Sv 650 eller er6

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Absolut :tummenupp

Jag är inne på min andra SV650S nu (hade en 99:a innan, GSXR emellan) och jag är skitnöjd. Det är verkligen en hoj man kan lita på som dessutom är lättmekad. Dessutom tycker jag att SV:n har betydligt mer personlighet än ER6...

// Afterburner
kul att höra, jag provade en sv 650-n 99 för nån vecka sen (fösta dagen untan snö på vägarna) ångrar att jag inte provade den er 6 som dom hade i butiken. Men jag ska kolla på en blå 05 sv 650 nu i påsk tänkte jag. den är rensad bak och har yoshimura slip on...mmm
 

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Z1000 2010
Prova ER-6F 07:a , körde 10 mil i ett sträck och jag domna bort i händerna av vibrationer och blev trött i axlarna för styret sitter så högt upp. Annars en rolig och snygg hoj för pengarna.
Hört att från 08:a är styret gummi upphängt så den kanske är bättre mot vibrationer...............

Pressade av runt 60 mil (2x25+lokalt åkande) som mest under en dag på min ER-6F i somras och led inte speciellt av vibrationerna, knappt nån träsmak i häcken heller :). Personligen sitter jag bättre med lägre styre än med orginal, lätt fixat i alla fall.
 

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
ESLÖV
Hoj
Buell 1125 R -08
ok det förstår jag börja med nått litet sen kan man byta upp sig




inga kopior för min del. Dom som vill får höra koreabåge, men inte jag.



Jag han bara köra min cbr 900 i ca 4 veckor innan säsongen var över. sen var det ett uppehåll ett år pga ingen hoj. Men det jag kände med Hondan var att det var lite "för mycket" för mig att bemästra. Börjar hellre om på ny kula med något lite mindre. och lättare.
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Jag förstår inte din jämförelse? Tex VW golf har ju funnits en del år. Är det då en dålig bil? Förklara gärna hur du menar. Självklart förstår jag att en äldre hoj ofta inte är lika bra som en nyare, men dom moodellerna jag jämför skiljer det bara ett år på, och sv 650 har haft mer tid att åtgärdas och förbättras jämfört med er 6.

Jo så här menar jag: sju år efter det att sv650 kom så kom er6 och på den tiden har det hittats på nya bättre tillverkningsmetoder i stort och smått (gjutmetoder, elektronik, ytbehandlingar mm mm) Jag tycker att jag känt skillnad, kanske inte i mätbar prestanda men att helheten känns modernare (bättre känsla). Sen kan ju en tillverkare modernisera en befintlig modell och få till det riktigt bra. Men som sagt, provkör, eftersom det är du som ska äga den!:tummenupp
 

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XmqGTZd0wx0&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XmqGTZd0wx0&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Visst. Med rätt system kan tom en åkgräsklippare låta fett.

Tycker ER6:an för tankarna till en insekt. Trollslända kanske.
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jo så här menar jag: sju år efter det att sv650 kom så kom er6 och på den tiden har det hittats på nya bättre tillverkningsmetoder...

Fast 2003 kom SV 650 i nya version, med en mängd uppdateringar och förbättringar. Så det är ju inte samma "tillverkningsmetoder" på alla områden längre.


Sen tips till trådskaparen!
Kanske kan detta ge dig mer på fötterna?

http://www.bikez.com/bike/rating.php?idbike=23497

Valde att jämföra en er-6n -06 mot en sv 650 -05, eftersom det var de årsmodellerna du nämnde i början av tråden.


Edit: Men det funkade inte. Jaja, er-6n är vald, längst ner kan du välja att Compare en annan hoj med den valda.
 
Last edited:

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
där talar ju siffrorna ganska tydlight. även om det är jämt.
Ingen som har lite erfarenheter från bt 1100?
Är helt såld på nakenhojjar, och med twinmotor. frinns det fler att välja mellan. max 45 k kr?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
helt plötsligt dök en sån här upp i tankarna! kanske en mer hållbar kandidat?
http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_Bulldog_26605749.htm?ca=12&w=2

Min svåger kör Bulldog och har gjort det i 3 år. Han har smällt en men köpte direkt en ny Bulldog, var inte hans fel med olyckan. Satans gubbar som är 80+ ska inte svänga vänster framför en MC.
I vilket fall svågern är grymt nöjd med sin Bulldog. Jag själv har inte testkört den än men det blir nog under våren.

Själv skulle jag nog valt en SV650.
 

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Min svåger kör Bulldog och har gjort det i 3 år. Han har smällt en men köpte direkt en ny Bulldog, var inte hans fel med olyckan. Satans gubbar som är 80+ ska inte svänga vänster framför en MC.
I vilket fall svågern är grymt nöjd med sin Bulldog. Jag själv har inte testkört den än men det blir nog under våren.

Själv skulle jag nog valt en SV650.


På vilka grunder väljer du sv framför er 6?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jo så här menar jag: sju år efter det att sv650 kom så kom er6 och på den tiden har det hittats på nya bättre tillverkningsmetoder i stort och smått (gjutmetoder, elektronik, ytbehandlingar mm mm) Jag tycker att jag känt skillnad, kanske inte i mätbar prestanda men att helheten känns modernare (bättre känsla). Sen kan ju en tillverkare modernisera en befintlig modell och få till det riktigt bra. Men som sagt, provkör, eftersom det är du som ska äga den!:tummenupp

Nu är ju inte ER6 ett uder av high-tec på någon punkt. Stål rakt igenom och rätt så kass finish och detaljdesign som lämnar lite övrigt att önska.
 

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Nu är ju inte ER6 ett uder av high-tec på någon punkt. Stål rakt igenom och rätt så kass finish och detaljdesign som lämnar lite övrigt att önska.

jag antar att det finns lika många åsikter som det finns ägare, men om jag förstår dig rätt, är er6 tyngre än sv 650 och med föråldrad teknik? det har jag svårt att tro.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
jag antar att det finns lika många åsikter som det finns ägare, men om jag förstår dig rätt, är er6 tyngre än sv 650 och med föråldrad teknik? det har jag svårt att tro.

Vi får nog lämna frågan om föråldrad teknik, eftersom så mycket till teknik har den inte. Ej heller SV650.

Det är en budgethoj med enkla materialval och lösningar. Dålig finish på svetsar t ex, tycker jag.
Vad det gäller vikt har jag ingen uppfattning.
 

molnann

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FZ6 S2 -08
Jag hade en Sv:a och gillade den starkt. Tyvärr är jag lite för kort för den, så sonen har köpt den av mig. Sv:n fungerade utan problem och lät riktigt gott.
Idag åkte jag 11 mil med min nya hoj - en Yamaha FZ-6 S2. DÅ kan man tala om skillnad mot Sv:n.
Har också provkört Er-6 och den ger jag inte mycket för...
Så: Köp Sv.N eller titta på en beg FZ-6.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Ska du köra twin tycker jag du ska köra ducce.
Det är fina grejjer det..:D
......... och nu börjar säkert duccetjafset igen..:gnissla
//T
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top