SV-Tråden!

Ska bygga om eller byta ut den eländiga plastpaketet som sitter standard på Sv:n. Men... Hur får jag loss det? Behöver man ta bort sidokåporna på cutsen? Jag skruvar för fullt men den vägrar lossna.

Det är en SV-00 det gäller.

Hejs!



Verkar som sidokåporna sitter fast med några slags plastclips strax bakom passagerarfotpinnarna. Vet inte hur jag ska få sidokåporna att lossna?

Det är skit att man ska köra fast redan när det gäller att montera isär saker... hur ska det då gå när allt nytt ska dit...
 
Last edited:
Olzon skrev:
Verkar som sidokåporna sitter fast med några slags plastclips strax bakom passagerarfotpinnarna. Vet inte hur jag ska få sidokåporna att lossna?

Det är skit att man ska köra fast redan när det gäller att montera isär saker... hur ska det då gå när allt nytt ska dit...

kommer inte ihåg hur de satt på rak hand... men det finns ett par länkar till meckhandboken i tråden! :tummenupp
 
Slipon

Finns det någon som har ett slipon till en SV som de vill bli av med? Helsystem funkar också om priset är rätt.

Var kapar man orginalsystemet när man sätter på slipon? Lite nyfiken bara...
 
Jag tror jag har bestämt mig för att sälja hojen för att köpa en sv650, gör jag rätt då?? :hihi

Kan man få tag i ett schyst ex för 30'?
 
Mr. Kongo skrev:
Jag tror jag har bestämt mig för att sälja hojen för att köpa en sv650, gör jag rätt då?? :hihi

Kan man få tag i ett schyst ex för 30'?


Jag har inte kört någon FZR 600 så jag kan bara uttala mig om vad jag tycker om SV:n. Till att börja med får du ju en modernare hoj med allt vad det betyder, lättare, bättre väghållning och som sällan har några fel. Dessutom får du vridmoment, vilket jag antar att det inte är så gott om i en FZR 600 :confused:

En risk kan ju vara att du saknar lite effekt, kanske trist att byta ner sig, men bästa sättet att ta reda på det är ju att provköra.

För övrigt är SV:n en kanon hoj. Inget att klaga på överhuvudtaget. Går som en klocka, fungerar i alla lägen och fungerar till det mesta.

Du får nog lägga några tusen över 30' om du inte ska ha någon som är vält och har skador. Själv köpte jag en 00:a som gått 1600 mil i maj 2005. Hojen var och är i toppskick, ser ny ut och känns ny att köra. Fick betala 37'.

Lycka till med hojköpet! :tummenupp
 
Byta kylvattnet

Hej!

Jag har min -04 förvarad i ett kallgarage uppe i tornedalen, så jag tänkte ta och byta kylvattnet och sätta i en 55-60% blandning istället för den nuvarande 50/50 blandning.

Fråga: Hur tömmer jag ur det gamla kylvattnet? Är nere i gbg och jobbar för tillfället, så jag kan inte gå och kolla på hojen hur det ser ut. Hittar inget vettigt i manualen heller.

Står ju bara hur man fylller på, inte tömmer. Dock nämner de att man bör byta varannat år och att den krävs 1.7l kylvätska.

Någon som vet hur det funkar? Vill ju slippa vända cykeln upp och ner :tomten

mvh
Erik
 
Du har en avtappningsplugg på höger sida i kåpan där
kylslangen går in i motorn.
50-50 är väl bra,för mycket glykol kan ge omvänd
effekt :fakta

.
 
Tack för denna info Xrperra. Tänkte väl att det borde finnas en sån någonstans.

60% är den högsta koncentrationen man skall blanda. Då har man frysskydd ner till drygt -50 grader. Så jag nöjer mig nog med 55%, så tål den drygt -40. Det kan verkligen bli smällkallt där uppe. Har själv varit med om -43 i norrbotten.

mvh
Erik
 
Ok,lite andra förutsättningar,-43 kan ju inte vara roligt :näsblod
Har själv hojen stående i varmgarage med snuttefilt :tungan på över vintern
så glykolens enda funktion i min hoj är väl att förhindra korrosion
innifrån :tummenupp

.http://www.sv650.org/sv_manuals.htm
Manual på nätet kan vara bra att ha!
 
Last edited:
xrperra skrev:
Manual på nätet kan vara bra att ha!
Ja, det kan det kanske, men finns det ingen som har en riktig "gör det själv"
manual till SV:n i pdf-format eller likande? Typ Haynes-manualen eller nåt åt det hållet?
 
Jag vet inte om du tittade på sidan jag länkade till
men det är verkstadshandboken i pdf format till SV 650/1000 alla
modeller.
Varenda detalj som du kan tänkas vilja skruva isär står beskrivet
med bilder och beskrivande text samt moment för varenda skruv
på hela hojen.
Vad saknar du i verkstadshandboken som du hittar i en Haynes manual
(förutom alla sakfel dom innehåller) :rolleyes:

.
 
Olzon skrev:
Ja, det kan det kanske, men finns det ingen som har en riktig "gör det själv"
manual till SV:n i pdf-format eller likande? Typ Haynes-manualen eller nåt åt det hållet?

Dom manualerna i pdf format jag har stött på är bara dåligt inscannade bilder från någon vanlig manual.
Så här kommer ett tips istället...

Riktig Manual

/Dan
 
xrperra skrev:
Vad saknar du i verkstadshandboken som du hittar i en Haynes manual
:rolleyes:

.

Har inte sett så mycket från Haynes, men det verkar vara mer beskirvande bilder och bättre texter som beskriver hur man ska gå tillväga. //
 
Last edited:
Villa bara säga gott nytt årrrrr..... :banana lite sent, men men..! och kanske få lite liv i tråden igen! :tuttar
 
porec skrev:
Villa bara säga gott nytt årrrrr..... :banana lite sent, men men..! och kanske få lite liv i tråden igen! :tuttar

Tack detsamma...själv har jag varit jäkla lat med postandet här på SH...sitter mest och slöläser på jobbet.
Nån in Swedala som köpt en seat cowl till 03+ som inte kostar skjortan?
Kollade på http://www.oneidasuzuki.com/store/customer/home.php och dom har en för 69$!!!!....här kostar den 4ggr så mycket...synd bara att man inte kan importera till muminland. :(
 
porec skrev:
och kanske få lite liv i tråden igen! :tuttar

Ja det är sannerligen inte nån vidare "trafik" på den här tråden.

Hur många är det egentligen som gör sina servicar på verkstad (dvs får stämplar i serviceboken) Det kostar ju skjortan, och det mesta är ju ganska enkelt fixat själv. Är väl bara ventiljusteringen som kan vara lite problem att fixa själv.

Hur gör ni?

//Stefan
 
Olzon skrev:
Ja det är sannerligen inte nån vidare "trafik" på den här tråden.

Hur många är det egentligen som gör sina servicar på verkstad (dvs får stämplar i serviceboken) Det kostar ju skjortan, och det mesta är ju ganska enkelt fixat själv. Är väl bara ventiljusteringen som kan vara lite problem att fixa själv.

Hur gör ni?

//Stefan

Jag har gjort 100-mil servicen än så länge. Man måste göra servicen hos ngn auktoriserad serviceverkstad, dvs få stämplar, för att Suzukis femårsgaranti ska gälla. Mycket viktigt alltså.
 
2fast4hjo skrev:
Jag har gjort 100-mil servicen än så länge. Man måste göra servicen hos ngn auktoriserad serviceverkstad, dvs få stämplar, för att Suzukis femårsgaranti ska gälla. Mycket viktigt alltså.

Jaha, ja då är det klart man ska lämna in hojen för service. Men det är ett lyxproblem jag inte har eftersom jag kör en -00. :banana
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top