SV-Tråden!

&00mila

Dreas skrev:
Det är bra att göra servicen under garantitiden på verkstad. DÅ kan de inte klaga.
Själv gör jag all service själv. Men det är ju inte så mycket man behöver göra. olja + div filter + ev. tändstift. Men nu har jag kommit till en punkt där man enligt serviceboken ska göra en EVENTUELL ventiljustering. Denna service skulle kosta en slant. Hojen har alltså gått 2400 mil snart. Detta helt klockrena mil trots det. Jag tror till och med att orginal bromsbelägg är kvar i fram. Men jag har däremot bytt bak för några veckor seden. Lite mysko tycker jag allt att det är. Drivpaketet är orginal. Inte en slitet. Det verkar som om prylarna håller bra.

Är det Sthlm så kostar det 2300 utan delar på AVA.
 
Ekberg skrev:
Till vilken nytta då? bara besvärligt på en hoj...

Varför skulle det vara besvärligare på en hoj? Man kan skvätta i åtminstone 25-30% E85 i vilken modern motor som helst.
 
Coola Ola skrev:
Varför skulle det vara besvärligare på en hoj? Man kan skvätta i åtminstone 25-30% E85 i vilken modern motor som helst.


jojo men tanken rymmer bara 16 liter.
Jag tycker bara att det känns lite överambitiöst att först tanka bensin och sedan byta pump för att hälla i 4 liter E85. sen så skall ju hojen tankas var 20-25 mil.

Men jag kanske bara är lat.
 
Ekberg skrev:
jojo men tanken rymmer bara 16 liter.
Jag tycker bara att det känns lite överambitiöst att först tanka bensin och sedan byta pump för att hälla i 4 liter E85. sen så skall ju hojen tankas var 20-25 mil.

Men jag kanske bara är lat.

Jag tänkte man kunde lura ur den lite mer effekt! Billigt trim! :-)

Jag slog i ca 40% etanol i biltanken igår kväll (BMW E46), och jag märkte ingen skillnad , varken upp eller ner. Men plånboken tyckte om det!
 
Jag har tankat min Saab 9000 med 80% E46 o det blev ju billigt o tanka men det gick åt mera soppa åxå ,, ca:20-25% mera så det jämnade ut sig så att säga ,,
snacka med han som kör bromsbänken på Kenneth´s motor i E-tuna om att vicka i det i hojjen ,, inga problem tyckte han ,, 20-30% är ok ,, bättre klipp får man åxå ,,, har man sedan en powercommander så kan man ju mappa för det åxå :banana

duckie skrev:
Jag tänkte man kunde lura ur den lite mer effekt! Billigt trim! :-)

Jag slog i ca 40% etanol i biltanken igår kväll (BMW E46), och jag märkte ingen skillnad , varken upp eller ner. Men plånboken tyckte om det!
 
Coola Ola skrev:
Man kan skvätta i åtminstone 25-30% E85 i vilken modern motor som helst.

Visst går det. Men inte så bra alltid. Ordinarie soppan har ett lambda-1 på 14.4:1 (5% etanol) E85 har runt 9.86. En mix av 70% ordinarie soppa med 30% E85 ger ett lambda-1 på 13.04. Det är 9.7% skillnad och systemet måste öka soppamängden med den faktorn för att behålla samma bränn. Kör man med smalbands-sensor så sköter den det såklart och allt är frid och fröjd tills man ger mer gas än runt 30-40% och/eller högre varv än runt 3-4000. Över det området träder closed loop-funktionen ur på de flesta EFI-hojar. Den går däröver efter hårdkodade mappar som är skrivna för ett annat bränsle. Det innebär då en 9.7-procentig magring, rakt av - vilket inte är så önskat kanske. Har man ingen sensor alls så får man motsvarande magring i samtliga gas- och varvtalskombinationer.

"vilken modern motor som helst" är en fras som mackpersonalen säger till deras kunder.(typ) De kanske inte frågar kunderna på Statoil - kör du closed loop eller open? :hihi
 
#Olsson# skrev:
Visst går det. Men inte så bra alltid. Ordinarie soppan har ett lambda-1 på 14.4:1 (5% etanol) E85 har runt 9.86. En mix av 70% ordinarie soppa med 30% E85 ger ett lambda-1 på 13.04. Det är 9.7% skillnad och systemet måste öka soppamängden med den faktorn för att behålla samma bränn. Kör man med smalbands-sensor så sköter den det såklart och allt är frid och fröjd tills man ger mer gas än runt 30-40% och/eller högre varv än runt 3-4000. Över det området träder closed loop-funktionen ur på de flesta EFI-hojar. Den går däröver efter hårdkodade mappar som är skrivna för ett annat bränsle. Det innebär då en 9.7-procentig magring, rakt av - vilket inte är så önskat kanske. Har man ingen sensor alls så får man motsvarande magring i samtliga gas- och varvtalskombinationer.

"vilken modern motor som helst" är en fras som mackpersonalen säger till deras kunder.(typ) De kanske inte frågar kunderna på Statoil - kör du closed loop eller open? :hihi

men om man då inte har katalysator överhuvudtaget, som på min 320 -85, den är ju insprutare, men om där sitter nåt chip som styr vette tusan. eller om man har förgasare o ingen kat som på hojen, sv650s-02
skulle det funka i något av dessa fall?
 
-dB_mike skrev:
men om man då inte har katalysator överhuvudtaget, som på min 320 -85, den är ju insprutare, men om där sitter nåt chip som styr vette tusan. eller om man har förgasare o ingen kat som på hojen, sv650s-02
skulle det funka i något av dessa fall?

På något sätt måste mängden soppa ökas. T ex med större munstycken på förgasar-hoj. För FI-motorer med höjt soppatryck, justering med soppa-kontroller eller lambdasensor som läser halten syre och kan krana-på därefter.

Det är inte omöjligt att din 320 -85 läser läget(lambda-sensor) samt korrigerar sprutet i enlighet och vid samtliga gaslägen/rpm-kombinationer. Jag har ingen aning. Det är olika från modell till modell. Om den gör det så bör du få en helt opåverkad förbränning överallt och allt är bra. (Kolla i manualen om du har någon sensor) På många MC är det garanterat inte så, förutom vid cruise-varv och cruise-trottellägen. Men eftersom din 320 inte har kat - gissar jag att den inte heller har en lambda-sensor.
 
Tjena alla boys and girls!

Här kommer en bild på Hellas/Min Sv.
:yoparty :rofl
 

Bifogat

  • sv.jpg
    sv.jpg
    73 KB · Visningar: 142
Snabb fråga!

Hur hög är sv 650 i sadelhöjd :va , har provat kompisars men når inte ner :( men Mc-kompaniet få in en silver 03 nästa vecka som de kan sänka 2,5 cm med den sänkningssatsen som de har, de kände även en som kan gröpa ur sadeln..

Hoppas att det räcker :gnissla, då får jag en liten miniversion av våran fd sv 1000). :banana

Annars får man leta vidare efter en Hornet eller köpa ett Monster som de även har inne just nu.
 
Orkar inte leta, är det någon som vet var men kan köpa ett DB-kåpglas i stockholm. MC-poolen verkar ha MRA men det är tydligen ganska lång leveranstid... Om någon dessutom har bilder på ett som sitter på en SV så blir jag ännu gladare (oavsett om det går att köpa i Stockholm eller ej)!

EDIT: Behöver ju inte vara i Stockholm såklart men på ett avstånd så att man kan ta hojen dit iaf.
 
Last edited:
Jonaz_STHLM skrev:
Orkar inte leta, är det någon som vet var men kan köpa ett DB-kåpglas i stockholm. MC-poolen verkar ha MRA men det är tydligen ganska lång leveranstid... Om någon dessutom har bilder på ett som sitter på en SV så blir jag ännu gladare (oavsett om det går att köpa i Stockholm eller ej)!

EDIT: Behöver ju inte vara i Stockholm såklart men på ett avstånd så att man kan ta hojen dit iaf.

Din MC, Ava och Mc Varuhuset har, tror att det är powerbronze, kostar 1100kr
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top