Sveda och värk ersättning...2

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
kraschade med hojen (r1:an) rakt in i en bil som sket i väjningsplikten.. den 5/6....
nu har det ju gått 5 mån sen smällen...läkaren sa att jag skulle vara sjukskriven 12-14 mån efter smällen pga alla kross-skador....
nu till frågan....om jag e sjukskriven 12 mån får jag inte sveda och värk ersättningen förrän efter sjukskrivningen.....????
vad kan det tänkas bli då jag dels e sjukskriven 12 mån..
Skador:

krossade höger knä.. ärr 25 cm X 1 cm....

krossade höger handled..ca 10% invalid... ärr 2X 12 cm...

bröt höger ben pga att knä skålen trycktes ned och slog av smalbenet... små ärr..

bröt vänster fot...ärr ca:8 cm...

skar upp underarmen...ärr 3x 8 cm...

ärr ovanför vänster ögonbryn...5 cm..riktigt fult...

små ärr i pannan + spräckte höger ögonbryn...

ärr i huvet...ca 15-20 cm totalt....

på detta hade låg jag desutom i koma i 2 dagar.....

22 dagar på sjukhus...

10 veckor i rullstol..

taskig känsel i fingrar tummen mm i höger hand...

taskig känsel i höger knä mm..

benet e antagligen nån cm kortare än det andra...

vägde ca: 90 kg muskler när jag smällde...67 kg när jag kom ut...186 cm lång...

ny hoj redan iförskaffad...R1:a...street fighter..:yoparty

inte helt säker men dt beror på vilken försäkring du har och hur mycket du betalar i månaden. Sen även hur mycket du krigar och härjar för din sak!:tummenupp

summan bör du få när du blitt frisk, å ut efter av du har fått stå ut med sen smällen fram tills det är bra som är avgörande för sveda å värk ersättningen. men du måste kriga lite på dem annars "glömmer" de bort dig,

ett ex mina päron har försäkrat mig å min syrra lite så där extra för att vi har vart lite vilda. syrran går nu å får en kronisk sjukdom å skall ha rätt till 2miljoner pga invaliditets grejja... då säger FB nä vi vill vänta 3år å se om de kanske blir bättre!.. HALLÅ den är KRONISKT SJUKDOM HON HAR FÅTT!!

aaah så du får helt klart jaga dem med blåslampa..

När jag skadade mitt högerben fick jag ut ett förskott på sveda värk utan att ens be om det.Sedan blev det lite med sveda o värs ers. efter ca 6 mån då det mesta var läkt . Efter drykt ett åt blev det ny unders. för invaliditet. det tog ca 4 mån att få klart så det blev 3%.Jag hade if och det funkade MYCKET BRA.
Lycka till med rehabliateringen
Peter
sx-pojken skrev:
2583654 kraschade med hojen (r1:an) rakt in i en bil som sket i väjningsplikten.. den 5/6....
nu har det ju gått 5 mån sen smällen...läkaren sa att jag skulle vara sjukskriven 12-14 mån efter smällen pga alla kross-skador....
nu till frågan....om jag e sjukskriven 12 mån får jag inte sveda och värk ersättningen förrän efter sjukskrivningen.....????
vad kan det tänkas bli då jag dels e sjukskriven 12 mån..
Skador:

krossade höger knä.. ärr 25 cm X 1 cm....

krossade höger handled..ca 10% invalid... ärr 2X 12 cm...

bröt höger ben pga att knä skålen trycktes ned och slog av smalbenet... små ärr..

bröt vänster fot...ärr ca:8 cm...

skar upp underarmen...ärr 3x 8 cm...

ärr ovanför vänster ögonbryn...5 cm..riktigt fult...

små ärr i pannan + spräckte höger ögonbryn...

ärr i huvet...ca 15-20 cm totalt....

på detta hade låg jag desutom i koma i 2 dagar.....

22 dagar på sjukhus...

10 veckor i rullstol..

taskig känsel i fingrar tummen mm i höger hand...

taskig känsel i höger knä mm..

benet e antagligen nån cm kortare än det andra...

vägde ca: 90 kg muskler när jag smällde...67 kg när jag kom ut...186 cm lång...

ny hoj redan iförskaffad...R1:a...street fighter..:yoparty

Mitt råd är att börja med att kontakta http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se
och få reda på var/hur du ska börja..

här finns lite info om lagar & regler vid personskada:
http://www.konsumenternasforsakring...sp?_tp_article_id=84&avd=ART_FAK&menu=ART_FAK

Om du är medlem i SMC så kan de hjälpa till att förmedla kontakt med advokat, ring kansliet i Mora 0250-395 00.

Som medlem i SMC kan man också ansöka om bidrag till sin rehabilitering
från Skadefonden.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=777

Lycka till med rehabiliteringen!

Dregen skrev:
2583662 inte helt säker men dt beror på vilken försäkring du har och hur mycket du betalar i månaden. Sen även hur mycket du krigar och härjar för din sak!:tummenupp

hade trygg hansa halv på hojen...
det ingår ju visst en person-skada försäkring där...

läkaren trodde typ 150-200k för handleden... 10% invalid..

hade även en annan olycksfallsförsäkring i folksam (separat)... skulle få ca 150-200 k om 2år...

sen får man väl se hur mycket det blir i sveda och värk...det e ju det som e mset intressant.

Last edited:
sx-pojken skrev:
2584030 hade trygg hansa halv på hojen...

hade även en annan olycksfallsförsäkring i folksam (separat)... skulle få ca 150-200 k om 2år...

sen får man väl se hur mycket det blir i sveda och värk...det e ju det som e mset intressant.

Skaffa ett ombud som sköter ärendet åt dig. Absolut det lättaste och bolaget betalar detta.

Helt omöjligt att sitta och chansa på hur mycket du kommer att få ut, det varierar nog en hel del.

Trafikförsäkring räcker för att få ersättning.

Har du mer än en försäkring så har du rätt till ersättning från alla bolagen för ärr samt din invaliditetsgrad.Det skall gå minst ett år innan du får något för ärren pga det ska läka klart.

Skaffa en bra advokat som jobbat mycket med liknande fall,är du inte vållande i olyckan så ska den vållande partens f-bolag stå för det(så var det i mitt fall)

Spara alla kvitton P-avgifter recept osv

Be att du får intyg från sjykgymnastiken varje gång för att styrka ditt krav på resa tur o retur dit.

Skriv ner alla du pratar med i tele så slipper du massa tjat om vem det va som sa vad osv.

Ang ersättning för din invaliditets% så är det olika mellan bolagen folksam betalar ut 960000 för en 100% skada men då är du död.
Så 10% blir 96000 men räkna inte med det för försäkringsbolagets läkare är inte givmilda.
Är du inte nöjd med din % så har du rätt att överklaga det beslutet.

Har själv bråkat med bolagen sen hösten 02 och det är långt från färdigt.

Undrar du över något så skicka ett pm så ska jag se om jag kan hjälpa dig lite på traven.Vet själv hur det känns att ha massa frågor o ingen som vill/kan svara på det.

Mvh Blondie

Jösse skrev:
2589832 Inte så farligt :3freak
Han var ju mer död än levande :kryckor

var ju rätt död när de hittade mig...hjärtstillestånd...:va
fick hjärtstillestånd i ambulansen med...:fatta!
forcerade taket på bilen över 1 dm i sidan med huvet...
gick sedan utan hjälm genom rutan...:yoparty

När jag klotade med min hoj så fick jag ut pengar för både hjälm och sveda o värk utan några som helst problem. Iofs inte så allvarliga skador som trådskaparen utan bara lite blåmärken, bagateller i sammanhanget. Det enda dom ville ha in var hjälmen för undersökning. Folksam använder jag.

Här kan du läsa om vilka kriterier och ersättningar f-bolaget lämnar ersättning för när det gäller sveda och värk samt men.
Tänk på att det är hjälptabeller som bolagen utgår från, det är en mycket god pekfingervisning som i mitt eget fall vid en skada för tre år sen stämde bra.
http://www.trafikskadenamnden.se/Cirk2-2006.pdf

När det sen gäller invaliditet så finns bestämda basbelopp som inte är förhandlingsbara.
10% invalid är lika med 1 basbelopp som jag tror ligger på ca 39 000kr.

Lycka till med rehab.

/Nitrous

sx-pojken skrev:
2590535 var ju rätt död när de hittade mig...hjärtstillestånd...:va
fick hjärtstillestånd i ambulansen med...:fatta!
forcerade taket på bilen över 1 dm i sidan med huvet...
gick sedan utan hjälm genom rutan...:yoparty

Hej!

Hoppas allt går bra för Dig till slut. Om detta kan bli en relativt omfattande reglering med invaliditetsersättning förutom sveda och värk etc. skulle jag nog rekommendera att Du talar med en försäkringsadvokat.

Min bror var med om en otäck smäll när han var 18 år och kom ur det hela som enda överlevande efter många års rehab (svår skallskada). Han har kämpat stenhårt för sin rehabilitering, men har delvis invaliditet och uppbär livränta för förlorad arbetsinkomst fram till pensionen (kan inte arbeta i det yrke han var på väg att utbilda sig till).

Han har haft god hjälp av sin advokat, och Du kan ju alltid försöka hitta någon som ställer upp gratis för de första timmarna (när Du presenterar Ditt case).

Mina 2p, lycka till och ...

Ha de!

Om -bolaget i fråga och den enskilde personen kommer på kant med varandra, alltså är väldigt oense i frågan om ersättning så har försäkringstagaren rätt till juridisk hjälp, kommer inte ihåg vad det heter som man ska åberopa.
Men det handlar om att som försäkringstagare kan man inte anses vara juridisk och medicinskt kunnig att föra sin talan mot f-bolaget när det gäller en tvist.

/Nitrous

Nitrous skrev:
2590702 Om -bolaget i fråga och den enskilde personen kommer på kant med varandra, alltså är väldigt oense i frågan om ersättning så har försäkringstagaren rätt till juridisk hjälp, kommer inte ihåg vad det heter som man ska åberopa.

/Nitrous

Behövs verkligen det? Jag kontaktade en advokat som i sin tur meddelade f-bolaget att jag sökt biträde. Inget tvist hade upppstått utan jag kände bara att jag skulle blivit helt överkörd utan hjälp.

Last edited:
selin skrev:
2590859 Behövs verkligen det? Jag kontaktade en advokat som i sin tur meddelade f-bolaget att jag sökt biträde. Inget tvist hade upppstått utan jag kände bara att jag skulle blivit helt överkörd utan hjälp.

Det är säkert som du säger. Jag frågade bara mitt bolag vad som gäller och vem som betalar om jag vill ha en advokat i processen. Dom svarade att advokat har jag rätt till på deras bekostnad OM vi inte är överens.
Nu i mitt fall så var jag nöjd och vi hade ingen tvist så det blev aldrig aktuellt.

/Nitrous

Nitrous skrev:
2590881 Det är säkert som du säger. Jag frågade bara mitt bolag vad som gäller och vem som betalar om jag vill ha en advokat i processen. Dom svarade att advokat har jag rätt till på deras bekostnad OM vi inte är överens.
Nu i mitt fall så var jag nöjd och vi hade ingen tvist så det blev aldrig aktuellt.

/Nitrous

men om man själv inte orkar hålla på att tjabbla med bolagen då??
kan man få ett ombud gratis då...??

Nitrous skrev:
2590881 Det är säkert som du säger. Jag frågade bara mitt bolag vad som gäller och vem som betalar om jag vill ha en advokat i processen. Dom svarade att advokat har jag rätt till på deras bekostnad OM vi inte är överens.

/Nitrous

men om man själv inte orkar hålla på att tjabbla med bolagen då??
kan man få ett ombud gratis då...??

Last edited:
sx-pojken skrev:
2584030 hade trygg hansa halv på hojen...

Varför?

Sved och värk blir inte så mycket! Det ligger i mellan 2100:- och 4600:- om jag inte har helt fel och du får bara ut det från ett försäkringsbolag...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman