Ventilkoll ska göras efter 4200 mil på din. För det mesta - absolut inte alltid, men som tumregel, så brukar någon ventil vara precis utanför toleranserna eller på gränsen när detta är dags, kawasaki vill, precis som alla andra hojtillverkare, inte att du ska åka runt med helknasiga ventiler i 700 mil vilket ofta innebär ett års körning. Därav tror jag inte att det är ventilspelet som sätter käppar i hjulet för dig. Det kan fortfarande vara så, men av erfarenhet skulle jag säga att för det mesta så är det något av det absolut mest grundläggande och enklaste som det är tjall på när något strular.
Eftersom inget strulade förra året, men den strular nu - något har alltså ändrats under vintern:
x Ventilerna ställer inte om sig själva.
x Smuts kommer inte från ingenstans, dock kan avlagringar och smått o gott ha hamnat i botten på tanken och nu när du kör så kan skräp ha satt sig i bränslefilter eller spridare - dock borde inte det ge dessa symptom.
x Har det varit fuktigt i garaget så kan kontaktytan mellan tändstift/tändhatt oxiderat, få sämre ledningsförmåga och därav ge sämre gnista.
x Oljan har inte heller bytt sig självt, skräp i oljan har antagligen lagt sig i botten av tråget, oljan har blivit äldre vilket påverkar den, men inte överdrivet mycket. Skräpet borde ha fastnat i filtret vid det här laget.
x Ska vi vara lite långsökta så kan garaget ha varit väldigt dammigt under en tid om arbeten har pågått i det under vintern, och en massa damm satt igen luftfiltret.
x Batterier blir dåliga med tiden om de bara står, och ja, det har ju gått ett par månader, batteriet är alltså i sämre skick än förra året. Orkar den inte dra runt startmotorn lika fort/lika kraftigt som förra året kommer den inte heller att starta lika lätt som förra året. Därav min satsning på batteriet.
Därav är min satsning: Batteriet! Dona ett nytt på feltema. Hjälper det inte så lämna tillbaka det.