Svag frambroms på Kawasaki 600 KLR

Vallasteffo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
89, Kawasaki 600 KLR
Hej!

Jag behöver er hjälp med att lösa problemet med min svaga broms på framhjulet. Den tar knappast något alls. Problemet är att jag inte kan få upp något tryck. Jag kan dra den i botten utan att bromsen tar speciellt mycket. Har prövat att lufta, men får inte ngt bättre tryck. Har tagit bort oket och kollat så att kolven rör sig + smörjt. Beläggen är det ca 4 mm kvar på, vet dock inte åldern på dem. Ja, dessa är förutsättningarna.

Som jag upplever det får jag inte upp trycket i systemet. Hjälp mig nu alla där ute med ert kunnande, för jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer.

Mvh
Vallasteffo

Byta bromsvätska ?

Om inte det funkar, kolla skicket på bromsslangen, cyklen har ju ett par år på nacken, kan vara läge o byta.

Kan vara huvudcylindern som behöver renoveras, om den inte bygger upp nåt tryck.

Saknas det alltså tryck helt i systemet? Att du kan trycka in handtaget helt utan minsta motstånd? Eller kan du trycka in bromshandtaget men det känns mjukt, odistinkt, och bromsen tar dåligt?

Är det det senare så låter det som att det är dags för byte av bromsvätska och eventuellt bromsslang. Totalkostnaden för det om du gör det själv hamnar på några hundralappar. På många orter i Sverige finns företag som pressar bromsslangar till mänskliga priser.

Hojtillverkarnas rekommendation brukar ofta vara att man byter bromsvätska minst vartannat år och bromsslangar minst vart fjärde år.

Saknas det alltså tryck helt i systemet? Att du kan trycka in handtaget helt utan minsta motstånd? Eller kan du trycka in bromshandtaget men det känns mjukt, odistinkt, och bromsen tar dåligt?

Är det det senare så låter det som att det är dags för byte av bromsvätska och eventuellt bromsslang. Totalkostnaden för det om du gör det själv hamnar på några hundralappar. På många orter i Sverige finns företag som pressar bromsslangar till mänskliga priser.

Hojtillverkarnas rekommendation brukar ofta vara att man byter bromsvätska minst vartannat år och bromsslangar minst vart fjärde år.

Hej,

ja, det är det senare. Har bytt bromsslang (stålspunnen med teflon invändigt) och bromsvätska. Det blev mycket bättre, men sedan var jag tvungen lossa slangen vid oket för att och sedan blev det inte lika bra efter luftningen igen. Trycket är bättre, men det är fortfarande svampigt. Jag kan trycka bromshandtaget till botten utan speciellt bra bromsverkan. Det ska man väl inte kunna? Och visst ska man kunna nita framhjulet på asfalt, trots att cykeln är från -89?

Det läcker ingenstans, och den tappar inte trycket. Kan det vara så att systemet inte fylls helt av bromsvätska av någon anledning? Kan det finnas luft kvar nere vid oket som inte försvinner vid luftningen? Eller vadtror du?

Mvh
Stefan

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka