Svårt val

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Svårt val... nu klart!

Står nu i begrepp att köpa gathoj...

MT-01 Härligt utseende men hört en del klagande på motorkaraktären.
Hornet 600 -05 Mainstream utseende, hyfsad kritik, hur är bränsleförbrukningen?
FZ600Naked Liten hoj med extremt fult instrumenthus.
Buell Firebolt 01-03 Drömmhojen men med nedslag från en del säljare och inte den roligaste premien hos försäkringsbolagen. Denna hoj körde jag för några år senda och smälte direkt?

Som sagt den sistnämnda är den enda av ovan nämna jag kört och visst skall man utgå ifrån eget omdömme men det är alltid bra med feadback från ägare och sådana som provkört men valt annat.

MT-01 och Buellen ligger ju närmast hjärtat pga de stora härliga motorerna men man kanske kan leva med en 600... eller?

Jag är 28år och har haft körkortet sen 99 och kört till å från men vad ska man välja.

Allt ska ju spela in i slutändan. utseende, känsla och ekonomi.

Last edited:
Ska du bygga om så är chassi och motor det viktigaste...
Jag hade nog valt MT-01:an av dom du listar upp. Har dock inte kört nån av hojarna.

Last edited:
Nihlen skrev:
2348747 Står nu i begrepp att köpa gathoj...

MT-01 Härligt utseende men hört en del klagande på motorkaraktären.
Hornet 600 -05 Mainstream utseende, hyfsad kritik, hur är bränsleförbrukningen?
FZ600Naked Liten hoj med extremt fult instrumenthus.
Buell Firebolt 01-03 Drömmhojen men med nedslag från en del säljare och inte den roligaste premien hos försäkringsbolagen. Denna hoj körde jag för några år senda och smälte direkt?

Som sagt den sistnämnda är den enda av ovan nämna jag kört och visst skall man utgå ifrån eget omdömme men det är alltid bra med feadback från ägare och sådana som provkört men valt annat.

MT-01 och Buellen ligger ju närmast hjärtat pga de stora härliga motorerna men man kanske kan leva med en 600... eller?

Jag är 28år och har haft körkortet sen 99 och kört till å från men vad ska man välja.

Allt ska ju spela in i slutändan. utseende, känsla och ekonomi.

MT-01 är ju lite häftigare och passar bra om man visar upp sig mycket i stan. Stor härlig motor och hela hojen vibrerar rejält! Tittar man i backspeglarna blir man bara yr i huvet... :jisses Försäkring i Järfälla 5067:- hel/hel (Yamma Power Insurance)
Hornet om du gillar en lågvikt mc som lyder minsta vink när det svänger. Suveränt chassi. Hondaförsäkring (IF) 5400:- hel/hel.

Övriga hojar, vet ej...

Nihlen skrev:
2348747...text...

MT-01:an är asfrän, den hade jag satsat på. Allt beror ju lite på vad du är ute efter. Personligen tycker jag Buellen har mycket trist motor, jag vill ha lite mer klipp i den (kanske bara är bortskämd... :tomten) men om du inte vill nöja dig med en 600:a så spana lite på Kawasaki Z1000, Hornet 900, Ducati Monster S2R (:drool), KTM SuperDuke (:drool), Suzuki SV1000, Yamaha FZ1 eller en Triumph SpeedTriple (provkörde nya modellen i måndags, den är brutal, grymt lättkörd om man är snäll, reser sig utan problem på första tre växlarna och topphastighet en bra bit över 200 km/h). Finns ju en hel uppsjö nakenhojar som kan vara av intresse, åk och provkör!

Jag skulle nog valt MT-01:an med ett steg 1 kitt från *******
Dom har rått bot på problemen med smalt effektband.

Skall inte avslöja allt för mycket.
Du får ta och läsa nästa nummer (nr 4) av Bomber Magazine där står det lite mer om just den modellen.

Målet är att köpa en hoj som inte behöver förädla direkt för att den ska bli snygg, okej Hornet är ingen ful hoj men det är för mycket vardag över den. MT:n har ju det rätta stuket direkt.

Ska pallra mig iväg och testa lite när jag inte jobbar (som bilsäljare så sitter man på jobbet jämt).

Om ALLA lovar att inte skjuta mig... Bullen!! :tummenupp

Buellen är fanemig nice om man gillar den kategorin! Med lite fina pipor låter den som domedagen - jag har precis kört min chefs Lightning ett par dar och som jag tidigare nämnt - BILLARMEN SÄTTER IGÅNG när man puttrar förbi! :yoparty

Lucius skrev:
2348971 Om ALLA lovar att inte skjuta mig... Bullen!! :tummenupp

Buellen är fanemig nice om man gillar den kategorin! Med lite fina pipor låter den som domedagen - jag har precis kört min chefs Lightning ett par dar och som jag tidigare nämnt - BILLARMEN SÄTTER IGÅNG när man puttrar förbi! :yoparty

min mördarblade gillar oxå att sätta igång larm, speciellt Eu-mopparna på jobbets parkering. enligt rykten låter den rätt kraftigt :tummenupp

fö, så måste jag säga att jag gillar Buell XB12S stenhårt, även KTM Superduke är en het kandidat, om jag skulle få för mig att handla nytt altså!

MT-01 ligger i samma försäkringsklass som FZ6 därav finns den med på kartan... Skulle gärna välja Triumph Speed Triple men premien är inte att leka med.

Ska du köpa en "riktig" streetfighter skulle jag nog titta närmare på Speed Triple, Super Duke, XB12S (för att den är cool!) eller kanske en Aprilia Tuono. Utan att ha provat någon av de så skulle jag föredra XB12S framför XB12R eftersom S:en har crosstyre, i alla fall om det är en fighter du är ute efter. När jag provkörde MT-01 tyckte jag den var för tung, saknade för mycket effekt i motorn (vrid finns det dock gott om) och hade för mjuk fjädring. Eventuellt kan en Hornet 900:a få vara med också, det borde vara ganska lätt att få dit ett riktigt crosstyre på en sådan.

Last edited:
Nihlen skrev:
2349490 MT-01 ligger i samma försäkringsklass som FZ6 därav finns den med på kartan... Skulle gärna välja Triumph Speed Triple men premien är inte att leka med.
Som Eriksson ovan sa prova fazer1000 o nya Fz1.Fazer1000 är ju nerskriven i förs. klass nu.hade 5000 hek/hel på min 01:a.Skulle få 6100 andra året på Fz1 första året står ju yamma för vagnskadan..:tummenupp

FZ1N skulle inte vara helt fel... men halvförsäkring: 8200kr (inte helt fel) året därpå blir det dock 15.000kr å det vet jag inte om jag vill ta för en leksak.

Måndag blir stora hojletardagen för mig då jag äntligen är ledig när andra jobbar.

Derbi Mulhacén då?
http://mulhacen.derbi.com/english/mulhacen_eng.html

derbi_mulhacen.jpg

Last edited:
MT-01:an var jag själv inne på att köpa för jag gillar den stenhårt, härlig att köra. Det som i slutändan gjorde att det blev en R1 04:a istället var att begagnatmarknaden för MT-01:or är ganska dålig. Fanns några få privata till salu och ett helt gäng dyra som stod hos handlare. Tyckte att de som fanns var för dyra jämfört med vad en ny 05:a kostar hos en handlare (114000kr och tillbehör för 10000kr på köpet).

Men MT-01:an blir mitt givna val av de du valde bland:tummenupp

Har själv en Hornet 600, är jättenöjd med den. Lättkörd och smidig. Effekten räcker för mig. Gillar utseendet på den, tycker om när motorcyklar "ser ut som de ska". :) Bränsleförbrukningen ligger mellan 0,5-0,6 l/mil om man kör normalt (vad nu normalt är).
Utan att ha provat så tror jag att FZ600N är likadan.

Last edited:
Jag varockså helt inne på en MT-01 tills jag provat den, var var allt sanslöst vrid som de talade om:confused: . Det var steg 1 på och jag blev mycket besviken .Mitt tipps är att prova innan du köper. Testade en Speed Triple och en Super Duke och de var MYCKET roligare. och med andra blås låter de as göt.

Kör Hornet 600 och är riktigt nöjd, men klart man vill ha lite mer effekt i den. Den är billig att köpa och äga, vilket var det som fick mig att välja just Horneten framför andra hojar.
Betalar 6900kr helförsäkrat via IF, hojen drar inte så mkt.. Kommer runt 23-25 mil på en tank. (då buskör jag en del ;))

Många blir överraskade över hur lättsvängd den är, men många tycker nog också att den saknar bottenvrid... Den trivs helt enkelt bäst över 8k varv :D

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back