SV 650 => Projekt Girlfighter

Vad ska det bli för typ av hoj?

• Antal röstningar
    0
Så sant!
Ville inte "tjata" sönder ämnet bara!
Ta bort funktionen finns ju där av en anledning kanske!
Nåja.
Nog om detta.

Till TS.
Hur pass stor frigång har du på allt?
Ser iaf VÄLDIGT tajt ut, kanske bilden ljuger.?
Placeringen på burken är ju iaf helrätt:tummenupp

ps.
Jag syftar på denna bild

Den bilden ljuger litegranna då det ser ut som svingen fortsätter rakt fram mot röret, men svingen smalnar av strax innan kröken och det finns ca 8mm utrymme mellan kröken och svingen även vid hopfjädrat, vi har plattat av röret lite vid svingen, ville göra det så tigt som möjligt för att inte kröken ska behöva gå för långt ut från hojen. Men röret ska helsvetsas och eventuellt platta till det lite till beroende på hur mycket avgasbandaget bygger på röret, det ska självklart inte ta i svingen när man kör.

Gott!

Det är snyggt när det är tajt :)

Bandaget bygger ett par mm beroende på hur tjockt du lindar.
Jag brukar köra 50% överlindning.

miniprojekt: Blästerbox modell budjet!

Ikväll snickrade jag ihop en liten bläster box av en hundmathink på 25 liter. Funkade faktiskt över förväntan! Passade på att blästra lite delar som ska pulverlackas svart.

Bifogat

• IMG_0050.jpg
    IMG_0050.jpg
    74 KB · Visningar: 155
  • IMG_0049.jpg
    IMG_0049.jpg
    65.4 KB · Visningar: 218
  • IMG_0051.jpg
    IMG_0051.jpg
    69.4 KB · Visningar: 214
  • IMG_0055.jpg
    IMG_0055.jpg
    71.7 KB · Visningar: 180
Snyggt!

Den där designen på blästerskåp måste jag nästan adaptera :2cool

Snyggt!

Den där designen på blästerskåp måste jag nästan adaptera :2cool

Mycket bra användning för hundmatsburken, vad har du lärt hunden när burken blir så bra svetsa titan kanske???

Häj!

Har ni nån koll på ifall det går att maskera ytor som man inte vill ska bli pulverlackade med typ maskeringstape? T.ex gaffelhålen i styrkronan osv. Går det att pulverlacka bromsok utan att plocka isär dom och bara maskera kolv osv? som jag fattar det så bakas sakerna i ugn i ca 200grader? Ge mig lite mer kött på benen!

Tack för ännu en byggtråd som är rolig och inspirerande att läsa.
Hoppas ni får ihop hojen snart och att den blir kul att köra!

Här kommer mer feedback på pipan.
Fulsnyggt. dragningen har jag sett både bättre och sämre.
Burken är bra.

Jag hade uppskattat om pipan drogs tajtare mot motorn med skarpare krök tillbaka mot burken om du förstår hur jag menar. Men tycker inte alls den är så tokig som den är.

tycker dock ni skall behålla det då jag bara fullständigt älskar egna / "innovativa" lösningar :D

Alltid kul och ha "one of a kind"

Hård kritik! Jag tycker det ser bra ut! Vi har format röret så det går fritt mot svingen, bromsslangen ska jag tillverka en ny stålomsbunden som går under svingen i stället, sen ska allt lindas med avgasbandage så nått problem med värmen tror jag inte det blir. Tyvärr är det väldigt trångt att få plats med batteri och ljuddämparn under bakdelen sen måste den runt svingen, hade varit snyggt ifall det gick att dra den igenom svingen, men det finns ingen plats för det. Så det är svårt att få en optimal dragning rent utseende mässigt. Men ser det verkligen så illa ut?

Dem som pulverlackar har maskeringstejp som tål värmen.
Att detaljer på bromsok skulle klara 200grader skulle jag tro.
Bromsoljan klarar 200 grader cirkus så torde väl prylarna i närheten vara byggda för det också.

Just bromsok har jag dock inte lämnat till pulver men enligt den firman jag lämnar till så BORDE det fungera men jag får själv stå för riskerna då dem inte hade någon direkt erfarenhet.

En gissning i sporthojsanda ;)

Har ni nån koll på ifall det går att maskera ytor som man inte vill ska bli pulverlackade med typ maskeringstape? T.ex gaffelhålen i styrkronan osv. Går det att pulverlacka bromsok utan att plocka isär dom och bara maskera kolv osv? som jag fattar det så bakas sakerna i ugn i ca 200grader? Ge mig lite mer kött på benen!

Last edited:
På delar med gängor används med fördel bult som gängas genom hela delen, men inte längre annars riskerar man att gängorna förstörs när man gängar ut bulten.

till styrkronan använder du ett rör av lämplig storlek, alt. så använder du en sån här efter lack: http://www.jula.se/mediaarchive/2279008/main/052600-jpg.jpg

till svingen använder du stora brickor och gängstång mellan,
du kan med fördel rengöra lagerna från fett innan lack med hjälp an bromsrengöring, avfettning. de funkade för mig. så slipper man köpa nya lager vilket kan bli dyrt (c:a 1000:- på min förra blade)

ska gaffelbenen lackas så är de ett MÅSTE att täta så inget kommer in dit glidlagret sitter, då får man köpa nya nedre gaffelben (eller övre om man har USD) de kan jag säga av egen erfarenhet... :huvet

Jag tog ju även bort fästena på svingen för fälgskydd, så de bör man ju göra innan blästring då kommer de inte att synas. inför bes kan man göra speciallösningar om man inte vill ha skydd annars.
Vill man ha hål igensvetsad så kan jag rekomendera svetsarn på Umedalen, 100:- eller nåt om man har förberett för det.

Lycka till!

Här är första utformningen av lyktan som micke85 knådat fram, den är inte liksidig som ni ser då höger sida har finslipats lite i formen, men den ska snart vara klar! Jag tycker det ser kalas bra ut! :tummenupp Nu ska vi bara lista ut hur vi ska göra en plugg av den så vi kan plasta den!

Bifogat

• IMG_0006.jpg
    IMG_0006.jpg
    86.9 KB · Visningar: 189
Jag har blästat lite fler grejer i min fina hundmatburk! Sen har vi fått till bakdelen hyfsat nu, här är den sprayad med ett lager mattsvart bara för att se formen lite, vi ska eventuellt testa ett alternativ till att lacka den, vi får se hur det blir med det. :va

Bifogat

• IMG_0012.jpg
    IMG_0012.jpg
    77.9 KB · Visningar: 144
  • IMG_0002.jpg
    IMG_0002.jpg
    75.4 KB · Visningar: 108
Men av nån anledning så känns det som allt går baklänges om man tittar på hojen!! Men äntligen är vi klara med allt som ska tillverkas så nu har vi kunnat plocka ner den för att få iväg grejer på pulverlack. Jag skruvade isär och Moa fick gå lös med industrirengöring på alla delar. :tummenupp

Bifogat

• IMG_0022.jpg
    IMG_0022.jpg
    146.8 KB · Visningar: 149
  • IMG_0024.jpg
    IMG_0024.jpg
    124.7 KB · Visningar: 145
Här är första utformningen av lyktan som micke85 knådat fram, den är inte liksidig som ni ser då höger sida har finslipats lite i formen, men den ska snart vara klar! Jag tycker det ser kalas bra ut! :tummenupp Nu ska vi bara lista ut hur vi ska göra en plugg av den så vi kan plasta den!

Ser jävligt fräsig ut :tummenupp

Pulverlack!!!

Jag var och hämtade delarna från pulverlackaren idag efter jobbet! men jäklar va fint det vart!! Vi är mycket nöjda! Nu kan vi börja montera ihop den igen! :tummenupp Det ska bli skönt!

Bifogat

• Senaste import - 1.jpg
    Senaste import - 1.jpg
    153.7 KB · Visningar: 154
  • Senaste import - 2.jpg
    Senaste import - 2.jpg
    139.6 KB · Visningar: 170
  • Senaste import - 3.jpg
    Senaste import - 3.jpg
    129.9 KB · Visningar: 152
Vi betalade 400kr! Mycket prisvärt! alla delar ser ut som nya efter pulverlacken! 22 delar var det som vart lackade. Lämnade grejerna i torsdags efter jobbet och hämtade dom idag efter jobbet! :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti