Svårstartad utan extra gas

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Hej!

Förra sommaren startade alltid hojen direkt, räckte med att trycka till knappen 1 sekund! Nu i år så har den börjat bli trögare, ibland, den klarar inte det på tomgång utan jag måste gasa en del på handtaget en eller två gånger för att den inte ska dö direkt, därefter kan den stå på tomgång utan problem.

Vad kan sådant bero på? Kom från ingenstans! :-)

Edit: ER-6 - 06

Tack!

Last edited:
Kan bero på många saker. Men för att få lite mer info. Har du ändrat nått på hojen? När servades den sist? T ex luftfilter tändstift mm?

Kan bero på många saker. Men för att få lite mer info. Har du ändrat nått på hojen? När servades den sist? T ex luftfilter tändstift mm?

Nej, inget är ändrat på hojen! Den är inte längre servade efter boken helt och därför bör det vara dags för filter och stift byte nu. Men blir det sämre på det sättet av att bara stå över vintern?

Samma problem med varm motor som kall?

Om jag va som du skulle jag göra en service. Byta olja luft filter ställa ventiler och se om problemet återstår.

Inte direkt, dom ska justeras om 700mil (4k) som jag förstått det! :-)

Hur märkte du skillnad på din?

Det var kämpigt att starta den kall, den hoppade igång med choke men ville ganska snabbt dö efter några sekunder. Fick stå och hålla gasen en stund tills den blev varm och då gick det bra att köra och starta även. Efter ventiljustering under vintern så hoppade den igång glatt nästan även under kalla vintern.

Ventilkoll ska göras efter 4200 mil på din. För det mesta - absolut inte alltid, men som tumregel, så brukar någon ventil vara precis utanför toleranserna eller på gränsen när detta är dags, kawasaki vill, precis som alla andra hojtillverkare, inte att du ska åka runt med helknasiga ventiler i 700 mil vilket ofta innebär ett års körning. Därav tror jag inte att det är ventilspelet som sätter käppar i hjulet för dig. Det kan fortfarande vara så, men av erfarenhet skulle jag säga att för det mesta så är det något av det absolut mest grundläggande och enklaste som det är tjall på när något strular.

Eftersom inget strulade förra året, men den strular nu - något har alltså ändrats under vintern:

x Ventilerna ställer inte om sig själva.

x Smuts kommer inte från ingenstans, dock kan avlagringar och smått o gott ha hamnat i botten på tanken och nu när du kör så kan skräp ha satt sig i bränslefilter eller spridare - dock borde inte det ge dessa symptom.

x Har det varit fuktigt i garaget så kan kontaktytan mellan tändstift/tändhatt oxiderat, få sämre ledningsförmåga och därav ge sämre gnista.

x Oljan har inte heller bytt sig självt, skräp i oljan har antagligen lagt sig i botten av tråget, oljan har blivit äldre vilket påverkar den, men inte överdrivet mycket. Skräpet borde ha fastnat i filtret vid det här laget.

x Ska vi vara lite långsökta så kan garaget ha varit väldigt dammigt under en tid om arbeten har pågått i det under vintern, och en massa damm satt igen luftfiltret.

x Batterier blir dåliga med tiden om de bara står, och ja, det har ju gått ett par månader, batteriet är alltså i sämre skick än förra året. Orkar den inte dra runt startmotorn lika fort/lika kraftigt som förra året kommer den inte heller att starta lika lätt som förra året. Därav min satsning på batteriet.

Därav är min satsning: Batteriet! Dona ett nytt på feltema. Hjälper det inte så lämna tillbaka det.

Last edited:
Riktigt varm tror jag aldrig det hänt, men ljummen och kall har båda hänt! De flesta gångerna startar den som vanligt helt kall!

Låter som min R6(och Mossbergs, förra iaf..), startar kall och startar varm som han ska men när man varmkört och stängt av eller han stått efter körning så han hunnit kallna en del men inte helt så är det lögn i helvete att få han att starta utan gas och släpper man ner han på tomgång så dör den direkt.

Har inte löst min än, har inte försökt ihjäl mig förvisso utan bara sett till att varmköra lagom till jag sa köra så jag sliper slå av utan kan åka direkt(kör bara bana), blev bättre med nytt batteri så jag gissar något med laddningen då det börjar så smått komma tillbaka nu när jag kört ett tag med detta.

Annars har jag ställt ventiler och bytt stift och filter, rengjort tank med ny soppa utan skillnad.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...