Kawasaki Z400 R2/TWIN 1983

Tack igen Björn F, Zippo500, Boost3 och BMW R90, moddlaren.

Progress!

Tändstiften rengjorda igen och inspekterade, det slår gnistor. Insatta. Den elektroniska tändningen som ni tidigare såg på bild är urtagen och rengjord (dock inte plattan som spinner utan bara hela den plattan med den svarta elektriska saken på), stålborst med mera. Kollade även lite under locket till startmotorn, är det ett gott tecken med delar från en kökssvamp och spindelnät i där tror ni ;-O (skojar!).

När jag hade loss tanken så sprutade jag i xa 5ml bensin i bensinslangen, jävlar vilket smäll jag fick då. Hade förvisso även startgas så kan vara det, (grannens unge skrek som fan när det small) :S

Iaf, nu tänder den och idlar en kort stund på startgas! Så troligtvis har jag varit slarvig när jag rengjorde förgasaren eller trots jag tyckte jag var sjukt noggrann..?

Följde denna: https://www.youtube.com/watch?v=p44VNddZ7Zc

Mvh, optiix:banana
 
Last edited:
Jag har en såndär, och den har brytarlös tändning. Tändspolen går till båda tändsift samtidigt, så tar man av hatten från det ena så slutar det gnistra på det andra också (wasted spark för er som kan termen).
Jag vill minnas att den är kinkig på resistansen, så har man resistortändhattar så får man inte ha resistortändstift eller tändkablar med resistans. Jag har bytt både tändkablar och tändhattar för att det blev gammalt och dåligt.

Hej Pelle P. Tändspolen är bytt och i där ingick tändkablar men ej hattar så de köpte jag på närmsta MC shop. Hur vet jag om kabeln eller tändhatten har resistans, mäta ohm på något vis och isf mellan vilka punkter rekommenderar du? Har du möjligtvis user manual och service manual??

PelleP, ser dina förgasare ut som i sprängskissen (parts list) som jag lade längre upp via Mega. Sidan 28 i acrobat (sid 16 i katalogen). För slangen framför choken som har siffran 92059D har inte jag har jag för mig, det hålet är igenpluggat vad jag kan dra min till minne.

Mvh, optiix
 
Last edited:
:: FIXAT ::

Tack till samtliga som hjälpte till.
Då den tände på startgas så var det inget elektriskt som ni sade. Köpte nya stift igen för säkerhets skull, denna gången 7 ist för 8 som satt i innan. Tände åter på startgas men ej via bensintanken. Tanken bort, förgasaren bort igen, ta isär. Den var superskitig igen, kan inte svara på varför då den var superfin när jag skruvade ihop den. En tanke jag har kring detta var att vacumboxen är/var skitig och jag körde den utan luftfiltret för att testa. BILD: https://image.ibb.co/dhDcc5/smutsig_igen.jpg

Förgasaren rengjord. Denna gången passade jag även på att byta samntliga slangar, båpde bensinslangen och vacumslangen samt utflödesslangarna för överflödig bensin under förgasarkåporna (kanske det heter?)

Choken fullt upp (mycket soppa mindre luft) och den startar direkt och lägger sig runt 1500-2000 varv.
Provkörd också och fungerar bra i växlar, tomgång och gasreglage.

ENDA SAKEN jag undrar om nu är, när jag sänker choken (då jag tror den är lite varmare och inte ska behöva choken) så det strömmar mer luft, då går den direkt upp i 6-7000 varv. Vadan detta??

Youtube video på detta fenomen: https://youtu.be/z8WTBW5SBso

Med vänliga hälsningar, optiix.
:tummenupp :7peta :fyllisar
 
Last edited:
Tjuvluftsfenomen.?kollar insugninggummin?kanske spruckna.
Packningar närmast toppen vid insugningsrören.
Justerat lågfartsskruvarna rätt?

Antar att luftfimtret är kopplat vid dina provstarter.
Brukar vara kass utan.
 
Last edited:
Är tomgången för högt justerad? Prova sänka tomg.

Prövade det men verkade ej fungera, skall pröva igen imorgon bitti efter jobb.
Idéer på vad det kan vara annars, kan jag justerat gasvajern för tajt (men då borde den väl inte gå bra i 2000 varv med choken inne?)
 
Prövade det men verkade ej fungera, skall pröva igen imorgon bitti efter jobb.
Idéer på vad det kan vara annars, kan jag justerat gasvajern för tajt (men då borde den väl inte gå bra i 2000 varv med choken inne?)

De kan vara för sträckta gasvajrar. Choke brukar sänka varvtalet.
 
Gasvajern fixades, pilot screw ändrades lite samt tomgångsskruven. Går som en klocka nu och besiktningen:banana är godkänd efter att kedjan nyss blivit utspänd lite (var lite för tajt tydligen).

Åter tack till alla.
 
Kul att det funkade :) Och nej, jag har inte den där slangen på förgasaren heller.

Andra tips jag kommit på, är att om hojen är grinig att få igång när den stått några dagar så berodde det i mitt fall på att chokespjällen satt löst på chokeaxeln så dom inte stängde riktigt. Bara att dra åt skruvarna igen.
Går hojen finfint men inte fortare än 100 så är det dags för nya trottelmembran.
Tomgången går att få sjukt fin om man synkar förgasarna. Men då måste man ha en sån mojäng också..
Sen var det inget mer :yoparty
 
Är det inte ett normalt fenomen på fyrtaktare att tomgången höjs vid choke då motorn är halvvarm men även varm om man har lite lagom med choke på? Vet en som körde mellan Piteå och Jokkmokk med hälsenan på vänster fot av och använde då choken på sin gamla Ford vid start då han fick kolla med högern.

De 4-taktare som jag äger med förgasare och manuell choke min Honda CB250N, en Canam fyrhjuling, min gamla Morris och PV går alla upp i varv om man drar ut choken lite även om dom är varma, har inte tänkt på om dess förgasare har nån sammankoppling mellan choke och gasspjäll men det tror jag då inte.

Nån borde säkert kunna förklara detta om varför tomgången höjs vid lite choke, jag har aldrig funderat över detta och vad det beror på utan bara konstaterat att det är så.
 
Choken brukar ha en sammankoppling till gasspjället, yes box.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top