Svarta stift och avgassmällar...

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Kan det räcka med att sänka nålen ett hack?

Det satt ett dynojet på, jag plockade bort det, satt i originalnål och emulsionsrör, höjde nålen ett hack från mitten. Jag har inte bytt huvudmunstycke.

nålen brukar inte ge så mycket, testa byta ner lite i munstycke så ska det nog gå bra:tummenupp

Att stiftet är svart tyder på att den går fett. varför bytte du nål och emultions rör? hälst ska man inte bråka med dom grejorna.

Last edited:
Skitslitna dynojetprylar vilket gjorde att den gick som en anka, hade den gått bra hade jag inte rört nåt...

Original sitter det 125 munstycken i, nu sitter det 155 i. Jag har ett öppet filter i originalburk och ett öppet avgassystem. Vilken storlek på munstycke är rimligt att stoppa i.

Jag tycker egentligen att bänkning är det enda sättet att få korrekt grejer på plats, men vill göra ett provskott själv i alla fall.

Nån som vågar sig på ett förslag?

Skitslitna dynojetprylar vilket gjorde att den gick som en anka, hade den gått bra hade jag inte rört nåt...

Original sitter det 125 munstycken i, nu sitter det 155 i. Jag har ett öppet filter i originalburk och ett öppet avgassystem. Vilken storlek på munstycke är rimligt att stoppa i.

Jag tycker egentligen att bänkning är det enda sättet att få korrekt grejer på plats, men vill göra ett provskott själv i alla fall.

Nån som vågar sig på ett förslag?

Testa 135'or! (+5 för filtret och +5 för avg.systemet!)
Och ställ tillbaks nålen i std.läget.
Kolla och justera blandskruvarna till det som rekommenderas i verkstadshandboken.

Last edited:
142 munstycken satt det i, jag läste fel, det är ju så djävulsk smått. Blandskruven var 2,5 varv ut, så de har jag ställt på standard 2 varv.

Vad tycker du Nicco, ska jag fortfarande gå på 135:or?

Köpte nya såna idag men fick fel...

142 munstycken satt det i, jag läste fel, det är ju så djävulsk smått. Blandskruven var 2,5 varv ut, så de har jag ställt på standard 2 varv.

Vad tycker du Nicco, ska jag fortfarande gå på 135:or?

Köpte nya såna idag men fick fel...

Tjaa! Testa så ser du skillnaden på stiften!
Med 135'or så ligger du "nästan" mitt emellan std och nuvarande bestyckning.

Kolla även så att inte nålventilerna läcker och att flottörnivån är rätt, för annars stämmer inte numreringen på munstyckena mot verkligheten :)

Nu har jag satt i 135or, ställt blandskruvarna 2 varv ut, nålen i mittenläget.
Jag har även bränt av stiften för att få bort sotet.

Resultat:

- Svårt att få den att gå på tomgång (den lägger sig på ca 1200 men tappar varv och stannar, det hjälper inte att justera med tomgångsjusteringen)
- Svarar dåligt på fullgas, dör om jag ger fullgas men kommer tillbaks efter nån sekund och varavar ur
- Lägger jag den på ca 7 000 varv och håller den där så börjar den gå illa
- Stiften blir inte svarta utan behåller färgen som blev när jag brände av dem.

Ska nålen upp ett hack?
Kanske en synkning hjälper?

Last edited:

Resultat:

- Svårt att få den att gå på tomgång (den lägger sig på ca 1200 men tappar varv och stannar, det hjälper inte att justera med tomgångsjusteringen)
- Svarar dåligt på fullgas, dör om jag ger fullgas men kommer tillbaks efter nån sekund och varavar ur

Ska nålen upp ett hack?

Kolla efter tjuvluft

Resultat:

Ska nålen upp ett hack?

Lägger min peng på att förgasarna flödar, alt för hög nivå i dom!

Kollade du att nålventilerna var täta, och att det inte var någon smuts i botten på flottörhusen?
Vilket kan tyda på skit i tanken, som då först bör åtgärdas, och bränslefilter monteras!

Gick den "klockrent" i somras?
Eller, vet du när den gick rent sist?

(En synkning är inte att fundera på innan du har fått till bränsleproblemet!)

Last edited:
Den gick fett kall i somras, efter en urdragning med varm motor gick den bra förutom på lätt mellangas på ca 50 km/h, den ryckte och gick ojämt

Nu har jag fått ordning på tomgången, går perfekt och håller varvet, jag vred för lite på tomgångsjusteringen (pinsamt)

Den drar inte tjuvluft, testade precis med startgas.

Stiften blir inte svarta längre utan behåller den lätt vita färgen som blev när jag brände av dem, så den går kanske lite magert istället?

Ska tilläggas att jag bara garagekör den.

Vad är en nålventil?

Den gick fett kall i somras, efter en urdragning med varm motor gick den bra förutom på lätt mellangas på ca 50 km/h, den ryckte och gick ojämt

Nu har jag fått ordning på tomgången, går perfekt och håller varvet, jag vred för lite på tomgångsjusteringen (pinsamt)

Stiften blir inte svarta längre utan behåller den lätt vita färgen som blev när jag brände av dem, så den går kanske lite magert istället?

Vad är en nålventil?

Soppan kanske har blivit dålig med, inte så troligt men chansen finns.
Nålventilen är den som stoppar upp soppan med hjälp av flottören i förgasaren, den gör att du får rätt mängd bränsle i flottörhuset under knasaren

31-230550.jpg

Vad är en nålventil?

Nålventil är den lilla "mässingkonan (storl. ca 10x5mm)" som stänger bränslet när flottörhuset har korrekt bränslenivå!
Läcker den så fortsätter bränslet att fyllas på i flottörhuset, som blir fullt och överflödet börjar rinna in i motorn!

Last edited:
Den såg bra ut och allt runt, kliniskt rena förgasare, nivån verkar bra också. Den var inne på beviks för bänkning i somras, de borde väl inte missa flottörnivån...?

Sista tankningen i oktober

stoppa dit orginalluftfiltret med

Sätt i orginalmunstycken möjligen 5 enheter upp

Jag har inte stött på nån R som gillar Kn filter

Nålar shimsar man med 0,5 shims

Otroligt mycket kännsligare än vad folk tror

Jag har byggt tillbaka ett flertal hojar när jag jobbade i bänken på honda
Instruktioner från Läromästaren Fredrik vad det gällde förgasarhojar

Till och med så kännsligt att sadel och kåpor måste sitta på plats för att vacumförgasasrna ska fungera

Folk gör i allmänhet aldeles för stora åtgärder på en gång
Snudd på omöjligt att kanna skillnad då

Den såg bra ut och allt runt, kliniskt rena förgasare, nivån verkar bra också. Den var inne på beviks för bänkning i somras, de borde väl inte missa flottörnivån...?

Sista tankningen i oktober

Då borde ju de har satt i optimala munstycken, vilken är ogjort nu efter storleksbytet!
(Du borde ha nämt den detaljen "litet" tidigare!!!)

Hmm. Den var alltså perfekt i somras! :va

(Dum fråga, men har du kollat att choken går helt i retur när du stänger den efter kallstarten?)
Edit: På förgasarna alltså, så att det inte är något i ev. vajrar/reglage som kärvar efter hösttvätten!
Det kan kärva efter avfettningen!

Last edited:
Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet