SV 650 => Projekt Girlfighter

Vad ska det bli för typ av hoj?

• Antal röstningar
    0
Blir ju kanon det där hörni! tycker det där förslaget om översta lagret i kolfiber lät lite smygporrigt! ;D

Kan du ge mig en grundlektion någon dag i hur man gjuter med glasfiber olle? Blev väldigt inspirerad nu!

/Coffe

Har försökt övertala Moa om att plasta in en remsa kolfiber över hela hojen (bakdel, tank, lykta, fraskärm) ca 8cm bred och klarlacka så att det lyserfram under den normala lacken, om någon fattar vad jag menar?! :va Men hon vill ha vit remsa som går över hela hojen och vit fälgstripe på svarta fälgar. Det är hon som bestämmer!

Kom upp till Umeå så kan vi köra Polyester utbildning på dagen och en kurs i Umeås studentliv nattetid på krogarna! :tummenupp :fyllisar

Men då får du köra svetskurs åt mig! :Bugar

Drapera resten i kolfiber istället och låt henne få sin vita remsa i mitten och kolfiber på sidorna.....!

Låter coolt! :)

Tycker det låter som bra kursupplägg! :) Ja vi kan göra en liten svetskurs med, kanske skulle haft något extraktor på hojen? Polerat rostfritt skulle vara tyckt =)

Extraktor på en V-twin? Jag måste oavsett dra upp rören från kollektorn upp till burken så det kan du få smida på dom du vill! Rören är 2" och i rostfritt! :tummenupp

Jag har bara en sak att säga, det är fusk med inandningsskydd :tungan

Edit: en sak till, ser bra ut :tummenupp

Edit 2: säsongen börjar om 1 månad troligtvis, iaf för dom som hr isdäck :)

Edit 3: jag tycker trådskaparen ska skriva mer! man kan ju tro att de r bergstrom som bygger hojen :rolleyes:

Du har helt rätt Jezze, jag har varit alldeles för frånvarande den senaste tiden och min kära pojkvän har gjort uppdateringarna. Ska försöka ta tillbaka spakarna nu och styra bygget dit jag vill ha det. Men Olle är väldigt engagerad och har mycket idéer så det har blivit att han styrt projektet nu när vi har fokuserat på bakdelen. Men snart börjar min största del av projektet nämligen ramen...vi får väl se hur det går :gnissla

Lyktan är beställd!

Nu är lyktreflektorn beställd! Modell: hemlig....:va
Den kommer nog i nästa vecka så ni får hålla er tills dess.
Nu hoppas vi bara på att Micke85 har tid att designa lykthuset. :tummenupp

Sen har jag också fått lite idéer på att jag kanske ska lacka ramen vit istället för att blankpolera den...vad tror ni om det? Det kanske är nån som har lust att photoshoppa lite så jag får se hur den skulle se ut med vit ram?
Jag vill ju gärna ha vita stripes och eventuellt en vit linje över hela hojen så det kanske skulle funka med vit ram...eller så blir det för mycket vit???

Bygget har ju hittills varit väldigt inriktat mot bakdelen, vilket Olle är väldigt engagerad i så jag har inte haft så mycket att komma med där, så jag ser fram emot att få ta tag i arbetet med ramen snart! :banana

Ska du ha vitlackerad ram så måste den vara i toppskick annars kommer det lysa igenom om den är gropig eller liknande. jag fick det rådet nä jag skulle lacka min ram. vit bygger inte så mkt heller så det är extra viktigt att den är "ren"
Jag tror ju dock att vit ram är hur snyggt som hellst, glöm inte att maskera gängor osv. annars blir de ige kul att gänga i bultar efter pulverlack, för du ska väl pulverlacka??

Ska du ha vitlackerad ram så måste den vara i toppskick annars kommer det lysa igenom om den är gropig eller liknande. jag fick det rådet nä jag skulle lacka min ram. vit bygger inte så mkt heller så det är extra viktigt att den är "ren"
Jag tror ju dock att vit ram är hur snyggt som hellst, glöm inte att maskera gängor osv. annars blir de ige kul att gänga i bultar efter pulverlack, för du ska väl pulverlacka??

Jo, pulverlack blir det i så fall. Men det betyder att jag måste slipa bort all färg och i princip göra samma underarbete som om jag vill ha ramen blankpolerad. Ok, då är det bara att börja slipa då :yoparty och så får jag se sen om jag bestämmer mig för vit eller blankpolerad...hmmm svårt :va

Jo, pulverlack blir det i så fall. Men det betyder att jag måste slipa bort all färg och i princip göra samma underarbete som om jag vill ha ramen blankpolerad. Ok, då är det bara att börja slipa då :yoparty och så får jag se sen om jag bestämmer mig för vit eller blankpolerad...hmmm svårt :va

Vänta lite nu:va Om du pulverlackar så blästrar dom ramen åt dig. Du behöver inte slipa ett dugg utan dra i skruv i dom gängor som skall skyddas och lämna in ramen. Ta skruv som du inte skall använda sen. Och maskera lagerbanor.

Skall du pulverlacka är nästan blästring ett måste, annars har du ett rent helvete framför dig om du skall få bort all färg överallt. Går säkerligen, men jag hade nog valt att blästra den.

Ska du pulverlacka ramen så skickar du den på blästring. Att sitta och gnugga själv med snadpapper eller en sliptrissa är vansinne, tar aldrig slut.

Vad gäller vit ram dock: osäker.

Finns inte så jäkla många byggen som har vitmålade aluminiumprofils ramar. En fackverks ram utav rör, typ Ducati eller KTM är något helt annat. Där är ramen inte "stor" på samma sätt utan blir mer som ett spindelnät eller tunnt skelett som håller ihop hojens alla delar. Rädd att det kan se klumpigt ut om ni målar SV-ramen vit.

Polerad, mattborstad eller svart ram tycker jag är helt rätt väg. Men visst kan vitt fungera, enda problemet då är att hitta lämplig färg på tank och plast så att allt passar ihop med varandra. Målar ni ramen vit så måste ni i princip måla motorn svart.

Mina .50. :)

Last edited:

Lämna in ramen på blästring, sen är det pulverlack som gäller! Skall du polera kan du blästra den oxå!

Vad gäller vit ram dock: osäker.

Finns inte så jäkla många byggen som har vitmålade aluminiumprofils ramar. En fackverks ram utav rör, typ Ducati eller KTM är något helt annat. Där är ramen inte "stor" på samma sätt utan blir mer som ett spindelnät eller tunnt skelett som håller ihop hojens alla delar. Rädd att det kan se klumpigt ut om ni målar SV-ramen vit.

Målar ni ramen vit så måste ni i princip måla motorn svart.

Mina .50. :)

Nu är ju ramen inte en vanlig aluminiumprofilsram som t.ex CBR, Gixxer osv. Utan det är ju fakverksram av svetsade Alurör, dock grövre än ducati t.ex. Desutom är ju motorn svart! :va

Last edited:
Gillar kontrasten mellan svart och vitt :tummenupp

Såg inte dumt ut med vit ram måste jag säga. Riktigt snyggt. Att motorn redan var svart måste jag ha missat, tänkte väl för mycket på Ducati och KTM då jag skrev. :död

Att det är en fackverksram råder ingen tvekan om, ville bara poängtera att det kan bli en för stark kontrast med vit ram på SV:n motför t.ex. en KTM Superduke eller en Ducati Hypermotard i och med att ramen är så stor. Ska ni köra med vit ram så måste ni ju mer eller mindre måla resten av hojen svart.

Rätt få färger vitt funkar tillsammans med när den vita blir så pass dominerande (tycker jag).

Personligen röstar jag på:

*Vit pulverlackad ram.
*Svarta pulverlackade fälgar med vit stripe.
*Svart bakdel och tank med vit rand över hela hojen.
*Kolfiber framskärm och hugger.
*Alla småditaljer t.ex, styrkrona, fotpinnar, clipon, fästen pulverlackas svart.

Vad tycker ni?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...