SV-Tråden!

Har ni kollat på suzukis egna servicemanualer som finns att ladda hem?
Jag har gjort min 600mila service med den, och tyckte den funkade fint.
Mycket utförlig om allt, och många skisser och bilder.
 
Hjälp! De svarta plastplupparna bråkar...

Nu behöver jag tips!

Jag håller på att ta bort den otroligt stora och fula stänkskärmen under bakljuset. MEN de 4 små plastklipsen som sitter på undersidan vill inte lossna.
Som jag förstått, ska man trycka piggen i mitten av dem och sen ska man kunna få loss dem.
Nu har jag tryckt tills jag blir blå, men jag får bara in mittenbiten några mm, sen tar det stopp och det verkar inte räcka.

Det retar mig något otroligt att jag inte kan komma vidare innan de är loss.

Är det någon som fått bort dem utan att ta till borrmaskin?
Vad gör jag för fel???

//Gerry
 
Gerry skrev:
Nu behöver jag tips!

Jag håller på att ta bort den otroligt stora och fula stänkskärmen under bakljuset. MEN de 4 små plastklipsen som sitter på undersidan vill inte lossna.
Som jag förstått, ska man trycka piggen i mitten av dem och sen ska man kunna få loss dem.
//Gerry


Vet inte vad det är för plastclips du menar för det sitter inga på stänkskärmen på en 99-02a
men det låter som att det är dom här små svarta som dom två små sidokåporna sitter med som även sitter på kåporna fram.
Dom skall man iallafall dra ut piggen i mitten för att få loss inte trycka in.
man trycker in dom när man monterar dit dom.

brukar använda en liten skruvmejsel fär att "bända" ut dom.
Dom är ganska lätta att ha sönder, kostar ca 25 kr/styck.

/Dan
 
Hmm har nog för mig att man ska trycka in den runda "pinnen" i mitten. Dom har väl tre lägen...endast i det mittersta läget så sväller den ut och låser fast sig. Då man tryckt in den så kan man ta bort den och skjuta tebax den så att "pinnen" står ut. Sen när du sätter tebax den så trycker du in pinnen till det låsta läget.
 
spaceman skrev:
Har ni kollat på suzukis egna servicemanualer som finns att ladda hem?
Jag har gjort min 600mila service med den, och tyckte den funkade fint.
Mycket utförlig om allt, och många skisser och bilder.

Var kan man ladda hem dessa manualer???
 
Simppi skrev:
Hmm har nog för mig att man ska trycka in den runda "pinnen" i mitten. Dom har väl tre lägen...endast i det mittersta läget så sväller den ut och låser fast sig. Då man tryckt in den så kan man ta bort den och skjuta tebax den så att "pinnen" står ut. Sen när du sätter tebax den så trycker du in pinnen till det låsta läget.


Är hyffsat säker på att den ska ut. Tryckte med en skruvmejsel innifrån har jag för mig. Jag ska ner till cykeln om nån timme, kollar upp det då..
 
spaceman skrev:
Är hyffsat säker på att den ska ut. Tryckte med en skruvmejsel innifrån har jag för mig. Jag ska ner till cykeln om nån timme, kollar upp det då..

Slipper du och trycka ut den innifrån så funkar det säkert fint också men jag tror nog du kan trycka in den också...men det får du ju kollat upp snart :tummenupp
 
Ang försäkringar

xyx skrev:
Vad får ni pröjsa i försäkring för era SV 650?

Jag går i köpetankar då jag kan få en ny SV för dryga 60k, otroligt bra pris.

Jag skickade en förfrågan till IF m.fl. tidigare i vintras, då fick jag priser från mellan 68000 och 140000 hel/hel för en SV650S -03 (!) :kocko :3freak

Är 25 år och bor i Malmö (Zon 1).

Har precis köpt en sv-1000 03 till sambon 31, står på honom) och han får ge 13000 sek hel/hel i länsförsäkringar. Olyckor längs med E20:an har bl:a dragit upp kostnaden.

Gav 70 000 för motorcykeln inklusive slip on (0mil) :banana Mycket bra pris :hihi

Nu får det fan ta och bli vår :huvet
 
Last edited:
2fast4hjo skrev:
Har precis köpt en sv-1000 03 till sambon (27år, står på honom) och han får ge 13000 sek hel/hel i länsförsäkringar. Olyckor längs med E20:an har bl:a dragit upp kostnaden.

Gav 70 000 för motorcykeln inklusive slip on (0mil) :banana Mycket bra pris :hihi

Nu får det fan ta och bli vår :huvet

Har du kollat upp vad försäkringen kostar på dej? Jag har tagit tjej-försäkring hos länsförsäkringar och får betala 8000:- och jag är "bara" 24 i vår.. Hoppas de inte har ändrat sej, för den är avställd nu.

Usch jag gav mycket mera för min :huvet
 
ger 3000 för halv/hel för min sv650 01:a hos bilsport och mc är 21 bor på landet och haft kort sedan 16
 
skabe skrev:
Har du kollat upp vad försäkringen kostar på dej? Jag har tagit tjej-försäkring hos länsförsäkringar och får betala 8000:- och jag är "bara" 24 i vår.. Hoppas de inte har ändrat sej, för den är avställd nu.

Usch jag gav mycket mera för min :huvet

8000 för hel/hel :va

Vi har alla våra försäkringar samlade under ett och samma bolag under sambons namn så jag tror inte att vi tjänar ngt på att ställa den på mig.

(Edit, "tryckfelsnisse" var framme, sambon är 31 och jag fyller 26 i år :rofl )
 
Last edited:
Pluggarna måste dras/tryckas utåt.
De är rätt vassa, så ha något att trycka med...


Jag har just misslyckats med något så simpelt som att byta bromsvätska.
Skulle byta fram, så jag öppnar högra oket och släpper ut all bromsvätska ur det, sen öppnar jag det vänstra, och pumpar ut det sista lilla och stänger skruven.
Sen fyller jag på ny vätska fulla behållaren, skruvar tillbax locket på behållaren och börjar pumpa lite tryck, eller försöker iaf.
Blir inget tryck alls.
jag försöker med att öppna skruven, tryucka in handtaget, och stänga skruven upprepade gånger, men ingen vätska far ner i systemet.
hur ska man bära sig åt? Har jag missat något?
 
spaceman skrev:
Pluggarna måste dras/tryckas utåt.
De är rätt vassa, så ha något att trycka med...

Tackar!
Gissa om jag märkte att de var vassa *ler*.
*höger tumme är nu betydligt större & är klädd med plåster*
(Det hände på nr 3 av 4, så jag blev inte klar igår heller....)

Samtidigt undrar man lite hur man gjorde innan Internet dök upp för att få såna tips som man så enkelt kan få här.
Ringde man runt till alla som köpt en likadan hoj som en själv?
 
Tror man fick köpa en massa tidningar och hoppas på det bästa, eller fråga verkstäder...
Jobbigt måste det varit, Leve internet!!
 
Nu jäklar fick jag till luftningen.
Den SATANS serviceguiden "glömde" nämna att man var tvungen att montera ut en gummikopp ur bromsvätskekoppen innan man fyllde, och inte bara remova capen och filla...
Har försökt lufta systemet genom att pumpa in ny luft i ett par timmar...
Jajja, nu vet jag det, och ni med.
I bromsvätskebehållaren sitter en expantionsblåsa fäst under en vit plastring, ta bort den INNAN ni fyller bromsvätska....:)
Bak fixade jag mina sprutor från farsans garage (Läs: Mitt ordinarie garage;) ) och sög koppen tom, fyllde ny vätska, pumpade koppen tom genom okets luftnippel, och fyllde åter koppen med ny vätska, om och om igen, tills allt det gamla hade kommit ut, och lite av det nya för att vara säker på att allt gammalt var borta. Tog kanske en kvart...
 
Låter fin-fint!
(Luft fungerar ju inte lika bra som bromsvätska när det väl gäller *ler*)

Själv fick jag bort all plast ikväll :)
Känns skönt.
Nu ska det bara fixas lite, sen är det dags att skruva ihop den igen.
(För snart är väl vår ute *hoppas hoppas*)

//Gerry
 
Torr asfalt!!

Hej alla vår sugna!!
Är ny här på forumet, så jag tänkte prova skriva lite för att se hur det fungerar.

Gick över perkeringen till jobbet idag, helt torr och fin asfalt aaarrrrggg vad man blir sugen på att åka!!!!!

Man får väl ägna resten av vintern att modda hojjen :)
Tänkte slänga på ett gpr titan high. någon som har erfarenhet av det systemet?
 
hedis skrev:
Hej alla vår sugna!!
Är ny här på forumet, så jag tänkte prova skriva lite för att se hur det fungerar.

Gick över perkeringen till jobbet idag, helt torr och fin asfalt aaarrrrggg vad man blir sugen på att åka!!!!!

Man får väl ägna resten av vintern att modda hojjen :)
Tänkte slänga på ett gpr titan high. någon som har erfarenhet av det systemet?


Välkommen!
Det har snackats endel om just det systemet här i tråden.
Sök på GPR i övre högra hörnet av trådsidan (Sök i denna tråd).
Kortfattat vad som sagts är att alla som har systemet är mycket nöjda, och det ser även enligt min åsikt jäkligt bra ut.
 
Back
Top