skruvat som att säga att tyvärr så försäkrar vi inte er.

Jag har tyvärr råkat ut för olyckor både med bilsport och mc samt Svedea. Från bilsport och mc så hade jag pengar på kontot för trasig utrustning (kläder, hjälm) veckan efter. Svedea så har det nu gått 6veckor och jag har fortfarande inte sett röken av några pengar....

....Står du och väljer mellan Svedea och Bilsport och MC bara för att Svedea är lite billigare så tycker jag du bör välja Bilsport och MC....

...Tänkte skriva en liten jämförelse Bilsport & MC - Svedea senare när mitt ärende är klart, OM det blir klart...
Tack för insikten. Skulle kunna spara ca 800:- per år med att gå över till Svedea, men då ligger jag nog kvar hos Bilsport-MC. Man vet aldrig när man kan behöva snabb och smidig hjälp.

Ser fram emot din recension framöver.

Alla har givetvis egna erfarenheter, fördomar och alla får tala för sig.

Att vara "arg" över att man inte försäkrar RRRR-hojar med helkåpor är tråkigt men knappast något nytt, samma som Bilsport & Mc och många andra bolag bemöter det på ett mer dolt sett, dvs genom ett extremt högt pris som premie.

Är det skäligt eller intressant att försäkra sin hoj för allt mellan 30,000-100,000kr? Förmodligen inte.
Skillnaden är att du då har ett val, sen tror jag inte många i praktiken tackar jag till en sån offert.
Jag tycker omvänt att det är ganska rakt att säga att vi tyvärr ej försäkrar RRRR-hojar och att man i vissa fall endast kan teckna trafik.

Man har ju möjligheten att ringa till ett annat bolag, dom är ju inte det enda som finns...

Jag tycker att det är bra att de inte försäkrar sporthojar. Det håller ner priserna för alla de övriga hojtyperna. Varför skulle hela hojkollektivet betala försäkringspremier för att ett fåtal personer ska kunna köra de snabbaste sporthojarna

Jag tycker vi ska döpa om detta forum till Inte Sporthoj.com!:banana

Och att vi som kör sporthoj fixar ett eget forum där "de övriga hojtyperna" inte får vara med!:tungan

Ett forum för sporthojar, inte emot!:)

Givetvis har majoriteten av sporthojsägarna ännu inte kraschat men min fråga kvarstår. Finns där någon faktor man kan använda för att avgöra risken för att föraren skall krascha som inte används idag? Såvida vi inte inför GPS tracking med logging av körvanor och årliga inspektioner av körkunskaper så tror jag det blir svårt att göra det rättvist.

Om du drev försäkringsbolag hur hade du velat vikta premierna för sporthojsåkare?

Det är ju synd att en såndan liten klick sporthojsförare, står för sådan stor del statestik...men personligen, som jag ex som aldrig hittils aldrig använt mig av min försäkring på någon typ av hoj jag kört(inklusive även scootrar) Nu har jag mest kört med halvförsäkring, och skulle vilja påstå mitt körsätt på gata jämförelsevis är mycket, mycket sunt och förståndigt(om man nu skall katagorisera sporthoj och typ av körsätt)Kan ju ha även med min aktningsvärda ålder med 40 plus också att göra..Tycket det är tråkigt om jag skall drabbas av både dels mitt val att köra sporthoj på gata pga åsikter från andra att en viss typ iNTE hör hemma på gatan. Eller om jag skulle behöva betala dyrare premier för att kraschkungar, vissa gör ju av med ett par hojar per säsonong och det är fakta! Har man utnyttjat helförsäkring och kraschat hoj efter hoj, så alternativ som finns är ju på den personliga delen och personnummer, skyhög självrisk, skyhög premie, alternativ en spärr från bolagen, om det var möjligt, ex 3-4 inlösen av kraschade mc på 2 år, så får man helt enkelt inte försäkra på hel alls. Tror Bilsport MC har något med när man nyttjat helförsäkringen fler ggr som verkar sunt:va

Tycker själv att jag har mycket vettiga premier för att kunna köra sporthoj och ha den helförsäkrad. Premiesättningen säger jag inget om, eller att det är dyrt för yngre att köra just för att de är krafigt överrepresenterade också i den lilla klick sporthojar som är överreprestentera i olycksstatestiken. Man får räkna med att de är dyrt att köra hoj OCH ha den försäkrad. Det jag var emot är när någon anser att en viss typ av hoj inte hör hemma på gatan, för det är en "sporthoj" för min del så kör jag lika på gatan om det är offroad, touring, eller sport.

Last edited:
Var går gränsen för en sporthoj? :va

Beror på vem som drar gränsen. Har inte gått att nå konsensus trots otaliga urspårade meningsutbyten. Våra fordon är nog rökta enligt majoriteten här. Vår existens här rättfärdigas av att vi utgör ett subkulturellt minoritetsinslag och det handlar inte bara om behovet av inkvoterade moraltanter....eller nåt.

Den kommer alltid som ett brev på posten när unga sporthojsåkare skall peka ut en annan grupp. Ooch ja de som fått körkortet är inblandade i något fler olyckor än de som är något år yngre och har behövt ta sitt kk. Det är dock en milsvid skillnad mot skadefrekvensen för personer under 25 eller sporthojsägare....

De flesta som fått körkortet kör också Virago 535 soliga söndagar till glasskiosken i 50km/h, de kör inte narkotikapåverkade, de stjäl inga cyklar och försöker köra ifrån polisen. De må vara ganska dåliga piloter men de kör inte över sin förmåga....

he he tyvärr är jag inte sååå ung men tack ändå!!:Bugar

Var inte ute efter att klanka ner på nån grupp men fakta är att medelåldern i olyckorna ökat markant sen 90 talet,har för mig att jag läst att den var 45år för nåt år sen...

Håller fullständigt med om att låg ålder och rr hoj är en farlig kombianation men jag tycker fortfarande att äldre som "fått" kortet och skaffar hoj är en farlig kombination!

Ang priser på försäkringar så har jag själv haft tur att få ett pris på 5900 hel/år:banana Nåt som blir bättre ju äldre man blir iaf:)

Och TS du kan väl skriva vad du själv tycker med egna ord, jag tycker det blir lite skruvat när man kopierar deras egna text. http://www.svedea.se/media/75766/press_mcintensivkurs–120503.pdf

WEST,
Att någon är skruvad för att denne citerar en pressrelease är en mycket intressant inställning från en moderator. :)

Övriga i tråden:
Slängde upp denna pr direkt för att delge er informationen när jag läste den eftersom jag har tillgång till all färsk branschinformation inom försäkring och detta initiativ av ett bolag tycker jag är bra!

Att de inte försäkrar sporthojar förstår jag faktiskt, vilket inte automatiskt betyder att jag sympatiserar med dem i den frågan. Jag skulle inte heller göra det om jag satt i styrelsen för ett sakförsäkringsbolag. :D Däremot skulle jag gärna äga/köra en supersporthoj om jag ansåg att det är värt de x antal tusen som ägarna/förarna fram tills nu, med oerhört stor framgång, lyckats trissat upp priset till att vara. ;)

Alla vill vi självklart ha allt så billigt och bra som det bara går NU, men för att ett bolag ska kunna erbjuda bra premier och ha ett bra försäkringskollektiv (bra kunder) som ger lönsamhet 2013, 2014, 2015, 2016 osv. vilket ger bra kvalitativa produkter, innebär att bolaget måste tänka långsiktigt. Att redan i början som nytt bolag dra till sig en "mindre bra" kategori såsom våra så kallade supersporthojar är ingen bra investering.

Att däremot satsa på att dra till sig "bra kollektiv" genom smart marknadsföring ger stabilitet som förhoppningsvis tillåter dem att ta in det "mindre bra" kollektivet i framtiden. Om de väljer att inte ta in detta "mindre bra" kollektiv så är det bara att gratulera de som har en hoj som detta bolag försäkrar till ett konkurrenskraftigt pris.

Kanske kan Egmont starta ett försäkringsbolag för sina sporthojsmedlemmar där alla hojar försäkras till attraktiva priser? Fast då skulle även SH behöva läggas ner eftersom bolaget med stor sannolikhet skulle konka.

Eller om vi hjälper till och varandra då? Om vi alla anstränger oss att använda ytterligare någon hjärncell när vi kör samt att de som bekostar sitt hojägande med hjälp av försäkringsbedrägerier slutar med det så slipper alla betala så mycket… (Detta sista stycke bjuder på sarkasm eftersom detta inte händer IRL.:tungan )

Last edited:
he he tyvärr är jag inte sååå ung men tack ändå!!:Bugar

Var inte ute efter att klanka ner på nån grupp men fakta är att medelåldern i olyckorna ökat markant sen 90 talet,har för mig att jag läst att den var 45år för nåt år sen...

Håller fullständigt med om att låg ålder och rr hoj är en farlig kombianation men jag tycker fortfarande att äldre som "fått" kortet och skaffar hoj är en farlig kombination!

Ang priser på försäkringar så har jag själv haft tur att få ett pris på 5900 hel/år:banana Nåt som blir bättre ju äldre man blir iaf:)

Inte ens dom som är 50 år fick mc kort på köpet. Det är väldigt länge man fick det. Så om medelåldern för olyckor är 45 så har dom tagit mc kortet som de flesta andra på SH

Inte ens dom som är 50 år fick mc kort på köpet. Det är väldigt länge man fick det. Så om medelåldern för olyckor är 45 så har dom tagit mc kortet som de flesta andra på SH

Exempel,om 3st 25 åringar och 3st 65 åringar är inblandade i olyckor då får du en medelålder på 45 år.

WEST,
Att någon är skruvad för att denne citerar en pressrelease är en mycket intressant inställning från en moderator. :)

Övriga i tråden:
Slängde upp denna pr direkt för att delge er informationen när jag läste den eftersom jag har tillgång till all färsk branschinformation inom försäkring och detta initiativ av ett bolag tycker jag är bra!

Att de inte försäkrar sporthojar förstår jag faktiskt,

Det blir mer vad man själv tycker om man skriver istället för att klistra in hela hela texter så, så tycker jag och det står jag för även om jag är moderator, jag har inte blivit bannad för det (ännu).
Jag tycker Svedea kunde vara ärlig och säga att de inte vill ha sporthojar och sen hör de fan till god ton att svara på mail när man frågar angående försäkringar, de kan ju skriva fel, min premie på 28000 kr kanske skulle varit 2800 kr man vet ju aldrig, fast båda summorna är lika osannolika.
Detta är ett sporthojforum och då blir såklart reaktionen på Svedea ganska klar som du säkert förstår.
Sen är ju inte hojen farlig, det är den som kör den och försäkringsbolagen gör det enkelt för sig när de bara smackar på tusingarna på premierna för de vassaste hojarna. Det finns undersökningar som säger att i väldigt många hojolyckor så är det en bil som är vållande men det står ju inte så i tidningarna utan där står de MC-olycka bara.
Olyckorna ökar bland äldre personer med glidare men de hojarna har nån djävla gräddfil på nått sätt, säkert för att det är medelålders människor som jobbar på försäkringsbolag, transportstyrelsen, skatteverket som kör skräpet.

Sen är jag mest förbannad på Svedea för att de inte ville bemöta min kritik, så Svedea går ner i Sverkers röda soptunna direkt.

Det blir mer vad man själv tycker om man skriver istället för att klistra in hela hela texter så, så tycker jag och det står jag för även om jag är moderator, jag har inte blivit bannad för det (ännu).
Jag tycker Svedea kunde vara ärlig och säga att de inte vill ha sporthojar och sen hör de fan till god ton att svara på mail när man frågar angående försäkringar, de kan ju skriva fel, min premie på 28000 kr kanske skulle varit 2800 kr man vet ju aldrig, fast båda summorna är lika osannolika.
Detta är ett sporthojforum och då blir såklart reaktionen på Svedea ganska klar som du säkert förstår.
Sen är ju inte hojen farlig, det är den som kör den och försäkringsbolagen gör det enkelt för sig när de bara smackar på tusingarna på premierna för de vassaste hojarna. Det finns undersökningar som säger att i väldigt många hojolyckor så är det en bil som är vållande men det står ju inte så i tidningarna utan där står de MC-olycka bara.
Olyckorna ökar bland äldre personer med glidare men de hojarna har nån djävla gräddfil på nått sätt, säkert för att det är medelålders människor som jobbar på försäkringsbolag, transportstyrelsen, skatteverket som kör skräpet.

Sen är jag mest förbannad på Svedea för att de inte ville bemöta min kritik, så Svedea går ner i Sverkers röda soptunna direkt.

Visst kan man tycka att om man inte vill försäkra sporthojar så är det lika bra att säga det rakt ut. Men som jag förstod det så gav dom dig ett pris vilket innebär att dom var villiga att försäkra din hoj.
Att du sen inte gillade priset är en helt annan fråga.
Om hojtypen står för stora kostnader så leder det till att premierna blir högre. Det är tyvärr den enkla sanningen bakom marknadsekonomi. Dom sysslar ju inte med välgörenhet utan dom måste få intäckter för att täcka kostnaderna.

Att dom inte svarade på din fråga om premien verkligen var korrekt kan jag kanske hålla med om var lite dåligt.

Vad gäller frågan om att det ofta är bilen som anses vållande så är det en fråga som det finns fler än ett sätt att se det.
Det intressanta där är ju om man kollar på flera faktorer i samband med olyckorna. Det är ganska ofta som det handlar om en situation där motorcyklisten kört rätt mycket över hastighetsgränserna eller på annat sätt kört utanför det som lagen säger är OK men att bilen brutit mot exempelvis en väjningsplikt. Då är det bra mycket lättare att bevisa att bilen bröt mot väjningsplikten.
Men tänker man ett steg längre så inbegriper dom olyckorna även en del fall där hojen kommit över ett krön i 170 på 70 väg och brakat in i sidan på bilen som kontrollerade att det inte var någon där för att i nästa sekund ha en motorcykel i sidan.
I ett sådant läge så kommer bilisten onekligen att anses som vållande både lagligt och försäkringsmässigt. Men i praktiken så har bilföraren inte haft en rimlig chans att hinna upptäcka motorcykeln innan det var för sent.
Och det är ju faktiskt ett faktum att många som kör hojar i kategorin supersport kör med mindre marginaler än många andra och om någon i närheten av en person som kör utan marginaler gör något konstigt så är risken stor att det smäller då det helt enkelt inte finns några marginaler som gör att denne kanske kan göra en undanmanöver eller bromsa.

För det är ett faktum att människor gör misstag ibland. Och det i sin tur innebär att så länge som vi tillåter människor att överhuvudtaget köra fordon så kommer misstag att ske. Har man då för små marginaler för att kunna agera när någon annan gör ett misstag så kommer det att smälla ibland om inte denne hinner upptäcka sitt misstag och rätta till det. Det leder till att en fordonskategori vars förare generellt tar lite större risker kommer att vara inblandade i fler olyckor och dom kommer därmed att kosta försäkringsbolagen betydligt mer.
Och tyvärr så är det så att detta är ett faktum för kategorin supersport.

Vad gäller att medelålders personer har en gräddfil för att det sitter andra medelålders personer som jobbar på försäkringsbolagen så är det ju rent nonsens. Sanningen bakom det är att den kategorin statistiskt sett inte är i närheten av lika kostsam som yngre förare på en supersport.
Visst det är inte hojen i sig som är farlig utan föraren. Där håller jag med dig. Men om du anser att det är så fel av bolagen att försöka använda hojtypen som faktor så kanske du kan komma med något bättre förslag. Jag anser att det enda förslaget som verkligen skulle klara av att särskilja dom som kör utan marginaler är att alla får en GPS-sändare uppkörd i röven när vi tar körkort. Men så vill i varje fall inte jag ha det.

Visst kan man tycka att om man inte vill försäkra sporthojar så är det lika bra att säga det rakt ut. Men som jag förstod det så gav dom dig ett pris vilket innebär att dom var villiga att försäkra din hoj.
Att du sen inte gillade priset är en helt annan fråga.

Gps mottagare på trafikanter kommer nog den dagen man löst frågan om den personliga intigriteten.
Jag går i taket på såna här idiotiska premier när jag är 50+ och vet vad jag gör i trafiken men blir placerad i samma fack som kriminella hojåkar som har som sport att reta poliser, för om man ser totalt på alla som åker hoj så är det en ganska lite klick som står för katastroferna på hoj, visst jag testar också min hoj nu och då liksom många andra.
Som tur är så finns Folksam och Länsförsäkringar som räddar världen mot såna som Svedea. :hej:hej

Gps mottagare på trafikanter kommer nog den dagen man löst frågan om den personliga intigriteten.
Jag går i taket på såna här idiotiska premier när jag är 50+ och vet vad jag gör i trafiken men blir placerad i samma fack som kriminella hojåkar som har som sport att reta poliser, för om man ser totalt på alla som åker hoj så är det en ganska lite klick som står för katastroferna på hoj, visst jag testar också min hoj nu och då liksom många andra.
Som tur är så finns Folksam och Länsförsäkringar som räddar världen mot såna som Svedea. :hej:hej

Jag tror svårligen att det kommer att bli aktuellt att ha GPS mottagare på samtliga fordon. Den integritetsfrågan kommer dom nog inte undan. Däremot finns det nog en viss sannolikhet att försäkringsbolag ger rabatter till den som frivilligt har en GPS logger med sig. Vilket i slutändan skulle betyda att dom som sköter sig gärna har en logger och dom som ibland vill busa inte vill ha det och då får en högre premie. Och det skulle innebära att sådana som jag som mestadels kör ganska sansat men emellanåt drar på lite extra när vi bedömer det som säkert inte vill ha en logger och därför får en högre premie.

Och jag håller med om att det kanske är lite konstigt att någon som är 50+ och haft körkortet länge ändå får en hög premie utan att finnas med i olycksstatistiken.
Men allt kommer tillbaka till hur försäkringsbolagen ska klassificiera förare och fordon.
Det dom har att gå på när du ska försäkra din hoj är ju din ålder, kön, fordonskategori och hur länge du haft körkort. Antingen går man på en av dessa eller så försöker man ta hänsyn till samtliga dessa faktorer och då är svårigheten hur man ska vikta dessa. Väljer man att ha hojtypen som avgörande så kommer det att straffa sådana som dig. Väljer man att ha åldern som avgörande så kommer det att straffa alla 25 åringar, även de som inte kör galet och kanske inte har en supersport. Väljer man att ha tid med körkort som avgörande så kommer det att straffa en 50+ med färskt körkort men gynna en 25 åring som haft kortet i 5 år.

Det finns en massa tillvägagångssätt att använda sig av när man ska vikta flera faktorer i en riskvärdering men det är tyvärr inte någon exakt vetenskap. Det leder till att olika försäkringsbolag kommer att vikta dessa faktorer lite olika och därigenom blir det olika premier.

Exempelvis länsförsäkringar verkar ha viktat hojtypen lite lägre vilket fick det underliga resultatet att när jag skulle försäkra min hoj så ville dom ha 17000 för försäkringen medan bilsport & MC och Svedea låg kring 5000. Där skulle alltså jag som är snart 40 och kör en hoj som är rätt långt ifrån supersport få vara med och betala för 25 åringarna som bombar på en supersport och orsakar kostnader. Som jag ser det i alla fall. I praktiken så är det bara resultatet av att dom viktat riskfaktorerna lite annorlunda.

Slutsatsen är att man kan egentligen inte gnälla för att ett försäkringsbolag tar en hög premie. Det handlar i slutändan endast om vad dom tror att dom måste få betalt av dig för att gå runt på din försäkring. Gärna med en liten vinst också.
För du tror väl inte att det finns något vinstdrivande försäkringsbolag som inte skulle ta på sig att försäkra din hoj för 5000 kr/år om dom trodde att dom kunde tjäna pengar på det?

Gpsmottagare på trafikanter kommer nog den dagen man löst frågan om den personliga intigriteten.

Håller med dig! Och på Kromglidare.com eller Grushoj.com kan jag förstå dessa åsikter om att sporthojar inte ska få finnas men här? :va Varför är man på här om man inte gillar sporthojar? :confused:
Sedan att det inte är lämpligt att använda mer än en bråkdel av alla hästar på landsväg är en annan sak.

Jag har kört sporthoj i över 30 år och det går inte att överleva så länge om man är en kraschkung! Inte heller om jag skulle vara beroende av adrenalin...

Svedea och Bilsport utan Mc kommer ALDRiG att tjäna pengar på mig. För några år sedan skickade det senare av bolagen ett personligt brev till mig där de meddelade att de ville försäkra min motorcykel! Det var inte min 955 utan en, numera, "klassiker" från 70-talet! Dessutom var de dyrare.

Men en Gpsmottagare även på "de övriga hojtyperna" skulle minska antalet hojåkare med körkort minska rejält. :rolleyes:
Och ni som alltid håller hastigheten är nog övertygade om att ni inte någonsin kör för fort men ni skulle få böter också!

Det finns flera saker som försäkringsbolagen skulle kunna kolla, mer än det som sagts här, och det är hur många hojar jag haft och hur länge. Och hur många skador. De första två åren är farligast, sedan sjunker risken. Då byter de flesta hoj, även "de övriga hojtyperna". Ska jag vara med och betala det? Jag tycker faktiskt det, annars blir jag lika sniken som "de övriga hojtyperna" och då kan vi alla köra oförsäkrat. De flesta av oss måste betala mer i premie än vi får tillbaka annars går det inte runt, enkel logik, men det är inte jag som ska förlora verkar de flesta tycka.

Och varför har ingen nämnt 32%? Är det glömt för vi fick ett litet jobbskattebidrag? Är jag dubbelt så farlig om jag har två hojar?

Hela grejen med gps för försäkringen hade ju varit lite intressant om man helt sonika körde med en störsändare. :D

Håller med dig! Och på Kromglidare.com eller Grushoj.com kan jag förstå dessa åsikter om att sporthojar inte ska få finnas men här? :va Varför är man på här om man inte gillar sporthojar? :confused:
Sedan att det inte är lämpligt att använda mer än en bråkdel av alla hästar på landsväg är en annan sak.

Det handlar inte om att inte tycka att sporthojar ska få finnas eller huruvida man gillar dom eller inte. Det vi pratar om är affärsbeslut av försäkringsbolag. Dom bestämmer sig för vilken premie dom behöver få in för en viss hojtyp och förare för att anse att det finns en rimlig chans att dom går med lite vinst på affären. Vissa bolag ger dig den svindyra premien i en offert. Vissa anser att det här blir så dyrt att ingen kommer att vilja ha försäkringen och säger istället att "i försäkrar inte den här hojtypen". Så enkelt är det. Dom är vinstdrivande företag och om dom för ett ögonblick trodde sig kunna tjäna pengar på att sälja en viss försäkring till ett visst pris så skulle dom sälja den försäkringen. Att tro något annat är naivt. Dom lever på att ta in lite mer pengar från mig än dom tror att jag kommer att kosta i skadeersättning. Att du får ett högt pris beror på att dom av olika anledningar tror att du kommer att orsaka höga kostnader. Nu råkar det vara just din hojtyp som är anledningen och det kanske är fel med tanke på att du trots allt överlevt 30 år på sporthoj och därigenom bevisat inte är självmordspilot. Men det handlar egentligen bara att dom viktat sina riskfaktorer på ett sätt som missgynnar dig. Det kan du gärna tycka att det är fel. Men då är det inte konstigare än att du går till ett annat försäkringsbolag som har en viktning som inte missgynnar dig. För dom olika bolagen viktar olika.

Jag har kört sporthoj i över 30 år och det går inte att överleva så länge om man är en kraschkung! Inte heller om jag skulle vara beroende av adrenalin...

Ja. Och med den vetskapen så verkar det som om dom bolag som vill ha ut en jättehög premie av dig kanske viktar antal år med körkort och ålder lite väl lågt.
Men det är inte så djäkla lätt att väga ihop ett antal riskfaktorer på ett korrekt sätt. Det blir oftast bara kvalificerade gissningar och det kommer alltid att leda till att någon missgynnas. Nu kan jag kanske tycka att det verkar som om bolagen är mer än lovligt dåliga på den här punkten då det skiljer alldeles för mycket mellan olika bolag för att man inte ska misstänka att det är någon som inte har tillräcklig kompetens på området som sitter och gör jobbet.

Svedea och Bilsport utan Mc kommer ALDRiG att tjäna pengar på mig. För några år sedan skickade det senare av bolagen ett personligt brev till mig där de meddelade att de ville försäkra min motorcykel! Det var inte min 955 utan en, numera, "klassiker" från 70-talet! Dessutom var de dyrare.

Nej. Dom viktar uppenbarligen riskfaktorerna så att det missgynnar dig ganska mycket. Och då ska du inte använda dig av dom heller. Då går du till ett försäkringsbolag som kan ge dig en bättre affär.

Men en Gpsmottagare även på "de övriga hojtyperna" skulle minska antalet hojåkare med körkort minska rejält. :rolleyes:
Och ni som alltid håller hastigheten är nog övertygade om att ni inte någonsin kör för fort men ni skulle få böter också!

Ja. Jag skulle aldrig vilja ha en GPS på hojen. Dels för att dom inte har att göra med vart jag är och när. Men också för att jag vet med mig att jag relativt ofta kör över hastighetsgränserna. Inte jättemycket och inte hela tiden. Men tillräckligt ofta för att jag inte ska vilja skylta med det. Jag misstänker att risken är att dom skulle ge mig reducerad ersättning vid en eventuell olycka för att jag ju "Körde lite fort 30 minuter tidigare"

Det finns flera saker som försäkringsbolagen skulle kunna kolla, mer än det som sagts här, och det är hur många hojar jag haft och hur länge. Och hur många skador. De första två åren är farligast, sedan sjunker risken. Då byter de flesta hoj, även "de övriga hojtyperna". Ska jag vara med och betala det? Jag tycker faktiskt det, annars blir jag lika sniken som "de övriga hojtyperna" och då kan vi alla köra oförsäkrat. De flesta av oss måste betala mer i premie än vi får tillbaka annars går det inte runt, enkel logik, men det är inte jag som ska förlora verkar de flesta tycka.

Visst finns det fler saker som dom skulle kunna kolla upp. Men samtidigt så innebär fler riskfaktorer att det blir ännu svårare att väga ihop dessa. Något som försäkringsbolagen näppeligen klarar av redan idag. Sen är det ju också så att det är en fråga om vilken information som dom lätt kan få tag på för att göra sin riskbedömning. Blir det för krångligt att få tag på informationen så innebär det dels att du inte kan få prisuppgiften förrän några dagar senare istället för på direkten. Och det innebär att någon måste lägga en massa tid på att ta fram och sammanställa uppgifterna. Den tiden måste också betalas av försäkringen. Plus att man måste ha in pengar för att täcka kostnaden för att ta fram alla offerter som kunden sedan inte vill ha.
Så jag tror att dom riskfaktorer man använder sig idag är nära nog den lämpligaste kompromissen vad gäller att få in så mycket riskunderlag som möjligt samtidigt som det inte får kosta för mycket att ta fram offerten.
Däremot finns det säkerligen mycket att göra på området att göra viktningen av riskfaktorerna. Dom som sitter och gör viktningen skulle troligen behöva lite kurser i matematisk flervariabelanalys och statistik.

Och varför har ingen nämnt 32%? Är det glömt för vi fick ett litet jobbskattebidrag? Är jag dubbelt så farlig om jag har två hojar?
Den grejen är faktiskt mer än lovligt galen. Det är lagt på avgifter på trafikförsäkringen för att täcka in kostnader som tidigare låg på staten. Men har man fler än en hoj så får man betala den avgiften flera gånger. Det borde kanske någon fundera över. Å andra sidan. Så länge som inte ett försäkringsbolag börjar göra det och därmed sno kunder så kommer inte dom andra att göra det heller. Helt enkelt för att det genererar vinst för bolaget.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back