Sv 650 eller er6

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
SP1, SP2? Samma pengar, fan så mycket bättre!

Det alternativet gör jag tummen upp för! :tummenupp
Det är ju redan en klassiker dessutom och kommer att bli värd mycket. Vilket väl varken ER6 eller SV650 kommer att bli.

Annars är det väl en jäkla tur att vi tycker så olika om hojar. Hur tråkigt skulle det inte bli om alla tyckte samma. Att få träta om vilken hoj som är snyggast, snabbast, låter bäst etc. är väl en av livets höjdpunkter.:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SVn ser ut- och låter som en motorcykel. ERn ser CP ut och låter homosexuellt.

Du har en faiblesse för dels parallelltwinnar men även en för din ålder mindre klädsam tendens att använda homosexualitet som ett negativt prefix.

Men nu spretade det mer än vanligt.

Själv tycker jag mer om V-twin så det borde ju vara mer bögit isf

/J
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Du har en faiblesse för dels parallelltwinnar men även en för din ålder mindre klädsam tendens att använda homosexualitet som ett negativt prefix.

Men nu spretade det mer än vanligt.

Själv tycker jag mer om V-twin så det borde ju vara mer bögit isf

/J

Du får ursäkta Jörgen men jag noterade inte ens den delen av inlägget. Den du citerar alltså. Här pratar vi om moderna hojar men vädrar flera hundra år gamla konstiga fördomar mot homosexulatitet. Nu tycker jag att vi ska bli moderna på alla plan.

Jag gillar alla twinnar!:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har en faiblesse för dels parallelltwinnar men även en för din ålder mindre klädsam tendens att använda homosexualitet som ett negativt prefix.

Men nu spretade det mer än vanligt.

Själv tycker jag mer om V-twin så det borde ju vara mer bögit isf

/J

Bara för att väcka dig. Ingen som reagerar på att jag beskriver utseendet som CP?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
är endast ditt personliga tycke o smak som kan avgöra.. prova o se.
Kawan har långa serviceintervaller på stora grejer o ALLT är ett billigt ägande med den, från däck till försäkring.
Nån skrev dussinbåge... ja men det är alla hojar så länge man inte vill åka custombyggt.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
kawasaki_er6n_2009_3.jpg


Original09_SV650K9_3_4_c1.jpg


Se själv....:)

Du borde ha lagt till bilden på en SV650S med kåpa istället, det är ju trots allt den vanligaste modellen.

Men trots det så ligger mitt kort på SV´n, kåpmodellen tycker jag ser betydligt trevligare ut. Sen får man en v-twin som inte alls är dum, speciellt inte ljudmässigt ..

Dock så är det upp till var och en hur man vill ha det. Man kan diskutera i evigheter hur en hoj ska se ut och inte kunna komma överens.

Smaken är som baken .. bara att acceptera det..
 
Last edited:

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Provade Er-6

Idag provade jag Er-6n. Trevlig hoj, nu återstår bara att testa en sv650s 05. Jag ska till kungliga hufvudstaden någon gång nästa vecka och prova den. Hoppas ingen köper innan mig.

Jag tyckte er6 var trevlig att köra, kanske lite väl upprätt körställning, men det kanske är skönt att glida omkring så lite längre turer än vad jag provade idag. På cbr900 som jag hade tidigare orkade jag inte mer än max 2,5 timmar på bågen. Just nu lutar det år sv650, även om jag bara kört en sv650n från 99 . Det ska bil kul att prova 650s modellen!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bara för att väcka dig. Ingen som reagerar på att jag beskriver utseendet som CP?

Jo det ser lika illa ut. Jag visste inte vilket jag skulle välja. Vi har en stor sporthojsentusiast sedan iaf 25 år på Sveavägen. Redan när jag var 18 och stannade på donken med kawatrepipen 1985 stod han där varje onsdag, go grabb. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jobbet-ger-livet-mening-och-innehall_956725.svd
Jeg vet att du tycker det känns fräsigt och frigjort att utrycka sig sådär och naturligtvis tar jag dig inte på allvar. Du har ju hyllat gaydisco i andra trådar. Men det är ju drivor av nya medlemmar här för vilka vokabuläret ger intryck av att vara okej, varför det är lika bra att ngn tar bladet från munnen.
Du tvingar mig att bli tråkig ;)

Nog om det.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Idag provade jag Er-6n. Trevlig hoj, nu återstår bara att testa en sv650s 05. Jag ska till kungliga hufvudstaden någon gång nästa vecka och prova den. Hoppas ingen köper innan mig.

Jag tyckte er6 var trevlig att köra, kanske lite väl upprätt körställning, men det kanske är skönt att glida omkring så lite längre turer än vad jag provade idag. På cbr900 som jag hade tidigare orkade jag inte mer än max 2,5 timmar på bågen. Just nu lutar det år sv650, även om jag bara kört en sv650n från 99 . Det ska bil kul att prova 650s modellen!

Körställningen brukar vara ganska likartad på denna typ av hojjar. Vid sportigare körning funkar det utmärkt att flytta upp tårna på pinnarna och böja armarna lite. Ett billigt pris för att slippa hänga på armarna vid långsammare körning.
 

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Lysekil
Hoj
2006 Suzuki sv650s
Helt klart SV:n!
Jag har researcheat dessa två hojar i 2 år innan jag köpte.
Jag fick provköra en kompis er6:a. Hade sett fram mycket mot att få köra denna omtalade mc, men den gjorde det inte för mig. Jag gillade inte alls körställningen. Känns som den är handikappsanpassad eller nåt.
Även motorn upplevde jag vara lite väl tam.

Var i usa förra året och var inne i en kawasaki dealer. Pratade med försäljaren just om er6 vs Sv650s. Jag var neutral och sa att jag inte skulle handla hos dem var ändå intresserad av vad han hade att säga.
Trots att var en kawasakiåterförsäljare sa han att jag absolut skulle köpa SV:n, han sa att motorn är mycket bättre och att en V-twin är att föredra framför en sur paralelltwin alla dagar i veckan.

Var och tittade på en SV650s från 06. Var utrustat med ett Leo Vince slipon och ljudet är att dö för!
Provkörde och trots att effektutaget är detsamma som hos er6 känns den starkare och mycket köttigare på något sätt.

Så i förrgår köpte jag den. Win!
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
http://www.youtube.com/watch?v=OhtIo0Bx2_M&feature=fvw

Helt klart SV:n!
Jag har researcheat dessa två hojar i 2 år innan jag köpte.
Jag fick provköra en kompis er6:a. Hade sett fram mycket mot att få köra denna omtalade mc, men den gjorde det inte för mig. Jag gillade inte alls körställningen. Känns som den är handikappsanpassad eller nåt.
Även motorn upplevde jag vara lite väl tam.

Var i usa förra året och var inne i en kawasaki dealer. Pratade med försäljaren just om er6 vs Sv650s. Jag var neutral och sa att jag inte skulle handla hos dem var ändå intresserad av vad han hade att säga.
Trots att var en kawasakiåterförsäljare sa han att jag absolut skulle köpa SV:n, han sa att motorn är mycket bättre och att en V-twin är att föredra framför en sur paralelltwin alla dagar i veckan.

Var och tittade på en SV650s från 06. Var utrustat med ett Leo Vince slipon och ljudet är att dö för!
Provkörde och trots att effektutaget är detsamma som hos er6 känns den starkare och mycket köttigare på något sätt.

Så i förrgår köpte jag den. Win!

Haha intressant at du la 2 år av ditt liv på detta:D grattis
 
Last edited:

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Lysekil
Hoj
2006 Suzuki sv650s
http://www.youtube.com/watch?v=OhtIo0Bx2_M&feature=fvw



Haha intressant at du la 2 år av ditt liv på detta:D grattis

Yes så var det! jag slutade skolan, gick på akassa och allt sånt. Bara för att kunna ge ett så korrekt uttalande som möjligt!
Nejmen, jag tog kortet 08 och har kört runt på min fars honda 500 från 83 fram tills nu.
Förra säsongen var jag i usa, så det blir ju så att man läser typ allt som finns att få tag på i mc-väg. i brist på att inte få köra av sig. Du känner säkert igen dig när man har ett sånt här intresse! :)
 

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Bt 1100

I morgon skall jag prova en Bulldog, med massa extra godis på, ba powercoander och effktdämpare. Återkommer med synpunkter. Den är i alla fall sjukt billig att förrsäkra och så tycker jag att den faktiskt ser helt ok ut.
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag köpte min SV 650 S igår, blå -03. :banana
Så här dagen efter är jag riktigt nöjd, körde hojen till jobb i morse, spanar ut på den as we speak. Jag ville ha en sporthoj, valde därför S-modellen. :yoparty
Motorn är riktigt rolig, bra vrid redan från start, måste inte hålla på att varva sönder den för att få effekt. Följsam cykel som dessutom är billig i försäkring.
Svårt val mellan hojar, men eftersom jag ville ha sportighet kändes sv mer lockande, tycker den är snyggare än er-6 f.
Lycka till med ditt val! :tummenupp
 

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
provade bullen härom dagen...

Och jag vet inte vad jag ska ge för utlåtande. Den var inte riktigt justerad eller vad man ska säga. massa avgaskknallar, och gick lite ojämt. Den är massa kg tyngre än sv 650, och har lite mindre hk, men den jag provade var litet rimmad så den jag provade hade nog likvärdig effekt i hk...Men ljudet! snacka om fin sång. Dubbla DBR slip on. även när jag bara puttrade runt i etuna fick jag en massa blickar. (fick mig att tänka på southpark avsnittet med hd åkare) Och vridet var riktigt fint. Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till den. Det var liksom bara att sätta sig på den och åka... Inga konstigheter alls!
Sen verkar det som om försäkringsbolagen har höjt premien för sv 650 rejält.... inte kul. Kan dom höjja premien med flera tusen på bara några veckor?
ni under vintern. Om man försäkrar via bilsport och Mc under tiden man kör och sedan gör ett ägarbyte (sambon) får man då tillbaka pegarna för resten av året?
 
Last edited:

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Det alternativet gör jag tummen upp för! :tummenupp
Det är ju redan en klassiker dessutom och kommer att bli värd mycket. Vilket väl varken ER6 eller SV650 kommer att bli.

Annars är det väl en jäkla tur att vi tycker så olika om hojar. Hur tråkigt skulle det inte bli om alla tyckte samma. Att få träta om vilken hoj som är snyggast, snabbast, låter bäst etc. är väl en av livets höjdpunkter.:)

True that... jag har ägt min i rätt många år nu, och har funderat på att byta flera gånger... men får bara separationsångest och det slutar alltid med att "Nä fan, den är en modern klassiker som kommer att stå sig i många år till"... håller man sig dessutom på hjulen så kommer den nog som du säger, bli värd lite "samlarpengar" med...
 

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Det blev en...

bt 1100. Jag har provat mig runt lite nu, och efter att ha kört dom olika hojjarna testade jag bulldogen igen, och jag måste medge för mig själv att den passar mig och mitt körsätt. Fick tag i en till ett hyggligt pris, så Nu kan jag äntligen börja köra hoj igen. Till Vintern skall den lackas. nu är den helt orginal i silver.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Grattis! :tummenupp

Jag körde bulldog -05 förra året, en härlig hoj! Men jag ville ha mera kåpor därför bytte jag hoj till i år. Kan hända man kommer äga en bulldog igen framöver.

Den ligger stadigt på vägen och som du säger den drar blickar till sig! Och låter helt underbart! Glöm inte kolla in bt1100.se (kanske inte får göra reklam för andra sidor?)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top