Sveda och värk ersättning...2

Trucken skrev:
2595271 Varför?

Sved och värk blir inte så mycket! Det ligger i mellan 2100:- och 4600:- om jag inte har helt fel och du får bara ut det från ett försäkringsbolag...
i månaden

Trucken skrev:
2595271 Varför?

Sved och värk blir inte så mycket! Det ligger i mellan 2100:- och 4600:- om jag inte har helt fel och du får bara ut det från ett försäkringsbolag...

nåä det blir nog inte så mycket..men jag e ju sjukskriven i 12-14 mån..
så totalt 25-55 k...

drygt att gå hemma kan jag lova... 5 månader nu...

tappar ju 10,5 k/månaden i traktamente resor mm...

Lucius skrev:
2595237 Nu fattar jag varför våra försäkringar är så dyra...

Bara ett konstaterande, inget påhopp!

ja folk räknar ju bra hojförsäkringen som nåt som täcker bara materiela skador....
de e ju billiga jämfört med person-skadorna...

tyckte min r1:a var dyr i förs. 1550kr/mån.
sen fick man reda på att det ingick div. andra försäkringar...invaliditet mm...

Last edited:
Jag vurpade i somras och pajade knät (kött, inte ben) och fick 1000 kr för sveda och värk. Det sved.

Lurch skrev:
2595990 Jag vurpade i somras och pajade knät (kött, inte ben) och fick 1000 kr för sveda och värk. Det sved.

det var ju tacksamt...

lite skillnad dock på att vrida till knät och att fronta in i sidan på en bil i 70 blås... inge illa menat!

hoppas bolaget ser den skillnaden med...

sen beror det väl på om man blir sjukskriven med....

sx-pojken skrev:
2595999 det var ju tacksamt...

lite skillnad dock på att vrida till knät och att fronta in i sidan på en bil i 70 blås... inge illa menat!

hoppas bolaget ser den skillnaden med...

sen beror det väl på om man blir sjukskriven med....

Ja, jag tyckte att det var helt ok med en tusing men om jag hade gnölat lite så kanske jag hade fått en till. Ville bara att du skulle ha nåt att jämföra med! :) Jag blev sjukskriven två veckor (lämpligt nog mina semesterveckor som jag nu kan ta ut senare) men behövde ingen rehab eller nåt sånt.

Det du får stålars för är inte sveda och värk, det är invaliditets bedömningen..
Alltså om du får bestående men från olyckan..

Hur mycket det blir är en fråga om hur stora men och hur bra förs. du har. Har du bara trafikförs. så är det nog inte så mycket men du verkade ju vara ordentligt tilltufsad så det blir lite ändå..

Jag pajjade knät i somras, har fyra olika olycksfallsförs. som tydligen täcker skadan..
Även om jag inte får jättestora men så kommer det ändå bli rätt bra med dollar..

När jag bröt min handled räknade bara försäkringsbolaget på den tid jag gick gipsad, vilket var 5 veckor. Att jag däremot var sjukskriven i 4 månader utöver den tiden pga smärta & att armen & fingrar var praktiskt taget obrukbara....det räknade de inte med i skada & värk ersättningen. (är tydligen bara den akuta tiden som räknas)

Nu skall jag in på magnetröntgen & göra en grundligare undesökning, då jag fortfarande inte är ok. Det har nu gått 1½ år sen olyckan & det ska bli skönt att få veta VAD det är som är fel. Även intressant att höra hur försäkringsbolaget ställer sej. De ville ju helst avsluta fallet helt efter att sveda/värk ersättningen var utbetald.

Hoppas du som startade tråden mår mycket bättre idag & att du slipper känna av alltför mycket av dina skador i framtiden.

// Ullis :cdevil

Last edited:
Ullis skrev:
2596274Att jag däremot var sjukskriven i 4 månader utöver den tiden pga smärta & att armen & fingrar var praktiskt taget obrukbara....det räknade de inte med i skada & värk ersättningen. (är tydligen bara den akuta tiden som räknas)

Nu skall jag in på magnetröntgen & göra en grundligare undesökning, då jag fortfarande inte är ok. Det har nu gått 1½ år sen olyckan & det ska bli skönt att få veta VAD det är som är fel.

Den aktuta sjuktiden är fram tills skadan graderats som stationär...sen e de upp till F.B. att "tolka". De första dom pyntar ut e ju ett erbjudande...fast man som "Svensson" tror att de är det man får...:va

Mina erfarenheter med F.B. är att man själv måste :whip oh dom tycker om när det är mycke...är man inte nöjd ska man göra "liv i luckan"! :hördu

Eastman skrev:
2596325 Den aktuta sjuktiden är fram tills skadan graderats som stationär...sen e de upp till F.B. att "tolka".

De menar på att när det är benfrakturen är läkt, då är tiden för sveda & värk avklarade. Nu behövde de ju aldrig pynta någon förlorad arbetsinkomst heller, då jag blev arbetslös 8 dagar innan olyckan hände...så för de är de väl glada. Surt bara att de försökte få mej att tro att ioma jag blev av med gipset & frakturen var läkt, så kunde fallet läggas ned.

Ullis skrev:
2596354 De menar på att när det är benfrakturen är läkt, då är tiden för sveda & värk avklarade.

..."sandlåde fasoner"...
...ben brott, lätta att bevisa = F.B. pyntar sveda & värk.
...mjukdels skador/senor/muskler, svårare att bevisa = F.B. försöker att komma undan, bara se till att ha läkar intyg. Sen är det bara oh överklaga, ens handläggare vid F.B. har betalt för att bli av med Dig...

http://www.trafikskadenamnden.se/

Läs mer under ersättningstabeller m.m.

Blå R1 skrev:
2596053 Det du får stålars för är inte sveda och värk, det är invaliditets bedömningen..
Alltså om du får bestående men från olyckan..

Njaa, jag fick som sagt 1000 kr för sveda och värk. Ersättning för bestående men måste jag vänta ett år med att göra anspråk på. Jag har ett fult ärr på knät som jag kommer att "kräva" ersättning för.

.

Tar låååång tid

Hej.
Klotade ordentilgt sommaren -95.
Var väl ungefär lika trasig som dig.
Har efter ett otal operationer fått allt klart.
Jag förökte själv reda ut det med bolaget, dom var absolut väldigt trevliga att ha att göra med, men då man åkte ut och in på hospitalet hela tiden och tiden gick så lyssnade jag på goda råd och skaffade mig ett ombud.

Är idag väldigt glad åt det då jag inte hade orkat med allt pappersarbete.
Fick min "slutbesiktning" förra året och blev bedömd till en invaliditetsgrad av 22%.
Fick en slant av bolaget, men vad jag vill komma fram till, är att det tar tid, och är jobbigt psykiskt att dels försöka bli människa igen samtidigt som man ska bråka med bolag och ev. sjukhus samt försöka ha nå´t jobb att vara på samtidigt.

Pengarna som trillade in efter drygt 10 år är inte i realitet med det lidande man har haft samt den tid det tar att gå igenom denna process.

Hur som helst, lycka till med rehabiliteringen.

R1100S-01 skrev:
2596464 Hej.
Klotade ordentilgt sommaren -95.
Var väl ungefär lika trasig som dig.
Har efter ett otal operationer fått allt klart.
Jag förökte själv reda ut det med bolaget, dom var absolut väldigt trevliga att ha att göra med, men då man åkte ut och in på hospitalet hela tiden och tiden gick så lyssnade jag på goda råd och skaffade mig ett ombud.

Är idag väldigt glad åt det då jag inte hade orkat med allt pappersarbete.
Fick min "slutbesiktning" förra året och blev bedömd till en invaliditetsgrad av 22%.
Fick en slant av bolaget, men vad jag vill komma fram till, är att det tar tid, och är jobbigt psykiskt att dels försöka bli människa igen samtidigt som man ska bråka med bolag och ev. sjukhus samt försöka ha nå´t jobb att vara på samtidigt.

Pengarna som trillade in efter drygt 10 år är inte i realitet med det lidande man har haft samt den tid det tar att gå igenom denna process.

Hur som helst, lycka till med rehabiliteringen.

men var fixar man ett ombud???

har ju fortfarnade rejält ont efter 5 mån...

orkar inte heller med allt tjafs och pappers-arbete... har T-H...

Lion skrev:

nja kallar man 2-3 min hjärtstillestånd som stabilt läge...2 ggr dessutom..
sen på det 2 dagar i koma så..:huvet

Last edited:
sx-pojken skrev:
2596632 men var fixar man ett ombud???

Synd, jag hade TH jag osså, dom var faktiskt inte direkt snabba. Tror jag hade 30 olika handläggare under tiden.

Tyvärr, så blev TH inte direkt mycket snabbare när jag skaffade mig ett ombud.
Men, mitt ombud lyckades iaf hålla ordning på alla papper. Dom fick skicka in samma papper minst 2 ggr varje gång till bolaget för dom råkade alltid försvinna)
Hade jag då inte haft ett ombud så hade jag nog gett upp allt då, eftersom att humöret inte alltid var på topp.

Kolla på nätet efter advokater / jurister.
Ring och fråga.
Den jag hade var jag väldigt nöjd med, men dom håller hus i Sthlm.

Lycka till

R1100S-01 skrev:
2596691
sx-pojken skrev:
2596632 men var fixar man ett ombud???

Synd, jag hade TH jag osså, dom var faktiskt inte direkt snabba. Tror jag hade 30 olika handläggare under tiden.

Tyvärr, så blev TH inte direkt mycket snabbare när jag skaffade mig ett ombud.
Men, mitt ombud lyckades iaf hålla ordning på alla papper. Dom fick skicka in samma papper minst 2 ggr varje gång till bolaget för dom råkade alltid försvinna)
Hade jag då inte haft ett ombud så hade jag nog gett upp allt då, eftersom att humöret inte alltid var på topp.

Kolla på nätet efter advokater / jurister.
Ring och fråga.
Den jag hade var jag väldigt nöjd med, men dom håller hus i Sthlm.

Lycka till

vet vad du pratar om...
min handläggare skulle ha in mina sjuk-kasse papper så skulle min sambo få ersättning för att hon vårdat mig i 6 vec... hör inget av dem på 3 vec... sedan ringer man och undrar vart pengarna e.... då ville handläggaren ha in mina läkar-intyg med.... inte så hon hör av sig och då har hon fått min tillåtelse att gå igenom journaler mm sedan 4 vec. sen.. där kan hon även se att jag varit sjukskriven i 3 mån först... men det e ju klart att jag kan jobba som byggnads-arbetare med krossad hand och brutna ben... vilket hon tvivlade på..

att få ersättningen för utrustning mm gick fint...
tog dem 4 mån att lösa in hojen...
sedan skickade de en avställningsfaktura på avställningsförs...
så jävla fräcka....

trots att de konstaterat att hojen var total-kvaddad så fick jag betala påställd försäkring....
lite svårt att ställa av hojen när man ligger i koma...och sedan har sån jävla hjärnsvullnad så att man bara sitter och dreglar kunde ju inte ens tänka....som en jävla inkasso-firma.. det e ju T-H:s arbets-sätt...

blir nog folksam efter detta....

Jag har If och jag tycker allt har funkat riktigt smidigt.

Hojjen lagade dom på ca 4 veckor, Fick 4k en dag utan jag igentligen vet varför.
Idag damp 8k ner för kläder och hjälm,
Fick 80% av nypriset på kläder som var 2 år gamla utan kvitto.
Samt 70% av nått annat, kolla inte så noga (tror det var hjälm).

Tog ca 2 veckor sen vi skrev vad vi hade för kläder så det gick med snabbt.
Enda vi behövde skicka in var spännet på hjälmen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman