SV-Tråden!

ola_sandin skrev:
tror det var -02 som det kom ställbara fjädrar i gaffeln.

Nån som vet vilken färg det var på cylindrarna -01?

Enligt mcpoolen.se så har 01 gråa cylindrar. Det fanns en blå modell 01.

Tror det är ganska tillförlitliga uppgifter där i det här fallet då 00an har svarta men inte 01an.

Lycka till med köpet.
 
sir Urban skrev:
Är det så illa verkligen men nämndes det inte 13000 tusen eller nåt ovan för SV 650 tycker det verkar hutlöst även om den sjunker efter tre år....

drygt 1000 i månaden är ungefär 13000 om året.
 
Jaha, nu vart det tyst.
En liten fråga att ta upp igen, hur fort går en SV egentligen?

Min gör 213km/h enligt mätaren, och 203km/h enligt gps, och då är den helt orginal på motorsidan.
Ska bli intressant att se om ett sportavgas kan påverka den hastigheten något.
 
spaceman skrev:
Jaha, nu vart det tyst.
En liten fråga att ta upp igen, hur fort går en SV egentligen?

Min gör 213km/h enligt mätaren, och 203km/h enligt gps, och då är den helt orginal på motorsidan.
Ska bli intressant att se om ett sportavgas kan påverka den hastigheten något.

Har varit uppe i 200km/h ett par gånger(mätarfart och cykeldatorfart), kanske går att trycka ut några kilometer till...
 
Jag hade en hel flygraka till mitt förfogande.
Den lutade dock minimalt uppåt i vindens riktning.
Tappade 2km/h om jag körde i medlut, så jag tror medvinden och motlutet tar ut varandra ungefär..
 
spaceman skrev:
Jag hade en hel flygraka till mitt förfogande.
Den lutade dock minimalt uppåt i vindens riktning.
Tappade 2km/h om jag körde i medlut, så jag tror medvinden och motlutet tar ut varandra ungefär..

Inför besiktningen satte jag på orginalavgas och provade att maxa, ca 190+ med förgasare inställda för slipon:et, vet dock ej om förgasarna är opptimerade för mitt slipon, men det låter gött och rör på sig hyffsat.:yoparty
 
ola_sandin skrev:
Inför besiktningen satte jag på orginalavgas och provade att maxa, ca 190+ med förgasare inställda för slipon:et, vet dock ej om förgasarna är opptimerade för mitt slipon, men det låter gött och rör på sig hyffsat.:yoparty

Lite jobbigt detta med att man har insprutning och inte kan justera själv.
Får se om det blir att bänka den efter avgasbyte, och mappa om.
 
spaceman skrev:
Lite jobbigt detta med att man har insprutning och inte kan justera själv.
Får se om det blir att bänka den efter avgasbyte, och mappa om.

Jag har ju den gamla modellen med förgasare, men orkar inte krångla med fin inställningarna. Huvudsaken är att den inte går för magert eller märkbart slött.
 
Tror inte jag får några sånna problem, tror dock att det säkert finns iaf en häst att hämta ur hagen om man mappar om den med nytt blås och luftfilter
 
Premiärturen!!

Provstartade hojen i dag för första gången i vinter.:kär Jäklar vad kul det var att köra, och sicket acc det var i den. Alla hästar var nog utvilade för det var knappt man vågade gasa fullt (så kändes den inte i höstas):Rockbanan I helgen ska det servas sen ska det kopplas lite blinkers och sen är jag redo för säsong -05 :squid
 
Jag skulle behöva peta på ett slipon del- eller helsystem på min innan säsongen, men vet inte riktigt vad det kommer att bli.
Lutar åt antingen ett ART slipon, ett GPR 3/4 eller ett Yushimura eller Akrapovic helsystem.
De två senare ifall jag hittar en bra sida med bra priser i USA. Här är det alldeles för mycket pengar för att det ska vara värt det, men beställer man därifrån kan det kanske löna sig.
 
Service

I dag har jag plockat ner hojen för ventiljustering. Kunde konstatera att alla ventiler utom en behövdes ställas om.:gnissla Alla håller sig visserligen inom toleranserna, men vill vara på säkra sidan så det är lika bra att justera när allt redan är nerplockat. Har tagit lite bilder, om det finns intresse kan jag lägga ut några med beskrivning.:fakta
 
ola_sandin skrev:
I dag har jag plockat ner hojen för ventiljustering. Kunde konstatera att alla ventiler utom en behövdes ställas om.:gnissla Alla håller sig visserligen inom toleranserna, men vill vara på säkra sidan så det är lika bra att justera när allt redan är nerplockat. Har tagit lite bilder, om det finns intresse kan jag lägga ut några med beskrivning.:fakta

visst finns intresse.
har du haft problem med kamkedjesträckaren?
jag misstänker att min är kass. börjar skramla efter att man varvat ur hojen.
 
ola_sandin skrev:
I dag har jag plockat ner hojen för ventiljustering. Kunde konstatera att alla ventiler utom en behövdes ställas om.:gnissla Alla håller sig visserligen inom toleranserna, men vill vara på säkra sidan så det är lika bra att justera när allt redan är nerplockat. Har tagit lite bilder, om det finns intresse kan jag lägga ut några med beskrivning.:fakta
Pysslade med samma sak i torsdags men har bara hunnit med bakre cylindern än så länge. Alla fyra ventiler där låg på nedre delen av tillåtna värden. :tummenupp
Förhoppningsvis är det lika positivt på främre cylindern.
Lyckades glömma minneskortet i datorn men från nästa (s)meksession blir det fotodokumenterat.

Hojen är en 01:a med 2000 mil på mätaren.
 
-dB_mike skrev:
visst finns intresse.
har du haft problem med kamkedjesträckaren?
jag misstänker att min är kass. börjar skramla efter att man varvat ur hojen.

Ok, ska försöka fixa lite bilder på meket.
Nej jag har inte haft några problem med kamkedjesträckaren.
 
Mek

Här kommer en liten beskrivning på hur jag har gått till väga...

Tog bort framsidokåporna, sadel, tank, tuta, kylare, tändstift, ventilkåpor och skruvarna på magnetkåpan.

-Framsidokåpa
panelen innanför backspeglarna, backspeglarna, de skruvar som sitter på sidan av kåpan, en liten skruv som sitter i en "gäl" framtill i kåpan, blinkers fram(kanske har glömt nåt) sedan drog jag bara kåpan utåt.

-Sadel
två skruvar.

-Tank
två skruvar (framme vid styrkronan) två skruvar bakom tanken (12mm) lossade en slang på vänstersida under tanken, en slang på höger sida, en sladd under/bakom tanken, en slang under/bakom tanken. Med andra ord tre slangar och en sladd.

-Tuta
En skruv i ramen framför kylaren, drog ut sladdarna.

-Kylare
Tappade ut kylvattnet genom avtappningsskruven (höger sida av motorn) öppnade påfyllningslocket, lossade den tjocka slangen på vänster och höger sida av kylaren, den tunna slangen som är för avrinning, kontakterna till fläkt och den där sensorn (kommer inte på vad den heter) lossade skruvarna runt kylaren och lyfte bort den.

-Tändstift

-Ventilkåporna
tre skruvar och sen var dom loss

-Skruvarna på magnetkåpan (för att dra runt motorn)

Sen var det bara att dra runt motorn så att främre cylindern stod i TDC (finns en markering "F" på svänghjulet)och att nockarna på kammen stod från varandra. Gjorde på samma sätt på bakre cylindern, men då drog jag svänghjulet till läge "R" och såg till att kammarna stod rätt.

I nuläget har jag inte gjort mer, men återkommer när jag har lyft kammarna och mätt shimsen.

ps. hoppas nån fattar min dåliga beskrivning. Det är inte så svårt att justera ventilerna som man kan tro, en mekhandbok är dock en bra investering.
 

Bifogat

  • service1.JPG
    service1.JPG
    94.8 KB · Visningar: 123
  • service2.JPG
    service2.JPG
    93.8 KB · Visningar: 132
Last edited:
-dB_mike skrev:
vad har du för mekbok? är den på svenska?

Det är Haynes mekhandbok och den är på engelska. Är själv ganska kass på engelska, men språket som används är lättförståligt och kompletteras med bra bilder. Ofta vet man ju på ett ungefär hur man ska gå till väga och då är det ju bara att dubbelkolla i boken. Där står allt man behöver veta.
 
Back
Top