SV650s -04 vs. ER6n -06 vs. Suzuki GSR600 -06

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Tjena killar o tjejer!

Har precis sålt av min gamla hoj, en VFR 750f -93 och har nu börjat spekulera kring vårens inköp! Är inte särskilt intresserad av högfartsåka utan här är det lagom högt tempo kring kurviga vägar som gäller! Skulle vilja ha lite åsikter kring de tre nämnda hojarna: SV650s -04, ER6n -06, GSR600 -06. Detta är alltså hojarna jag har kikat mest på för tillfället, vilken det än blir köps den ny från handlare! Så ni som har kört, sett eller tänkt något smart får gärna göra er sedda i denna tråd! Tack på förhand /Lukas :Bugar

Edit: Jag är 192 cm lång: Problem?

Bifogat

• er6n.jpg
    er6n.jpg
    42.6 KB · Visningar: 166
  • gsr600.jpg
    gsr600.jpg
    82.4 KB · Visningar: 215
  • sv650s-liten.JPG
    sv650s-liten.JPG
    19.4 KB · Visningar: 249
Last edited:
Både sv:n och Er6:an kan du få för 59900 och då jag personligen inte gillar ER 6:ans utseende så blev det en sv.

Sv:n är grymt lättkört på slingriga vägar. Lätt (-05 165 kilo). Snygga detaljer. Ta inte en 04:a, då får ju en 05:a för samma pris. :tummenupp. Har inga prisuppgifter på 06:orna.

2fast4hjo skrev:
Både sv:n och Er6:an kan du få för 59900 och då jag personligen inte gillar ER 6:ans utseende så blev det en sv.

Sv:n är grymt lättkört på slingriga vägar. Lätt (-05 165 kilo). Snygga detaljer. Ta inte en 04:a, då får ju en 05:a för samma pris. :tummenupp. Har inga prisuppgifter på 06:orna.

Kan hålla med dig om sv:ns utseende mot er6an, dock har jag ej sett Kawwan irl (ska göra i veckan). Ang. priset, så var tanken att köpa en 04 till våren (om sådan finns kvar) och då lär väl priset pressats ytterligare av 06orna?
Var har du hittat sv -06a för 59900 hos handlare? /Lukas

Benke skrev:
Kan hålla med dig om sv:ns utseende mot er6an, dock har jag ej sett Kawwan irl (ska göra i veckan). Ang. priset, så var tanken att köpa en 04 till våren (om sådan finns kvar) och då lär väl priset pressats ytterligare av 06orna?
Var har du hittat sv -06a för 59900? /Lukas

Min 05:a är köpt och sänk på www.mc-kompaniet.se

Har de inte hemma så tar de hem den färgen du vill ha (svart, blå, röd, gul. Silver finns bara på 1000)

Man får 15% på hela sortimentet i ett år vid köp av ny hoj så passa på att köp lite extra grejer . :tummenupp

Har som sagt inga uppgifter på 06:orna

Har du råd/vill så köp sv limited edition. :yoparty för 84000.

Edit. Osäker på om den finns i 650 :va

Bifogat

• sv1000sz.jpg
    sv1000sz.jpg
    23.7 KB · Visningar: 205
Last edited:
192cm!

Tilläggas bör att jag är 192cm till längden...
FÅR JAG PLATS PÅ DESSA HOJJAR!?!?! :confused:

Sv limited var jävligt fet, dock en bit över min budget...
Tanken är väl att lägga ca 40k kontant, resten avbet....

Svn är en bra båge för en klart rimligt peng.Den är inte jätteblodig att äga heller jag ger under fyra tusen hel/hel i försäkring.

Vill ni ner dryga 20 000 i pris så är min till salu :)

/Urban

Då jag inte har några åsikter att komma med annat än rent utseendemässigt säger jag kawan, tycker personligen att den är skitsnygg.
Men smaken är ju som röven, klöven :)

Sv:n är lätt och smidig. V2:an gör att man inte behöver tokvarva motorn. Den är rätt billig att äga. Jag får ligga i om den ska dra mer än 0.5 l/mil. Jag har dock inte testat de två andra hojjarna...

Längd

Benke skrev:
FÅR JAG PLATS PÅ DESSA HOJJAR!?!?!

Min bror är 196 och får utan problem plats på en SV650

Jag trivs på min SV och det är en sån där lagom hoj som de som vill kan köra snabbt med men samtidigt kan man pluttra fram i Guldvingetempo om man känner för det.

Benke skrev:
FÅR JAG PLATS PÅ DESSA HOJJAR!?!?! :confused:

Jag kan bara uttala mig om ER6:an. Är själv 178 med "normallånga" ben och tyckte att det var väldigt skarp knävinkel på den hojen. Kan kanske till viss del bero på att jag körde en custom :fatta! till affären där jag provkörde kawan, men jag tror att det kan bli ganska trångt för dig om du är 192 cm.
I övrigt en väldigt trevlig "lagom" hoj som faktiskt pinnade på ganska bra för att vara en liten 650-twin.

Benke skrev:
FÅR JAG PLATS PÅ DESSA HOJJAR!?!?! :confused:....

Sambon är 175 cm. Såg skitroligt ut när han provsatte min hoj på kompaniet :lol men då är den ju som sagt sänkt. Du kan ju om du vill HÖJA den. Om du får plats eller inte löser sig ju automatiskt när du provkör hojen vilket är ett måste innan du köper den. Lägger även ut en bild på hur körställningen ser ut på sv 1000 vilket liksom på 650:n är lätt framåtlutad. 1000 borde passa dig bättre, värt att kolla upp/prova i alla fall.

JKay skrev:
Och är så förbannat snygga!!!

:nicka :fakta

Försäkringar: skulle min hoj stå på min sambo så skulle det kosta 11000 för hel/hel. Nu står den ju på mig som tjejförsäkrad och då betalar jag 4500 hel/hel hos länsförsäkringar med 3000 i självrisk.

Bifogat

• lilla bus1.JPG
    lilla bus1.JPG
    53.7 KB · Visningar: 77
  • lilla bus2.JPG
    lilla bus2.JPG
    26.4 KB · Visningar: 80
  • lilla bus3.JPG
    lilla bus3.JPG
    29.8 KB · Visningar: 89
  • jörgen.JPG
    jörgen.JPG
    79.8 KB · Visningar: 199
Last edited:
Man tackar för alla svar!

2fast4hjo: Hur är det då med tjejförs.? Den kan väl knappast stå på min sambo och sedan jag (som inte är tjej) köra den? Där finns väl inget sånt som med vissa åldersförs. att om inte föraren uppfyller kraven för försäkringen, så blir självrisken dubbel eller nåt? Med tjejförsäkring gäller väl inte den alls om en kille kör?

Benke skrev:
Man tackar för alla svar!

2fast4hjo: Hur är det då med tjejförs.? Den kan väl knappast stå på min sambo och sedan jag (som inte är tjej) köra den? Där finns väl inget sånt som med vissa åldersförs. att om inte föraren uppfyller kraven för försäkringen, så blir självrisken dubbel eller nåt? Med tjejförsäkring gäller väl inte den alls om en kille kör?

Nej du får inte köra den på hennes försäkring om du inte är tillräckligt gammal kommer inte iihåg åldern i skallen. Men så dyr är den väl inte att ställa på dig själv? Eller skiljer det mycket mellan årsmodellerna?

Försäkring

Benke skrev:
Hur är det då med tjejförs.? Den kan väl knappast stå på min sambo och sedan jag (som inte är tjej) köra den? Där finns väl inget sånt som med vissa åldersförs. att om inte föraren uppfyller kraven för försäkringen, så blir självrisken dubbel eller nåt? Med tjejförsäkring gäller väl inte den alls om en kille kör?

Hej

Min försäkring kostar 2500 kronor per år och det tycker jag är helt OK.
Jag har länsförsäkringar som bolag.

Tjejförsäkringar brukar innebära att de över en viss ålder för köra hojjen till samma villkor som tjejer, tror det går vid den grymma åldern av 40 år.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT