SV-Tråden!

Tjena!! Tänkte höra om någon varit med om samma fenomen som jag,
har en sv 650 -01, i sommras när vi åkte hem från Svineriet :yoparty
så regnade det en hel del kan man säga. När det regnade som mest så började hojen gå konstigt helt orkeslös, tänkte att det va bensinslut men icke.
När man frikopplade och varvade va det inga problem men när man körde så bara blurrade det i den, när det sen blev torrt väglag så gick den ordentligt igen, efter en bit regnade det igen så hände samma grej igen, för att sen bli riktigt igen när det blev torrt :confused:
Har inte kört nåt mer i regn sen dess bara varit lite blött på vägen.
Kan det va så att det kommer vatten nånstans där det inte ska vara?
 
någon som har några tips och ideer om hur man bygger om bakdelen på 03:orna... snygga, billiga undertrays(?) osv fullt med den där stora "packethållaren" bakpå :rolleyes:
 
Åttiettan skrev:
Tjena!! Tänkte höra om någon varit med om samma fenomen som jag,
har en sv 650 -01, i sommras när vi åkte hem från Svineriet :yoparty
så regnade det en hel del kan man säga. När det regnade som mest så började hojen gå konstigt helt orkeslös, tänkte att det va bensinslut men icke.
När man frikopplade och varvade va det inga problem men när man körde så bara blurrade det i den, när det sen blev torrt väglag så gick den ordentligt igen, efter en bit regnade det igen så hände samma grej igen, för att sen bli riktigt igen när det blev torrt :confused:
Har inte kört nåt mer i regn sen dess bara varit lite blött på vägen.
Kan det va så att det kommer vatten nånstans där det inte ska vara?

Har läst om liknande problem på sv:n. Tror det kan komma in fukt i främre tändstifthålet och ställa till oreda.

Läs detta: Am I Running on One Cylinder? (or what riding in the rain really did)
It has been the experience of myself, and several other owners of X model SV's (non-fairing), that riding in heavy rain can impair your SV. It seems that the spark plug on the front cylinder is not properly sealed and can allow water to seep in. The symptoms are weak response from the throttle, loss of torque and horse power, and/or lurching under constant throttle. While annoying, this doesn't appear to damage the engine permanently and can be cleared up relatively easily.

Method #1
Ride the bike until symptoms go away.

This can take awhile (it lasted about 90 minutes for me) and is very annoying.

Method #2
Start wrenching.

1) Remove the horn from the front of the bike. Just take off the screws so you can move it out of the way, you don't need to disconnect the wires.

2) Remove the three screws holding the radiator in place. You don't have to remove the hoses, as you can move the radiator a bit with them still attached, though it will make accessing the spark plug a bit harder.

3) Disconnect the wire from the spark plug.

4) Now you can either use a can of compressed air to blow out the water or let it sit and dry up naturally. I use a combination of both, blowing, letting it sit for an hour or so, and then blowing it once more.

5) Put everything back together.

6) Start the bike and let it run for a few minutes, it might make some odd sounds as the front cylinder begins to fire again, don't worry you're almost home.

7) Take it for a test ride and savor the results.
 
Åttiettan skrev:
Tjena!! Tänkte höra om någon varit med om samma fenomen som jag,
har en sv 650 -01, i sommras när vi åkte hem från Svineriet :yoparty
så regnade det en hel del kan man säga. När det regnade som mest så började hojen gå konstigt helt orkeslös

Det är som sagt främrecylindern som slutar gå pga vatten ner i tändstiftshålet. Det sitter en gummi tätning runt tändkabel som skall skydda för vatten, men sitter den det minsta skevt så rinner det ner vatten i hålet.
Och då tänder den inte. Så se till att det sitter ordentligt, jag har också råkat ut för det.

/Dan
 
Ramnummer?

Kollade lite på mitt ramnummer och tänkte jämföra det med de tabeller som finns i Haynes-mekboken, jag blir inte klok på siffrorna.

Mitt ramnr är JS1AV111300100294

I boken finns det en tabell med "UK models" och en med "US models"

Min hoj är svensksåld, är det då en UK modell? En -99:a ska då ha ramnr JS1AV111200100001 och fram till JS1AV111200101205, varför är inte min med? Har vi speciella nummer i Sverige?
 
Kan nån snabbt kolla serviceintervallerna på en -02 åt mig?
Sitter på jobbet nu och vill ha reda på intervallerna.
TACK!
 
Har säkert besvarats tidigare, men jag orkar inte :näsblod sila sökresultaten då det är ett så vanligt förekommande ämne;

Vad får ni pröjsa i försäkring för era SV 650?

Jag går i köpetankar då jag kan få en ny SV för dryga 60k, otroligt bra pris.

Alternativet är en Honda VTR 1000F, som tack vara Hondas nya försäkringar bara kostar 6200:- hel/hel.

Jag skickade en förfrågan till IF m.fl. tidigare i vintras, då fick jag priser från mellan 68000 och 140000 hel/hel för en SV650S -03 (!) :kocko :3freak

Är 25 år och bor i Malmö (Zon 1).
 
xyx skrev:
Har säkert besvarats tidigare, men jag orkar inte :näsblod sila sökresultaten då det är ett så vanligt förekommande ämne;

Vad får ni pröjsa i försäkring för era SV 650?

Jag går i köpetankar då jag kan få en ny SV för dryga 60k, otroligt bra pris.

Alternativet är en Honda VTR 1000F, som tack vara Hondas nya försäkringar bara kostar 6200:- hel/hel.

Jag skickade en förfrågan till IF m.fl. tidigare i vintras, då fick jag priser från mellan 68000 och 140000 hel/hel för en SV650S -03 (!) :kocko :3freak

Är 25 år och bor i Malmö (Zon 1).

betalar 6000kr halv/hel hos if i malmö, 27år. min är en -02
 
Last edited:
xyx skrev:
Har säkert besvarats tidigare, men jag orkar inte :näsblod sila sökresultaten då det är ett så vanligt förekommande ämne;

Vad får ni pröjsa i försäkring för era SV 650?

Jag går i köpetankar då jag kan få en ny SV för dryga 60k, otroligt bra pris.

Alternativet är en Honda VTR 1000F, som tack vara Hondas nya försäkringar bara kostar 6200:- hel/hel.

Jag skickade en förfrågan till IF m.fl. tidigare i vintras, då fick jag priser från mellan 68000 och 140000 hel/hel för en SV650S -03 (!) :kocko :3freak

Är 25 år och bor i Malmö (Zon 1).
Kolla Bilsport och mc brorsans försäkring där är billig 3900 hel hel, han är dock 30år och bor inte i zon 1.
 
Tack för svaren.

Risk för att det blir rätt dyrt då i alla fall tydligen..

-dB_mike, hos vilket bolag försäkrar du?


Nån som kan tänka sig att låna ut regnummer till en -03-05? :)
 
xyx skrev:
Tack för svaren.

Risk för att det blir rätt dyrt då i alla fall tydligen..

-dB_mike, hos vilket bolag försäkrar du?


Nån som kan tänka sig att låna ut regnummer till en -03-05? :)

if, dom var dom enda som godkände att jag hade hojen på gatan.
 
xyx skrev:
Tack för svaren.

Risk för att det blir rätt dyrt då i alla fall tydligen..

-dB_mike, hos vilket bolag försäkrar du?


Nån som kan tänka sig att låna ut regnummer till en -03-05? :)


Du har en -03 i lådan.
Nyaste modellen får du nummer av suzuki på.
Kolla deras hemsida.
 
Tackar!

Har kollat lite mer nu, kommer inte under 13000 för halvförsäkring.

Det får bli VTR för min del... Om inte Suzuki får till en deal liknande Honda/Triumph/BMWs.
 
xyx skrev:
Tackar!

Har kollat lite mer nu, kommer inte under 13000 för halvförsäkring.

Det får bli VTR för min del... Om inte Suzuki får till en deal liknande Honda/Triumph/BMWs.

Är du seriös jag ger 5000 ungefär för helförsäkring hos bilsport mc.

Eller blir den nya modellen så mycket dyrare att försäkra?
 
Årsmodell??

Hej, ska åka och kolla på hoj till tjejen i dag. http://www.blocket.se/view/4416229.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

Min fråga är nu: Är det verkligen en -01?
Den har samma färg som min -99:a och vad jag kan förstå så fanns bara den ljusblå 1999. Tänkte kolla färgen på cylindrarna också för de var ju svarta de första åren, men silvriga senare. Min teori om årsmodellen är att den är importerad och fått en uppskattad årsmodell, men isf borde det ju finnas prutmån (-99=billigare än -01)
Kan man på något sätt kolla årsmodellen genom ramnummret? Försökte jämföra min egen hojs ramnr. med haynes mekhandbok, men får inte ut nåt av det. Någon som vet nåt annat sätt att kolla årsmodellen. Vad finns det för skillnade mellan 99 och 01? /tack på förhand Ola
 
sir Urban skrev:
Är du seriös jag ger 5000 ungefär för helförsäkring hos bilsport mc.

Eller blir den nya modellen så mycket dyrare att försäkra?

Ett fordon har "nytillägg" om det är nyare än 3 år.
När fordonet blivit 3 år så sjunker det kraftigt.
Var nästan halva priset förra året för mig om jag hade valt en 01:a isf min 03:a. Fick pröjsa en dryg tusing i månaden för halv, medan polaren pröjsade kring 600:- för sin 01:a, och då är han 2 år yngre.
 
ola_sandin skrev:
Hej, ska åka och kolla på hoj till tjejen i dag. http://www.blocket.se/view/4416229.htm?caller=hll_s&l=0&c=1&city=0

Min fråga är nu: Är det verkligen en -01?
Den har samma färg som min -99:a och vad jag kan förstå så fanns bara den ljusblå 1999. Tänkte kolla färgen på cylindrarna också för de var ju svarta de första åren, men silvriga senare. Min teori om årsmodellen är att den är importerad och fått en uppskattad årsmodell, men isf borde det ju finnas prutmån (-99=billigare än -01)
Kan man på något sätt kolla årsmodellen genom ramnummret? Försökte jämföra min egen hojs ramnr. med haynes mekhandbok, men får inte ut nåt av det. Någon som vet nåt annat sätt att kolla årsmodellen. Vad finns det för skillnade mellan 99 och 01? /tack på förhand Ola

De ändrade fjädringen nåt år kommer inte ihåg vilket år men jag skulle gissa 01 eller 02?

Cylindrarna är svarta på min 00a.
 
spaceman skrev:
Ett fordon har "nytillägg" om det är nyare än 3 år.
När fordonet blivit 3 år så sjunker det kraftigt.
Var nästan halva priset förra året för mig om jag hade valt en 01:a isf min 03:a. Fick pröjsa en dryg tusing i månaden för halv, medan polaren pröjsade kring 600:- för sin 01:a, och då är han 2 år yngre.


Är det så illa verkligen men nämndes det inte 13000 tusen eller nåt ovan för SV 650 tycker det verkar hutlöst även om den sjunker efter tre år....
 
sir Urban skrev:
De ändrade fjädringen nåt år kommer inte ihåg vilket år men jag skulle gissa 01 eller 02?

Cylindrarna är svarta på min 00a.

tror det var -02 som det kom ställbara fjädrar i gaffeln.

Nån som vet vilken färg det var på cylindrarna -01?
 
Back
Top