Det blir mer vad man själv tycker om man skriver istället för att klistra in hela hela texter så, så tycker jag och det står jag för även om jag är moderator, jag har inte blivit bannad för det (ännu).
Jag tycker Svedea kunde vara ärlig och säga att de inte vill ha sporthojar och sen hör de fan till god ton att svara på mail när man frågar angående försäkringar, de kan ju skriva fel, min premie på 28000 kr kanske skulle varit 2800 kr man vet ju aldrig, fast båda summorna är lika osannolika.
Detta är ett sporthojforum och då blir såklart reaktionen på Svedea ganska klar som du säkert förstår.
Sen är ju inte hojen farlig, det är den som kör den och försäkringsbolagen gör det enkelt för sig när de bara smackar på tusingarna på premierna för de vassaste hojarna. Det finns undersökningar som säger att i väldigt många hojolyckor så är det en bil som är vållande men det står ju inte så i tidningarna utan där står de MC-olycka bara.
Olyckorna ökar bland äldre personer med glidare men de hojarna har nån djävla gräddfil på nått sätt, säkert för att det är medelålders människor som jobbar på försäkringsbolag, transportstyrelsen, skatteverket som kör skräpet.
Sen är jag mest förbannad på Svedea för att de inte ville bemöta min kritik, så Svedea går ner i Sverkers röda soptunna direkt.
Visst kan man tycka att om man inte vill försäkra sporthojar så är det lika bra att säga det rakt ut. Men som jag förstod det så gav dom dig ett pris vilket innebär att dom var villiga att försäkra din hoj.
Att du sen inte gillade priset är en helt annan fråga.
Om hojtypen står för stora kostnader så leder det till att premierna blir högre. Det är tyvärr den enkla sanningen bakom marknadsekonomi. Dom sysslar ju inte med välgörenhet utan dom måste få intäckter för att täcka kostnaderna.
Att dom inte svarade på din fråga om premien verkligen var korrekt kan jag kanske hålla med om var lite dåligt.
Vad gäller frågan om att det ofta är bilen som anses vållande så är det en fråga som det finns fler än ett sätt att se det.
Det intressanta där är ju om man kollar på flera faktorer i samband med olyckorna. Det är ganska ofta som det handlar om en situation där motorcyklisten kört rätt mycket över hastighetsgränserna eller på annat sätt kört utanför det som lagen säger är OK men att bilen brutit mot exempelvis en väjningsplikt. Då är det bra mycket lättare att bevisa att bilen bröt mot väjningsplikten.
Men tänker man ett steg längre så inbegriper dom olyckorna även en del fall där hojen kommit över ett krön i 170 på 70 väg och brakat in i sidan på bilen som kontrollerade att det inte var någon där för att i nästa sekund ha en motorcykel i sidan.
I ett sådant läge så kommer bilisten onekligen att anses som vållande både lagligt och försäkringsmässigt. Men i praktiken så har bilföraren inte haft en rimlig chans att hinna upptäcka motorcykeln innan det var för sent.
Och det är ju faktiskt ett faktum att många som kör hojar i kategorin supersport kör med mindre marginaler än många andra och om någon i närheten av en person som kör utan marginaler gör något konstigt så är risken stor att det smäller då det helt enkelt inte finns några marginaler som gör att denne kanske kan göra en undanmanöver eller bromsa.
För det är ett faktum att människor gör misstag ibland. Och det i sin tur innebär att så länge som vi tillåter människor att överhuvudtaget köra fordon så kommer misstag att ske. Har man då för små marginaler för att kunna agera när någon annan gör ett misstag så kommer det att smälla ibland om inte denne hinner upptäcka sitt misstag och rätta till det. Det leder till att en fordonskategori vars förare generellt tar lite större risker kommer att vara inblandade i fler olyckor och dom kommer därmed att kosta försäkringsbolagen betydligt mer.
Och tyvärr så är det så att detta är ett faktum för kategorin supersport.
Vad gäller att medelålders personer har en gräddfil för att det sitter andra medelålders personer som jobbar på försäkringsbolagen så är det ju rent nonsens. Sanningen bakom det är att den kategorin statistiskt sett inte är i närheten av lika kostsam som yngre förare på en supersport.
Visst det är inte hojen i sig som är farlig utan föraren. Där håller jag med dig. Men om du anser att det är så fel av bolagen att försöka använda hojtypen som faktor så kanske du kan komma med något bättre förslag. Jag anser att det enda förslaget som verkligen skulle klara av att särskilja dom som kör utan marginaler är att alla får en GPS-sändare uppkörd i röven när vi tar körkort. Men så vill i varje fall inte jag ha det.