SV 1000-tråden

neo_semlan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki sv1000 -03
Jag tycker att min hoj på senare tid börjat rycka lite. Det är när jag
Ligger på stabilt varvtal ca4000 och tvärsläpper, sen gasar på normal snabbt efter de. Det känns som om det är en efterdröjning på nåt vis. Jag har nyss lämnat in det för drivpakets byte. Den har bara gått 1600 mil... Men jag ska på mc tur nu 300 mil i morgon så jag vågade inte chansa. Men problemet kvarstod ändå efter bytet. Jag har kollat oljan och det var inte märkbart mkt järn i den. Kedjan ska vara rätt spänd. Ryckutjämnaren verkade ok enligt mekaniker. Jag har iof ryckt upp hojen mkt på bakhjulet , vet inte vad som slits mkt av de!? Den slirar inte på kopplingen, ny olja 100 mil sen. Är jag paranoid? Eller vad f-n kan de vara!! Ty boys för svar
 

sport o offroad

alldrig mera snö
Gick med
18 Mar 2010
Ort
Herrljunga
Hoj
sv 1000 2003 kawa 650
Undrar lite vad 2400 mil service på sv 1000 kostar på ett ung,tydligen skall det vara ventilinställning i denna.Är det jäkligt att kolla ventilspelet själv??
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Undrar lite vad 2400 mil service på sv 1000 kostar på ett ung,tydligen skall det vara ventilinställning i denna.Är det jäkligt att kolla ventilspelet själv??

Ja, den servicen innebär kontroll/justering av ventilspel. Det innebär en del skruvande och kommer säkert att kosta rätt mycket. Ring och kolla hur mycket. Sen bör det bli olika kostnad om spelet behöver justeras eller inte. Om det ska justeras måste kammarna lyftas bort vilket ju blir extra jobb.

För mig är det ett flerdagarsprojekt om spelet behöver justeras då jag måste beställa shimsen och invänta att dessa kommer innan jag kan skruva ihop. Förr kunde man byta shims på verkstan men de har slutat med denna service sen en del år tillbaka

Har du verkstadsmanualen?

Annars tanka ner den och kolla själv.

http://www.edubs.net/bikestuff/sv1000/sv1000_2003ServiceManual/
 

Mackan75

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Oslo
Hoj
SV1000 s -07
Tjaba! Någon som bytt fjädrar i dämparna fram? Fik höra att det för det första var skamligt av Suzuki att fabriksinställa de så mjukt och att fjädrarna bord varit hårdare och att en annan olja borde användas. Fick ställt in fjädringen till max och det var ju en helt ny upplevelse... Ska bara ställa in dem bak också.
 

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
SV 1000 på bana

Japp då har man lagt de första varven på bana med SV:n fungerade riktigt bra. Kändes dock som bromsarna mattades fort nån mer som känt detta??:confused:

Sen är den lite mjuk fram kanske borde byta fjädrar som skrivet tidigare.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Har också testat min på bana, dock så instämmer jag med skribenten innan. Näst intill okörbart med orginaldämparinställning. Tightat till dem det som går, och mycket bättre blev det, dock inte bra. Men för landsvägskörning e den kanon.
 

enlitenen

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
SV1000 N 2003
Ar det nagon som vet vart man far tag i en hugger till en sv1000s -07 jag har letat pa natet men det verkar svart. Passar -04ans tror ni?:va

Vet inte om du redan fått svar, men jag har hittat på http://www.banditmania.co.uk

De har för 03-09 med både 184 och 295 mm fästen i svart och kolfiber.

Jag har inte fått hem den ännu så jag vet inget om kvalitet, men priset var OK. £101 inklusive frakt för den svarta.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ni som redan ställt in dämpning och fjädrar och är nöjda kan ju bortse från det här men för er andra kolla de två bifogade bilderna. Visar rekommenderade inställningar från sportbike.com. Fungerar bra tycker jag.

Jag tycker nog att originalfjädrarna fram är lite i mjukaste laget och kommer att byta till Öhlins så småningom . Fick på krångliga vägar tag på en Öhlinare bak och det är en himmelsvid skillnad mot originalet. Fast då hela dämparen förståss.
 

Bifogat

  • Bild 2.png
    Bild 2.png
    28.2 KB · Visningar: 111
  • Bild 3.png
    Bild 3.png
    16.7 KB · Visningar: 118

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Mina erfarenheter av bromsar och fjädring på SVn.

Bromsar, ny bromsvätska och luftat system tar bort mycket av svampighet och mattningstendenser. Nästa steg är att byta bromsbeläggen till något som klarar den värme som bromsarna utsätts för vid bankörning. Originabeläggen mattas ganska fort så leta efter något sinterbelägg. Här blir det dock lite intressekonflikt då det finns belägg för gata/road eller för bana/race. Gata funkar helt OK vid just gatkörning och vid lite mer inspererad bankörning. Race blir för kalla vid gatkörning och du kommer att få sämre bromsar i vardagstrafiken men hänger med vid tuffare bankörning. Finns många trådar på SH om bromsvätska och belägg bara att söka.

Fjädring, lämnade in mina gaffelben och bakdämpare för översyn. Framfjädrarna blev uppmätta och skulle vara OK för 100 kg (förare och utrustning). Originaloljan har låg viskositet så en med högre viskositet (tror det var 10w) gjorde att tidigare inställningar fick revideras men framför allt så märker man skillnader vid små justeringar på inställningarna, det gjorde jag inte med "originaloljan".
Bakdämparen är väl cykelns svaga punkt, byt...
Jag har en SV1000N -04, inställningarna som Björn/BJN lade upp indikerar att -06ans framfjädrar verkar vara mjukare än -03ans då det krävs med "preload" för att få rätt höjd på cykeln.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Bakdämparen är väl cykelns svaga punkt, byt...
Jag har en SV1000N -04, inställningarna som Björn/BJN lade upp indikerar att -06ans framfjädrar verkar vara mjukare än -03ans då det krävs med "preload" för att få rätt höjd på cykeln.

Knepigt att du säger detta om bakdämparen, då jag tycker att det är fram problemet ligger. Bakfjädring & dämpning tycker jag funkar godkänt ( men inte mer än så ).
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Knepigt att du säger detta om bakdämparen, då jag tycker att det är fram problemet ligger. Bakfjädring & dämpning tycker jag funkar godkänt ( men inte mer än så ).

Hej igen!
Det är ju inte så att cykeln är okörbar med originaldämparen, men vid lite mer inspererad körning så vill gärna bakänden börja gunga, har provad en hel del med olika inställningar men inte lyckats justera bort det. Detta har diskuterats tidigare i tråden och det var inte bara jag som upplevde bakdämparen som lite för klen.

Om du går in på andra SV-forum så finns det ett antal trådar om SV-ägare som byter till beg Gixxerdämpare och är nöjda med resultatet.

En del flyttar upp gaffelbenen några millimeter för att få lite bättre känsla/tryck i framänden, vad är det som du inte gillar med framgaffeln?
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Dämparna är helt enkelt för mjuka....

Om jag har förstått rätt så har du max förspänning men gaffeln är ändå för mjuk? Då är det nog bara kraftigare fjädrar som gäller.
Inställning av fjädring och chassi är nog i det närmaste "black magic", du kommer inte att få två svar som är lika...
Länken nedan beskriver om hur man kan gå till väga för att få rätt "häng" på cykeln, bara att skruva och prova.

Länk "lånad" från TL-tråden tack Ricken!
http://dl.dropbox.com/u/1019721/Mätblankett häng 4.4[1].pdf
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fjädring, lämnade in mina gaffelben och bakdämpare för översyn. Framfjädrarna blev uppmätta och skulle vara OK för 100 kg (förare och utrustning). Originaloljan har låg viskositet så en med högre viskositet (tror det var 10w) gjorde att tidigare inställningar fick revideras men framför allt så märker man skillnader vid små justeringar på inställningarna, det gjorde jag inte med "originaloljan".
Bakdämparen är väl cykelns svaga punkt, byt...
Jag har en SV1000N -04, inställningarna som Björn/BJN lade upp indikerar att -06ans framfjädrar verkar vara mjukare än -03ans då det krävs med "preload" för att få rätt höjd på cykeln.

Bra att du påminde om dina fjädrar. Om de mätt upp och dessa ska räcka för 100 kg så borde mina räcka också. Bara det att den slog i botten vid ett tillfälle som fått mig att misstänka att de är för mjuka.

Tolkar skillnaden i "preload" mellan 03 och 06 som du. Försökte via reservdelskataloger hitta något men till 03 listar de tre fjädrar med olika nummer och till 06 två varav ett är lika. Till 04 listas exakt samma tre fjädrar som till 03. Ger alltså inte mycket info men det dök tydligen upp en ny fjäder 2006 som inte funnits med tidigare.

I övrigt så har det inte varit mycket klagomål på gaffeln i olika forum men desto mer på bakdämparen då.
 

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
Dämparna är helt enkelt för mjuka....

Får ta tillbaka lite de jag sa om dämparna i måndags i regnet så var det kanon med lite mjukare så då var jag nöjd. Idag tisdag så skulle lite hårdare vart att föredra.

Däremot så rockar hojjen kanon bra på banan lite lite mos på lång rakan bara:yoparty
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Får ta tillbaka lite de jag sa om dämparna i måndags i regnet så var det kanon med lite mjukare så då var jag nöjd. Idag tisdag så skulle lite hårdare vart att föredra.

Däremot så rockar hojjen kanon bra på banan lite lite mos på lång rakan bara:yoparty
Oj! Det måste vara en lång raka? Annars brukar ju inte sv:n ha några problem med att hänga på renodlade sporthojar.
Har bara kört Mittsverigebanan och där är den längsta rakan inte alls lång, så på den funkar det med vilken hoj som helst....
 

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
Oj! Det måste vara en lång raka? Annars brukar ju inte sv:n ha några problem med att hänga på renodlade sporthojar.
Har bara kört Mittsverigebanan och där är den längsta rakan inte alls lång, så på den funkar det med vilken hoj som helst....

Ja tar man sviesta så är de inga problem på rakan men Anderstorp så.
Skiljer mycket på dessa banor. Å Anderstorp har en låång raka ja.
 

botil77

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
säffle
Hoj
Husqvarna
Ingen som vill köpa original ljuddämpare till sv1000? Lite smårepor på ena. Kanske för att rensa och bygga egna trimrör?
Mvh Anders
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
någon som potentiellt är intresserad av att köpa en svart naken SV 1000 -03, fullpimpad deluxe? mkt extrautrustad. om så, skicka pm.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top