SV1000 -04 el GSXR750 -05 jag blir tokig....hjälp tack...

Terence skrev:
har mer och mer fastnat för en SV1000 ny för ca 75k trots att jag eg. var ute efter en gixxer som maxxar min budget på 95k.

kan bara inte bestämma mig, alltid varit svag för gixxers men för 20k får jag en hoj jag tycker e fräsch och har ljud som e underbart.... MEN är livrädd att jag ska ångra mig... vet inte ut el. in...

jag vet de finns massor av dessa trådar....men e desprat :huvet och önskar ngn kan ge mig ett avgörande tips så jag kan välja.... :Bugar

Jag kan ju verka partisk men trivs oerhört bra med min hoj SV:n...

Ljudet grymt,vridet grymt, toppfarten 250+ räcker till. Tillåter sportigare körning och lat körning om man så vill. SV:n är dock lite tråkig utseende mässigt och du kan lät få pynta 10k till för att få rätt stuk oh ljud. Med SV:n sitter du inte i hojen som på gixxern men den är ändå rolig.
Har haft fördelen att provköra gixxern och visst är det en grymt bra hoj. Men jag saknar botten och mellan registret när jag byter runt bland hojarna.

Jag har haft både gixxer 750 & 1000 och har nu sv1000. Vad man väljer är ju lite beroende på vad man söker men 750:n hade jag inte valt om jag inte skulle köra huvudsakligen bana. Den måste varvas för att få fart på och passar inte särskilt bra på knixiga småvägar med mycket gasa/bromsa om man inte gillar att växla som en galning. 1000 kubikaren har ju mycket bättre vrid och därför känns körningen mer avslappnad med den och den har ju dessutom kraft i överflöd om man gillar att löda på ordentligt.
Sv'n är dock en helt underbar kompromiss. Det finns massor med kraft oberoende på vilken växel som du har i och det passar mig bäst eftersom jag för det mesta kuskar runt på lagom kurviga småvägar. Det man dock direkt slås av när man kör med sv'n är den stora skillnaden i chassit. Fjädringen är mycket softare och dämparna är inte att jämföra med gixxrarna trots att de är fullt justerbara. Dessutom är den lite lugnare och inte lika snabbstyrd som gixxern som faktiskt svänger bara man tänker sväng. Sv'n får man allt jobba lite mer med.
Skulle jag ge dig ett råd så blir det SV1000 utan minsta tvekan. Sport och hygglig komfort i samma paket. Över 7000rpm så löper den på hyfsat iaf och ljudet är ju helt oslagbart.

Allt beror på vad man är van vid. Jag tycker till exempel inte att en GSX-R 750 har dåligt drag i mellanregistret. Men visst jämför du den med en 1000-kubikare så är den sämre. Jämför du dock med merparten av de bilar och hojar som rullar på våra vägar så är den knappast slö i mellanregistret. En GSX-R 750 är förmodligen snabbare 100-200km/h på 6:an än vad en 340hk BMW M3 är med använding av hela lådan. Som sagt, allt beror på vad man jämför med.

CeltaniC skrev:
2001495 Vad är du ute efter då ?

Personligen hade jag valt GSX-R750 utan att ens tänka på Svn.

Rad4 ftw! :banana :Bugar

//Cel

Samma här. Bestäm dig först & främst om du vill ha en touringhoj eller en sporthoj, sedan är valet enkelt. Kompromisser blir du bara missnöjd med.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back