Sv 650 eller er6

martingranqvist

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
bt 1100 yamaha bulldog
Priset är ungefär samma för 05 modellerna som för er 6. Frågan är vilken man ska köpa. Jag är inte så varvtokig därför gillar jag v twin motorer. Sen läste jag att er 6 har paralell twin. Hur är en sån att köra. Om det är någon som har erfarenhet av båda hojjarna så dela med er av era erfarenheter!
 
Sv´n har mycket mer charm.. Er6 är typ som en åkgräsklippare

Motorkaraktären är ungefär den samma vad jag minns, men sv´n låter mysigare.
Bara kört dom korta svängar så jag kan inte säga mkt mer, men jag hade valt sv´n alla dagar
 
tror inte du kommer bli nöjd om du har kört större hoj innan:tungan
 
Last edited:
Er 6

Motorkaraktärerna skulle jag säga är bra lika varann, jag tycker ju personligen att ER-6an är superläcker, sv:n är väl också snygg men Er6 är snäppet värre, men det avgör du väl själv, jag har fått för mig att det är bättre med en paralelltwin vad det gäller service och såna saker i och med att de delar kamaxlar/kamaxel altså en kamkedja mindre till exempel. Jag har mest kört Er-6 av de två och jag var helnöjd, man får ju se till vad det är för hoj liksom. Sv-n har jag kört mindre, det finns ju en Hyosung-kopia på Sv-n också.
 
Motorkaraktärerna skulle jag säga är bra lika varann, jag tycker ju personligen att ER-6an är superläcker, sv:n är väl också snygg men Er6 är snäppet värre, men det avgör du väl själv, jag har fått för mig att det är bättre med en paralelltwin vad det gäller service och såna saker i och med att de delar kamaxlar/kamaxel altså en kamkedja mindre till exempel. Jag har mest kört Er-6 av de två och jag var helnöjd, man får ju se till vad det är för hoj liksom. Sv-n har jag kört mindre, det finns ju en Hyosung-kopia på Sv-n också.

inga kopior för min del. Dom som vill får höra koreabåge, men inte jag.

tror inte du kommer bli nöjd om du har kört större hoj innan:tungan

Jag han bara köra min cbr 900 i ca 4 veckor innan säsongen var över. sen var det ett uppehåll ett år pga ingen hoj. Men det jag kände med Hondan var att det var lite "för mycket" för mig att bemästra. Börjar hellre om på ny kula med något lite mindre. och lättare.
 
Last edited:
Köpte en -06 SV650 ny, körde ca 1000mil en sommar med den, trevlig hoj som gör det man ber den om, skulle tjäna på en bättre framgaffel.

Har inte haft en ER-6'a men en TRX 850 som har parallelltvin, typ samma körupplevelse faktiskt som en V-twin tycker jag.

Provkör bägge och se vilken som passar dig bäst.

Och man kan bli nöjd, även med en lugnare MC än vad man haft tidigare, jag har haft TL1000 och Blade mm men gillar fortfarande 600 mm.

Kan man inte ha kul med en SV så är det fel på föraren inte hojen.
 
Jag var ute och körde min nyinköpta sv idag (första rundan på den). Jag har tidigare haft en CBR 600 och tycker svn är mycket behagligare att hantera. ER-6 har jag ingen erfarenhet av...
 
Prova ER-6F 07:a , körde 10 mil i ett sträck och jag domna bort i händerna av vibrationer och blev trött i axlarna för styret sitter så högt upp. Annars en rolig och snygg hoj för pengarna.
Hört att från 08:a är styret gummi upphängt så den kanske är bättre mot vibrationer...............
 
Förutom att framgaffeln känns lite billig är SVn en go hoj. Körde en 800-milatripp med den förra sommaren. Köp min! :tummenupp
 
Provkör!!

Jag tycker att konstruktionsår brukar säga en del om hur bra tillverkarna fått till det.

sv:n kom 1999
er6 kom 2006

mvh perhu
(Har ägt bla: sv650s 2002, trx850, tl1000r, er-6n, så vet du vad jag jämför med.)

Lycka till!:)
 
Jag tycker att konstruktionsår brukar säga en del om hur bra tillverkarna fått till det.

sv:n kom 1999
er6 kom 2006

mvh perhu
(Har ägt bla: sv650s 2002, trx850, tl1000r, er-6n, så vet du vad jag jämför med.)

Lycka till!:)



Jag förstår inte din jämförelse? Tex VW golf har ju funnits en del år. Är det då en dålig bil? Förklara gärna hur du menar. Självklart förstår jag att en äldre hoj ofta inte är lika bra som en nyare, men dom moodellerna jag jämför skiljer det bara ett år på, och sv 650 har haft mer tid att åtgärdas och förbättras jämfört med er 6.
 
Har ägt båda. Jag tycker att du ska satsa på Kawwan. Den känns rappare i styrningen och framgaffeln är bättre (därmed inte sagt att den är bra...)
 
Ord är överflödiga

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XmqGTZd0wx0&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XmqGTZd0wx0&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XmqGTZd0wx0&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XmqGTZd0wx0&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

De e nice!
 
Hade en SV -01:a tidigare. Jämfört med en ER-6 -05:a som en kompis köpte ny, så tycker jag SVn känns mer som en "sporthoj". På Kawan sitter man upp som på en gammal moped. Båda har trevlig motorkaraktär, SVn vinner dock på skönsången. :) Styrningen på Kawan upplevde jag som lite "vinglig".

Utseendemässigt? Tja, vill man åka omkring med nåt som ser ut som en badanka? :) Säger SV!

//N
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top