Svårt val

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
848
Hej och hallå
Jag funderar på en ny lite piggare cykel. Har en Monster 620 -04 idag och trivs otroligt bra MEN den är lite slö speciellt när man allt som oftast är två på den. Efter ett par veckors grunnade så har jag rundat av skaran till dessa fyra:
  • Yamaha YZF-R1
  • Suzuki GSX-R1000
  • Kawasaki ZX-10R
  • Honda CBR1000RR
Alla aspiranter är av den senaste årsmodellen.
(Har bara provkört kawwan)

Min fråga till detta forum är nu, vilken ska jag köpa och varför?
För att göra det lite enklare för er så skriver jag dessutom några rader om mig.
Jag tog MC-kort 04 och erkänner att jag är en nybörjare. (körning, mek, mm)
Jag kör endast på landsväg men skulle gärna prova på en bankörning eller två.
Jag har oftast en passagerare på pallen. (Tills dess att hon tröttnat på bortdomnade ben och tar ett eget kort :lol)

Dom är väl ganska lika varandra....effekt m m

Det är bara utseendet som skiljer...

Skulle nog tagit gixxern...får för mig att det är bättre komfort på den.

Last edited:
Du har rundat av till de 4 brutalaste literhojarna :tummenupp

Ingen av dem är särskilt trevlig att ha passagerare på, eller vara passagerare för den delen. Alla fyra kräver sin man eller kvinna för att utnyttjas på rätt sätt. Nej jag kan inte använda min fullt ut heller :D

Om jag var du skulle jag titta på hojar som t ex Firestorm. En bra hoj att ta ut på såväl landsväg som bana med en stark v-twin som orkar dra från djupet även när du har någon bakpå, vilket verkar vara fallet de flesta gånger ni är ute och åker.

Texas skrev:
Dom är väl ganska lika varandra....effekt m m

Det är bara utseendet som skiljer...

eeeh, hallå? :kocko :kocko

Kawwan? JAA! :yoparty :yoparty

Texas skrev:

Jag har visserligen bara torrkört gixxern, men jag tycker att den känns trevlig. Men dom flesta som testar den säger att den är obekväm på väg, och som skjutscykel är den nog att betrakta som ganska hemsk, vilket den delar med de flesta nyare r-hojar...
Men jag skulle ju satsat på den, eller cbr'en, den tilltalar mig på något sätt! :tummenupp

Jag skulle tagit Honda cbr dels för att det är Honda kvalitet och en väldigt snygg hoj,och 5 års garanti.
fast jag måste erkänna att jag är partisk :tummenupp

-string- skrev:
Min fråga till detta forum är nu, vilken ska jag köpa och varför?
Ingen av dom.
Och varför?
-string- skrev:
Jag tog MC-kort 04 och erkänner att jag är en nybörjare. (körning, mek, mm)
Är du verkligen inte mer rädd om ditt liv än att du ska gå och köpa det värsta direkt? Varför stressa? Lär dig vurpa innan du riskerar att göra det i 300km/h

Edit: För att svara på frågan: ZX-10. Varför? -Klart snyggast och coolast.

yonsson skrev:
Ingen av dom.
Och varför?

Är du verkligen inte mer rädd om ditt liv än att du ska gå och köpa det värsta direkt? Varför stressa? Lär dig vurpa innan du riskerar att göra det i 300km/h

förståsigpåare..

Klart du ska köpa nån av dom, halva nöjet är ju att mysa i garaget!
Tror du blir nöjd vilken du än köper..

yonsson skrev:
Ingen av dom.
Och varför?

yonsson, jag håller med dig till 100%. Jag vet inte hur många gånger jag varit nära att köra in bakifrån i nybörjare med stora sporthojar. De har lärt sig att utnyttja effekten rakt fram men i kurvorna går det LÅNGSAMT.

-string-, köp en halvsportig hoj på tusen kubik. VTR är en lagom bra hoj men det finns fler. Det går att köra mycket snabbt med den och den är mycket bekvämare för både dig och din passagerare än de hojar du har listat.

KjellF

Köp den som du tycker är snyggast! Inte en chans att du kommer märka nån skillnad på de hojarna på gatan.

Jag hade sagt Rettan eftersom den är snyggast.
Tyvärr är den ju vanligare än V70 också så...tja

Hade en R1 a -03 förra sesongen men har nu gått över till en Gixxer -04 och gixxern är lite bekvämare både med o utan passagerare...

yonsson skrev:
Ingen av dom.
Och varför?

nice one, d e sant e d!

Hondan!!!! Därför=honda kvalla, snygg som få, lite "större" och rymligare samnt lite stadigare och tryggare i sitt uppförande, betydligt bättre åkkomfort av dom (om nu nån av dom kan anklagas för att vara komfortabla) enligt käresta! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Dock ska sägas att jag är inne på min tredje fireblade

Gör dig själv en tjänst och försök ordna en sporthoj till låns en dag så att du kan testa med passagerare. De flesta sporthojjar är rent otrevliga att använda med någon bakpå.

Testa först och bilda dig egen uppfattning.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back