Svårstartad, stannar efter 5 sekunder

i5dani

Ny medlem
Gick med
23 May 2015
Ort
Partille
Hoj
Honda CBX 750F -84
Hej alla mc-vänner!

Jag gör min premiär som medlem här på Sporthoj efter att ha varit gäst väldigt många gånger.

Min hoj är en Honda CBX 750 F, 1984, med 8000 mil på nacken. För er som inte är bekanta med denna båge är den mest känd för att vara utrustad med Hondas sista och mest förfinade luftkylda sportmotor samt att den utrustades med på sin tid nymodigheter som hydraulisk koppling och hydrauliska ventillyftare.

Under våren har jag genomfört ett större mekprojekt (öppnat vevhuset, bytt kedjespännaren för generatorn- för övrigt en klassisk åtgärd eftersom Honda gjorde originalspännaren i typ choklad). Projektet innebar att jag lyfte ut motorn ur ramen och plockade av förgasarpaketet. Allt gick fint och den kan rulla igen. MEN, den är så förbaskat svårstartad! Faktum är att jag bara fått igång den på riktigt med kallstart en enda gång. Motorn gick helt felfritt vid denna tur. Vid samma tur startade jag den även varm ett par gånger och då gick den igång direkt.

Vad som händer vid startförsök är att motorn tänder nästan direkt, går under ca fem sekunder varvid varvtalet sjunker och sedan dör den. Gaspådrag under dessa sekunder dödar den direkt. När jag sedan försöker igen går det inte att få igång den, inte ens fem sekunder, fast jag hör ju hur någon cylinder tänder lite i alla fall. Väntar jag många timmar och försöker igen så återupprepas händelsen, dvs jag får mina fem sekunder innan den självdör. Har provat med och utan choke och med startgas, samma resultat.
När jag känner på avgaspiporna med handen efter dessa fem sekunder så skiljer sig temperaturerna åt; cylinder tre är varmare än de andra (det är väl den som jag hör tända). Ingen är dock helt kall.

Stiften är nya, jag har gnista på alla.

Känner någon igen sig i detta? Kan det verkligen vara så att motorn är sur när det ändå går att få igång den typ några sekunder?

/Niclas
 
Vakumslang till tanken som inte är på plats kanske? Hade samma fenomen en gång, fick alla slangar på plats så var det inga problem sen.
 
Hmm, det var en intressant tanke. Jag är rätt säker på att slangarna sitter där de ska, men måste dubbelkolla ikväll. Uppträdde din hoj just på detta sätt eller var det någon skillnad?
 
Har sett liknande beteende. Har du testat att ta av luftboxen och se hur tomgången är då? Höll på meka med en hoj och hade problem med tomgång när boxen satt på men inte när jag tog av den. Vet faktiskt inte vad problemet var, det löste sig själv efter jag plockat av och på boxen och tanken ett par gånger. Kanske hade glömt någon slang.

Det var för övrigt liknande beteende att den gick några sekunder och segade ihop, minsta gas dödade den.
 
Hmm, det var en intressant tanke. Jag är rätt säker på att slangarna sitter där de ska, men måste dubbelkolla ikväll. Uppträdde din hoj just på detta sätt eller var det någon skillnad?

Det var exakt så. Efter vintern hade en slangklämma släppts spänsten så det flödade soppa. Av med tanken och fixa. På med allt, starta, inget läck och stängde av. Nästa dag ville den inte. Startade och dog direkt vid gaspådrag och gick 5-10 sekunder innan den dog. Det visade sig att jag missat en slang när jag monterade tillbaka tanken. Bara den kom på plats så gick den sen.
 
Säg hej till idioten!

I min skräck över jobbiga scenarion som otillräcklig kompression och annat glömde jag att kolla det mest grundläggande: chokevajern satt löst. Pinsamma glädjetjut från Partille efter en förbaskat härlig tur! Nu börjar min säsong! :-)

Så hör ser hon ut, fortfarande varm efter att ha race:at med en Volvo på R40.

Tack Speedle och Shimonu för era svar som fick mig att gå back to basics!
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    834.8 KB · Visningar: 56
Har du fått choken riktigt?
 
Japp, lätt som en plätt. Vajerhöljets fäste satt inte fast ordentligt vid förgasarna. Därmed fanns inget mothåll så choken öppnades knappt alls. Men nu funkar allt!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top