Hej alla mc-vänner!
Jag gör min premiär som medlem här på Sporthoj efter att ha varit gäst väldigt många gånger.
Min hoj är en Honda CBX 750 F, 1984, med 8000 mil på nacken. För er som inte är bekanta med denna båge är den mest känd för att vara utrustad med Hondas sista och mest förfinade luftkylda sportmotor samt att den utrustades med på sin tid nymodigheter som hydraulisk koppling och hydrauliska ventillyftare.
Under våren har jag genomfört ett större mekprojekt (öppnat vevhuset, bytt kedjespännaren för generatorn- för övrigt en klassisk åtgärd eftersom Honda gjorde originalspännaren i typ choklad). Projektet innebar att jag lyfte ut motorn ur ramen och plockade av förgasarpaketet. Allt gick fint och den kan rulla igen. MEN, den är så förbaskat svårstartad! Faktum är att jag bara fått igång den på riktigt med kallstart en enda gång. Motorn gick helt felfritt vid denna tur. Vid samma tur startade jag den även varm ett par gånger och då gick den igång direkt.
Vad som händer vid startförsök är att motorn tänder nästan direkt, går under ca fem sekunder varvid varvtalet sjunker och sedan dör den. Gaspådrag under dessa sekunder dödar den direkt. När jag sedan försöker igen går det inte att få igång den, inte ens fem sekunder, fast jag hör ju hur någon cylinder tänder lite i alla fall. Väntar jag många timmar och försöker igen så återupprepas händelsen, dvs jag får mina fem sekunder innan den självdör. Har provat med och utan choke och med startgas, samma resultat.
När jag känner på avgaspiporna med handen efter dessa fem sekunder så skiljer sig temperaturerna åt; cylinder tre är varmare än de andra (det är väl den som jag hör tända). Ingen är dock helt kall.
Stiften är nya, jag har gnista på alla.
Känner någon igen sig i detta? Kan det verkligen vara så att motorn är sur när det ändå går att få igång den typ några sekunder?
/Niclas
Jag gör min premiär som medlem här på Sporthoj efter att ha varit gäst väldigt många gånger.
Min hoj är en Honda CBX 750 F, 1984, med 8000 mil på nacken. För er som inte är bekanta med denna båge är den mest känd för att vara utrustad med Hondas sista och mest förfinade luftkylda sportmotor samt att den utrustades med på sin tid nymodigheter som hydraulisk koppling och hydrauliska ventillyftare.
Under våren har jag genomfört ett större mekprojekt (öppnat vevhuset, bytt kedjespännaren för generatorn- för övrigt en klassisk åtgärd eftersom Honda gjorde originalspännaren i typ choklad). Projektet innebar att jag lyfte ut motorn ur ramen och plockade av förgasarpaketet. Allt gick fint och den kan rulla igen. MEN, den är så förbaskat svårstartad! Faktum är att jag bara fått igång den på riktigt med kallstart en enda gång. Motorn gick helt felfritt vid denna tur. Vid samma tur startade jag den även varm ett par gånger och då gick den igång direkt.
Vad som händer vid startförsök är att motorn tänder nästan direkt, går under ca fem sekunder varvid varvtalet sjunker och sedan dör den. Gaspådrag under dessa sekunder dödar den direkt. När jag sedan försöker igen går det inte att få igång den, inte ens fem sekunder, fast jag hör ju hur någon cylinder tänder lite i alla fall. Väntar jag många timmar och försöker igen så återupprepas händelsen, dvs jag får mina fem sekunder innan den självdör. Har provat med och utan choke och med startgas, samma resultat.
När jag känner på avgaspiporna med handen efter dessa fem sekunder så skiljer sig temperaturerna åt; cylinder tre är varmare än de andra (det är väl den som jag hör tända). Ingen är dock helt kall.
Stiften är nya, jag har gnista på alla.
Känner någon igen sig i detta? Kan det verkligen vara så att motorn är sur när det ändå går att få igång den typ några sekunder?
/Niclas