MrMadMax
Sporthojsnörd
- Gick med
- 14 Jan 2007
- Ort
- Vischan
- Hoj
- street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Enligt rubrik. Triumph Street Triple R 2010 med Nissin radialpump och ok. Drygt 1200mil. Bromsen har i min ägo hela tiden varit svampig, funkar ok vid körning men den fasta känslan saknas. Vid torrbromsning känns det riktigt dåligt. Se film. Något värre än vanligt på film, blir säkert något bättre när pumpen fått stå under belastning en stund. Precis bytt vätska för tusende gången.
Vad har jag provat:
- vakuumsug, alla nipplar, obscena mängder vätska
- fylla bakvägen med en spruta
- fylla på hederligt vis genom att pumpa /öppna/stänga
- luftat alla nipplar och banjos
- tryckt in kolvarna i botten flera gånger, även kört vakuumsug i det läget
- öppnat pumpen och kollat, ser inga fel, fyllt på enligt instruktioner
- kollat ok och kolvar så att dom löper lätt (inte tagit ur dom helt, ser bra ut och löper ganska jämnt och lätt)
- inga synliga läckage
- pumpen tappar inte trycket om man håller den inne, inte ens över natten (den har stått i spänn länge)
- lagt dikt material mellan belägg för att utesluta skeva / skålade bromsskivor
- säkert glömt något
Det enda som jag kan se är:
- trycket byggs upp sent när man drar in handtaget
- det är svampig enligt video
- man kan se kolvarna "fjädra" något, inte mycket, i takt med bromshandtaget. Dvs dom går tillbaka ytterst lite när man släpper handtaget. Gissar att det är normalt från maximalt tryck att dom går tillbaka lite.
Börjar tappa tålamodet och har snart slut på idéer.
Tips på vad mer jag kan prova?
Överväger prova en annan bromspump som nästa steg... det känns som att det kanske är där det spökar.
Vad har jag provat:
- vakuumsug, alla nipplar, obscena mängder vätska
- fylla bakvägen med en spruta
- fylla på hederligt vis genom att pumpa /öppna/stänga
- luftat alla nipplar och banjos
- tryckt in kolvarna i botten flera gånger, även kört vakuumsug i det läget
- öppnat pumpen och kollat, ser inga fel, fyllt på enligt instruktioner
- kollat ok och kolvar så att dom löper lätt (inte tagit ur dom helt, ser bra ut och löper ganska jämnt och lätt)
- inga synliga läckage
- pumpen tappar inte trycket om man håller den inne, inte ens över natten (den har stått i spänn länge)
- lagt dikt material mellan belägg för att utesluta skeva / skålade bromsskivor
- säkert glömt något
Det enda som jag kan se är:
- trycket byggs upp sent när man drar in handtaget
- det är svampig enligt video
- man kan se kolvarna "fjädra" något, inte mycket, i takt med bromshandtaget. Dvs dom går tillbaka ytterst lite när man släpper handtaget. Gissar att det är normalt från maximalt tryck att dom går tillbaka lite.
Börjar tappa tålamodet och har snart slut på idéer.
Tips på vad mer jag kan prova?
Överväger prova en annan bromspump som nästa steg... det känns som att det kanske är där det spökar.