Sv 1000?

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Kunde inte hålla mig utan köpte en ny sv1000 eller en 05a som inte är uttagen än rättare sagt.
Har ej kört en sån cyckel men med dagens försäkringar var det den perfekta hojen för mig (hoppas jag iallafall).
Försäljaren sa att den har grymt vrid och det är det som jag nu undrar ÖVER Åka bakhjul på 2an utan o koppla går det.
tillägga att jag köppte till comander och slipon så ungefär 120 hk på bakhjulet
Har haft en 03a ninja 636 tidigare jämfört med den fördelar nackdelar????
Även provat 1000 kubikare gsxr mm hur ä vridet i svn gämfört med en 03as gixxer
toppfarten är dock inget jag bryr mig om kör inte så fort men vridet.....
Tacksam för svar om vriiiiid

hmmmm--- 120hk på hjulet kan du glömma DireCkT, som bäst 110+ någon eller några till med PC och slipon. Vridet är inte grymt, bara okej och inte ett dugg mer. Hjula på 2:an kan du åxå glömma, kanske kan du koppla upp den på 2:an men det är knappt det. Jämföra med gixxer 1000 är som att jämföra en get med en häst, det är något HELT annat.
Jag bänkade min sv 1000 i somras till 106HK / 91Nm iofs bara med slipon.
Min gamla gixxer 1000 hade 150HK / 108Nm
Fjädringen är sunkig och slapp, styret fladdrar hit och dit om man pressar den i kurvorna (nåja det fladdrar iallafall)
SV1000 är en kompromiss, eg. ingen dålig men jag undrar om du inte kommer att bli besviken när du kommer från din gamla hoj. Jag blev lite lessen iaf. :gråta (gixxxxxxxxer, kom tillbaka till husse nu..........)

[PlastRaket] skrev:
2658824 hmmmm--- 120hk på hjulet kan du glömma DireCkT, som bäst 110+ någon eller några till med PC och slipon. Vridet är inte grymt, bara okej och inte ett dugg mer. Hjula på 2:an kan du åxå glömma, kanske kan du koppla upp den på 2:an men det är knappt det. Jämföra med gixxer 1000 är som att jämföra en get med en häst, det är något HELT annat.
Jag bänkade min sv 1000 i somras till 106HK / 91Nm iofs bara med slipon.
Min gamla gixxer 1000 hade 150HK / 108Nm
Fjädringen är sunkig och slapp, styret fladdrar hit och dit om man pressar den i kurvorna (nåja det fladdrar iallafall)
SV1000 är en kompromiss, eg. ingen dålig men jag undrar om du inte kommer att bli besviken när du kommer från din gamla hoj. Jag blev lite lessen iaf. :gråta (gixxxxxxxxer, kom tillbaka till husse nu..........)

OK men gämfört med en 600 så måste det vara myckkkkke bättre vrid

Bifffen skrev:
2658847 OK men gämfört med en 600 så måste det vara myckkkkke bättre vrid

Jag vet inte om du kan slanga den på tvåan det får du prova till sommaren :tummenupp Däremot om den har samma dåliga fjädring fram som 650´n så rekommenderar jag att du köper nya öhlinare fram .. det gör underverk!

Att köpa en slipon ger mest bara bättre ljud, ska du satsa på effekt så bör du istället köpa ett helsystem. Glöm dock att handla i sverige utan kolla i USA istället där det är en helt annan prisnivå.

Kolla den här sidan också!

www.jhsracing.co.uk/archive/03-1000/index.htm

Dom har en massa lull lull för dom som gillar att bränna pengar :)

Har kört en SV1000s hela sommaren. Väldigt lättkörd hoj. Den ela mer körvänlig i kurvor än på bakhjul. Behöver ju inte ligga på så höga varv för gå upp från knäskrap utan kraften finns där i vridet. Likadant ifall du har nån där bak så behöver du inte växla lika mycke som andra. Du lär älska djudet av den. Själv satte jag dit GPR o det e många som e avis på de ljudet. Men en banhoj ela de kanske inte även att man kan köra å bana. Jag e väldigt nöjd iaf. Sen kanske du glömde att du skulle ha en s. För utan kåpor e rätt krävande. Polaren har rätt ont i nacken när vi varit ute o kört haha. Tjingen o hoppas du blir nöjd

visst, vad hade du i 636:an? runt 67Nm har jag för mig att databladet säger. Det är klart att det är lite skillnad mot en sv1000 med runt 90Nm, men räkna kallt med att det tar ett tag att vänja sig vid att köra twin. Det är lätt att gå på varvstoppet när man är van att dra till 14000 varv i vanliga fall:tungan Du kommer nog att tycka att den är sävlig för det finns inga direkta effektpucklar att tala om, det skjuter på ganska jämnt.
Jag kan inte säga annat än att sv:n är en ganska lagom kompromiss ur alla hänseenden, skitsnygg design, skaplig effekt/vrid, ok bränsletörst (0,65), hygglig försäkringspremie, acceptabel körställning, knappt acceptabel fjädring.................med risk för att få på nöten nu; kort sagt en gubbhoj med ambitioner:D

[PlastRaket] skrev:
2658824

Det är ju vad som är så härligt med den hojen, den vobblar på ett så mjukt och trivsamt sätt. När man hade blivit van vid det ville man inget annat än att vägbanan skulle vara guppig och ojämn i nästa kurva, jämn asfalt är tråkigt...

enchanter skrev:
2659799 Jag vet inte om du kan slanga den på tvåan det får du prova till sommaren :tummenupp Däremot om den har samma dåliga fjädring fram som 650´n
app, app, det där var väl ändå inte sant va. Sv1000 har fullt justerbar fjäderspänning/rebound/compression både fram och bak,
650:n går bara att justera fjäderspänningen så det är ännu sämre fjädring på 650:n

ceasar skrev:
2659832 Det är ju vad som är så härligt med den hojen, den vobblar på ett så mjukt och trivsamt sätt. När man hade blivit van vid det ville man inget annat än att vägbanan skulle vara guppig och ojämn i nästa kurva, jämn asfalt är tråkigt...
haha........ja du har nog rätt, man blir ju inte direkt rädd när den börjar flaxa det är ju lite kul att kunna låtsas att man kör som grabbarna på Isle of man fast med lite lägre hastighet.

Last edited:
Bifffen skrev:
2658710 Kunde inte hålla mig utan köpte en ny sv1000 eller en 05a som inte är uttagen än rättare sagt.
Har ej kört en sån cyckel men med dagens försäkringar var det den perfekta hojen för mig (hoppas jag iallafall).
Försäljaren sa att den har grymt vrid och det är det som jag nu undrar ÖVER Åka bakhjul på 2an utan o koppla går det.
tillägga att jag köppte till comander och slipon så ungefär 120 hk på bakhjulet
Har haft en 03a ninja 636 tidigare jämfört med den fördelar nackdelar????
Även provat 1000 kubikare gsxr mm hur ä vridet i svn gämfört med en 03as gixxer
toppfarten är dock inget jag bryr mig om kör inte så fort men vridet.....
Tacksam för svar om vriiiiid

Grattis till ett bra hojval :tummenupp ...shoppade enliterstwin i höstas och även om det blev en Honda SP1a gillade jag SV1000 skarpt. Men visst är det en annan känsla och teknik att köra twin. Vissa gillar det, vissa blir enormt besvikna. Har bara kört radfyra innan (600 - 1100) och som jag kör numera så passar twinnens mindre stessade gångkultur perfekt. Och ljudet...:yoparty

Det här med vrid är väldigt subjektivt. Att påstå att en twin rakt har mer vrid än en jämnstor radfyra är bara skitsnack, det är bara att kolla siffrorna. Skillnaden är att kraften finns längre ned i registret och utvecklas sen mer eller mindre linjärt dvs utan toppar upp mot rödmarkeringen. På en gixxer 1000har du enorm kraftutveckling, hojen fullständigt exploderar, när du väl får lite snurr på den. En sport-600 MÅSTE du upp över 8000 varv för att det ska hända något, på lång och mellanvarv är de helt döda...personligen tycker jag såna hojar är skitjobbiga för gatkörning. Men som sagt, allt är en fråga om tycke och smak.

För mig är mos på låg och mellanvarv mest intressant. Det är dessutom rätt skönt att slippa växla vid omkörningar....din SV är fruktansvärt snabb på högsta växeln mellan 60-140. Därutöver kommer en gixxer 1000 att hänga av dig...det du får trösta dig är med är att du kanske betalar hälften av vad han gör i premie...:tummenupp

[PlastRaket] skrev:
2659836 app, app, det där var väl ändå inte sant va. Sv1000 har fullt justerbar fjäderspänning/rebound/compression både fram och bak,
650:n går bara att justera fjäderspänningen så det är ännu sämre fjädring på 650:n
.

Det var därför jag skrev OM eftersom jag inte visste riktigt hur det låg till men nu när du har berättat så vet jag :tummenupp

Är SV1000 så slö? Är samma motor med ca 10häst mindre än TL1000.
Min gamla TL kändes rätt pigg iaf och kunde lätt tas upp på tvåan utan koppling, även på trean med en kugg ner, då den även gick till varvstoppet på 6.an. Den hade 112 bakhjulskusar, testat på två olika bänkar.
Ljudet saknar jag fortfarande när jag halkar runt med busan.
Gick klart bättre än kompisens R6 -02, för att jämföra mot din gamla zx6.a.

sv borde väl kunna få 120 hk o över 100 i vrid:va
hade ju för fan tls,n jag hade...

På slingerbulten åkte man ju om folk på utsidan fast de hade häftiga R1:or och K5:or med miniblinkers och högt avgasrör. Blev inte särskilt avhängd på nynäsvägen av en 929 och en R1 02:a, med förare som antagligen var snäppet vassare än jag. 269 var jag uppe i som mest den gången. Hojen var helt orginal, hade inte ens monterat bort anksjtärten, vilket jag aldrig gjorde heller för den delen...

-PLM- skrev:
2660383 Är SV1000 så slö? Är samma motor med ca 10häst mindre än TL1000.
Min gamla TL kändes rätt pigg iaf och kunde lätt tas upp på tvåan utan koppling, även på trean med en kugg ner, då den även gick till varvstoppet på 6.an. Den hade 112 bakhjulskusar, testat på två olika bänkar.
Ljudet saknar jag fortfarande när jag halkar runt med busan.
Gick klart bättre än kompisens R6 -02, för att jämföra mot din gamla zx6.a.

Nej jag tycker def. inte det...men kör man den som man kör radfyra och förväntar sig en ylande urladdning så blir man kanske besviken. Jag kan göra powerwheelies på tvåan utan problem med Spettan...går man upp två kugg bak så funkar det på trean också...:yoparty

fazerfun skrev:
2660825 Nej jag tycker def. inte det...men kör man den som man kör radfyra och förväntar sig en ylande urladdning så blir man kanske besviken. Jag kan göra powerwheelies på tvåan utan problem med Spettan...går man upp två kugg bak så funkar det på trean också...:yoparty
..................men så är ju en spetta något helt annat än en sv.....................

[PlastRaket] skrev:
2661012 ..................men så är ju en spetta något helt annat än en sv.....................

damn straight :D

Men att gasa upp SVn på tvåan är inga problem, vad ska man annars ha en litertwin till? :D

fazerfun skrev:
2661198 damn straight :D

Men att gasa upp SVn på tvåan är inga problem, vad ska man annars ha en litertwin till? :D
nähädu det går då inte alls det! Jag är visserligen ingen bakhjulsfantom men jag powerwheelar efter varje "vägbyte" och 2:an är inte ens lönt att tänka på att gasa upp den, det enda som gäller då är kopplingen och även det är ingen självklarhet. Ska man wheela seriöst med SV:n är det nog neddrevning med ett par kugg fram som gäller om man nu inte har N-modellen för då flyttar man ju tillbaka vikten lite.

[PlastRaket] skrev:
2661211 nähädu det går då inte alls det! Jag är visserligen ingen bakhjulsfantom men jag powerwheelar efter varje "vägbyte" och 2:an är inte ens lönt att tänka på att gasa upp den, det enda som gäller då är kopplingen och även det är ingen självklarhet. Ska man wheela seriöst med SV:n är det nog neddrevning med ett par kugg fram som gäller om man nu inte har N-modellen för då flyttar man ju tillbaka vikten lite.

Eller också får du träna mer...:D

Okejrå, den SV jag testade var kanske omdrevad, det vet jag faktiskt inte. Men den lyfte villigt på framhjulet, även på tvåan...ingen koppling här inte, bara gas.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back