Svag frambroms på Kawasaki 600 KLR

Vallasteffo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Tranås
Hoj
89, Kawasaki 600 KLR
Hej!

Jag behöver er hjälp med att lösa problemet med min svaga broms på framhjulet. Den tar knappast något alls. Problemet är att jag inte kan få upp något tryck. Jag kan dra den i botten utan att bromsen tar speciellt mycket. Har prövat att lufta, men får inte ngt bättre tryck. Har tagit bort oket och kollat så att kolven rör sig + smörjt. Beläggen är det ca 4 mm kvar på, vet dock inte åldern på dem. Ja, dessa är förutsättningarna.

Som jag upplever det får jag inte upp trycket i systemet. Hjälp mig nu alla där ute med ert kunnande, för jag vet inte riktigt vad jag ska göra mer.

Mvh
Vallasteffo
 
Byta bromsvätska ?

Om inte det funkar, kolla skicket på bromsslangen, cyklen har ju ett par år på nacken, kan vara läge o byta.
 
Kan vara huvudcylindern som behöver renoveras, om den inte bygger upp nåt tryck.
 
Saknas det alltså tryck helt i systemet? Att du kan trycka in handtaget helt utan minsta motstånd? Eller kan du trycka in bromshandtaget men det känns mjukt, odistinkt, och bromsen tar dåligt?

Är det det senare så låter det som att det är dags för byte av bromsvätska och eventuellt bromsslang. Totalkostnaden för det om du gör det själv hamnar på några hundralappar. På många orter i Sverige finns företag som pressar bromsslangar till mänskliga priser.

Hojtillverkarnas rekommendation brukar ofta vara att man byter bromsvätska minst vartannat år och bromsslangar minst vart fjärde år.
 
Saknas det alltså tryck helt i systemet? Att du kan trycka in handtaget helt utan minsta motstånd? Eller kan du trycka in bromshandtaget men det känns mjukt, odistinkt, och bromsen tar dåligt?

Är det det senare så låter det som att det är dags för byte av bromsvätska och eventuellt bromsslang. Totalkostnaden för det om du gör det själv hamnar på några hundralappar. På många orter i Sverige finns företag som pressar bromsslangar till mänskliga priser.

Hojtillverkarnas rekommendation brukar ofta vara att man byter bromsvätska minst vartannat år och bromsslangar minst vart fjärde år.

Hej,

ja, det är det senare. Har bytt bromsslang (stålspunnen med teflon invändigt) och bromsvätska. Det blev mycket bättre, men sedan var jag tvungen lossa slangen vid oket för att och sedan blev det inte lika bra efter luftningen igen. Trycket är bättre, men det är fortfarande svampigt. Jag kan trycka bromshandtaget till botten utan speciellt bra bromsverkan. Det ska man väl inte kunna? Och visst ska man kunna nita framhjulet på asfalt, trots att cykeln är från -89?

Det läcker ingenstans, och den tappar inte trycket. Kan det vara så att systemet inte fylls helt av bromsvätska av någon anledning? Kan det finnas luft kvar nere vid oket som inte försvinner vid luftningen? Eller vadtror du?

Mvh
Stefan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top