Svarta tröjor på motard o sporthoj..?

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
Hoj,

jag har nu länge gått o funderat över ett mode som kommit på senare tid. Nämligen det underliga med att kränga en sweatshirt eller luvtröja över skinnstället.

Har man, som jag, ett sketet skinnställ kan man väl gömma det under en färgglad, jag kanske blommig, färgglad tröja för att se lite trevligare ut.
Men allt som oftast har brukarna nya, skitsnygga raceställ på sig.
Detta mode kom nästan i samband med R1 (kanske släppte Yamaha med svarta luvtröjor till sina R1or så man inte skulle kunna köra för fort, utan automatiskt strypas i över 200?) men har gått över på andra RJMs (regular japanese missile) men även motard.
En tanke var ett det skulle visa att man tillhör ett speciellt släkte hårdgasande sporthojsförare, mao se hård ut. Men det föll då jag såg en org 1400 Intruder-förare med svart tröja på sig, åtföljd av en CB400N -83, med tillika svartskräddad överkropp.
En snabb koll på termometern slog hål på min nästa teori; värmetillskott. Kvicksilvret bubblade på strax över 30grader. De två stackarna måste varit som två kokta potatisar inuti ställen.

Sedan kom jag på att det givetvis var vår generations skinnväst. Man vill visa vilken klubb man gått med i o stödjer helhjärtat. Man jag har fasen inte hittat var hojklubben Marwin huserar eller vilken inriktning de har. Dock har jag förstått att klubben måste ha relativt mogna medlemmar då många av deras tonåriga barn förefaller vara stödmedlemmar.

En annan lös teori var att svartingarna vill spara skinnstället från repor. Deras hojar är ju så gruvligt snabba att de praktiskt taget är omöjliga att få stopp på i kurvorna o följdaktligen får många marksyningar. Denna teori verkar stödjas av försäkringspremierna på sporthojar. Det enda haltande med teorin ligger hos motardåkare med svarta luvtröjor. 100kg hoj, 50hkr o 6-kolvsok motsäger denna teori.
Jag har nu gett upp att försöka komma på ett svar, kanske nån därute vet :confused:

Mvh
David P.

Egentligen borde man ha en tröja full med reflexer (som vägarbetarna) på så att man syns tydligt på vägarna. :)

Har inte heller fattat det där med att ha tröja på sitt skinnställ. Vill man inte visa att man har ställ på sig, och se mer "ledig" ut? :va

Att det är svart kan vara att den färgen passar det mesta, även att den blir inte lika lätt skitig (i alla fall visuellt). Svart ser "farligt" ut, lite mystiskt... exempelvis som GR...

Det var min 50 öring till detta. Kanske någon som har bättre svar...

David P. skrev:
(kanske släppte Yamaha med svarta luvtröjor till sina R1or så man inte skulle kunna köra för fort, utan automatiskt strypas i över 200?)
200+ är inga problem med en huva på tröjan :tungan

Jag har oftast tröja på våren och hösten men på sommaren blir det för varmt.

En motfråga: Tycker du att hela träningsoveraller som man brukar se på campingar är snyggt?

Jockwell skrev:
Egentligen borde man ha en tröja full med reflexer (som vägarbetarna) på så att man syns tydligt på vägarna. :)

Låter mkt vettigt.

Har inte heller fattat det där med att ha tröja på sitt skinnställ. Vill man inte visa att man har ställ på sig, och se mer "ledig" ut? :va ...

Har funderat på detta med, men det borde ju falla på sin egen orimlighet. Extra bökande med tröja för att se ledig ut när alla andra hojåkare vet hur bökigt det blir. Men, kanske det kan vara för att imponera på allmänheten ist? Intressant! Att ge intrycket av att vara likgiltig inför faran det medför att framföra sporthoj. Men sådant imponerar ju bara på.. fjortisar..?

Att det är svart kan vara att den färgen passar det mesta, även att den blir inte lika lätt skitig (i alla fall visuellt). Svart ser "farligt" ut, lite mystiskt... exempelvis som GR...

Att se mystisk ut, hmm. Som GR. Jo, det kan ju också hänga ihop med ovanstående teori fast med ännu mer av löjets skimmer över sig. Denna teori verkar dock mer inriktad för att imponera på andra motorcyklister: "Undan! Här kommer en som gärna kör i över 400km/h mellan bilarna på 30-vägen utanför dagiset"! Hmm... Hur imponerade ser det ut med en fladdrande luvtröja på sporthojar i 200?

Jag har den mest för att jag är för lat för att skrubba flugjävlar... enkelt att bara slänga in tröjan i tvättmaskin. Och så är faktiskt inte mitt ställ världens snyggaste heller.

Det där med värme, skulle vilja säga att det varken gör till eller från. Inte när man kör iaf, står man still så blir det lite varmare med tröja. Men man ska väl för fan åka, inte posa utanför donkan!! :)

sandstream skrev:
200+ är inga problem med en huva på tröjan :tungan

Jag har oftast tröja på våren och hösten men på sommaren blir det för varmt....

Detta ser jag som helt naturligt o folk har gjort så sen urminnes tider. Tagit på sig när det varit kallt. Dock inte tvärt om.

En motfråga: Tycker du att hela träningsoveraller som man brukar se på campingar är snyggt?

Hmm.. Nej. Har dock svårigheter med att se paralleller mellan de två ämnena. Du menar alltså att en motorcyklist med skinnställ på sig ser lika skrattretande ut som en familj campare med likadana träningsoveraller? Eller menar du att man har tröjor på sig för att skilja sig från kompisen med liknande skinnställ? Som oxå har svart tröja? Hmm. Intressant det med.

Suomalainen skrev:
Jag har den mest för att jag är för lat för att skrubba flugjävlar... enkelt att bara slänga in tröjan i tvättmaskin. Och så är faktiskt inte mitt ställ världens snyggaste heller.

Det där med värme, skulle vilja säga att det varken gör till eller från. Inte när man kör iaf, står man still så blir det lite varmare med tröja. Men man ska väl för fan åka, inte posa utanför donkan!! :)

Detta låter som ett vettigt argument. Slippa tvätta skinnstället. Men är det därför stora massan också använder tröja, tror inte svaret är så enkelt?

Jag testade att ta på mig en tröja över skinnstället och höll på att smälta bort! Herre jisses! Den lilla svalka fartvinden ger dessa dagar går ju helt förlorad.

David P. skrev:
Detta låter som ett vettigt argument. Slippa tvätta skinnstället. Men är det därför stora massan också använder tröja, tror inte svaret är så enkelt?

Jag testade att ta på mig en tröja över skinnstället och höll på att smälta bort! Herre jisses! Den lilla svalka fartvinden ger dessa dagar går ju helt förlorad.

Argumentet med att slippa tvätta bort flugor håller inte heller. Det är lättare att torka bort flugmoset med en trasa än att slänga tröjan i tvättmaskinen.

Nästa? :näsblod

Huvudargumentet för tröja över skinnställ är ju att det ser fräckt ut. Tycker man det är fult bör man avstå, annars drar man på en tröja omgående. Själv tycker jag det ser helt ok ut. Och enligt min erfarenhet går det jävligt mycket fortare att tvätta en tröja än att pilla bort massvis med insekter, men som sagt det är ju inte huvudargumentet... :D

David P. skrev:
Hoj,

jag har nu länge gått o funderat över ett mode som kommit på senare tid.

1. Det "modet" har åtminstone funnits de senaste tio åren. Minns att min granne som körde en tidig CBR när jag var elva tolv bast körde med tröja över stället, och det var lääänge sedan.

2.Vad är ditt förslag om det är kyligt eller man planerar kvällsåka? Trycka på sig en massa skit under stället och töja ut det? Dessutom vore det även krångligare om man vill ta av det vid en fika/snackpaus vid körningen.

Fart + insekt vs (svart) bomull = avborstningsbart, i värsta fall tvättmaskinen.
Fart + insekt vs. skinnställ = utsmetad klet, i värsta fall avfettning och högtryck.

Lokal regnskur vs motardställ = droppparna landar precis bara i armhålorna och någon ond kraft drar ner det till dödsstjärnan och hälsar på pungen på vägen.:4skrika
Lokal regnskur vs bomull = suger upp som en pampers och torkar på 3 mil. :banana

von reisen skrev:
Huvudargumentet för tröja över skinnställ är ju att det ser fräckt ut. Tycker man det är fult bör man avstå, annars drar man på en tröja omgående. Själv tycker jag det ser helt ok ut. Och enligt min erfarenhet går det jävligt mycket fortare att tvätta en tröja än att pilla bort massvis med insekter, men som sagt det är ju inte huvudargumentet... :D

Vad bra! Förklara gärna för mig varför det ser fräckt ut enligt ovanstående framlagda teorier, jag vill verkligen veta! Nån måste ju veta varför nån började använda det från första början.

jP skrev:
1. Det "modet" har åtminstone funnits de senaste tio åren. Minns att min granne som körde en tidig CBR när jag var elva tolv bast körde med tröja över stället, och det var lääänge sedan.

2.Vad är ditt förslag om det är kyligt eller man planerar kvällsåka? Trycka på sig en massa skit under stället och töja ut det? Dessutom vore det även krångligare om man vill ta av det vid en fika/snackpaus vid körningen.

1. Här nere i Söder har detta modet tagit lite mer tid på sig. Men som sagt, sammanfaller ganska bra med R1ans introduktion för ca för 8 år sedan .

2. Om det är kyligt ute tycker jag att man ska ta på sig en tröja som framkommit enligt tidigare inlägg. Men det var inte vad min fråga handlade om om du läser det finstilta. Men om du använder tröja över stället dagtid vid sommarvärme för du gärna förklara varför! Väldigt intressant att höra anledningarna.

Clipside skrev:
Fart + insekt vs (svart) bomull = avborstningsbart, i värsta fall tvättmaskinen.
Fart + insekt vs. skinnställ = utsmetad klet, i värsta fall avfettning och högtryck.

Lokal regnskur vs motardställ = droppparna landar precis bara i armhålorna och någon ond kraft drar ner det till dödsstjärnan och hälsar på pungen på vägen.:4skrika
Lokal regnskur vs bomull = suger upp som en pampers och torkar på 3 mil. :banana.

Själv har jag aldrig stött på en insekt, hur fort det än gått, som inte försvunnit med varmt vatten och en trasa. Gäller även på kåpan. Avfetting använder jag på motorn ibland. Och det måste vara en bra baggy tröja om den ska täcka klockspelet... :va

Jag fattar inte ens hur man får på sig en tröja.. Har man ett tajt raceställ så finns det ju inte en chans jag kan få upp armarna i en sån vinkel att det skulle gå att trä på sig en tröja. Inte utan mycket hjälp iaf, klär man av och på sig i grupp innan och efter man ska ut och köra eller? :hihi

RookieSM skrev:
Jag fattar inte ens hur man får på sig en tröja.. Har man ett tajt raceställ så finns det ju inte en chans jag kan få upp armarna i en sån vinkel att det skulle gå att trä på sig en tröja. Inte utan mycket hjälp iaf, klär man av och på sig i grupp innan och efter man ska ut och köra eller? :hihi

Ligger nåt i det du säger, svartingar färdas i svärmar... :hihi

Mvh
David

Jag har en liten fråga om det där med tröja, är det någon som kör med det på bana? Dom måste ju i sådana fall bli utskrattade och idiotförklarade!? Är inte meningen med skinnställ att man inte ska börja snurra, stutsa mm vid ett eventuellt fall??? En collegetröja lär ju förstöra "glidet" Rätta mig gärna om jag har fel.......

Jag brukar ha en vanlig "skogs/frilufts-jacka" över när det är svalt ute - ventilerat ställ blir ju aningens kallt i högre farter. Annars är det bara reflexvästen över stället på gata och landsväg (för att undvika bli påkörd av halvblinda bilister). Köra med tröja, nä... hellre en jacka med fickor att stoppa prylar i (eller en fanny-pack). Jag tvättar varken jacka eller skinnställ - den värsta smutsen nöts bort efterhand...

Nackdelen med kläder utanpå stället brukar för övrigt visa sig över 200 - vinden sliter så förbenat i kläderna. Som att köra nercabbat med afrokrull :D

Bobby Orr skrev:
Jag har en liten fråga om det där med tröja, är det någon som kör med det på bana? Dom måste ju i sådana fall bli utskrattade och idiotförklarade!? Är inte meningen med skinnställ att man inte ska börja snurra, stutsa mm vid ett eventuellt fall??? En collegetröja lär ju förstöra "glidet" Rätta mig gärna om jag har fel.......

Tror du seriöst att man skulle börja snurra på grund av en tröja, den trasas sönder hyffsat fort.

Snurrar runt eller kastas runt gör man av andra anledningar som tex att man vill ändra läge lite på grund av friktionen som uppstår(varmt).

David P. skrev:
Detta ser jag som helt naturligt o folk har gjort så sen urminnes tider. Tagit på sig när det varit kallt. Dock inte tvärt om.

Hmm.. Nej. Har dock svårigheter med att se paralleller mellan de två ämnena. Du menar alltså att en motorcyklist med skinnställ på sig ser lika skrattretande ut som en familj campare med likadana träningsoveraller?
Inte alla men en del :hihi

Plåtniklas skrev:
Argumentet med att slippa tvätta bort flugor håller inte heller. Det är lättare att torka bort flugmoset med en trasa än att slänga tröjan i tvättmaskinen.

Nästa? :näsblod

fast det kan inte jag hålla med om.. :fatta!

jag har kört med en tröja över stället i två år och min anledning är att det är lättare att tvätta tröjan än att göra rent ställ. samtidigt så har jag upptäckt att det fungerar rätt så bra att göra rent vesiren med tröjan oxå, torka händer mm.. så jag tror att alla har en egen anledning till det. :)

David P. skrev:
Hoj,

jag har nu länge gått o funderat över ett mode som kommit på senare tid. Nämligen det underliga med att kränga en sweatshirt eller luvtröja över skinnstället.

Har man, som jag, ett sketet skinnställ kan man väl gömma det under en färgglad, jag kanske blommig, färgglad tröja för att se lite trevligare ut.
Men allt som oftast har brukarna nya, skitsnygga raceställ på sig.
Detta mode kom nästan i samband med R1 (kanske släppte Yamaha med svarta luvtröjor till sina R1or så man inte skulle kunna köra för fort, utan automatiskt strypas i över 200?) men har gått över på andra RJMs (regular japanese missile) men även motard.
En tanke var ett det skulle visa att man tillhör ett speciellt släkte hårdgasande sporthojsförare, mao se hård ut. Men det föll då jag såg en org 1400 Intruder-förare med svart tröja på sig, åtföljd av en CB400N -83, med tillika svartskräddad överkropp.
En snabb koll på termometern slog hål på min nästa teori; värmetillskott. Kvicksilvret bubblade på strax över 30grader. De två stackarna måste varit som två kokta potatisar inuti ställen.

Sedan kom jag på att det givetvis var vår generations skinnväst. Man vill visa vilken klubb man gått med i o stödjer helhjärtat. Man jag har fasen inte hittat var hojklubben Marwin huserar eller vilken inriktning de har. Dock har jag förstått att klubben måste ha relativt mogna medlemmar då många av deras tonåriga barn förefaller vara stödmedlemmar.

En annan lös teori var att svartingarna vill spara skinnstället från repor. Deras hojar är ju så gruvligt snabba att de praktiskt taget är omöjliga att få stopp på i kurvorna o följdaktligen får många marksyningar. Denna teori verkar stödjas av försäkringspremierna på sporthojar. Det enda haltande med teorin ligger hos motardåkare med svarta luvtröjor. 100kg hoj, 50hkr o 6-kolvsok motsäger denna teori.
Jag har nu gett upp att försöka komma på ett svar, kanske nån därute vet :confused:

Mvh
David P.
Va har inte du tröja utanpå ditt ställ då är du inte häftig :D

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen