SV-Tråden!

spok skrev:
Är det Sthlm så kostar det 2300 utan delar på AVA.
Gjorde min 2400-milaservice på en mc-butik i Västerås. Dom tog ca 2300 MED delar (om jag minns rätt). Dom var bra mycket billigare än butikerna i Sthlm.
 
tätning...

Ni som har slip on monterat på era SV, har ni tätat era skarvar på något sätt?? I så fall, har ni något medel att rekomendera? :confused: De jag har sett är sånt som stelnar, men jag vill kunna ta i sär det enkelt igen..
 
kihlen skrev:
Ni som har slip on monterat på era SV, har ni tätat era skarvar på något sätt?? I så fall, har ni något medel att rekomendera? :confused: De jag har sett är sånt som stelnar, men jag vill kunna ta i sär det enkelt igen..
testa samma typ av mjuka metall ring som sitter orginal i delningen efter katten och en slangklämma på utsidan
 
johanp skrev:
testa samma typ av mjuka metall ring som sitter orginal i delningen efter katten och en slangklämma på utsidan

ja vet inte vad du menar riktigt.. röret är trätt över det avkapade och åtraget med en klamma, men det lyckas ändå pysa ut lite avgaser...

I instruktionen stod det att man skulle täta med någon sorts "högtemperatur tålig koppar silikon" eller nått liknande.. Va?? Inte för att det har någon större betydelse men ändå...
 
kihlen skrev:
ja vet inte vad du menar riktigt.. röret är trätt över det avkapade och åtraget med en klamma, men det lyckas ändå pysa ut lite avgaser...

I instruktionen stod det att man skulle täta med någon sorts "högtemperatur tålig koppar silikon" eller nått liknande.. Va?? Inte för att det har någon större betydelse men ändå...

Har du precis satt på det eller har det läckt länge? Mitt läckte också i början men nu så funkar det super.. när det blev varmt och stelnade lite.. å så kan man efterdar lite.. men det behövde inte jag.. annars kolla på mekonomen eller biltema... de kan ha nått? Lycka till!
 
kihlen skrev:
Ni som har slip on monterat på era SV, har ni tätat era skarvar på något sätt?? I så fall, har ni något medel att rekomendera? :confused: De jag har sett är sånt som stelnar, men jag vill kunna ta i sär det enkelt igen..

Det enda jag gjorde när jag satte på mitt Arrows var att ha lite avgastätpasta på skarven vid bakre cylinderns klamma och den från främre.
Där jag kapade originalt har jag ingenting. Fick trä det nya röret i det kapade men jäddrar vad trångt det var. Fick ta och slå i det med en klubba och träbit, så nu sitter det inne i orignalet och mellan det där perforerade innerröret. Fjädern som monterades fick jag sträcka ut som attans för att nå fram till där den skulle fästas. Verkar vara rätt tätt för ser inga sotstrimmor eller så vid skarven. sliponet är också bara påträtt och fastsatt med fjäder. Blev nog bra för handalren jag köpte det av tyckte det såg bra ut sen.
 
Swedish Viper skrev:
Det enda jag gjorde när jag satte på mitt Arrows var att ha lite avgastätpasta på skarven vid bakre cylinderns klamma och den från främre.
Där jag kapade originalt har jag ingenting. Fick trä det nya röret i det kapade men jäddrar vad trångt det var. Fick ta och slå i det med en klubba och träbit, så nu sitter det inne i orignalet och mellan det där perforerade innerröret. Fjädern som monterades fick jag sträcka ut som attans för att nå fram till där den skulle fästas. Verkar vara rätt tätt för ser inga sotstrimmor eller så vid skarven. sliponet är också bara påträtt och fastsatt med fjäder. Blev nog bra för handalren jag köpte det av tyckte det såg bra ut sen.


Riktigt så jobbigt var det inte att montera mitt.. det pyser ut lite där ljuddämparen är trädd över mellanröret. Får väl ta och köpa lite vanlig avgaspasta och täta med.. ha de´ :3freak
 
2 frågor

Hej svejs SV-tråden

Jag har två frågor jag skulle behöva svar på av de som kan och vet.

1)
Min SV har gått 1800 mil och redan nu knackar en ventil i främre cylindern, killen på verkstaden sa att det inte gör något så länge den inte börjar knacka mer och han sa också att det hördes inte som om det var något lager eller liknande. Är det vanligt att ventilerna redan nu börjar låta och är det okej att vänta ett tag att justera då ekonomin är kass nu :-)

2)Det finns en fläkt bakom kylaren, när och hur fungerar denna då jag aldrig ser den gå?
 
flierman skrev:
Hej svejs SV-tråden

2)Det finns en fläkt bakom kylaren, när och hur fungerar denna då jag aldrig ser den gå?

Enligt min Clymerbok så ska fläkten gå på vid 96C och slå av vid 91C men ut och kör en het dag som nu och kör lite hårdare på slutet. Väl hemkommen låter du den stå på en 5 min. Gasa lite och lyssna på det underbara ljudet så kommer fläkten snart på. Så gjorde jag här om dagen och det är enda gången fläkten gått igång för mig som jag märkt.
 
Swedish Viper skrev:
Enligt min Clymerbok så ska fläkten gå på vid 96C och slå av vid 91C men ut och kör en het dag som nu och kör lite hårdare på slutet. Väl hemkommen låter du den stå på en 5 min. Gasa lite och lyssna på det underbara ljudet så kommer fläkten snart på. Så gjorde jag här om dagen och det är enda gången fläkten gått igång för mig som jag märkt.
Min fläkt slår på när jag fiskör på 30-sträckor och utomhustemperaturen är över 20 grader.
 
Tre frågor:

1. Min kära SV650S -99 vibrerar nåt alldeles väldigt. HELA hojen vibrerar men mest känns det i sadeln vid höga varvtal. Vibrationerna ökar i frekvens med motorvarvet. Är detta normalt för en SV (med över 4000 mil på mätaren)? Om inte, vad kan vara fel? Motorfästen? Den har varit vurpad så man är ju lite skraj för att det kan vara nåt med ramen...?

2. Det knäpper till i styrhuvudet när jag bromsar med frambromsen. Nåt lager som kan vara slut?

3. Frambromsen är ganska dålig (utan att beläggen är slut). Känns nästan svampig. Är det nån idé att skaffa nya bromsslangar, typ stålomspunna? Annat tips?

/T
 
Last edited:
Neb Jones skrev:
Det knäpper till i styrhuvudet när jag bromsar med frambromsen. Nåt lager som kan vara slut?

Har du ljudet när du står still och bromsar och (juckar) med framfädringen?...
Det är inte så att att det är bromskivorna som låter ? Jag trodde också att det va något lager på min först ?
/Dan
 
Acewell-mätare

Hej.
Är det någon som vet ifall mätarna från acewell fungerar på en sv650?
Det är väl mest tankmätaren jag undrar över, då det står att det krävs en givare som arbetar mellan 0-100 OHM.
Jag har inte hittat någon information om vad sv650 har för slags givare.

Originalmätarna vart illa demolerade av ett dike :(
 
WestW: jag kör 180/55-17" Avon på min SV -00
tycker hojen blev stabilare än innan, men det är
inte riktigt bra.. pga fälgen är på gränsen till för smal så
det blir lite päron form på däcket men men jag är mycket
nöjd!! :)
 
DeeA skrev:
WestW: jag kör 180/55-17" Avon på min SV -00
tycker hojen blev stabilare än innan, men det är
inte riktigt bra.. pga fälgen är på gränsen till för smal så
det blir lite päron form på däcket men men jag är mycket
nöjd!! :)

Tack.

Blir nog till att testa då det brukar vara svårt att hitta bankörda 160 däck.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top