SV-Tråden!

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Ohoj kära hojåkare!

Har inget körkort ännu, men det är halvvägs, och väntar på våren.. Men jag slog till och köpte min första hoj nu.. en SV 650 N.. -99..

Tänkte åka och kolla på den först, men 40 mil, vinter och inget kort gör att jag bara skulle kunna tittat, så jag tog en beskrivning över telefon och den skulle tydligen vara i toppskick.. ett litet skrap i storlek av en 50-öring på en lackad bakdel, och lite skrap på ett ställe på störtbågen, annars i mycket fint skick.. så jag köpte den över telefon.. :tungan

Annonsen på blocket

Kycklingen.jpg


Nu till funderingarna...
Det står att det är en -99'a, men när jag väl fick reg-nr efter köp slog jag upp den i fordonsregistret och slogs av två saker.. Det står -00.. och att den aldrig varit i trafik i sverige..
Efter ett samtal till vägverket så fick jag reda på att den var importerad av företaget, nyregistrerad i sverige, och nybesiktigad..
Och efter att ha läst lite om årsmodellerna, kollat bilder på -99'or och -00'or så måste jag säga att det ser mer ut som en årsmodell -00..

Och slutligen till frågorna..
- Kan det vara en modell -00 eller är det en modell -99?
- Det finns störtbåge, men finns det andra saker som inte är standard på den som ni kan se på bilderna? Vad är det för hålad metallbit som sitter över avgasröret.. har inte sett någon sådan på någon annan sv650 jag sett.. PS, har inte sett den på riktigt ännu.. ska hämta den om en månad..

.. Hej alla fressten!!! :banana
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Nu till funderingarna...
Det står att det är en -99'a, men när jag väl fick reg-nr efter köp slog jag upp den i fordonsregistret och slogs av två saker.. Det står -00.. och att den aldrig varit i trafik i sverige..
Efter ett samtal till vägverket så fick jag reda på att den var importerad av företaget, nyregistrerad i sverige, och nybesiktigad..
Och efter att ha läst lite om årsmodellerna, kollat bilder på -99'or och -00'or så måste jag säga att det ser mer ut som en årsmodell -00..

Och slutligen till frågorna..
- Kan det vara en modell -00 eller är det en modell -99?
- Det finns störtbåge, men finns det andra saker som inte är standard på den som ni kan se på bilderna? Vad är det för hålad metallbit som sitter över avgasröret.. har inte sett någon sådan på någon annan sv650 jag sett.. PS, har inte sett den på riktigt ännu.. ska hämta den om en månad..

.. Hej alla fressten!!! :banana

Går det verkligen att se någon skillnad mellan 99-00?
Den hålade metallbiten ser ju ut som ett fäste för centralstödet som
inte är original på någon SV.
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Svarta fälgar.. :) Så mycket vet jag.. finns antagligen fler kännetecken..

Från sv650.org :
"The light blue colour was replaced with a darker blue and the wheels got painted in graphite black."

1999_SV650_red_side_600.jpg


2000_SV650_red_side_640.jpg
 
Last edited:

Soder1

Tjena!
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Ö-vik
Hoj
Suzuki sv650
Hejsan alla Sv åkare!
Skulle vara skönt att få komma ut på vägarna nu snart!
Men först vill man ju fräscha upp hojen lite och jag undrar ifall det är någon som vet vart man kan köpa eller få tag på ensitcuts,blinkers och dylikt till sin sv650s -05.

Hare göttt!!!// André
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Hejsan alla Sv åkare!
Skulle vara skönt att få komma ut på vägarna nu snart!
Men först vill man ju fräscha upp hojen lite och jag undrar ifall det är någon som vet vart man kan köpa eller få tag på ensitcuts,blinkers och dylikt till sin sv650s -05.

Hare göttt!!!// André

Jag har köpt Suzukiorginal...
s-racing har mycket.
Annars så kan du u bläddra igenom dena tråd och får var på i princip allt.:tummenupp
 

havresson

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-00 Suzuki SV650
växelstrul

Hej hej...
Jag ramlade just in här och har verkligen ingen ork att läsa igenom över hundra sidor för att se om frågan dykt upp tidigare, sorry...hoppas det är lugnt. :clown

Jag har strul med växlingen på min sv650 -00.
Problemet är att jag inte kan växla ner en växel i taget utan är tvungen att växla ner till ettan för att sen gå till den jag vill ha...förstår?
Det händer inte jämt men väldigt ofta. Jag har lärt mig ett sätt hantera det, men vad är det för fel? Har hört att det kan vara oljan..
What to do, help please

toodles!
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Alltså seriöst.. min MC-historia än så länge.. Det gäller den gula ett par inlägg tidigare..

Enligt annonsen på blocket är det en "SV650 -99 N" .. Köpte den över tel och fick reg-nr då.. Kollade upp den och det visade sig att den var importerad precist .. 0 ägare i sverige..
Analyserar den enda bilden jag har (den ovan) och ser att det är svarta fälgar vilket fanns på -00 modellen för att fira millenieskiftet..
Fick kvitto idag, där står det att det är en "SV 650 S" .. analyserar vidare bilden och ser på detaljerna och då är fotpinnen S-modellen, men styret är högt som N-modellen..

Många konstigheter.. krashad och ombyggd i tyskland och såld hit kanske??
 

Bifogat

  • Skillnader.jpg
    Skillnader.jpg
    191 KB · Visningar: 74

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Alltså seriöst.. min MC-historia än så länge.. Det gäller den gula ett par inlägg tidigare..

Enligt annonsen på blocket är det en "SV650 -99 N" .. Köpte den över tel och fick reg-nr då.. Kollade upp den och det visade sig att den var importerad precist .. 0 ägare i sverige..
Analyserar den enda bilden jag har (den ovan) och ser att det är svarta fälgar vilket fanns på -00 modellen för att fira millenieskiftet..
Fick kvitto idag, där står det att det är en "SV 650 S" .. analyserar vidare bilden och ser på detaljerna och då är fotpinnen S-modellen, men styret är högt som N-modellen..

Många konstigheter.. krashad och ombyggd i tyskland och såld hit kanske??

Men vad är problemet? Du har enligt mitt tycke köpt en skitsnygg hoj. Enligt vad jag förstår så är den i a f intagen till Sverige och besiktigad här. Om den har varit kraschad och är snyggt lagad så vad spelar det för roll. Kolla på hur hojen ser ut nu och var glad för din fina hoj! :)
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Det är mest oron över att inte få vad man betalar för... Trissats upp lite av att inte ha sett den och provsuttit, plus att det tog 2,5 veckor och 3 mail innan man fick ett kvitto efter man betalat..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det är mest oron över att inte få vad man betalar för... Trissats upp lite av att inte ha sett den och provsuttit, plus att det tog 2,5 veckor och 3 mail innan man fick ett kvitto efter man betalat..

OK, förstår! Hojen ser i a f jäkligt bra ut och du köper ju från en firma så det ska väl finnas någon form av garanti för att resten är OK.
 

Gr00ver

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki SV650S K7
vad skulle "mycket värre än så" kunna vara?! :skrämd

Att du behöver reparera eller byta växellådan.
Jag förstod nog inte riktigt hur du menade med ditt problem. Om du t.ex kör på femman och behöver växla ner till 4;an. Växlar du då ner utan att släppa koppling till 1 och sen upp till 4:an? Oftast i vanliga fall så brukar man få problem att växla ner många växlar på en gång.
 

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
vad skulle "mycket värre än så" kunna vara?! :skrämd

Rullar den fint på alla växlar ?
inget skrammel eller andra problem
Har det varit så sen du köpte den ?
en gissning skulle ju kunna vara gafflarna som
för i nya växlar ---- inte jättedyrt - det finns dyrare - :huvet
men besvärligt och tar tid
så det kan ju vara bra att ta tag i det så fort som möjligt
innan alla verkstäder är smetfulla och dyrare


Har du original växelförare eller är det andra fotpinnar+++ ???
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
vad skulle "mycket värre än så" kunna vara?! :skrämd

Som dom redan påpekat, att du får riva lådan och leta efter fel.... har det varit så länge? Några andra missljud vid körning? Fungerar alla andra växlar utan problem? Inget ofrivilligt friläge mellan två växlar?!
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Hej hej...
Jag ramlade just in här och har verkligen ingen ork att läsa igenom över hundra sidor för att se om frågan dykt upp tidigare, sorry...hoppas det är lugnt. :clown

Jag har strul med växlingen på min sv650 -00.
Problemet är att jag inte kan växla ner en växel i taget utan är tvungen att växla ner till ettan för att sen gå till den jag vill ha...förstår?
Det händer inte jämt men väldigt ofta. Jag har lärt mig ett sätt hantera det, men vad är det för fel? Har hört att det kan vara oljan..
What to do, help please

toodles!
Har varit med om liknande (fast inte på sv:n)
Låter som "cam gear shift" (pos7) ställer sej "mellan" växlarna när du växlar ner.

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...del/SV650S/GroupID/270678/Group/GEAR_SHIFTING

Detta troligen pga att nått är fel justerat, så att det "matar" 1,5 växel i stället för 1" eller att nått håller på att lossna i växel mekanismen. JAG skulle tömma olja +plocka loss kåpa över koppling. Där under - bakåt finns en del att titta på (se pos 9,10,14,17,18,19,22,24,25,26 osv) INNAN man ev. river ut motorn.
Att det ska bero på oljan...Glöm det.
 
Last edited:

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Enligt annonsen på blocket är det en "SV650 -99 N" .. Köpte den över tel och fick reg-nr då.. Kollade upp den och det visade sig att den var importerad precist .. 0 ägare i sverige..
Analyserar den enda bilden jag har (den ovan) och ser att det är svarta fälgar vilket fanns på -00 modellen för att fira millenieskiftet..
Fick kvitto idag, där står det att det är en "SV 650 S" .. analyserar vidare bilden och ser på detaljerna och då är fotpinnen S-modellen, men styret är högt som N-modellen..

Många konstigheter.. krashad och ombyggd i tyskland och såld hit kanske??
du kar ju ch.nr alltså bör du kunna få fram om ramen är -99 llr -00 om den är N llr S.
Drevningen är ju troligen bytt om hojen gått några mil, så det är inget att fästa sej vid. Och så verkar det ju varit en "prylnisse" som haft den tidigare (tänker på vad som verkar vara centralstöd) så - den- dom som har haft den tidigare har nog ändrat/stylat lite efter eget tycke.
"monterar man c-stöd åker man nog inte på bakhjulet "hela tiden" = ++)
Det är ju en "gammal" hoj och då är det skick å pris + att du trivs med den som räknas........å på bild ser den ju helt ok ut i mina ögon.
 

havresson

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-00 Suzuki SV650
woff...ja tack alla, jag ska kolla på det ni säger. Problemet var att växlarna inte "tar" när man ska växla ner helt enkelt, man pumpar luft känns det som, ända till 1:an ramlar i och då kan man växla upp igen. step by step. Nej den var inte så från början utan började strula efter ett oljebyte, kanske ett sammaträffande bara...i samma veva "hackade" körningen på ettans växel (ungefär som när övningskörare inte har koll på gas/koppling). Detta tror jag dock hade att göra med vatten i tanken...och ja det ska vara orginal-växelförare.

Nu har hojjen stått avställd över ett år så den behöver kollas igenom oavsett...
Förhoppningsvis är det inget dyrt :brinnerup
Det har jag varken lust eller pengar till.

Tack igen, nu har jag lite kött på benen.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top