Svart på vitt!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Jag ska alltså måla om en orginal (beg Ebay) bakdel som är svart till vit.

Detta tänkte jag göra:

1, Läsa på lite på Sporthoj om hur man lackar med biltema/tattarlack.
2, Förstå att man måste slipa ner ordentligt med sandpapper innan man börjar måla.
3, Lägga en bra primer som grund för ytterligare färg.

Detta gjorde jag:

1, Odlade fram idén om att det varken behövdes slipas eller prajmas utan sprayade på den vita färgen direkt.

Resultatet talar för sig självt. Hur reder jag nu upp detta?

Vilket sandpapper skall jag börja med att slipa ner all gammal samt by färg med?

Om jag är nöjd med den vita färgen där det blev bra, behöver jag ändå primer i botten?

Hur målar jag enklast kåpan? (Hängandes ifrån ett träd med snöre eller liggandes på tidningspapper?)

I nuläget har jag en orginal svart undertail, skrynklig vit vinyl på övre bakre kåpan och en halvt vit/sandpapprad cuts...

Från nuläget kan det förhoppningsvis bara bli bättre! :D

Bifogat

• cuts1.jpg
    cuts1.jpg
    96.5 KB · Visningar: 117
  • cuts2.jpg
    cuts2.jpg
    112.7 KB · Visningar: 120
ja det där ser ju inte riktigt fackmannamässigt ut. slipa ner, prima på, måla om?

1. Lättaste sättet för dig är att gå till en lackerare!
  • 1.2 Lämna in kåpan för endast slipning.
  • 1.3 Lämna in kåpan för slipning samt lackering.

2. Torka av kåpan med thinner för att få bort den vita färgen.
  • 2.2 Gå till en lackerare och köp lite thinner.
  • 2.3 Gå till en lackerare och köp thinner & slippapper.
  • 2.4 Gå till en lackerare, och när du ändå är där lämna in kåpan för lackering!

Hur många pilsner var det inblandad i det beslutet:lol

Thinner för att ta bort det du sprejat på, sen åk till en billack med dina önskemål.

Men vill du lära dig något så thinna bort den gamla, slipa med scotteduk, prima med plastprimer om det blir lackfria ytor, sen slipgrund som du slipar ned med 500 papper för att sen lacka med valfri färg.
Funkar endast om den var i fint skick innan du började och som den ser ut med sprickor/krackeleringar så tror jag inte det blir lätt.

Dock så skall du använda 2-komponent och då skall du ha spruta osv.

Tack för alla svar.

Det verkar som att jag får knalla in till den lokala lackeraren och visa upp mitt fina förarbete. :huvet

Jag köpte ju hela bakdelen (lampa, undertray samt bakkåpa + cuts) från Ebay för 900:- inkl frakt.

Kostar det 1000:- att lacka om jag gör förarbetet (kan bara tänka mig hur bra det blir) så är det ju värt sina pengar, men om det börjar dra iväg till 2000:- så vill jag hellre lägga dom pengarna på ett Dunlop bakdäck på bandagen och smeta på lite färg själv.

Jag provade på cutsen för att jag innerst inne visste att det skulle gå åt helvette, så jag har iaf två orginalkåpor kvar som är fina (kåpa + undertray). :tummenupp

Kanske kan jag bara förarbeta dessa lite lätt och lämna in till lackerarn så får han lacka med nån billig vit.

Hade varit kul att göra själv, men när man e klåpare inom det artistiska så blir det svårt. Siktar dock på att få på två klistermärken utan problem när den vita färgen är färdig! :D:D

Back