Svartsjuka mot ex

vilse

Lite lätt vimsig ibland...
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
ZX6R -07 Banhoj
Varför?

Sitter ofta och läser på ett annat forum, där det till största delen finns tjejer.

Något som ofta kommer upp är hur de skall förhålla sig till partnerns ex.

* Många är svartsjuka trots att det är flera år sedan partnern och ex:et bröt upp. I vissa fall träffas de inte ens, utan kanske snackar på msn någon gång/har varandra som vänner på facebook och liknande.
I de yngre åldrarna är det inte helt ovanligt att nya flickvännen letar upp ex:et's blogg och sitter och läser. :rolleyes:

* De frågar partnern om deras tidigare sexuella kontakter/ex, och blir sen förfärade över att deras lilla älskling kunnat ha ett SÅDANT förflutet (det hemska kan ligga i allt från att de haft en trekant, haft en kk, ons och andra skitsaker. I vissa fall gäller det att partnern haft sex med många/inte minns hur många). Följdfrågan blir ofta här "Hur ska jag göra nu?" "Jag blir äcklad, hur kan h*n gjort något sånt?" eller liknande.

Det är mest tjejer i ålder 18-25 som skriver om detta, men det är inte helt ovanligt att man hittar något likande i forumsdelen för de över 25.

Hur pass vanligt är sådan svartsjuka hos killar? Bryr ni er om vad tjejen har för förflutet? Är det jättehemskt om hon haft många partners/trekanter/ons/ect?
Hur reagerar ni om ni får tag i en tjej som är svartsjuk/mår dåligt pga ert förflutna? Hur hanterar man det?

Jag skulle inte bry mig det minsta vad min tjej haft för sig i sänghalmen innan jag träffade henne. Varför skulle det spela någon roll? Om jag skulle träffa en tjej som började gnissla tänder över hur många tjejer jag legat med så skulle det vara ett kortvarigt förhållande, det lovar jag.

Spelar ju ingen roll om "hon" haft många partners. Det sliter så lite. Tycker det finns annat att lägga sin energi på, än att rota i exets förflutna. Blir bara jobbigt. Alla är har någon form av svartsjuka i sig, men en del är ju extremt svartsjuka.

Jag anser att vad en person har gjort innan man träffas är inte viktigt. Sen ska man inte heller fråga eller luska fram saker om ens ex sexuella förflutna om man inte kan hantera svaret man kan få.

Jag brukar inte fråga den man är tillsammans med hur många den har varit med eller sånt, mest för att det inte intresserar mig.

Har själv varit ihop med en tjej som frågade ut mig am mitt ex, när jag väl svarade och hon inte tyckte om att vad jag sa så kunde hon gå och sura över det i veckor.

Många tjejer går ju runt och har en illusion om att dom är den första för den killen dom är tillsammans med, när dom sen får veta att så inte är fallet så raseras hela deras värld.

Edit: Fan måste lära mig skriva snabbare, två inlägg innan jag skrivit klart mitt.

För att dra det ytterligare. Varför säger man alltid "ex" när man pratar om ett gammalt förhållande? Varför inte använda partnerns namn?
Är det ytterligare ett sätt för att minska svartsjuka? Det blir inte lika "verkligt" om man säger att "jag och ett ex gjorde en gång....." istället för "jag och tomas gjorde en gång...."?
Eller?

För att dra det ytterligare. Varför säger man alltid "ex" när man pratar om ett gammalt förhållande? Varför inte använda partnerns namn?
Är det ytterligare ett sätt för att minska svartsjuka? Det blir inte lika "verkligt" om man säger att "jag och ett ex gjorde en gång....." istället för "jag och tomas gjorde en gång...."?
Eller?
. Skulle det spela dej nån roll om jag använde mitt ex namn, eller bara kallade henne exet ?.

Eller?

Jag tror det är så att man säger "ex" när man pratar med en person som kanske inte vet vem det är man pratar om. skulle jag sitta o snacka med nån som man kanske inte har känt jättelänge så brukar jag säga tex: mitt ex lisa.
Då förklarar man vad för rellation man har haft med personen i sammanhanget och den andra personen behöver inte undra.

Eller?

Jag har inget emot att veta vad min pojkvän har haft för sig innan, dock vill jag personligen inte veta namn i onödan. Jag är inte den svartsjuka typen men är rätt osäker så det är säkert ett sätt för mig att hålla det på ett bekvämt avstånd jag kan hantera utan problem.

så länge hon vill fortsätta sitt aktiva sexliv med mig bryr jag mig inte :D

vilket forum snackar vi om nu?

. Skulle det spela dej nån roll om jag använde mitt ex namn, eller bara kallade henne exet ?.
Jag tillhör den lilla skaran som inte tycker det gör något om man pratar/berättar något om sina gamla förhållande. Tvärtemot många andra vill jag istället gärna veta lite om dem. Att lära känna en ny person handlar inte bara om att veta vad det tycker/tänker/gör just nu, utan även vad som hänt innan i livet, och därmed även gamla förhållande.
Att då få höra "mitt ex" hela tiden, fast det kanske är olika personer, gör mig lite frustrerad i varje fall. :tungan

Jag har inget emot att veta vad min pojkvän har haft för sig innan, dock vill jag personligen inte veta namn i onödan. Jag är inte den svartsjuka typen men är rätt osäker så det är säkert ett sätt för mig att hålla det på ett bekvämt avstånd jag kan hantera utan problem.
Vad blir det för problem om du får veta namn? På vilket sätt blir det värre?

Så resonerar jag med :hihi

Spelar det någon roll? :tungan

Last edited:
Att då få höra "mitt ex" hela tiden, fast det kanske är olika personer, gör mig lite frustrerad i varje fall. :tungan?

Det kan jag dock förstå :D

Vad blir det för problem om du får veta namn? På vilket sätt blir det värre?

I dont know. Men det är rätt mycket jag inte vet och som tur är så har jag en pojkvän som fattar ändå :D

Men jag skulle tippa på det jag skrev i inlägget innan. Även om ex stör mig ofantligt mycket mindre i detta förhållandet än vad det gjort i tidigare, troligtvis pga att det känns lite (ojämförbart mycket snarare) bättre nu än i mitt tidigare liv, haha.

Kompisar vill jag gärna ha ett namn på för att få en bild av dem men ex vill jag mest ha som något luddig i periferin jag låter bli att tänka på. Dock har jag inget direkt emot att träffa ex som killen har en bra relation till nu, även om jag säkert kommer fundera mer på den personen än på en vanlig kompis. Dock inte hemska svartsjukefunderingar ;)

Jag tillhör den lilla skaran som inte tycker det gör något om man pratar/berättar något om sina gamla förhållande. Tvärtemot många andra vill jag istället gärna veta lite om dem. Att lära känna en ny person handlar inte bara om att veta vad det tycker/tänker/gör just nu, utan även vad som hänt innan i livet, och därmed även gamla förhållande.
Att då få höra "mitt ex" hela tiden, fast det kanske är olika personer, gör mig lite frustrerad i varje fall. :tungan

Visst att fråga saker om ens förflutna är helt i sin ordning tycker jag också, sålänge man kan hantera dom svaren man kan få.

Sen är det en annan sak om den nuvarande tjejen sitter och korsförhör en om ens tidigare ligg, spionerar på föredetta flickvänners bloggar, skapar konto på olika communitys bara för att "hålla koll" på på olika ex, då är det något som inte stämmer.

Har som sagt själv blivit förhörd av en tjej jag va ihop med som resulterade i att hon gick och va grining o sur i ca 3 veckor pga att hon inte tyckte om svaren hon fick..

Har som sagt själv blivit förhörd av en tjej jag va ihop med som resulterade i att hon gick och va grining o sur i ca 3 veckor pga att hon inte tyckte om svaren hon fick..

Precis det där har jag råkat ut för med en tidigare pojkvän. Dock blev han mest besviken och äcklad och anklagade mig sedan för att ha berättat.

Visst att fråga saker om ens förflutna är helt i sin ordning tycker jag också, sålänge man kan hantera dom svaren man kan få.

Sen är det en annan sak om den nuvarande tjejen sitter och korsförhör en om ens tidigare ligg, spionerar på föredetta flickvänners bloggar, skapar konto på olika communitys bara för att "hålla koll" på på olika ex, då är det något som inte stämmer.

Jo, frågar man så måste man ju kunna ta svaren. Man måste veta med sig att personen kanske inte är oskuld sen innan :rolleyes:

Tyvärr är ju ex ett ganska laddat samtalsämne, just pga av att många tror man frågar av svartsjuka.
Hur orkar man egentligen leva så pass svartsjuk? Det måste ju ta massor med energi med att gå och oroa sig?

Får Jag vilja så vet jag hellre inte. Man har ändå inget med det att göra. Tråkigt dock om hon haft gruppsexlekar med ens farsa samt alla en polare men som sagt då vill Jag hellre ej veta.

Eller?

Har du varit ihop med Tomas? FY FAN vad äckligt.

Det är nog rätt vanligt i samma ålderskategori..
Dom flesta kommer över det (blir vuxna). Andra förblir en osäker tonårssjäl..

Håller nog med dig. Skiter lite i vad en tjej eventuellt gjort innan, men va hon jätte vild innan och blir nunna i förhållandet skulle jag bli sur

Last edited:
*/ ?>
Back