Svartryker som tusan

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Söker lite tips o hjälp på felsökning.

Jag har en cbr 929:a från 2000. När jag köpte den för ett par år sedan hade tidigare ägare bytt tändstift på den och gjort rent/bytt lyftfilter, har haft lite problem med att den svartryker vid gaspådrag både belastad och obelastad motor. Tycker detta har blivit allt värre med tiden. Både kall motor och varm.

Har själv lite teorier, är jag helt ute och cyklar om jag tror att det är tändstift som behövs bytas el luftfilter, ja el fixa båda dessa saker då det ändå är dags för det då jag kört 1500 mil ialla fall utan bytt detta.

Kan det vara något annat:va Någon justering i något insprutningsprogram:confused: Eller rengöring av spridare??

Hojen går för övrigt hur bra som helst utan att ha massa hyss för sig.

Tacksam för mera synpunkter i detta:)

Jag förstår inte hur man ska kunna justera bort en svartrykande motor? Betyder inte det i 99% av fallen en "soon to be nedriven i atomer motor"?

Kör den i bänk och se vad den får för blandning...

Jag förstår inte hur man ska kunna justera bort en svartrykande motor? Betyder inte det i 99% av fallen en "soon to be nedriven i atomer motor"?

Som sagt hojen spinner som en katt i maskineriet, har alltid gått lika bra från dag 1 jag haft den. Servar o sköter hojen.:tummenupp

oljerök är väl blåaktig?

svart rök låter mer som fet blandning...

Med reservationer för färgseendet hos observatörern :)

Svart, svart, svart...avgassaröret är och blir väldigt sotigt efter rengöring.

Last edited:
Har ett förslag. :va Svart rök-oförbränd soppa. Varje cylinder på din motor har en egen bränslespridare. De avgör mängd bränsle som ska in. Du kan prova med att ta en sån ny och byta en i tagen och prova köra tills du upptäcker att den slutat ryka. :va

Som sagt hojen spinner som en katt i maskineriet, har alltid gått lika bra från dag 1 jag haft den. Servar o sköter hojen.:tummenupp

Svart, svart, svart...avgassaröret är och blir väldigt sotigt efter rengöring.

En FZR 1000 -90 drar en liter olja var fjärde tankning, kan ju gå perfekt för det i flera år. Inga övriga jämförelser, bara att en motor som ryker kan gå bra ändå.

Kan inget om modellen men om det är insprutning så blir (eventuellt) en självklar sak att kolla tryckslangar runt trottelhus och tryckregulator. Slangarna ska vara hela och anslutna ordentligt. Om trycket blir för högt genom att atmosfärstryck "läcker in", så har du max tryck till spridarna hela tiden. Då går motorn fet-fett.

Annars kanske det är läckande spridare vilket förekommer, men jag vet inte hur vanligt det är.

Last edited:
Drar den inte olja så är det ju knappast ringar eller ventiltätningar som är slut.
Börja med att kolla hur luftfiltret ser ut. Är ju ganska enkelt.
Att byta en spridare i taget låter jobbigt..
Hur ser stiften ut?
Där kan du läsa ut om den går fetare på någon kruka.

Lycka till

Om jag fattat det rätt så är det spridare på din hoj. Helt klart att hojen får för fet blandning om det är svartrök.

Troligen så har du "onormalt" hög bränsleförbrukning också. Låt någon kunnig kolla upp spridarna.

utöver tps finns det väl en massa fler sensorer i insprutningssytemet. Luftmassemätaren, lufttemp-mätare, m.m. som torde kunna ge fel blandning.

Om jag fattat det rätt så är det spridare på din hoj. Helt klart att hojen får för fet blandning om det är svartrök.

Troligen så har du "onormalt" hög bränsleförbrukning också. Låt någon kunnig kolla upp spridarna.

STÄMMER!! Är man ute och kör ett gäng och med samma körstil så tänds min bränslelampa alltid först, har jämfört en R1:a 99 och han kom ca 4-5 mil längre ännan han tankade lika mycket..

Tack för alla tippsen!

TPS-sensor..kan man kolla upp det själv på något sätt:confused:

lambdasonden kan väl ställa till liknande problem eller om avgasröret läcker nånstans.

TPS-sensor..kan man kolla upp det själv på något sätt:confused:

På gamla R1 kan man i alla fall göra ett test där varvräknarnålen visar om TPS:en har rätt resistans eller inte. Annars funkar det bra att koppla in sig på den med en multimeter och kolla att resistansen ökar/minskar utan avbrott när man vrider på rullen.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!