Svedea - agerar för oss hojåkare :)

Bra initiativ av Svedea!

Lite offtopic kanske men hur är Svedea när det gäller regleringar? Är de bra att ha och göra med eller sätter de sig gärna på tvären? Samma fråga gäller även för Bilsport-MC om nån har erfarenhet av dem?
Själv har jag bara erfarenhet av Länförsäkringar Dalarna och med dem hade jag inga som helst problem 2006 efter jag gått ikull med min TransAlp. Snabb och smidig hantering.

Trygg-Hansa vet jag folk har klagat på, även om jag inte har nån egen erfarenhet av dem.
Jag har tyvärr råkat ut för olyckor både med bilsport och mc samt Svedea. Från bilsport och mc så hade jag pengar på kontot för trasig utrustning (kläder, hjälm) veckan efter. Svedea så har det nu gått 6veckor och jag har fortfarande inte sett röken av några pengar. Min skadehandläggare och jag kom överens om en "deal" över telefonen och jag bad honom maila den för att få det på papper ifall det blir strul. Har dock inte fått något mail och då har jag mailat och påmint flera gånger..

Står du och väljer mellan Svedea och Bilsport och MC bara för att Svedea är lite billigare så tycker jag du bör välja Bilsport och MC. Jag är besviken på Svedea då de fått väldigt bra omdöme av folk och jag hade hoppats på ett bättre bemötande samt hantering av min skada. Dock kan det ju ha varit så att de som haft gott att säga om Svedea inte provat deras skadehantering...

Så när ni ställer er frågan "Hur kan Svedea vara billigare än Bilsport och MC". Så kan jag väl säga att det är när det tyvärr gäller som Svedea inte levererar...

Tänkte skriva en liten jämförelse Bilsport & MC - Svedea senare när mitt ärende är klart, OM det blir klart...
 
Last edited:
Det SKITförsäkringsbolaget vill ha 28000 för att trafikförsäkra min hoj och de vill inte teckna hel/halv överhuvudtaget med mig,, så kom inte och säg att de är för MC-folk. :mad:
 
Last edited:
En snabb huvudräkning på 20.000 kunder och ett snitt på 5000:- per år per försäkrad hoj = 100.000.000:-, känns bra att dom är så generösa tillbaka :)
 
Och hur tänkte du nu?
Vilka riskfaktorer skulle bolagen använda istället för hojval då? Ålder, kön, bostadsadress, antal år med kk, antal skadefria år används ju redan som viktning. Finns där någon bättre oberoende prediktor för skada som skulle kunna ersätta hojval? Jag är tveksam....

För hur man än vrider och vänder på det så är det troligen vanligare att en 40 åring med XYZRR vurpar och skadar sig än en person som väljer att köra Virago 535 med indentiska riskfaktorer i övrigt.

En STOR riskfaktor måste ju ändå vara alla "gubbar" som fått sitt körkort i fling paketet och på äldre dar köpt hoj! (troligen glidar hoj) De har ju inte lärt sig någonting om hur man bromsar,väljer spår lr krypkör!
I mina ögon är de i största riskzonen att köra åt Helskotta!!
Vet själv av flera som "fått" mc kortet och ibland blir man mörkrädd hur de kör!!:gnissla
 
Det SKITförsäkringsbolaget vill ha 28000 för att trafikförsäkra min hoj och de vill inte teckna hel/halv överhuvudtaget med mig,, så kom inte och säg att de är för MC-folk. :mad:

För Husan? Låter helt osannolikt!

Varför vill du försäkra i ett bolag som inte vill ha din typ av mc?

Och TS du kan väl skriva vad du själv tycker med egna ord, jag tycker det blir lite skruvat när man kopierar deras egna text. http://www.svedea.se/media/75766/press_mcintensivkurs–120503.pdf

Varför det? Det är väl ett utmärkt diskussionsunderlag då det står att det är citat och var det kommer ifrån. Hon uppfattar budskapet som positivt och det framgår. Du är bara grinig för att de inte ville försäkra din hoj och det är tydligen orättvist på något underligt sätt.

En STOR riskfaktor måste ju ändå vara alla "gubbar" som fått sitt körkort i fling paketet och på äldre dar köpt hoj! (troligen glidar hoj) De har ju inte lärt sig någonting om hur man bromsar,väljer spår lr krypkör!
I mina ögon är de i största riskzonen att köra åt Helskotta!!
Vet själv av flera som "fått" mc kortet och ibland blir man mörkrädd hur de kör!!:gnissla

Håller med om slutklämmen men grejen är att det är inte relevant för Försäkringsbolagen. Frågan är om de kör och kraschar med omfattande personskador, invaliditet och nedsatt arbetsförmåga som följd. Är de lika olycksdrabbade som yngre män på sporthoj och är effekterna av olyckorna lika kostsamma?
 
Om en person på en sporthoj krashar i en normal sporthojshastighet, sällan under 150km/h blir personskadorna DYYYYYYYYYRA. I vissa fall rehab resten av livet, ersättning för utebliven lön resten av livet mm mm mm. Summa = Ett antal miljoner kronor. Säg att en vanlig sporthojsförsäkring kostar 20k/år, så kan man ganska snabbt lista ut att det inte är en risk man gärna vill ha. Eller rättare sagt, jävligt svårt att få det lönsamt.

Om istället Owe på sin glidarhoj kanar av vägen i 70 får han ersättning för ett nytt skinnställ, nån kåpa och möjligen en massage eller två.

Det krävs ju ingen raketforskare för att lista ut att en sporthoj är en jävligt risky affär, och även om olyckorna inte händer så ofta, så blir det galet dyrt när det väl händer.

Det är inte diskriminering. Det är affärstänk. Man MÅSTE ta ut höga premier för sporthojar. Men ni som tycker det är "orättvist" och "taskigt" av försäkringsbolagen, - Starta ett eget bolag med fasta premier för sporthojar på 5000kr/år. Ni kommer få sjukt mycket kunder. Och kommer konka sjukt snabbt.
 
Last edited:
...Dessutom måste jag betala en trafikförsäkring för varje hoj eller bil jag har, fast jag bara kan använda ett fordon i taget.. det tycker jag suger...
Bortsett från det faktum att Bilsport-MC inte försäkrar sporthojar så ger de i.a.f. möjligheten att samförsäkra dina hojar om du har flera och garanterar att de bara rullar en i taget. Du får kraftig rabatt på den billigaste försäkringen. Förra året innan jag sålde min DR-Z 400 så samförsäkrade jag den tillsammans med min ST3'a och betalade bara 1500:- helår helförsäkrad för den, mot 3500:- om de varit försäkrade var för sig.
Kanske inte hela vägen som du skulle vilja ha det, men själv tycker jag att det är en lysande lösning och ett stort steg på vägen.
 
En STOR riskfaktor måste ju ändå vara alla "gubbar" som fått sitt körkort i fling paketet och på äldre dar köpt hoj! (troligen glidar hoj) De har ju inte lärt sig någonting om hur man bromsar,väljer spår lr krypkör!
I mina ögon är de i största riskzonen att köra åt Helskotta!!
Vet själv av flera som "fått" mc kortet och ibland blir man mörkrädd hur de kör!!:gnissla

Den kommer alltid som ett brev på posten när unga sporthojsåkare skall peka ut en annan grupp. Ooch ja de som fått körkortet är inblandade i något fler olyckor än de som är något år yngre och har behövt ta sitt kk. Det är dock en milsvid skillnad mot skadefrekvensen för personer under 25 eller sporthojsägare....

De flesta som fått körkortet kör också Virago 535 soliga söndagar till glasskiosken i 50km/h, de kör inte narkotikapåverkade, de stjäl inga cyklar och försöker köra ifrån polisen. De må vara ganska dåliga piloter men de kör inte över sin förmåga....
 
Är det inte bara att inse att försäkringsbolag och deras priser är ett jäkla lotto. Något är dyrt för den ene och sen ringer den andre med precis samma hoj och får ett helt annat pris. Att klanka ner på eller hylla ett bolag baserat på att man hade tur i lotteriet av premie hos kundtjänst känns lite löjligt. Det som är intressant att höra är hur de handlägger sina skadeärenden..
Det behöver inte ens vara olika personer som ringer. När jag ställde på i år ringde jag först och kollade premien hos ett bolag. När jag sedan ringde för att teckna försäkringen några timmar senare hade helt plötsligt premien gått ner med 800:- per år.

Ett annat bolag ville istället ha tre gånger så mycket som sist jag hade den hojen försäkrad hos dem. Detta trots att hojen blivit tre år äldre och jag fått lika många skadefria år till på pluskontot. Ett lotteri som sagt.
 
För Husan? Låter helt osannolikt!

Varför vill du försäkra i ett bolag som inte vill ha din typ av mc?

Du är bara grinig för att de inte ville försäkra din hoj.

Ja nu fattar du säkert att det var R1:an det gällde.

De var på MC-mässan och profilerade sig som ett försäkringsbolag för MC-folk, fast bara vissa får nytta av de.

Nej jag blev inte grinig alls, jag blev ursinnig och mailade de tillbaka och bad de förklara hur de resonerade i mitt fall och ingen bemödar sig inte ens att svara, jag mailade på alla adresser jag hittade på Svedea utan att få svar. Om du tycker det är ett okey försäkringsbolag så ska du gynna de.
 
Svedea är riktigt bra om ni frågar mig.

Fått ett mycket bra bemötande, bra premier och fått överlägset bra hjälp när det blåst snålt och jag behövt hjälp med försäkringen.

Jag kan rek. alla att överväga bli kund där.

Mina två cent...
 
Svedea kan fara åt helvete. Den dagen dom börjar försäkra alla motorcyklar och inte bara dom kromslädarna som står i garaget 95% av sommaren då tar jag bort den stämpeln.
 
Svedea är riktigt bra om ni frågar mig.

Fått ett mycket bra bemötande, bra premier och fått överlägset bra hjälp när det blåst snålt och jag behövt hjälp med försäkringen.

Jag kan rek. alla att överväga bli kund där.

Mina två cent...

Du har då rätt hoj för Svedea, men tycker du det är rätt att frysa ut vissa hojar när de profilerar sig till MC.
 
Ja nu fattar du säkert att det var R1:an det gällde.

De var på MC-mässan och profilerade sig som ett försäkringsbolag för MC-folk, fast bara vissa får nytta av de.

Nej jag blev inte grinig alls, jag blev ursinnig och mailade de tillbaka och bad de förklara hur de resonerade i mitt fall och ingen bemödar sig inte ens att svara, jag mailade på alla adresser jag hittade på Svedea utan att få svar. Om du tycker det är ett okey försäkringsbolag så ska du gynna de.

Ser inget orimligt i att de vänder sig till den större massan av motorcyklister och undviker kostbara riskprojekt. Utmärkt för alla som inte vill betala för ytterlighetsbeteende och det är svårt att blunda för vilken kategori som står för detta. Den gruppen blir naturligtvis ursinnig men jag anser det rimligt. Min hoj fick (underligt nog) inte heller så fördelaktig premie, bara att gå vidare. Svedea är väl en avknoppning från Bilsport&Mc så villkoren är knappast förvånande.

Om det vore så gynnsamt att försäkra sporthojar skulle vi säkert se växande nischbolag med förmånliga premier. Du kan inte på allvar mena att puttrarna fortsatt ska åläggas någon skyldighet att betala för adrenalinpundare med obefintlig impulskontroll.

Finns ju en lång bakgrundshistoria med "höststölder" och banlagda hojar som drogs efter bilen för att motivera inlösen förutom de mer omfattande och därmed kostsammare personskadorna/dödsfallen.
 
Hmm.. Kan inte säga att jag blev speciellt imponerad av Svedeas premie..
Då enbart trafikförsäkring är 22 200 kr dyrare än halvförsäkringen jag har idag (helår), kommer jag nog artigt tacka nej.. :|
 
Svedea är riktigt bra om ni frågar mig.

Fått ett mycket bra bemötande, bra premier och fått överlägset bra hjälp när det blåst snålt och jag behövt hjälp med försäkringen.

Jag kan rek. alla att överväga bli kund där.

Mina två cent...
Har du varit tvungen att utnyttja försäkringen? Vid olycka eller stöld? Kanske är min skadehandläggare som är kass...
 
Jag tycker att det är bra att de inte försäkrar sporthojar. Det håller ner priserna för alla de övriga hojtyperna. Varför skulle hela hojkollektivet betala försäkringspremier för att ett fåtal personer ska kunna köra de snabbaste sporthojarna
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top