SV 1000-tråden

Det är inte bara trycket. En 50/50 blandning av glykol/vatten har en kokpunkt betydligt över 100°C (108°C tror jag) redan vid normalt tryck och vid övertryck betydligt högre.

Jaha, så glykolen höjer kokpunkten? Där lärde jag mig något nytt, tack! :banana
 
Aj, missade ditt inlägg. Jag tar tacksamt emot all info. Jag drar ett PM med min kontaktinfo

Scanat regbevis ligger i din mail. hoppas de hjälper.

Är de bara min hoj som blir tokvarm, när man kört en stund och sen kommer in istan?
min ligger på ca 105°C då. (har dock aldrig varit över 111°C tror jag).

Ska nog själv byta till stålomspunnet fram. Vad är ca kostnaden?
Råkade låsa framhjulet och gå omkull med hojen för 2-3 veckor sedan.:huvet så lite mer känsla i frambromsen skulle inte vara fel.
 
Scanat regbevis ligger i din mail. hoppas de hjälper.

Är de bara min hoj som blir tokvarm, när man kört en stund och sen kommer in istan?
min ligger på ca 105°C då. (har dock aldrig varit över 111°C tror jag).

Ska nog själv byta till stålomspunnet fram. Vad är ca kostnaden?
Råkade låsa framhjulet och gå omkull med hojen för 2-3 veckor sedan.:huvet så lite mer känsla i frambromsen skulle inte vara fel.

Min kommer ganska snabbt upp i 106°C när det blir krypkörning men sen brukar den inte komma högre då fläkten går i gång. Några grader kanske den kan stiga ytterligare men sen inte mer.

Lite priser på slangar kan du hitta här. Sen kan du ju leta runt och kolla om det finns billigare någon annanstans.
 
Hej alla SV1000 ägare!

Jag är gammal medlem men ny SV ägare, skummade denna tråd flitigt i somras när jag slog till och skaffade en SV1000S 03:a :tummenupp

Har tidigare ägt en Honda VTR så skillnaden på hoj blev väl inte enorm, men det var heller inte det jag var ute efter. Än så länge är jag mycket nöjd med bytet, känns som en mer modern hoj.

Jag har snöat in på någon slags twin sen jag provkörde en god väns vtr 1000. Jag är 1,93 lång och just vtr;n kändes lite liten (bara en känsla, jag vet). men du som haft både vtr och nu sv1000, hur upplever du det. Provade tl1000r för länge sen och den kändes betydligt större än vtr;n. Har oxå varit inne på aprilia rsv mille men,,,,har en sv på gång.
Vad säger ni andra; är det en rolig hoj och framförallt; bättre än just vtr (viktigt)
 
Last edited:
Jag har snöat in på någon slags twin sen jag provkörde en god väns vtr 1000. Jag är 1,93 lång och just vtr;n kändes lite liten (bara en känsla, jag vet). men du som haft både vtr och nu sv1000, hur upplever du det. Provade tl1000r för länge sen och den kändes betydligt större än vtr;n. Har oxå varit inne på aprilia rsv mille men,,,,har en sv på gång.
Vad säger ni andra; är det en rolig hoj och framförallt; bättre än just vtr (viktigt)

Tjena!

Klart du ska ha en twin, :tummenupp
Jag har själv ägt en VTR i 4 år och nu en SV1000S sedan i juli, jag sitter bra på båda och jag är 191cm lång. Det jag kan känna på SV är att jag skulle vilja ha lite kortare växelförare (har hört att TL1000R passar rakt av och är lite kortare). Detta för att när jag flyttar fötterna vid växlingar så sitter inte knäna perfekt mot tanken, detta upplevde jag inte på VTR'en. Dock har SV'en skönare sadel.

Båda dessa hojar känns välbyggda och jag skulle säga att hondan känns bäst där, skramlar mindre och min som var en 98:a som hade 5200mil på nacken gick som tåget. Så den är ju extremt driftsäker.

SV'en jag har har gått 2150 mil så det är svårt att avgöra hur den känns framöver men de flesta japsar håller ju. SV'en känns mer modern jämfört med hondan, ingen choke och lite vassare former.

Effektmässigt känner jag ingen jätteskillnad fast suzukin har 10 hästar mer, den har en mer jämn effektkurva jämfört med VTR'en enligt mig.

Även om fjädringen är ganska mjuk på suzukin så är vtr'en ännu värre, iaf i gaffeln. Båda hojarna känns nätta tycker jag, men små är inte riktigt vad jag upplevt.

Så mitt tips är att testa båda, nu är ju rätt tid, lycka till!

//Fredde
 
Tackar. Nä, känslan av att vtr;n kändes liten kommer nog mest av att jag under några år kört radfyror och således lite bredare(skulle jag tro) .Jag ska iaf iväg och provköra i veckan och får se om man kan få fram ett hyfsat byte kanske. Fjädringen kan man ju för den delen göra ngt åt om det skulle behövas.
 
Om jag ökar 3 kugg bak, hur mycket kommer hastighetsmätaren/ODO-metern visa fel? Viktigt att den visar rätt för service samt andrahandsvärde. Jag testade Gearingcommander.com men blev inte klokare för det. :D
 
Last edited:
Om jag ökar 3 kugg bak, hur mycket kommer hastighetsmätaren/ODO-metern visa fel? Viktigt att den visar rätt för service samt andrahandsvärde. Jag testade Gearingcommander.com men blev inte klokare för det. :D

Drevningen gör 7%. Sen har du ca 5% felvisning i hastighetsmätaren från start. Dvs det hastighetsmätaren visar ska sänkas med ca 12% för att bli rätt fart. Att detta stämmer väldigt bra har jag själv kollat med en GPS monterad på backspegeln. Visserligen har jag en annan drevning men procentsatsen jag använde och knappade in i min speedohealer är framtagen på samma sätt.

Om du inte monterar någon speedohealer så lär verkligt körd sträcka ligga 7% under vad ODO visar då den tydligen ska vara rätt från början. Om man kalibrerar till rätt fart med en speedohealer så kommer ODO att visa mindre än körd sträcka. När det gäller ODO har jag inte gjort någon exakt koll.
 
Undrar om jag ska byta tillbaka till custom? Jag trodde jag skulle kunna hålla rullen under kontroll, men det är jävligt svårt! Annars är jag helnöjd med SV:n efter första sässen :tummenupp!
 
De är ju alltid lite svårt att stirra på hastigthetsmätaren när solen lyser och vägn är torr. Tycker ändå man kör mycket lungare med V-twin än med Rad-4:a. men Custom blir väll segt? Du får byta till en SV utan front kåpan.

Funderar ibland på om man skulle byta hojen mot en 90-tals gsx R600/750 att köra bana med och en Cross/enduro för de som blir över.
 
Last edited:
Hej på er,

Vet någon av er vart jag kan hitta ett "Snabbgas-set"? Vet inte riktigt vad jag ska söka på på Ebay. I dagsläget får man vrida handleden 1 varv runt styret innan man når maxgas ;)
 
Hej på er,

Vet någon av er vart jag kan hitta ett "Snabbgas-set"? Vet inte riktigt vad jag ska söka på på Ebay. I dagsläget får man vrida handleden 1 varv runt styret innan man når maxgas ;)

Om det finns just på eBay vet jag inte men om du söker på "quicker throttle SV 1000" hittar du nog något på nätet fast jag tycker det börjar bli lite tunnt med prylar till SV1000.

Jag hade det motsatta problemet :) i a f vid låga trottelutslag då jag upplevde den som ryckig. Satte därför på en Ergo G2 Throttle tamer som ger samma totala slag som original men ger lägre utväxling vid små gaspådrag. Ökade min gaskontroll avsevärt.
 
Om det finns just på eBay vet jag inte men om du söker på "quicker throttle SV 1000" hittar du nog något på nätet fast jag tycker det börjar bli lite tunnt med prylar till SV1000.

Jag hade det motsatta problemet :) i a f vid låga trottelutslag då jag upplevde den som ryckig. Satte därför på en Ergo G2 Throttle tamer som ger samma totala slag som original men ger lägre utväxling vid små gaspådrag. Ökade min gaskontroll avsevärt.

Tack, får googla vidare, synd att det börjar bli tunt... Dags för en Gixxer snart kanske? :) hehe
 
Tack, får googla vidare, synd att det börjar bli tunt... Dags för en Gixxer snart kanske? :) hehe

Nja, så illa ska det väl inte behöva bli. :-)

Kollade runt lite på eBay och nu tycker jag att det finns betydligt mer än förra gången. Mer kåpunderdelar och solocutsar än nånsin. Fast jag har ju också sett att en del saker säljs ut och att det står att tillverkningen upphört.

Hoppas att du hittar din snabbgas. Om inte så får du väl ta min gamla rulle och försöka modifiera den till snabbgas.
 
Jag vet, finns säkert svar här i tråden eller på nätet. Men jag frågar här: Är det nån vits att köpa en power comander till en i övrigt original SV1000? Vad får jag isf. ut av detta? Finns det nåt effektavgas som går genom besiktningens bullerkrav? Vad får jag ut om jag byter till K&N-filter och effektavgas + PC? Allt som rör PC+SV1000 intresserar mig nu, så speek up!
 
Jag vet, finns säkert svar här i tråden eller på nätet. Men jag frågar här: Är det nån vits att köpa en power comander till en i övrigt original SV1000? Vad får jag isf. ut av detta? Finns det nåt effektavgas som går genom besiktningens bullerkrav? Vad får jag ut om jag byter till K&N-filter och effektavgas + PC? Allt som rör PC+SV1000 intresserar mig nu, så speek up!

PC + avgas (med individuell mappning) ger dig bättre gasrespons och ca + 5 hk. Avgas och besiktning är nog inget problem. Problemet uppstår när farbror blå anser att ljudet är för högt.
 
Är det fler skillnader mellan S - N modellerna än att det sitter kåpor på S? :rodnar

Det är några ytterligare skillnader som väl är till följd av att N inte har kåpa. Har för mig att fotpinnarna är annorlunda placerade på grund av olika styren/ körställningar. Du kan läsa här så får du dessutom de skillnader som finns mellan olika årsmodeller.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top