Jag körde tidigare en Triumph Sprint ST 955 från 2003, och som jag minns det så var även den frambromsen "svampig". Jag tourade nästen enbart och vande mig vid att den hade lite "dålig" bromsverkan...
Kanske är ett typiskt Triumph-problem?
/H
Nja inga problem bromsa så framhjulet låser sig och kasar på asfalten på min Sprint RS. Men jag har ju Triumph original bromspump.
En besvärlig grej är att från höger bromsok (direktkopplat till bromspumpen) och till vänster bromsok går en bromsslang upp över framskärmen och sedan ner till vänster bromsok. EN PERFEKT LUFTFICKA.
Så för att få bort luften var jag tvungen skruva loss vänster bromsok och hänga upp oket under höger styre så bromslangen gick uppåt från höger bromsok till vänster bromsok. Sedan genomskinlig plastslang från luftningsnippeln på vänsterbromsok upp över översta steget på en stege (ca 1,5m) från golvet och sedan ner till slaskkärl på näst översta steget. Då är det några dm vätskepelare tryck vid luftningsnippeln. Och sedan var det att börja pumpa och fylla på bromsvätska i behållaren vid bromshandtaget och pumpa och fylla på bromsvätska i behållaren vid bromshandtaget och pumpa. Mot slutet kom luftbubblorna ut ur nippeln med 2 dm mellan bubblorna. Och det var bara pumpa på tills det inte kommit några bubblor alls på en stund.
Gick väl åt 3 till 4 dl bromsvätska.
För att få bort alla bubblor.
Innan jag börjar med sånt här har jag ju gjort rent bromskolvarna med tandborste och det vita på disksvamp, smort kolvarna med silikonfett så det går att trycka in kolvarna med fingrarna (d.v. s går lätt). Och tryckt in kolvarna i botten så det finns minsta möjliga volym i oken.
Efter montage av bromsok och bromsbelägg på skivorna Pumpa några gånger till bromsen tar (dvs kolvarna har gått ut och tryckt beläggen mot skivorna)
och fyll vid behov på mer bromsvätska.